کد خبر: ۳۰۸۴۲
تعداد نظرات: ۹ نظر
نشست خبری رئیس سازمان نظام دامپزشکی برگزار شد:
«دکتر محمدرضا صفری» افزود: دانشگاه آزاد به دنبال تأسیس 6 دانشکده جدید دامپزشکی در کشور است/ سالانه 1500 نفر اعضای این سازمان اضافه می‌شود ...
 
 

حکیم مهر - نشست خبری رئیس سازمان نظام دامپزشکی با اصحاب رسانه، صبح امروز در محل سازمان نظام دامپزشکی ج.ا.ا برگزار شد.

«دکتر محمدرضا صفری» رئیس سازمان نظام دامپزشکی در این نشست گفت: پس از ۳ سال تأخیر، ثبت‌نام کاندیداهای چهارمین دوره انتخابات نظام دامپزشکی از ۱۲ مرداد در سراسر کشور آغاز می‌شود که پیش‌شرط آن، فعالیت پنج ساله اعضای نظام دامپزشکی در استان مربوطه است.

وی به فعالیت‌های 20 سال اخیر سازمان نظام دامپزشکی و قوانین مرتبط با این سازمان که در مجلس شورای اسلامی به تصویب رسیده اشاره کرد و گفت: در طول 20 سال، 3 آیین‌نامه مهم را از تصویب دولت گذرانده‌ایم که در هر سه آیین‌نامه تأکید شده که صلاحیت حرفه‌ای دامپزشکی باید به تأیید سازمان نظام دامپزشکی برسد.

کاهش زمان صدور پروانه دامپزشکی

به گفته این مسؤول، در سازمان نظام دامپزشکی، تا 2 سال اخیر مسؤولیت صدور پروانه و مجوزهای مرتبط با دامپزشکی برعهده جهاد کشاورزی هر استان بود که این مهم به سازمان نظام دامپزشکی واگذار شد و تاکنون 36 هزار و 765 هزار پروانه اعم از موافقت اصولی، پروانه تأسیس یا بهره‌برداری، توسعه، بهسازی، نوسازی و تغییر کاربری مرتبط با سازمان نظام دامپزشکی به امضای رؤسای استان‌ها رسیده است.

وی به مزایای واگذاری اختیارات دولت به بخش خصوصی اشاره کرد و گفت: زمانی که صدور پروانه دامپزشکی برعهده وزارت جهاد کشاورزی بود، 40 تا 50 روز زمان صرف می‌شد، اما اکنون به طور میانگین این کار در 5 روز بدون هزینه‌ای انجام می‌شود.

صفری با تاکید بر اینکه امکان ایجاد رانت در زمینه صدور پروانه‌ها وجود ندارد خاطرنشان کرد: سازمان نظام پزشکی برای حفظ حقوق اعضای خود به طور حتم بهترین شیوه را برای طی مراحل صدور پروانه‌ها استفاده می‌کند .

سالانه 1500 نفر اعضای این سازمان اضافه می‌شود

وی در بخش دیگری از سخنان خود به آمار اعضای عضو سازمان نظام دامپزشکی کشور اشاره کرد و گفت: سالانه 1500 نفر اعضای این سازمان اضافه می‌شود و اکنون 34 هزار و 317 نفر عضو سازمان نظام دامپزشکی هستند که 708 نفر از اینها دارای دکترای تخصصی دامپزشکی بوده و 14 هزار و 687 نفر دکترای عمومی دامپزشکی دارند.

به گفته صفری، بقیه اعضای سازمان نظام دامپزشکی را کارشناسان ارشد، کارشناس و تکنسین دامپزشکی تشکیل می‌هد.

رئیس سازمان نظام دامپزشکی کشور همچنین به ظرفیت مازاد نیروی فارغ‌التحصیل دامپزشکی از دانشگاه‌های کشور اشاره کرد و اینکه از سال گذشته، طبق هماهنگی وزارت جهاد کشاورزی با وزارت علوم، درخواست کرده‌ایم که ظرفیت پذیرش دانشجویان دامپزشکی در دانشگاه‌های کشور کاهش یابد.

