کد خبر: ۳۰۸۱۴
 
 

رئیس شبکه دامپزشکی شهرستان سبزوار گفت: 15 راس دام سنگین مبتلا به تب مالت در دو واحد گاوداری صنعتی این شهرستان شناسایی شدند.

به گزارش حکیم مهر به نقل از ایرنا، «دکتر ولی الله جغتایی» افزود: تنها راه شناسایی دام های آلوده به تب مالت خون گیری و نمونه گیری است.

وی با بیان اینکه دام های آلوده به این بیماری تا پایان عمر مبتلا و ناقل این بیماری هستند اظهار کرد: این بیماری روش درمان موثر و اقتصادی ندارد و دام های آلوده علامت گذاری و طبق شرایط خاص کشتار و حذف می شوند.

وی گفت: برای پیشگیری از بیماری تب مالت دامی از اول سالجاری تاکنون بیش از 36 هزار راس دام سبک و هزار و200 راس گاو علیه بیماری تب مالت در این شهرستان واکسینه شدند و مابقی دام ها نیز تا آخر سال جاری واکسینه می شوند.

دکتر جغتایی افزود: دامداران با شبکه دامپزشکی این شهرستان در معدوم سازی دام های مبتلا به تب مالت همکاری خوبی دارند.

وی اظهار کرد: بیماری تب مالت یا بروسلوز یکی از مهم ترین بیماری های مشترک انسان و دام است و علائم این بیماری در دام سقط جنین، عفونت رحمی، کاهش تولید شیر و عقیم شدن می باشد.

وی با بیان اینکه بیماری تب مالت از حیوان به انسان سرایت می کند گفت: مصرف شیر و فرآورده های لبنی غیر پاستوریزه و شیر نجوشیده، تماس با حیوان مبتلا و قرار گرفتن در محیط دامداری های آلوده از مهمترین راه های انتقال بیماری تب مالت به انسان است.

وی مهمترین عامل کنترل این بیماری را رعایت ضوابط بهداشتی و افزایش آگاهی مردم دانست و افزود: دامداران هنگام تماس با دام مبتلا به تب مالت از وسایل محافظتی مانند دستکش، محافظ چشم و پیش بند استفاده کنند.
هم اکنون حدود 310 هزار راس دام سبک و 11 هزار راس دام سنگین در شهرستان سبزوار نگهداری می شود.
سبزوار در 230 کیلومتری غرب مشهد مقدس قرار دارد.
 
 
نظر شما
ادامه