کد خبر: ۳۰۷۹۵
تعداد نظرات: ۸ نظر
مدیرکل دفتر بهداشت و مدیریت بیماری‌های دامی سازمان دامپزشکی:
«دکتر داریوش جهان‌پیما» افزود: از ابتدای اپیدمی شیوع تب برفکی که اواخر سال ۹۴ رخ داد تاکنون ۳۳ هزار رأس بره و گوساله دچار تلفات شدند ...
 
 

حکیم مهر - مدیر کل دفتر بهداشت و مدیریت بیماری های دامی سازمان دامپزشکی کشور با بیان این که امسال در فاز پاییزه پیش بینی می شود ۵ میلیون راس دام سنگین تحت پوشش واکسیناسیون تب برفکی قرار بگیرند، درباره تلفات این بیماری گفت: از ابتدای اپیدمی شیوع تب برفکی که اواخر سال ۹۴ رخ داد تاکنون ۳۳ هزار راس بره و گوساله دچار تلفات شدند.

واکسیناسیون ۲۵ میلیون راس دام سبک در سال ۹۴

به گزارش حکیم مهر به نقل از پایگاه اطلاع رسانی کشاورزی ایران (اگنا)، «دکتر داریوش جهان پیما» مدیر کل دفتر بهداشت و مدیریت بیماریهای دامی سازمان دامپزشکی درباره وضعیت تب برفکی در کشور عنوان کرد: به دلیل اقداماتی که در فاز بهاره واکسیناسیون تب برفکی انجام دادیم، بیماری تب برفکی در کشور کنترل شده است.

وی تاکید کرد: در سال گذشته پیش بینی کردیم ۲۵ میلیون راس دام سبک را تحت پوشش واکسیناسیون قرار دهیم و طبق پیش بینی توانستیم ۲۵ مییلیون راس دام سبک را تحت واکسیناسیون قرار دهیم که در این بین بخشی از واکسن ها از طریق بخش خصوصی و بخشی دیگر از سوی موسسه رازی تامین شد.

وی درباره پوشش واکسیناسیون در دام سنگین اظهار داشت: در بخش واکسیناسیون دام سنگین پیش بینی ما تحت پوشش قرار دادن چهار میلیون راس دام سنگین بود، اما به دلیل بهادار بودن واکسن ها و همکاری نکردن دامداران، تنها توانستیم ۵۰ درصد از گله های پیش بینی شده را تحت پوشش قرار دهیم.

فاز پاییزه واکسیناسیون برای دام های سنگین اجرا خواهد شد

جهان پیما اظهار داشت: فاز دیگری از اجرای واکسیناسیون که قرار است با نام فاز پاییزه اجرا شود، در جمعیت دام سنگین صورت خواهد گرفت؛ در این طرح از واکسن های داخلی و واکسن های وارداتی استفاده خواهد شد که انجام این طرح از واکسیناسیون هم به صورت بها دار است.

پیش بینی تحت پوشش قرار دادن ۵ میلیون راس دام سنگین در فاز پاییزه

مدیر کل دفتر بهداشت و مدیریت بیماریهای دامی سازمان دامپزشکی اظهار داشت: امیدواریم بر اساس این طرح بتوانیم ۵ میلیون راس دام سنگین را تحت پوشش قرار دهیم؛ در غیر این صورت احتمال این که بیماری خودش را به صورت طوفانی نشان بدهد وجود دارد، به دلیل این که جمعیت حساس از فاز بهاره باقی مانده است.

ریشه کنی تب برفکی مطرح نیست تمرکز بر روی کنترل بیماری است

وی درباره ریشه کنی بیماری تب برفکی عنوان کرد: بحث ریشه کنی تب برفکی در کشور ما با توجه به شرایطی که در کشورهای اطراف و منطقه وجود دارد امکان ندارد بتوانیم بیماری را ریشه کن کنیم اما بر روی کنترل بیماری کار می کنیم و برای کنترل این بیماری هم نیاز است به میزان کافی واکسن و بودجه در اختیار سازمان دامپزشکی قرار بگیرد.

