کد خبر: ۳۰۸۲۵
 

پنج گونه از آبزیانی که در قفس پرورش داده می‌شود، دارای متقاضیانی از اتحادیه اروپا، روسیه و سایر کشورها برای صادرات هستند.

به گزارش حکیم مهر به نقل از خبرگزاری کشاورزی ایران (ایانا)، مدیرکل دفتر توسعه بازار سازمان شیلات ایران با اعلام این خبر گفت: شرکت‌های بسیاری از اتحادیه اروپا، روسیه و کشورهای حاشیه خلیج فارس متقاضی قزل‌آلای ایرانی هستند، اما به‌دلیل آنکه عنوان این آبزی در فهرست اعلام‌شده از سوی سازمان دامپزشکی کشور نیست، مشکلاتی برای صادرات پیش آمده است.

«عیسی گلشاهی» افزود: لازم است سازمان دامپزشکی کشور در این زمینه تجدیدنظر کند و هرچه سریع‌تر نسبت به پذیرش ماهی قزل‌آلا در فهرست آبزیان قابل عرضه به شرکت‌های روسی و سایرین اقدام کند.

وی خاطرنشان کرد: با وجود مشکل فوق، تاکنون یک‌هزار و ۱۷۰ تن قزل‌آلا به امارات صادر شده است، اما همچنان صادرات به روسیه و اتحادیه اروپا در فهرست انتظار دامپزشکی است تا قزل‌آلای پرورشی در کنار ماهیان دریایی و سخت‌پوستان مشمول چراغ سبز برای صادرات باشد.

گلشاهی ادامه داد: تاکنون برای صادرات میگو بیش از چهارهزار و ۷۰۰ تن سفارش به ثبت رسیده است و پیش‌بینی می‌شود، صادرات کلی میگو به ۱۳ هزار و ۵۰۰ تن برسد.

وی از عزم جدی اتحادیه اروپا برای صادرات میگو و کل آبزیان ایرانی خبر داد و تصریح کرد: سوف و سیم دریایی دو گونه پرورش‌یافته در قفس هستند که از سوی شرکت‌های اتحادیه اروپا متقاضیان زیادی دارد.

گلشاهی یادآور شد: پنج آبزی پرورش‌یافته در قفس‌های دریایی ازجمله قزل‌آلا، سوف، سیم، کپور دریایی و ماهی آزاد دریای خزر از گونه‌های بومی ایران است که از سوی کشورهای حاشیه خلیج فارس، روسیه و اتحادیه اروپا متقاضی دارند.

کپور و ماهی آزاد دریای خزر پرورشی در قفس، راهی بازار صادراتی می‌شود

مدیرکل دفتر توسعه بازار سازمان شیلات ایران تأکید کرد: پیش‌بینی می‌شود که آبزیان سوف و سیم دریایی بعد از رسیدن به وزن صید در بازارهای خارجی و داخلی عرضه و کپور دریایی و ماهی آزاد دریای خزر نیز در نیمه دوم سال راهی بازارهای فوق شود.

وی آغاز پرورش ماهی در قفس در کشور را مثبت خواند و اظهار داشت: لازم است تسهیلات بانکی برای تولید و تکمیل زنجیره‌های مرتبط با آن اختصاص یابد تا تولیدکنندگان نقدینگی لازم را در دسترس داشته باشند.

گلشاهی همچنین گفت: تولید آبزیان در محیط‌های دریایی خصوصیات انواع ماهیان دریایی را دارد؛ بنابراین مورد توجه سایر کشورها و مصرف‌کنندگان داخلی است.

وی در پایان افزود: فیله‌ماهی، سوف و سیم دریایی در سال گذشته نیز در بازار داخلی عرضه شد و مورد استقبال مردم قرار گرفت.
 
 
نظر شما
ادامه