کد خبر: ۳۰۸۱۵
تعداد نظرات: ۴ نظر
 

با وجود اینکه آذربایجان غربی یکی از قطب های مهم صنعت دام و دامپروری در کشور به شمار می رود، اما اکثر دامداری های صنعتی استان نیمه تعطیل بوده و با مشکلات زیادی دست و پنجه نرم می کنند.

استان آذربایجان غربی دارای آب و هوایی مناسب با بارندگی‌های خوب، جریان رودخانه‌های دائمی و فصلی و آب‌های زیرزمینی، خاک حاصلخیز، مزارع وسیع نباتات علوفه‌ای، دارا بودن نژادها و اکوتیپ‌های مختلف دامی (دام سبک و سنگین) سازگار با اقلیم منطقه و سایر عوامل یکی از قطب های دامپروری کشور به شمار می رود.

۳۴ درصدجمعیت فعال استان در زمینه های مختلف کشاورزی، ۲۷ درصد در بخش صنعت و معدن و ۳۹ درصد نیز در بخش خدمات مشغول به کار هستند، صنعت دام آذربایجان غربی با تولید میزان بالای محصولات دامی در کنار ایجاد اشتغال مستقیم و غیرمستقیم، نقش مهم و مؤثری را در فرآیند توسعه استان ایفا می‌کند.

این استان با دارا بودن ۵۱۳هزار راس دام سنگین و سه میلیون و ۷۶۹هزار راس دام سبک به همراه ۶۷هزار راس شتر و سایر تک سم ها یکی از قطب های تولید و گوشت در کشور بوده و برابر اعلام معاون بهبود تولیدات دامی سازمان جهاد کشاورزی استان تولید سالانه شیر استان ۳۴۲هزار تن، گوشت ۴۴۷۰۰تن، ۹۵۰۰ تن تخم مرغ و ۷۸۰۰تن مرغ است.

در سالهای گذشته بخشی از این تولیدات به کشورهای همسایه عراق و اقلیم کردستان صادر می شد اما در سالهای اخیر به دلیل نبود قدرت رقابتی صادرات و نبود مشوق های صادراتی همانند کشورهای همسایه کشورهای هدف صادرات را نیز از دست داده ایم.

اکثر دامداریهای صنعتی آذربایجان غربی نیمه تعطیل هستند

مدیرعامل اتحادیه شرکت های تعاونی دامداران آذربایجان غربی در خصوص مسایل و مشکلات پیش روی این بخش به خبرنگار مهر گفت: مسایل و مشکلات صنعت دام چنان تولیدکنندگان را همچون تارهای عنکبوت فراگرفته که قدرت تحلیل و چاره اندیشی را نیز گرفته است.

«محمود معروفی» با بیان اینکه آذربایجان غربی یکی از قطب های مهم صنعت دام کشور به شمار می رود عنوان کرد: گرانی، کمبود قسمتی از نهاده های علوفه ای و دامی، افزایش روز افزون سایر هزینه ها، مشکلات تحویل شیر به کارخانجات فرآوری و عدم پرداخت به موقع بهای آن، نبود سیستم بازاریابی و بازرگانی مناسب بخشی از مشکلات فعالان این بخش است.

وی افزایش سیستم دلالی در فروش و بازرگانی محصولات دامی، بالا بودن قیمت تمام شده محصول در مقابل قیمت خرید توسط صنایع وابسته، ریسک پذیربودن بخش در مقابل ناملایمات محیطی و اقتصادی، سیستم تولید سنتی دامداری در استان، نظام بانکی ناهماهنگ با پروسه تولید بخش دیگری از هزاران مشکل پیش روی دام و دامپروری است که هیچ کدام از آنها طی سالهای اخیر نه تنها کم نشده بلکه روز به روز بر تعداد این مشکلات نیز افزوده شده است.

معروفی با بیان اینکه در حال حاضر اکثر دامداری های صنعتی آذربایجان غربی نیمه تعطیل هستند، افزود: هم اکنون دامداری های صنعتی استان توان مقابله با رکود اقتصادی پیش رو و خشکسالی های یکسال در میان را ندارند در این میان نقش نظارتی و حمایتی دولت باید در جهت رونق دوباره بخش و ارتقای کمی و کیفی تولید کانالیزه شود.

مدیرعامل اتحادیه شرکت های تعاونی دامداران آذربایجان غربی گفت: در مقطع کنونی این بخش نیازمند اجرای وظیفه دولت با اجرای سیستم های حمایتی قوی و نظارتی کارآمد باشد از اتلاف بیش از پیش سرمایه که سالها از قبل حمایت ناکافی شاهد هستیم جلوگیری شود.