جهان پیما با بیان این که باید در حوزه بهبود شرایط بهداشتی قرنطینه ها و ارتقا ساختارهای واحدهای دامداری گام برداریم، عنوان کرد: در این زمینه هم اقدامات موثری در کنار برگزاری کلاس های آموزشی برای دامداران اجرا شده است، اما این امر هم به همکاری دامداران نیاز دارد. در این بین دامداران نقش عمده ای در کنترل بیماری تب برفکی دارند، زیرا آن ها هستد که باید ضوابطی را که سازمان دامپزشکی وضع می کند را اجرا کنند.

مدیر کل دفتر بهداشت و مدیریت بیماریهای دامی سازمان دامپزشکی اظهار داشت: کل تلفاتی که در حوزه دامی در سامانه اپیدمی سال ۹۴ ثبت شده است، از زمان شیوع تب برفکی تاکنون بر اساس آمار تایید شده ۳۳ هزار راس بره و گوساله بوده است که بیشترین میزان آن مربوط به بره و کمترین میزان آن برای جمعیت گوساله است.

تلفات ۳۳ هزار راس بره و گوسفند در اثر تب برفکی / آماری که مشابه آن ۴۲ هزار راس تلفات داشت

وی با اشاره به مقایسه اپیدمی مشابه شیوع تب برفکی در سال ۸۹ عنوان کرد: در اثر شیوع این بیماری در سال ۸۹ ؛ ۴۲ هزار راس دام تلف شد، این مقایسه از این جهت حائز اهمیت است که کسانی که معتقدند سازمان دامپزشکی در زمینه تب برفکی خوب عمل نکرده است، مقایسه ای میان این دو آمار انجام دهند تا دریابند این سازمان در گذشته و اکنون با وجود محدودیت بودجه ای، به بهترین نحوه توانسته این بیماری را کنترل کند و تلفات کمتری داشته باشد.

جهان پیما تاکید کرد: بحث استفاده از واکسن در کنترل بیماری تب برفکی یک فاکتور اساسی است و هر کشوری که می خواهد وضعیت خودش را در مواجه با بیماری تب برفکی اعلام کند یا می گوید عاری از تب برفکی هستم با واکسن یا عاری از این بیماری هستم بدون واکسن؛ کشورهای بسیار محدودی از سال ۱۹۹۲ توانستند بدون استفاده از واکسن این بیماری را کنترل کنند.

وی تاکید کرد: زمانی که این کشورها اتحادیه تشکیل دادند و قوانین مشترک و ثابتی را به کار بردند، دامداران متوجه و ملزم به اجرای ضوابط دامپزشکی این کشورها شدند، زیرا این رفتار واحد در قالب اتحادیه باعث شد کنترل این بیماری با موفقیت بیشتری صورت بگیرد.

وی تاکید کرد: تا زمانی که د رمنطقه خاورمیانه شکست دولت های هم مرز با ایران و عدم وجود حکومت مرکزی قدرتمند در کشورهای همسایه وجود دارد، سازمان های دامپزشکی این کشورها نمی توانند به عنوان یک واحد قدرتمند قوانین را اجرا کنند و با این وضعیت نمی توان امید به از بین رفتن این بیماری داشت.

جهان پیما همچنین اظهار داشت: تغییرات آب و هوایی می تواند به ماندگاری و افزایش حدت ویروس کمک کند و از سویی دیگر، تغییرات ژئو پلوتیک در کشورهای هم مرز با ایران اعمال ضوابط و کنترل بیماری ها را ضعیف تر می کند و هزینه های کنترل این بیماری را افزایش می دهد.

مدیر کل دفتر بهداشت و مدیریت بیماریهای دامی سازمان دامپزشکی اظهار داشت: در این شرایط تردد دام ها به دلیل کنترل نداشتن کشورهای همسایه بر روی مرزها بیشتر می شود، بنابراین نمی توانیم بگوییم وسط بحران هستیم، اما بدون واکسن می‌توانیم این بیماری را کنترل کنیم.

وی تاکید کرد: پیشگیری از بیماری ها از سوی سازمان دامپزشکی کشور نیاز به حمایت مالی و مناسب و به هنگام دارد و این سازمان توانست با همکاری موسسه رازی کیفیت واکسن های تب برفکی را ارتقا دهد و کمبود واکسن دامی را با همکاری بخش خصوصی جبران کند.

