کد خبر: ۳۰۸۵۱
 
 

مدیرکل دامپزشکی استان گیلان گفت: دامداران لاشه دام‌های مشکوک به بیماری شاربن را بسوزانند.

به گزارش حکیم مهر به نقل از ایسنا، «دکتر سهراب عاقبتی» در جلسه دامپزشکی استان گفت: 160 هزار رأس دام سبک و سنگین استان از ابتدای سال‌جاری علیه بیماری شاربن واکسینه شدند.

وی با اشاره به این‌که بیماری شاربن یا سیاه زخم یک بیماری عفونی حاد است که توسط باکتری «باسیلوس آنتراسیس» ایجاد می‌شود، افزود: شیوع این بیماری در عموم حیوانات وحشی و اهلی مانند گاو، گوسفند، بز، شتر و گوشتخواران رخ می‌دهد.

عاقبتی ادامه داد: شاربن هم‌چنین جزو بیماری‌های زئونوز (مشترک) بوده که انتقال آن به انسان بر اثر تماس با حیوانات آلوده و یا بافت آلوده حیوانی سر و کار دارند، نیز قابل سرایت است.

وی با بیان این‌که میکروب این بیماری می‌تواند به‌عنوان سلاح بیولوژیک مورد استفاده قرار گیرد و تولید آن نسبتاً آسان است، خاطرنشان کرد: هم‌اکنون این میکروب از اهمیت خاصی برخوردار شده است.

مدیرکل دامپزشکی گیلان از دامداران استان درخواست کرد که نسبت به واکسیناسیون دام‌های خود علیه شاربن با مأموران دامپزشکی همکاری کنند و در صورت مشاهده تلفات ناگهانی در دام‌ها سریعاً به شبکه دامپزشکی شهرستان، اطلاع داده و لاشه دام‌های مشکوک به این بیماری با روش سوزاندن (ترجیحاً) و یا دفن کردن زیر نظر دامپزشکی امحاء کنند.

وی تصریح کرد: دامداران از کالبدگشایی دام تلف شده جداً خودداری شود، فرآورده‌های دامی بخصوص پشم و پوست را از کانون بیماری خارج نکنند و جایگاه دام و محلی را که دام در آنجا تلف شده است را ضد عفونی کنند.

سهراب عاقبتی خاطرنشان کرد: خودداری از چرای گوسفند و بز در مناطق آلوده (باکتری شاربن در مجاورت هوا به صورت مقاوم در آمده و می‌تواند تا ٦٠ سال در محیط، قدرت بیماریزایی داشته باشد)، عدم مصرف گوشت‌های فاقد مهر بازرسی و یا لاشه‌های ناشی از مرگ‌های ناگهانی دام را از دیگر روش‌های پیشگیری از این بیماری است.

مدیرکل دامپزشکی گیلان با بیان این‌که در مورد بیماری سل و بروسلوز برنامه مدونی را همگام با سایر استان‌ها انجام می‌دهیم، تصریح کرد: دام‌ها بعد از شناسایی، مستقیم وارد کشتارگاه می‌شوند و همه کشتارها تحت نظارت دامپزشک دولتی انجام می‌شود.

وی خسارت‌های وارد شده بر هشت کانون شناسایی شده امسال را حدود 600 میلیون ریال دانست و گفت: این خسارت‌ها به‌طور مستقیم به دامدار وارد می‌شود بنابراین برای ادامه همکاری مستمر دامداران از محل اعتبارات به آنها غرامت پرداخت می‌کنیم.

عاقبتی با بیان این‌که دامپزشکی استان گیلان پایش همه دام‌ها، طیور و آبزیان را انجام می‌دهد، اظهار کرد: همه اطلاعات دام‌ها در سامانه پایش ثبت شده است و این سامانه پردازش اطلاعات را انجام می‌دهد و گزارش لحظه به لحظه را به کاربر می‌دهد .
 
 
نظر شما
ادامه