کد خبر: ۳۰۷۳۱
 
 

سمینار یک روزه پیش رویداد دوره آموزشی بیوتکنولوژی با عنوان «آیا دوران آنتی بیوتیک به پایان می رسد؟» در مرکز آموزشی درمانی طالقانی ارومیه برگزار شد.

به گزارش حکیم مهر به نقل از باشگاه خبرنگاران جوان، سمینار یک روزه پیش رویداد دوره آموزشی بیوتکنولوژی با عنوان «آیا دوران آنتی بیوتیک ها به پایان می رسد؟» با مشارکت معاونت غذا و دارو، کمیته تجویز و مصرف منطقی دارو، مرکز رشد فناوری سلامت و شرکت دانش بنیان نوند سلامت دانشگاه علوم پزشکی استان و سازمان دامپزشکی استان در محل سالن اجتماعات مرکز آموزشی و درمانی آیت ا... طالقانی ارومیه برگزار شد.

در این سمیناره یک روزه اساتید برجسته کشوری در محورهای مقاومت آنتی بیوتیک و اثرات آن بر درمان عفونت های میکروبی و راه حل های مقابله با مقاومت آنتی بیوتیکی و موقعیت ایران در مقاومت آنتی بیوتیکی به ارائه مطالب پرداختند .

«دکتر حسین دهقانی» معاون سلامت اداره کل دامپزشکی استان آذربایجان غربی در این سمینار در خصوص برنامه‌های اداره کل دامپزشکی استان در خصوص بررسی احتمال وجود بقایای آنتی بیوتیک در فرآورده‌های خام دامی مطالبی ارائه نمود.وی علل استفاده از آنتی بیوتیک‌ها در دام و طیور را، پیشگیری، کنترل، درمان بیماری ها و مشوق رشد عنوان کرد .

معاون سلامت اداره کل دامپزشکی استان آذربایجان غربی در ادامه گفت: یکی از اقدامات اساسی انجام شده بررسی در راستای کنترل احتمال وجود بقایای آنتی بیوتیک در فرآورده‌های خام دامی را تعریف جایگزین هایی موسوم به پروبیوتیک، تروبیوتیک و آسیدوفایرها به عنوان مشوق‌های رشد و جایگزین آنتی بیوتیک‌ها در دام و طیور ذکر کرد .

دکتر دهقانی در ادامه تشدید نظارت ها بر روی سلامت دام ها و تصویب قوانین موثر در مقابله با گله های حاوی آنتی بیوتیک را از دیگر اقدامات اساسی موثر در راستای کنترل احتمال وجود بقایای آنتی بیوتیک در فرآورده‌های خام دامی عنوان کرد .

«دکتر فیروز قادری پاکدل» رئیس مرکز رشد فناوری سلامت دانشگاه با اشاره به شعار ابلاغی مقام معظم رهبری با عنوان اقتصاد مقاومتی اقدام و عمل گفت: بخش مهمی از مسائل اقتصاد مقاومتی بر عهده مجموعه های دانش بنیان است .

قادری پاکدل در ادامه عنوان کرد: بیشتر پیشرفت‌های امروز جهان بر گرفته از ارتباط صنعت با علم بوده است و این ارتباط در حوزه سلامت اهمیت بیشتری دارد

وی گفت: در بحث دانش بنیان تلاش بر استفاده از دانش به نفع اقتصاد است تا نتیجه مثبت آن متوجه صنعت و اقتصاد کشور شود.تا بتوانیم ارتباط درستی را بین صنعت و حوزه سلامت برقرار کنیم تا بهره‌وری اقتصادی و سطح سلامت را بیش از پیش ارتقاء دهیم  .

«دکتر کامران دهقان» فوق تخصص نوزادان و استادیار دانشگاه علوم پزشکی ارومیه نیز بعنوان سخنران این سمینار یکی از دلایل ایجاد مقاومت های دارویی در ایران را مصرف ناکامل آنتی بیوتیک عنوان کرد .