واردات واکسن از ترکیه، هند و فرانسه

وی درباره تامین کسری تولید واکسن داخلی و واردات واکسن های تب برفکی عنوان کرد: در سال ۹۴، ۵ میلیون دوز واکسن هندی، سه میلیون دوز واکسن ترکیه ای و ۵۰۰ هزار دوز واکسن فرانسوی با همکاری اتحادیه دامداران و شرکت جاهد وارد کشور کردیم.

جهان پیما درباره اعتبار دولتی برای مبارزه با بیماری تب برفکی عنوان کرد: با اعتباری که دولت در اختیارمان گذاشت در حوزه دام سبک روستایی و عشایری موفق شدیم واکسیناسیون را کامل را انجام دهیم، اما در زمینه واکسیناسیون دام سنگین ناچار شدیم از همکاری دامداران استفاده کنیم و با توجه به استقبال کم دامداران فقط ۵۰ درصد از جمعیت دامی واکسینه شدند.

وی تاکید کرد: اجرای فاز پاییزه تب برفکی بسیار حائز اهمیت است و امیدواریم دامداران حداکثر مشارکت را در اجرای این فاز با ما داشته باشند.
 
 
انتشار یافته: ۸
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۳
جهان
|
Australia
|
۱۵:۴۹ - ۱۳۹۵/۰۵/۰۳
0
0
........................ قیمت این واکسن به 3 برابر قیمت مصوبش رسید ولی دامدار پیدا نمیکرد
ناشناس
|
United States of America
|
۰۸:۴۹ - ۱۳۹۵/۰۵/۰۴
0
2
آقای دکتر اینکه دامداران استقبال نمیکنند یک معلول است. آیا علت یابی و آسیب شناسی کرده اید که چرا؟ مطمینا اگر مطالعه دقیقی روی این موضوع می شد، علت تلفات بسیار بالای تب برفکی هم مشخص می گردید. اینکه بخواهیم شادی کنیم که تلفات امسال از سال 89 کمتر بوده است(البته اگر باشد) راه بجایی نمی برد. شاید با این روند در سالهای بعد نیز بر آمار تلفات سال 94 و 95 تحلیل های متفاوت بگذارند و ادعاهای واهی کنند . بیائیم تفکرمان را کمی بروز رسانی کنیم و هر مشکلی را در زمان خود ببینیم و حل کنیم. اشتباه ما اینست که هر گاه می خواهیم تحلیلی از وضعیت کنونی اجتماعی بدهیم با زمان قبل از انقلاب مقایسه می کنیم و هر گاه بحث بهداشتی میشود آنرا با سال 89مقایسه می کنیم. مگر معیار ما آن سالهاست؟ ما و شما داریم در سال 95 زندگی میکنیم و بر این اساس بایستی حرف بزنیم و عمل کنیم.
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۷:۴۷ - ۱۳۹۵/۰۵/۰۵
0
1
پس باید باز هم منتظر تب برفکی باشیم ، عزیز دل حداقل 80 درصد باید پوشش شما باشد تا مشکلی پیش نیاید .
پاسخ ها
ناشناس
| United States of America |
۱۳:۴۳ - ۱۳۹۵/۰۵/۰۷
هر اتفاقی بیافته باز هم تقصیر دامداره، میفهمی که؟
دکتر صبوری
|
United States of America
|
۱۳:۴۲ - ۱۳۹۵/۰۵/۰۷
0
1
نمیدانم چرا زمانیکه یکی از ما در ریاست و مدیریت دستگاهی قرار میگیریم، به یکباره جهت گیری های ذهنی و عملی ما 180 درجه با زمانی که این مسئولیت را نداشته ایم متفاوت می شود. و نکته دیگری که از جمع کثیر ندانسته هایم بیان میکنم اینست که آیا واقعا ما شرایط را خوب ( به معنای دقیق دیدن) میبینیم یا خیر؟
از ندانسته اولم شروع میکنم.
