کد خبر: ۳۰۷۷۳
تعداد نظرات: ۴ نظر
 
 «دکتر فردین حسین زاده» رئیس شبکه دامپزشکی شهرستان ساوجبلاغ در یادداشتی ارسالی برای حکیم مهر نوشت:
 
آیا می دانید هدف غایی و نهایی تشکیلات نه چندان گسترده دامپزشکی کشور، تامین امنیت و سلامت غذایی و فرآورده های با منشاء دامی برای انسان است؟

آری، سربازان گمنام دامپزشکی وظیفه مندی بس عظیم در بخش مهمی از زندگی بشر که همان تغذیه وی باشد، دارند. اینان ناشناخته اند، ولی اهمیت کار آنها برای همه کس آشکار و عیان است. چندی پیش در کانال رسمی تلگرام اداره دامپزشکی هشتگرد یک نظر سنجی مبنی بر میزان آشنایی با نقش دامپزشکی در اهمنیت غذایی انسان قرار داده شد. هدف از آن همین چیزی است که امروز پیش روی شما گذارده شده تا بدانید و بدانیم که دامپزشکی را از زندگی بشر امروز به هیچ عنوان نمی شود، جدا دانست.

آیا می دانید نتیجه تمامی اقدامات پیشگیری و درمان دام ها، مراقبت بیماری ها در آنها و پایش باقیمانده ها در مواد غذایی جز این نیست که مواد غذایی سبد خانواده ها، هر چه سالم تر و مطمئن تر باشند.

آیا می دانید تنها دستگاه ذیصلاح و صاحب نظر در این خصوص، دامپزشکی و متخصصین امر مربوطه در این سازمان می باشند.

کارشناسان دامپزشکی برآنند تا با پیشگیری از بروز بیماری در دام ها، زمینه مصرف دارو را هرچه بیشتر کاهش داده و با نظارت بر عدم مصرف داروهای غیرمجاز و مضر برای انسان در معالجات دامی، فرآورده های غذایی فاقد باقیمانده ها و یا افزودنی های غیرمجاز در اختیار انسان قرار گیرد.

آیا می دانید به هر دلیلی و به هر شکلی، سهل انگاری و عدم پرداختن به مقوله فوق تبعات جبران ناپذیری بر سلامت انسان داشته و جامعه انسانی را مبتلا به عمده بیماریهای روز نظیر سرطان ها، مشکلات گوارشی، آلرژی ها وحساسیت ها (ام اس، میگرن و بسیاری بیماری نوپدید دیگر)، بیماری های خطرناک مشترک بین انسان و دام (تب مالت، سل، تب کنگو، آنفلوانزای پرندگان، سیاه زخم، مشمشه، هاری و...) می سازد.

بنابراین چرا نباید بجای هزینه کردن در این بخش و جلوگیری از خسارات جبران ناپذیر مالی و جانی به هموطنان، به دنبال گسترش تخت ها و امکانات بیمارستانی بوده و ایجاد کلینیک های گرانقیمت تخصصی را سرلوحه اقدامات بخش سلامت بدانیم. مگر نه اینست که همیشه پیشگیری مقدم است بر درمان و به قول شاعر: ای حکیم آب ز سرچشمه ببند که...

به جرأت می توان گفت هیچ سفره غذایی را نمی توان یافت که در آن ردی از نظارت های بهداشتی و مراقبت های سربازان گمنام عرصه دامپزشکی نباشد. رنگین ترین سفره ها تا کمرنگ ترین آنها حداقل یکی از اقلام لبنی (شیر، ماست، پنیر، کره)، عسل، تخم مرغ، مرغ، ماهی، گوشت قرمز و... را دارا بوده و ارتباط روزمره عزیزان مصرف کننده که همانا جز من، خانواده من، شما، فرزندان و اقوام شما و... نبوده، با آنها قابل انکار نیست، پس بیایید از تاثیرات زیانبار آفت تمدن و صنعتی شدن با اندکی تدبیر، تا حد توان بکاهیم. کاهش سن ابتلای بیماری های خطرناک بویژه در نوزادان و کودکان زنگ خطری است برای بشریت.
 
 
انتشار یافته: ۴
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۱
دکتر مهدی زینلی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۱:۱۲ - ۱۳۹۵/۰۵/۰۱
0
0
با تشکر از آقای دکتر.
انشاالله این مطلبی که نوشتین به گوش مسئولین کشور علی الخصوص وزیران کشاورزی،بهداشت و ریاست محترم جمهوری برسد.
همچنین انشاالله روسای سازمان و نظام دامپزشکی بتوانند نمایندگان شایسته ای برای جامعه دامپزشکی کشور باشند و بتوانند از حق پایمال شده دامپزشکان دفاع کنند.
ب امید روزهای بهتر و امیدوارانه تر انشاالله
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۲:۲۵ - ۱۳۹۵/۰۵/۰۱
1
0
رشته ای زیر نظر جهاد کشاورزی باشد از این که بهتر نمیشه
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۲:۴۸ - ۱۳۹۵/۰۵/۰۱
0
0
این ها را می دانستیم با برد یک متر
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۶:۱۹ - ۱۳۹۵/۰۵/۰۲
0
0
نتيجه نظر سنجي كجاي مطلب بود؟؟اينا رو كه ميدونستيم .........................
نظر شما
ادامه