دهقان خاطر نشان کرد: برای هر عفونتی دوره درمان آنتی بیوتیکی وجود دارد اما معمولا بیماران پس از مصرف چند روز آنتی بیوتیک و درک احساس بهبودی مصرف آن را قطع می‌کنند که این امر باعث ایجاد مقاومت‌های میکروبی می‌شود .

وی با تاکید بر اینکه مصرف بی رویه آنتی بیوتیک‌ها باعث بروز مقاومت های میکروبی می‌شود، خاطر نشان کرد: مصرف آنتی بیوتیک ها در اکثر عفونت‌های ویروسی موثر نبوده و منجر به بروز عوارض می شود .

«دکتر حمدا... شریفی» دبیر کمیته تجویز و مصرف منطقی داروی معاونت غذا و داروی دانشگاه در این سمینار در رابطه با راه های کاهش مقاومت آنتی بیوتیک در جامعه و مراکز درمانی مباحثی ارائه نمود .

وی گفت: با توجه به افزایش مقاومت آنتی بیوتیکی در جامعه مسئولیت ما در مقابل تجویز منطقی آنتی بیوتیک ها بیش از پیش است. دکتر شریفی در ادامه خطاب به پزشکان تاکید کرد: در «بیماری های خود محدود شونده» از تجویز آنتی بیوتیک پرهیز گردد تا بیماری به صورت طبیعی و توسط سیستم ایمنی بدن کنترل شود .

دبیر کمیته تجویز و مصرف منطقی داروی معاونت غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی و درمانی استان آذربایجان غربی در پایان ارائه آموزش به بیماران در خصوص نحوه و رعایت دوره مصرف دارو، توجیه دلایل عدم تجویز آنتی بیوتیک به بیماران توسط پزشک، ارائه آموزش های همگانی، رعایت بهداشت فردی در جهت کاهش ایجاد بیماری و... را از دیگر راهکارهای کنترل مقاومت آنتی بیوتیک در جامعه عنوان کرد

« دکتر حسن ملکی نژاد» معاون غذا و داروی دانشگاه با بیان اینکه دوران آنتی بیوتیک پایان ناپذیر است گفت: با توجه به اینکه میکروب‌های بیماری‌زا که برای مبارزه با آنان آنتی‌بیوتیک استفاده می‌شوند، با جهش ژنی (موتاسیون) نسبت به این داروها مقاومت پیدا کرده و امکان دارد نسل‌های جدیدی از میکروب ها به وجود بیایند که نتوان با آنها مبارزه کرد .

وی گفت: از مهم‌ترین عوامل این نوع مقاومت دارویی، مصرف خودسرانه و یا بیش از حد آنتی بیوتیک‌ها است .

ملکی نژاد در ادامه خاطر نشان کرد استفاده بیش از حد از آنتی بیوتیک می تواند نقش معکوسی در مبارزه جهانی علیه بیماری ها داشته باشد؛ چراکه بیماری ها در طول زمان در برابر داروها مقاوم می شوند و آنتی بیوتیک‌ها در زمانی که لازم است از بدن در برابر باکتری‌های کشنده دفاع کنند، بی‌اثر می‌شوند .

وی در خصوص دلایل مصرف بالای آنتی بیوتیک در کشور گفت: مصرف بیش از حد آنتی بیوتیک ناشی از تجویز نابجای پزشکان و فرهنگ اشتباه مصرف آنتی بیوتیک‌ها درکشور است .

ملکی نژاد در ادامه سه توصیه جهت مقابله با موضوع مقاومت دارویی خاطر نشان کرد: پزشکان، آنتی بیوتیک ها را در کمال دقت و حساسیت و بر حسب ضرورت تجویز نمایند. داروسازان، از فروش آنتی بیوتیک بدون نسخه پرهیز نمایند. و همچنین محققان برای مقابله با باکتری ها باید در پی کشف و استفاده از آنتی بیوتیک های جدید و طبیعی باشند .
 
 
نظر شما
ادامه