برگزاری ۱۷ کنگره علمی - تخصصی، تشکیل ۱۴ کمیته تخصصی، برگزاری یک‌هزار و ۲۰۷ دوره آموزشی، توسعه برآیند نرم‌افزاری و کمک به ارتباط‌گیری و اطلاع‌رسانی دقیق در حوزه دامپزشکی به اعضا و صدور ۳۶ هزار و ۷۶۵ فقره پروانه‌های مختلف از دیگر مواردی بود که صفری به آن اشاره کرد.

دانشگاه آزاد به دنبال تأسیس 6 دانشکده جدید دامپزشکی در کشور است

صفری از برخورد دانشگاه آزاد در برابر کاهش ظرفیت پذیرش انتقاد کرد و گفت: با آنکه دانشگاه‌های سراسری سال گذشته ظرفیت پذیرش را در این رشته 20 تا 30 درصد کاهش داده‌اند، اما دانشگاه آزاد به دنبال تأسیس 6 دانشکده جدید دامپزشکی در سراسر کشور است و بنا شده تا با تشکیل کمیته‌ای متشکل از اعضای سازمان نظام دامپزشکی این موضوع بیشتر بررسی شود.

وی افزود: گسترش دانشکده‌های دامپزشکی و افزایش پذیرش دانشجویان این رشته دو مقوله متفاوت است که توسط نظام دامپزشکی پیگیری شده است، به استناد قانون افزایش بهره‌وری دانشگاه‌ها اعم از دولتی و آزاد مکلف هستند ظرفیت پیشنهادی وزارت جهاد کشاورزی را هم از لحاظ تعداد و هم جنسیت براساس ماده 21 قانون بهره وری مبنای پذیرش خود قرار دهند و این میان‌سنجی هم از بخش صورت می‌گیرد. بر این اساس با پیگیری نظام دامپزشکی ظرفیت‌های مورد نیاز به وزارت علوم اعلام شد و این وزارتخانه مکلف به اجرای آن شده که این موضوع از دستاوردهای نظام است.

فعال شدن هیأت‌های بدوی و عالی انتظامی در سازمان نظام پزشکی، خبر دیگری بود که صفری به آن اشاره کرد و گفت: تا به امروز 253 پرونده در هیأت عالی مورد رسیدگی و صدور رأی قرار گرفته و حتی پرونده‌هایی داشته‌ایم که سه چهار سال روی میز مانده بود، اما اکنون رسیدگی به پرونده‌ها به روز شده و آخرین پرونده های تشکیل شده در حوزه تخلفات دامپزشکی مربوط به یک ماه اخیر است.

تشکیل کمیته دامپزشکی نظامی و پدافند غیرعامل در سازمان نظام دامپزشکی

وی از تشکیل کمیته دامپزشکی نظامی و پدافند غیرعامل در این سازمان خبر داد و گفت: این کمیته را در کنار 14 کمیته تخصصی تشکیل داده‌ایم، تا در حوزه سلامت غذا و مبارزه با پدیده بیوتروریسم در بخش نظامی کشور فعالیت کنیم.

بازنگری محتوای آموزش دکترای عمومی دامپزشکی متناسب با علوم روز خبر دیگری بود که رئیس سازمان نظام دامپزشکی کشور به آن اشاره کرد و گفت:‌ در کنار این با توجه به اینکه بخشی از دامپزشکان ما از بانوان هستند، کمیته تخصصی بانوان دامپزشک را فراخور به ضرورت‌های شغلی تشکیل داده‌ایم که از مواردی تلقی می‌شود که در سال‌های گذشته کمتر به آن توجه شده بود.

صفری همچنین به اختلاف نظرهایی با سازمان دامپزشکی کشور در حوزه صدور پروانه اشاره کرد و گفت: این اختلافات در برخی موارد جدی است و تا کنون در حوزه پروانه داروخانه، کلینیک،‌ آزمایشگاه و مرکز واکسیناسیون دامپزشکی 200 مورد پروانه صادر کرده‌ایم.