بدلیل همین نوع نگاه است که اگر هر اختلالی که در نتیجه برنامه میبینیم، عرض کردم "اگر" زیرا در بسیاری موارد چنان شیفته مدیریت خود می شویم که هیچ عیب و ایرادی نمی بینیم و این باعث بوجود آمدن عیوب بزرگتری می شود و آن اینکه افرادی را در اطراف خود جمع میکنیم که دائما به ثناگویی و تعریف و تمجید مشغولند و این خود باعث دور شدن بیشتر از واقعیات میشود. ولی علی ایحال "اگر" اختلالی هم ببینیم، بصورت اتوماتیک یک بهانه بیرونی برای آن پیدا میکنیم. مثلا همین تب برفکی که همه ما حضور ذهن داریم را مثال می زنم. تمامی مصاحبه های ریاست سازمان، مدیرکل مبارزه و رئیس موسسه رازی را که مرور میکنیم یک وجه مشترک در همه گوش و چشم شنونده و خواننده را آزار میدهد و آن نکته مشترک اینست که اولا از همان ابتدا بیماری تحت کنترل بوده است و ثانیا یک مشکل بیرونی باعث تشدید بحران و ایجاد مشکل شده است.
سازمان ( رئیس سازمان و مدیرکل مبارز) دلائل مشکل کیفیت واکسن داخلی، کمبود واکسن داخلی و خارجی، کمبود اعتبارات تخصیصی و یا این اواخر عدم استقبال دامدار را مطرح میکنند. می بینید هیچ یک از مشکلات و حتی بخشی از آنها را متوجه سازمان خود نمیداند. رئیس موسسه نیز دلائل عدم پرداخت بموقع مطالبات، عدم پیش بینی نیاز توسط سازمان و عدم واردات بموقع واکسن خارجی!!! و چند دلیل دیگر را علت میداند و در این میان مشکل بزرگتر اینست که هیچ فرد یا دستگاه دیگری نیز وجود ندارد که یک جمع بندی، تحلیل وآسیب شناسی از مشکل و بحران ایجاد شده بدهد تا حداقل در همه گیری های بعدی مجددا گیر نکنیم و سر در گم نشویم. بعنوان دلیل برای ادعایی که اشاره کردم میتوان فرض کرد که در صورتیکه این همه گیری یا همه گیری انفلوآنزایی که در سال گذشته داشتیم، اگر اتفاق می افتاد و مسئولین فعلی که بر مسند ریاست و مدیریت تکیه نزده بودند، موضع شان در قبال مبارزه انجام شده چه بود و آیا از نقش سازمان در مبارزه دفاع می کردند؟
راههای فرار از مشکل هم که در سال های اخیر در حوزه های مختلف باب شده اینست که فورا خود را و عملکرد خود را با دوره قبلی بسنجنیم. از جمله در مصاحبه های مختلف میبینیم مدیران فعلی سازمان دامپزشکی افتخار میکنند که تلفات ما از دوره قبلی کمتر بوده است. سوالی که اینجا مطرح می شود اینست که آیا این موضوع افتخار دارد؟ مشخصا اگر مدیریت های ما اینگونه منفصل از هم نبود و پس از هر تغییر مدیریتی کلیه تجربیات قبلی دور ریخته نمی شد و کارشناسان مربوطه با تعویض مدیریت های کل و رئیس سازمان جا بجا نمی شدند، جا داشت ابتدا تحلیل جامعی از دو همه گیری 89 و 94 داده میشد و یافته های ما ارزیابی، و عملکرد ما در بوته نقد قرار میگرفت. البته این درصورتی است که بخواهیم واقعیت را بدانیم.
چطور مدیران ما (سازمان دامپزشکی و موسسه رازی)بخود اجازه میدهند که اولا آمارهای ناصحیح را در حضور خبرنگاران با یکدیگر مقایسه کند؟ و از این مقایسه چه نتیجه کارشناسی شده ای خواهند گرفت؟ و این نوع نگرش چه تجربه و عبرتی برای همه گیری های بعدی بما خواهد داد؟ مطمئنا هیچ. زیرا ما از همه گیری سال 89 نیز بهمین دلیل عبرت نگرفتیم، آسیب شناسی نکردیم و اگر میکردیم امروز وضعیت ما این نبود. اگر عبرت میگرفتیم آمار تلفات فعلی خود را 89 مقایسه نمیکردیم زیرا، باید می پنداشتیم که ما تلفات 89 را دادیم تا در سالهای بعد یعنی سال های 94 و 95 تلفات ندهیم. ما در سال 89 نیز آمار تلفاتمان را پنهان کردیم زیرا از بیان واقعیت می ترسیدیم و وقتی از واقعیت ترسیدیم رشد نکردیم و بالغ نشدیم و بهمین دلیل هنوز از اسم بیماری تب برفکی ارکان سازمان مان بلرزه می افتد. امروز هم دقیقا همان اتفاق سال 89 مجددا در حال تکرار است و از این نظر هیچ تفاوتی در مدیریت مشاهده نمی شود. ببینید همه ما در عین حال که مدیر هستیم ولی در حال افزودن بر تجربیاتمان نیز هستیم و لازمه این رشد دیدن درست واقعیات و تحلیل صحیح داشته ها و دانسته هاست. لاپوشانی و بیان مطالب دلخوش کننده و مخدوش، ممکن است در کوتاه مدت راهی را برای ما باز کند ولی مطمئنا در بازه زمانی میان مدت و دراز مدت آسیب جدی تری را بر بهداشت ما و سازمان متبوع و اعتبار آنها وارد خواهد ساخت.
اشاره به یک اصل کلی که میگوید: مدیریت هایی که از اطراف خود نگران هستند دوره های کوتاه تری را در مدیریت خود تجربه خواهند کرد. یا حداقل اینکه در فعالیت های خود طعم موفقیت را کمتر احساس میکنند. اگر این اصل را در جامعه خود نیز صادق بدانیم، شجاعت برخورد با واقعیات و اجازه تحلیل درست آنها افق روشنی را پیش روی مدیران خواهد گشود و بسیاری از معضلات فعلی را راه یابی و حل میکند. شجاعت در برخورد، دژ محکمی برای مدیر خواهد بود که حتی روسای بالا دست نیز مجبور به احترام و حمایت خواهند شد.
حالا ندانسته دوم خودم را عرض میکنم. با اشاره به مقدمه بالا سوال میکنم چرا دامداران از واکسیناسیون دام استقبال نکردند؟ چرا در کوران همه گیری، کشور دچار کمبود واکسن شد؟ چرا پس از موج اول بیماری، واکسن به اندازه کافی در اختیار دامداران نبود؟ چرا موسسه رازی که دهها سال سابقه تولید داشت به یکباره تولید تب برفکی آن زمین گذاشته شد؟ چگونه سازمان و موسسه رازی اینگونه برنامه ریزی کردند بدون آنکه بحران های پیش رو را دیده باشند؟ چگونه در کوران کمبود فلج کننده واکسن، به یکباره فاجعه تعویض لیبل های واکسن های آنتروتوکسمی افشاء شد که نشان میداد که تلاش عده ای در کوران همه گیری بیماری تب برفکی بجای تلاش در جهت حل مشکل کمبود واکسن، به منافع خود و پر کردن جیب خود فکر می کرده اند که این باعث ورود دستگاه های نظارتی بر موضوع شد و احکام سنگینی برای آن صادر شد و باید دید مجموع این نوع نگرش چه تاثیری برگسترش همه گیری بیماری تب برفکی داشت و مسئول آن چه کسی است؟ و دهها سوال دیگر که البته نمیدانم چندتا از سوال های من منتشر خواهد شد ولی مشتاقم بدانم ریاست سازمان و مدیر کل محترم و رئیس محترم موسسه رازی به این سوالات جواب میدهند یا خیر؟ که البته اگر پاسخ بدهند میتوان امیدوار بود که در همه گیری های بعدی دچار خطا های استراتژیک و مدیریتی نشویم.
ببینید مهم نیست که اوضاع را چگونه میبینید. مشخص است که وقتی از زاویه نگاه مدیریت های از این دست اوضاع رصد می شود، همه چیز آرام و سرجای خود باشد. ولی مهم اینست که این نگاه شما ممکن است همه واقعیت را نبیند. از نگاه شما دامدار محکوم به پرداخت هزینه واکسیناسیون تب برفکی است. ولی اگریک فرد دامدار نخواست چی؟ آیا دامداری حق دارد سرمایه خود و دامداری های اطراف را به خطر انداخته و تمامی اقدامات کنترلی و مبارزه سازمان دامپزشکی را به چالش بکشد؟ با شنیده ها و مصاحبه هایی که شد بیانگر این است که این اتفاق افتاده و سازمان این موضوع را در تبیین استراتژی خود پیش بینی نکرده بود و تنها بخاطر تامین مالی واکسن خارجی تصمیم به اخذ هزینه از دامدار کرده است. حالا آیا این مشکل دامدار است یا سازمان؟ اگر سازمان برای واردات واکسن اعتبار نداشته چرا این مشکل را در استراتژی خود لحاظ نکرده است؟ و در این صورت چرا تولید داخلی را حمایت مناسب نکرده و باعث تعطیلی خطوط تولید داخلی آنهم در زمان حیاتی شده است؟ و چرا درست در دوره زمانی کمبود واکسن در کشور، بعضی از تولیدات ما با وساطت دستگاه ها و افراد مسئول در وزارت جهاد کشاورزی به اربیل عراق قاچاق شده است؟ حالا سوال این است که مسئول این نابسامانی ها و اتفاقات کیست؟ همین قدر میدانم که قطعا دامدار مقصر نیست.
پیشنهاد مشخص اینست که ریاست سازمان و مدیرکل محترم مبارزه و البته رئیس موسسه بجای طرح مسائل کلی و تکراری حداقل چند بار سوالات مطرح شده را مرور فرموده و در مصاحبه های بعدی پاسخ دهند و اگر هم امکان پاسخ گویی نداشتند، حداقل در مصاحبه های بعدی بدانند که مطالبات خوانندگان از ایشان چیست. حالا هرچه میخواهند بگویند مانعی ندارد. البته راه سومی هم وجود دارد و آن اینکه همانند وزیر محترم سکوت کنند تا بیشتر از اینکه نگران اقتصاد دامپروری و دیگر مسائل باشند اهداف گروهی و حزبی خود را فراموش نکرده باشند. والسلام
همكار سابق
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۸:۱۸ - ۱۳۹۵/۰۵/۰۷
0
0
از نوشته وزين دكتر صبوري لذت بردم صاحب اين قلم بنا به اذعان همكاران هميشه در اوج بوده است پاينده باشي دكتر عزيز
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۸:۵۲ - ۱۳۹۵/۰۵/۰۷
0
0
((چرا درست در دوره زمانی کمبود واکسن در کشور، بعضی از تولیدات ما با وساطت دستگاه ها و افراد مسئول در وزارت جهاد کشاورزی به اربیل عراق قاچاق شده است؟)) سلام دکتر صبوری عزیز خیلی خوب و منطقی بود در مورد جمله فوق بگویم یاد محاصره هرات در زمان ناصرالدین شاه افتادم که سالها ادامه داشت و نهایتا به دست افغانها افتاد ( البته با کمک یک انگلیسی) علت فراوان بود و لی یکی از علل این بود که شازده های کم سن و سال قاجار میآمدند و فرمانده میشدند و جیره سربازان ایرانی را کم میکردند و یا گاهی نمیدادند و آن را با واسطه به افغانها می فروختند همین که جیب شان پر پول می شد به طرف تهران می رفتند و شازده بعدی میآمد ، اگر ........... این کار را کرده خیانت است و نشان میدهد ما در شرایط ناصری به سر میبریم و اگر وزیر سکوت کرده خیانت بزرگتری است ، لطفا اگر اطلاعاتی دارید ریز تر بگویید تا پیگیری کنیم . توصیه به دکتر مسئول مبارزه خوشنامی هزینه دارد ، لطفا آینده را ببینید .
(چگونه در کوران کمبود فلج کننده واکسن، به یکباره فاجعه تعویض لیبل های واکسن های آنتروتوکسمی افشاء شد ) این را کسی می داد اطلاعات بیشتری بدهد
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۹:۱۴ - ۱۳۹۵/۰۵/۰۸
0
0
راستی عجیب است یک نفر از موسسه رازی را نمی بینم که انتقادی از موسسه کند و مثلا در مورد ............................. اعتراضی کند . ... نبود
نظر شما
ادامه