کد خبر: ۳۰۸۸۶
 

به گزارش حکیم مهر به نقل از ایرنا، «دکتر مصطفی کنارکوهی» مدیرکل دامپزشکی خوزستان روز پنجشنبه در نشست شهرک های کشاورزی خوزستان که در سالن جلسات استاندار برگزار شد، اظهار کرد: خوزستان خاستگاه گاومیش است و شیر و گوشت آن جایگاه خاصی در تغذیه دارد و بر اساس مستندات در تمام کشور بی همتا است.

وی تالاب ها را بهترین و کم هزینه ترین محل پرورش گاومیش دانست و افزود: هم اکنون 30 هزار راس گاومیش مولد و گوشتی در خوزستان وجود دارد.

وی با اشاره به مستندات تاریخی اظهار کرد: بر اساس این روایات پیروزی متفقین در جنگ جهانی دوم را مدیون دو عامل یعنی شیر و گوشت گاومیش و حبوبات خوزستان عنوان کرده اند.

کنارکوهی گفت: در زمان جنگ جهانی دوم 800 هزار راس گاومیش در خوزستان بوده که بعد از جنگ به 120 هزار راس کاهش یافته اند.

«کیخسرو چنگلوایی» رئیس سازمان جهاد کشاورزی خوزستان نیز در این نشست با بیان اینکه طرح های گاومیش داری تاکنون موفقیت آمیز نبوده، اظهار کرد: در شهرستان کارون برای 6 هزار راس گاومیش شهرکی با هزینه بیش از 50 میلیارد ریال ساخته شد اما مورد استقبال قرار نگرفت.

وی اضافه کرد: این طرح در سال 86 و به منظور خروج گاومیش ها از اهواز (پیش از تفکیک شهرستان کارون) و ساماندهی چهره آن منطقه اجرا شد.

پشتیبانی شرکت ایتالیایی از گاومیش داری در خوزستان

یکی از مشاوران شهرک های کشاورزی خوزستان نیز در این نشست با بیان اینکه 300 نقطه در استان برای احداث شهرک های کشاورزی، دامپروری و گلخانه ای پیشنهاد شده است، درباره دلیل پیشنهاد اجرای شهرک گاومیش داری توضیح داد: چند سال پیش یک موسسه مشهور ایتالیایی تولیدکننده پنیر 'مازارالا' از شیر گاومیش در عراق طرح پرورش 100 هزار گاومیش را آغاز کرد اما به دلیل مشکلاتی که در عراق وجود داشت تنها توانستند 10 هزار راس گاومیش را پرورش دهند.

«شاهرخ قلاوند» افزود: این شرکت مایل به عقد قرارداد 25 ساله با پرورش دهندگان گاومیش است و تمام هزینه ها را تقبل می کند که در اینصورت بسیار سودآور خواهد بود.

وی افزود: در صورت اجرای این طرح مشکلات اجتماعی و اقتصادی مردم محلی و گاومیش داران نیز حل می شود.
 
 
نظر شما
ادامه