واگذاری سازمان دامپزشکی به وزارت بهداشت فعلاً منتفی است

رئیس سازمان نظام دامپزشکی در پاسخ به پرسش خبرنگار ایانا مبنی بر وضعیت واگذاری دامپزشکی به وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی افزود: در سال گذشته این بحث از جانب کمیسیون بهداشت، درمان و آموزش پزشکی مطرح و چندین جلسه در این راستا در مرکز پژوهش‌های مجلس برگزار شد، اما تا آنجا که بنده اطلاع دارم، پیگیری این بحث فعلاً منتفی است.

وی با اشاره به اینکه در بیشتر کشورهای دنیا امور دامپزشکی زیر نظر کشاورزی و وزارتخانه مربوطه است، خاطرنشان کرد: تنها دامپزشکی سه کشور عضو جهانی بهداشت زیر نظر حوزه وزارت بهداشت فعالیت می‌کنند.

صفری ادامه داد: سلامت غذا از مزرعه تا سفره یک زنجیره است و نه‌تنها اجرای آن باید زیر نظر وزارت کشاورزی باشد، بلکه باید از صفر تا ۱۰۰ تولید محصولات دامی به مسئولان دامپزشکی سپرده شود؛ البته فرقی نمی‌کند که این سازمان تحت نظر کدام ارگان یا نهاد فعالیت داشته باشد، مهم پیشروی در سلامت و اقتصاد غذا است.

سازمان دامپزشکی در تنگنای جدی منابع مالی است

رئیس سازمان نظام دامپزشکی با بیان اینکه بخش دامپزشکی کشور با تنگنای منابع مالی مواجه است، گفت: تخصیص بخشی از اعتبارات حوزه سلامت به سازمان دامپزشکی کشور در دست پیگیری است.

دکتر صفری تصریح کرد: آخرین مکاتبات ما در زمینه تخصیص اعتبارات نظام سلامت مربوط به پایان سال 1394 است اما تلاش فراوانی برای پیش بینی بودجه در سال 95 در مجلس نیز شده است.

وی اظهار داشت: ما و سازمان دامپزشکی تلاش کرده ایم باوجود قول مساعدی که در مجلس شورای اسلامی داده شد حداکثر پنج درصد از بودجه سلامت در اختیار حوزه دامپزشکی قرار گیرد که متاسفانه عملیاتی نشده است.

تعلل بیش از این در اجرای ماده 19 آیین‌نامه نظارت بهداشتی دامپزشکی جایز نیست

وی با بیان اینکه قرار بود پنج درصد بودجه سلامت به دامپزشکی اختصاص یابد، اما این اتفاق نیفتاد، تأکید کرد: طبق ماده ۱۹ آیین‌نامه اجرایی نظارت بهداشتی دامپزشکی باید وابستگی ناظران بهداشتی با صاحبان کسب و کار از نظر پرداخت حقوق قطع شده و لازم است در راستای بهبود سلامت غذایی و اعمال نظارت بهینه، چنین آیین‌نامه‌ای جدی گرفته شود؛ جلسات متعددی در این زمینه برگزار شده، اما تاکنون به‌صورت کامل اجرا نشده و تعلل بیش از این جایز نیست.

تعیین آزمون تعیین صلاحیت حرفه‌ای دامپزشکان برای ورود به بازار حرفه‌ای

رئیس سازمان نظام دامپزشکی کشور گفت: بحث ارتقاء توانمندی دامپزشکان را به صورت جدی پیگیری کردیم و بر اساس آن با همکاری همه دانشگاه‌های کشور محتوای آموزشی دانشگاه‌ها در رده دکترا تغییراتی کیفی داده می‌شود و آزمون تعیین صلاحیت حرفه‌ای برای ورود به بازار حرفه‌ای تعریف می‌شود و فضای قانونی این کار نیز مهیا است .

وی در مورد آمار بیکاران مقاطع مختلف تحصیلی دامپزشکی در ایران عنوان کرد: حقیقت این است که آماری از تعداد بیکاران در حوزه دامپزشکی نداریم، اما یک کمیته کاری تشکیل شده و گروهی از همکاران درصدد جمع‌آوری اطلاعات در این زمینه هستند.

