کد خبر: ۳۰۷۳۵
تعداد نظرات: ۱ نظر
 

رئیس سازمان دامپزشکی کشور گفت: برای جلوگیری از ویروس لکه سفید میگو در اراضی پرورش میگوی استان بوشهر اقدامات موثری انجام و این بیماری کنترل و متوقف شده است.

به گزارش حکیم مهر به نقل از روابط عمومی اداره کل دامپزشکی استان بوشهر، «دکتر مهدی خلج»‌ ظهر امروز در حاشیه سفر به بوشهر در جمع خبرنگاران اظهار داشت: از یک مزرعه در بویرات، شش استخر و دو استخر دیگر نیز از دو مزرعه پرورش میگوی دیگر به دلیل وجود بیماری، معدوم شد .

وی بیان کرد: استان‌های هرمزگان، سیستان و بلوچستان و گلستان که مزارع پرورش آبزیان دارند در مخاطره بیماری نیستند، اما در بوشهر این اتفاق افتاده است .

رئیس سازمان دامپزشکی با بیان اینکه 60 درصد تولید میگوی پرورشی کشور در استان بوشهر انجام می‌شود، خاطرنشان کرد: با اقدامات صورت گرفته و تدابیر کنترلی و همراهی پرورش دهندگان میگو، بیماری مزارع پرورش میگو در استان بوشهر متوقف شده و با نظارت بیشتر، تلاش می‌شود تا اجازه توسعه بیشتر آلودگی را ندهیم .

دکتر خلج با بیان اینکه 400 مزرع فعال پرورش میگو در کشور داریم، اضافه کرد: از این تعداد 5 هزار و 300 هکتار زیر پرورش میگو رفته و بالغ بر یک میلیارد و 350 میلیون بچه میگو تولید شده است .

وی اضافه کرد: 5 هزار نمونه از مراکز پرورش و تکثیر و غذای میگو گرفتیم و 9 هزار آزمایش مولکولی روی این نمونه‌ها انجام‌شده که 3 هزار و 200 نمونه با 5 هزار آزمایش و 720 میلیون بچه میگو مربوط به بوشهر است .

رئیس سازمان دامپزشکی با بیان اینکه به سمت مدرن کردن قرنطینه و تردد بهداشتی طیور و آبزیان می‌رویم، گفت: هر محموله‌ای که بخواهد تحت نظارت سازمان دامپزشکی جا به جا شود باید تعیین هویت شده و در مورد دام‌ها شماره و در مورد گوشت مرغ نیز کد رهگیری، پروانه بهداشتی و کد شناسایی صادر می‌شود .

دکتر خلج ادامه داد: برای حمل و نقل محصولات دامپزشکی نیز تفاهم‌نامه‌ای با سازمان راهداری و حمل‌و نقل جاده‌ای و ستاد قاچاق کالا و ارز داریم که به‌طور مثال خروجی‌های هرمزگان زیر پوشش اقدامات قرنطینه‌ای است .

وی گفت: در مورد قرنطینه کردن میگو نیز علاوه بر قرنطینه کردن، در مراکز تکثیر همه‌چیز تحت نظارت دامپزشکی استان است و لاروی که تولید می‌شود، پس از نمونه‌برداری احراز صلاحیت خواهد شد و اجازه جابه‌جایی به آن داده می‌شود .

رئیس سازمان دامپزشکی کشور گفت: همچنین در ورودی سایت‌های پرورش میگو نیز قرنطینه فعال داریم که نماینده پرورش‌دهندگان سایت، مسؤول فنی و بهداشتی و نماینده اداره کل دامپزشکی حضور دارند .

دکتر خلج افزود: پرورش‌دهندگان میگو نیز اقبال خوبی برای اعمال ضوابط بهداشتی در مزارع پرورش میگو داشتند .

وی با بیان اینکه 265 کشتارگاه صنعتی طیور در کشور داریم، اضافه کرد: 750 میلیون قطعه طیور سالانه در کشور ذبح می‌شود و این طیور کد رهگیری دارند که از مزرعه تا کشتارگاه و مغازه‌ها این کد موجود است .

دکتر خلج گفت: برای صادرات گوشت طیور نیز در صورتی مجوز صادرات می‌دهیم که کد  IR داشته باشند .

رئیس سازمان دامپزشکی کشور در مورد کمبود واکسن تب برفکی هم گفت: 8 میلیون و 500 هزار دوز واکسن تب برفکی وارد کشور شده و در این زمینه مشکل و کمبودی نداریم.
 
 
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
یاسر
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۴:۲۱ - ۱۳۹۵/۰۴/۲۹
0
0
احتمالا رئیس دامپزشکی به جای بوشهر از نوشهر بازدید کرده اند...
وگرنه در بوشهر مزرعه داران با بیماری درگیر و تعداد بیشتر از آمار ایشان است . همچنان هم در حال تلفات دادن...
نظر شما
ادامه