کد خبر: ۳۰۷۶۸
  

مسئولان وزارت جهاد کشاورزی، از برگزاری نخستین کنگره بین‌المللی شتر در بندرعباس خبر دادند.

به گزارش حکیم مهر به نقل از خبرگزاری کشاورزی ایران (ایانا)، رئیس مرکز اصلاح نژاد دام کشور با اعلام این خبر گفت: بهمن‌ماه امسال، کنگره بین‌المللی شتر برای نخستین بار در کشور برگزار خواهد شد.

«محمدرضا ملاصالحی» با اشاره به اینکه چنین کنگره‌ای می‌تواند در راستای توسعه صنعت شترداری و کشف رموز ناشناخته این حیوان حلال گوشت بسیار موثر باشد، افزود: این کنگره در بندرعباس و با همکاری انجمن علمی شتر، معاونت امور دام وزارت جهادکشاورزی و دانشگاه هرمزگان به مرحله اجرا می‌رسد.

وی خاطرنشان کرد: در همین زمینه روز گذشته سند راهبردی شتر توسط معاونت امور دام وزارت جهاد کشاورزی، رونمایی شد که البته مقدمات آن در سال گذشته طرح‌ریزی شده بود.

رئیس مرکز اصلاح نژاد دام کشور ادامه داد: برای نخستین‌بار درباره یک گونه خاص آن هم توسط بخش خصوصی، سندی راهبردی تنظیم شده و وزارتخانه نیز این تشکل را به‌عنوان یک کارگزار واسط پذیرفته است.

از نظر ملاصالحی، این سند هم‌اکنون وارد فاز اجرا شده و مرحله بعدی، عملیاتی شدن پروژه‌های مرتبط با آن در سطح کشور است.

به گفته وی، در کشور به‌ویژه استان‌های خشک، پتانسیل بسیار مطلوبی برای پرورش این حیوان وجود دارد. به عبارتی استان‌هایی که از نظر اشتغال‌زایی، ضعیف هستند، می‌توانند با سرمایه‌گذاری در پرورش این حیوان، آمار اشتغال را در منطقه خود افزایش دهند.

ملاصالحی تأکید کرد: اگرچه در استان‌هایی مانند یزد، اصفهان و قم، مصرف گوشت شتر مرسوم است، اما باید با فرهنگ‌سازی، مصرف آن را در میان مردم کل کشور رواج داد.

وی در پایان اظهار داشت: به غیر از استفاده‌ای که از مواد پروتئینی و شیر حیوان می‌شود، می‌توان از شتر در توسعه صنعت اکوتوریسم، مسابقات ورزشی و بسیاری موارد دیگر استفاده کرد.
 
 
نظر شما
ادامه