خسارات دامداران از بابت تلف شدن دام ها در اثر شیوع بیماری پرداخت نمی شود

وی همچنین گفت: پرداخت بهای شیر دریافتی از دامداران حداقل با دو ماه تاخیر، گرانی علوفه و نهاده های دامی و افزایش بهادی سالانه آن، سررسید شدن تسهیلات دریافتی از بانک ها و عدم توان دامداران جهت تسویه به موقع آن به همراه افزایش سالانه قیمت حامل های انرژی بدون تغییر در بهای شیر تولیدی بخشی از مهمترین مشکلات پیش روی این بخش است.

مدیرعامل اتحادیه شرکت های تعاونی دامداران آذربایجان غربی پرداخت نکردن خسارت واقعی به دامداران واجد شرایط از بابت تلف شدن دامها در اثر شیوع بیماری های تب برفکی و لمپی اسکن در سالهای ۹۳ و ۹۴، معضل تمدید پروانه های بهره برداری دامداری که منجر به یک بوروکراسی اداری توسط سازمان نظام مهندسی کشاورزی و دامپزشکی شده، عدم واگذاری امور به بخش های غیردولتی با اولویت به تشکل های تولید کننده با توجه به اصل ۴۴ قانون اساسی در کنار واردات بی رویه و بی برنامه محصولات کشاورزی و دامی نظیر شیرخشک و گوشت قرمز را از دیگر مشکلات برشمرد.

محمود معروفی اجرای قانون خرید تضمینی محصولات کشاورزی و دامی مصوب سال ۶۸، ماده ۲۰ قانون نظام دامپروری مصوب سال ۸۸، تخصیص اعتبار کم بهره و طولانی مدت برای تولید کنندگان همانند سایر کشورهای همجوار برای حمایت از توسعه واحدهای بزرگ دامداری را از پیشنهادات رفع مشکلات این بخش ذکر کرد.

مزارع کشت علوفه به صورت گسترده در دشت های آذربایجان غربی

استمهال بازپرداخت تسهیلات اخذ شده دامداران و تولید کنندگان محصولات کشارزی، تعیین قیمت شیر و گوشت به صورت کارشناسانه با در نظر گرفتن مسایل اقتصادی روز، تورم، گرانی علوفه و نهاده های دامی، اختصاص یارانه مستقیم به تولیدات جهت کاهش هزینه های تولید و رقابتی کردن آن برای صادرات به کشورهای همسایه از جمله دیگر راهکارهای پیشنهادی معروفی برای حل مشکلات این بخش بود.

مدیرعامل اتحادیه شرکت های تعاونی دامداران آذربایجان غربی گفت: واردات به موقع نهاده های دامی توسط شرکت پیشتیبانی امور دام و صندوق های حمایت از دامپروری و تولیدات دامی و سایر شرکت های مشابه و تحویل آن به تولیدکنندکان به صورت مدت دار در کنار احداث واحدهای گاوداری و گاومیش داری صنعتی با ابعاد و ظرفیت های بالا در کنار مزارع کشت علوفه از راهکارها و ضروریات توسعه دامپروری در استان است.

معروفی بر ضرورت ایجاد مزارع کشت علوفه به صورت گسترده در دشت های استان نظیر دشت زنگنه ماکو، دشت میاندوآب و زمین های اطراف شهرستانها به ویژه شهرستان ارومیه تاکید کرد و گفت: در صورت ایجاد این مزارع و با واگذاری آنها به تشکل ها و مجموعه های متشکل از فارغ التحصیلان کشاورزی می توان در اشتغالزایی و جذب سرمایه گذاری و ارتقای بهره وری و کشت مکانیزه موفق عمل کرد.
 
 
انتشار یافته: ۴
در انتظار بررسی: ۱
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۷:۳۴ - ۱۳۹۵/۰۵/۰۳
0
0
این ره که میرویم بهترکستان است
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۲:۰۰ - ۱۳۹۵/۰۵/۰۳
0
0
دامپزشکی بد بخت
دامپزشک
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۱:۳۶ - ۱۳۹۵/۰۵/۰۵
0
0
امارهاشون غیر واقعی هست.
فرمودن ۶۷هزار راس شتر
ما حتی یک صدم رقم فوق را هم شتر نداریم
اشتباه محض هست
امار شتر استان کمتر از 200 نفر هست
در ضمن واحد شمارش شتر ، نفر هست ، راس نیست
ناشناس
|
Singapore
|
۲۰:۳۱ - ۱۳۹۵/۰۵/۲۷
0
0
هم دامپزشكي دولتي تعطيل شده و هم دامداريهاي صنعتي
نظر شما
ادامه