کد خبر: ۳۰۸۷۵
 

مدیرعامل اتحادیه شرکتهای تعاونی پرورش دهندگان میگوی استان بوشهر ضمن اشاره به مشکلات بوجود آمده در مزارع پرورش از اداره کل دامپزشکی استان بوشهر تقدیر کرد.

به گزارش حکیم مهر به نقل از ایرنا، «ابراهیم عباسی» افزود: پارسال بر اثر شیوع بیماری لکه سفید 500 میلیارد ریال خسارت به صنعت پرورش میگوی استان بوشهر وارد شد .

وی اضافه کرد: شیوع بیماری لکه سفید در سایت های پرورش میگو باعث کاهش سه هزار و 500 تنی تولید این آبزی در استان بوشهر شد .

عباسی اظهار کرد: همچنین با کاهش میزان تولید میگوی پرورشی 25هزار شغل و 25هزار خانوار از نظر اقتصادی در استان بوشهر آسیب دیدند .

مدیرعامل اتحادیه شرکتهای تعاونی پرورش دهندگان میگوی استان بوشهر بیان کرد: از مهر سال گذشته تاکنون با مسئولان ذیربط در استان و کشور در باره پرداخت غرامت چندین بار مکاتبه شد، ولی تاکنون اقدامی برای پرداخت خسارت انجام نشده است .

عباسی ادامه داد: 65درصد سایت های پرورش استان بوشهر بیمه بودند ولی با این وجود تاکنون به دلیل بدهی های صندوق توسعه بخش کشاورزی، خسارت این سایت ها تاکنون پرداخت نشده است .

وی یادآور شد: پرداخت نکردن بموقع خسارت به پرورش دهندگان میگو باعث دلسردی، ناامیدی و کاهش سطح زیر کشت میگو در سال جاری شده است .

عباسی با تقدیر از اداره کل دامپزشکی استان بوشهر گفت: اگر شجاعت و شهامت این اداره کل نبود به دلیل بیماری لکه سفید در سال گذشته، امسال خبری از پرورش دهندگان در عرصه پرورش نبود .

وی بیان کرد: امسال در مرحله اول سه هزار جفت میگوی مولد از کشور اکوادور وارد استان بوشهر شد که پس از تست دامپزشکی این مولد بیمار تشخیص داده و معدوم شدند و درمرحله دوم پنج هزار و 130 جفت میگوی مولد از هاوایی وارد کشور و از سه هزار و 500 جفت از مولدان داخلی نیز استفاده شد .

مدیرعامل اتحادیه شرکتهای تعاونی پرورش دهندگان میگوی استان بوشهر افزود: با توجه به شرایط خاص استان بوشهر رئیس سازمان دامپزشکی کشور در سفر هفته گذشته خود دستور 10 تن کلر از تهران برای استان بوشهر را صادر کرد که بارگیری و در سایت بویرات انبار شده است .

عباسی اظهارکرد: امسال در 11 مرکز تکثیر 810 میلیون قطعه پست لارو تولید و در 222 سایت به مساحت سه هزار و 800 هکتار ذخیره سازی صورت گرفته است .

وی گفت : در سال جاری نیز بیماری لکه سفید در شش استخر سایت بویرات استان بوشهر مشاهده شده است که این استخرها بطور کلی پاکسازی و میگوهای آلوده معدوم شدند .

عباسی ادامه داد: با توجه به شرایط با رعایت 80 درصد بازماندگی ذخیره سازی انجام شده و رشد متوسط 16 گرم پیش بینی می شود 9 هزار و 500 تا 10 هزار تن میگوی پرورشی امسال در استان بوشهر تولید شود .

وی یادآور شد: هم اکنون همه سایت های پرورش میگوی استان بوشهر در زمینه بیماری لکه سفید آزمایش شده و نتیجه آزمایش آنها منفی بوده است .

عباسی درباره دیگر مشکلات پرورش دهندگان میگو در استان بوشهر گفت: سایت های پرورش میگو در زمان حاضر با کمبود تولید غذای میگو و مواد ضد عفونی و معدوم سازی روبرو هستند که برای تامین آنها باید از خارج از استان اقدام شود .

وی در مورد غذای میگو با اشاره به اینکه کارخانه های تولید غذای میگو بیش از ظرفیت خود قرارداد می بندند بیان کرد: از سال 86 تاکنون با کمبود کمی و کیفی غذای میگو روبرو هستیم به همین دلیل کمبود غذای میگو از سوی استانهای هرمزگان، اصفهان، فارس و چهارمحال و بختیاری تامین می شود .

عباسی اظهارکرد: اگر بموقع به زیرساختهای صنعت پرورش میگو در استان توجه و نیازهای این صنعت تامین شود، صنعت پرورش میگو در استان بوشهر می تواند بعنوان یکی ازمحورهای توسعه پایدار استان قلمداد شود .

وی یادآور شد: در زمان حاضر 12مرکز تکثیر، 267 سایت پرورشی، سه کارخانه تولید غذای میگو، 32کارخانه فرآوری و عمل آوری آبزیان و 17 کارخانه تولید یخ در استان بوشهر وجود دارد که باید از این امکانات برای توسعه صنعت پرورش میگو که نقشی مهم در ایجاد اشتغال دارد، استفاده کرد .

استان بوشهر با تولید 70 درصد میگوی پرورشی کشور قطب تولید این آبزی به شمار می رود.
 
 
نظر شما
ادامه