 

منبع: فارس، ایانا، ایلنا، ایرنا
 
انتشار یافته: ۹
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۳
ناشناس
|
Finland
|
۱۶:۴۱ - ۱۳۹۵/۰۵/۰۵
0
0
بهتره رییس نظام در خصوص تشکیلات خودشون صحبت کنن نه در مورد سازمان دامپزشکی!! همش دخالت تو کار سازمان :تنگنای مالی، الحاقی به بهداشت و .....
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۶:۴۷ - ۱۳۹۵/۰۵/۰۵
0
0
باز هم میز نشینان سازمان اجازه ندادند وارد وزارت بهداشت بشیم. واقعا برای علم دامپزشکی ایران متاسفم.
حسام
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۲:۴۳ - ۱۳۹۵/۰۵/۰۵
0
0
آخرش آن سه تا کشوری که دامپزشکی زیرمجموعه وزارتخانه بهداشته چه کشورهایی هستند ؟؟
هرجوری فکر کنیم دامپزشکی باید زیرمجموعه وزارتختنه بهداشت باشه
دكتر سلطاني
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۰:۰۶ - ۱۳۹۵/۰۵/۰۶
0
0
وقتي منصوب جهاد كشاورزي باشيد هرگز پشت خودتون رو خالي نمي كنيد كه پست رو از دست بديد تا به نفع جامعتون باشه. اين كار مردايي ميخواد مثل اونايي كه ميدون مين رو تو جنگ باز ميكردن. مردان بي ادعا ...................
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۲:۱۰ - ۱۳۹۵/۰۵/۰۶
0
0
جناب حکیم مهر سلام
شاید از نگاه شما نکته مهمی نباشد ولی آیا معمول نیست که کنار رئیس معاونان بنشینند؟!
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۲:۴۵ - ۱۳۹۵/۰۵/۰۶
0
0
با سلام استرالیا به عنوان قطب دامپزشکی جهان فقط دارای 4 دانشکده دامپزشکی است در حالی که فقط آذربایجان شرقی و غربی 5 دانشکده دارد و باز هم آقای آن در حال افزایش دانشکده هستند ..................... کمی خودتان را به روز کنید این همه دانشجو بعدا کار و شغل می خواهند همینجوری فقط بدی بیرون نمیشه
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۲:۵۶ - ۱۳۹۵/۰۵/۰۶
0
0
كلا ساير رده دامپزشكي كلا از نظر دامپزشك ها وجود ندارند بايستي دكتر دامپزشكي برداشته و كارشناسي دامپزشكي ايجاد شود و بعد تخصص هاي بسته به نياز تربيت شود دامپزشك هاي خودخواه
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳:۱۲ - ۱۳۹۵/۰۵/۰۶
0
0
آیا علت تاخیر سه ساله در انتخابات نظام دامپزشکی مشخصه شده است .......................................
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۴:۱۲ - ۱۳۹۵/۰۵/۲۶
0
0
تا .......................... وضع دامپزشکی روز به روز بدتر هم خواهد شد . فقط آمار و ارقام .........؟؟ 1207 دوره آموزشی برگزار گردید / خروجی اش چه بوده استاد می آوردند و به تمام اعضای اجبار می کنند اگر ثبت نام نکنید پروانه اتان را تمدید نمی کنیم از ده ها نفر پول ثبت نام می گیرند در سر کلاسها چند نفر بیشتر حضور ندارد خود استاد هم بعضا احساس شرم می کند .
36765 پراونه صادر کردید و مدت انتظار کمتر از 5 روز با چه نیرو و امکاناتی . دامدارای که دارای پراونه 100 راسی است در زمان تمدید مشاهده میشود 500 راس دام دارد فقط بخاطر دریاقت تعرفه تمدید پراونه میکنید و می گوید بهداشتش به ما مربوط نمی شود .
هیچ مرجع و ارگانی نیست کار صدور پروتنه نظام را کنترل کند / قبلا که در اختیار سازمان دامپزشکی همه چیز برابر مقررات پیش می رفت .
واقعا کسی و یا مرجعی است سخنان این مسولین را کنترل کنه یا نه ؟ بعنوتن دامپزشکی که همه اینها را از نزدیک می بینم می گویم خدا را در نظر بگیرید موقع گزارش دادن
نظر شما
ادامه