کد خبر: ۳۰۸۴۶
 
 

استاد دانشگاه علوم پزشکی اصفهان وضعیت ایمنی غذا را نسبت به 10 سال گذشته، بدتر اعلام کرد و گفت: دلیل این امر این است که تقلب ها زیاد تر شده و متاسفانه تولید کنندگان مختلف به دنبال سود کلان و فروش محصولاتشان هستند بنابراین بر ظاهر محصولات که برای خریدار جذاب تر است مانور می دهند تا بر روی کیفیت تغذیه خود محصول.

به گزارش حکیم مهر به نقل از رادیو گفت و گو، برنامه گفت و گوی علمی با موضوع "متولی سلامت فرآورده های خوراکی و آشامیدنی کیست؟" و با حضور «دکتر احمد اسماعیل زاده» استاد دانشگاه علوم پزشکی اصفهان و «دکتر رستگار» مدیر کل آزمایشگاه های مرجع غذا و دارو به روی آنتن رفت.

«دکتر احمد اسماعیل زاده» با بیان اینکه وقتی صحبت از سالم بودن غذا می شود، مسئله امنیت غذایی در ذهن افراد پدیدار می شود، گفت: اینکه می خواهیم سلامت جامعه را تضمین کنیم یعنی باید غذایی را در اختیار جامعه قرار دهیم که بتواند نیازهای تغذیه تمام گروه های سنی خاص را تضمین کند و در عین حال سالم و ایمن باشد یعنی آلودگی با فلزات سنگین و میکروبی نداشته باشد.

وی ادامه داد: نکته دیگر این است که افراد به این غذای سالم که نیازهای تغذیه شان را تامین می کند با شرایط قابل پذیرش در جامعه دسترسی دارند یا خیر؟

استاد دانشگاه علوم پزشکی با بیان اینکه وقتی می گوییم چه کسی باید سبد غذایی سالم و مطلوب را برای جامعه تهیه کند، همه از وزارت بهداشت حرف می زنند، عنوان داشت: هر جایی که مشکل سوء تغذیه و سیری سلولی پیش بیاید، همه به سراغ وزارت بهداشت و درمان می روند.

اسماعیل زاده اضافه کرد: با توجه به اینکه کارگروه های امنیت غذایی در ستادهای مختلف در کشور همه تحت نظر وزارت بهداشت فعالیت می کنند و وزیر بهداشت به عنوان دبیر این کارگروه است، بنابراین متولی سلامت تغذیه و تامین غذای ایمن وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی است.

در ادامه دکتر رستگار با بیان اینکه قانون برخی وظایف و مرزهای آن را شفاف بیان نکرده است، ابراز داشت: به نوعی همه وظایف مشخص شده است که موازی کاری در آنها دیده می شود. به عنوان مثال در مسئله امنیت غذایی در بخش تولید، وزارت جهاد کشاورزی، مسئول است اما در تولید و مصرف غذای سالم وزارت بهداشت مسئول است.

وی ادامه داد: سازمان استاندارد هم از قدیم استانداردها را تعریف می کرد و نظارت بر آنها را نیز انجام می داد. تجربه های موفقی در دنیا وجود داشته است که اگر بتوانیم آنها را اجرا کنیم، می توانیم موفق تر عمل کنیم. در آمریکا دامپزشکی، دخانیات، ملزومات پزشکی و غذا و دارو در یک جا جمع شده است و یک جا تصمیم می گیرد و در واقع آن سازمان مسئولیت سلامتی مردم در فرآورده های سلامت را دارد.
 
 
نظر شما
ادامه