کد خبر: ۳۰۹۴۶
هاری
 

رئیس گروه پیشگیری و مبارزه با بیماری‌های دانشگاه علوم پزشکی گیلان با اشاره به 426 مورد بیماری‌های مشترک انسان و حیوان، تصریح کرد: بالغ بر 4600 مورد حیوان‌گزیدگی در استان در سال 1394 گزارش شده است.

به گزارش حکیم مهر به نقل از ایسنا، «دکتر سیدمحمود رضوانی» با بیان این‌که همه کسانی که به طور مستقیم و غیرمستقیم با حیوانات زنده در حال ذبح و تلف شده در تماس می‌باشند و یا از فرآورده‌های آن‌ها استفاده می‌کنند بیشتر در معرض خطر ابتلا به بیماری‌های مشترک بین انسان و دام هستند، اظهار کرد: در این خصوص می‌توان به دامداران و اعضای خانواده آنها، دام‌پروران، کشاورزان، دامپزشکان، کارکنان کشتارگاه‌ها، قصاب‌ها، کارکنان حرفه پزشکی و تمامی مصرف‌کنندگان غذاهای با منشاء دامی در معرض خطر ابتلا به بیماری‌های مشترک انسان و دام اشاره کرد.

وی «لیتوسپیروزیس» در بین شالی‌کاران به ویژه در فصل کشت و برداشت برنج، هم‌چنین تب مالت را که در برخی مناطق کوهستانی استان دیده می‌شود را یکی از مهم‌ترین بیماری‌ها مشترک انسان و حیوان دانست و گفت: البته در برخی مواقع مواردی از سالک، کیست هیداتیک و سایر بیماری‌های مشترک نیز گزارش می‌شود.

رئیس گروه پیشگیری و مبارزه با بیماری‌ها دانشگاه علوم پزشکی گیلان با اشاره به وجود 426 بیماری مشترک انسان و حیوان، تصریح کرد: بالغ بر 4600 مورد حیوان گزیدگی در استان در سال 1394 گزارش شده است.

وی با بیان این‌که حیوان گزیدگی از بیماری‌های شایع در گیلان است، گفت: جهت کنترل آن بر اساس دستورالعمل کشوری در هر یک از شهرستان‌های تابعه حداقل یک مرکز پیشگیری و درمان هاری و برای هر مرکز حداقل با دو نفر پرسنل آموزش دیده راه‌اندازی شده است که به‌صورت شبانه‌روزی و تمام وقت انجام وظیفه می‌کنند.

دکتر رضوانی اطلاع‌رسانی و آموزش برای عموم مردم و مراجعین حیوان گزیده، اقدامات پیشگیرانه و درمان هاری با انجام واکسیناسیون 3 یا 5 نوبت برای همه موارد حیوان گزیده هم‌چنین سرم‌درمانی، شست‌وشو و ضدعفونی محل گزش و... جهت جلوگیری از ابتلا به هاری و مرگ ناشی از آن را از اقدامات مراکز پیشگیری و درمان هاری عنوان کرد که برای همه موارد حیوان گزیده انجام می‌گیرد.

وی با اشاره به همکاری دانشگاه علوم پزشکی گیلان و شبکه دامپزشکی استان و شهرستان‌های تابعه که نقش مهمی در کنترل این بیماری‌ها ایفا می‌کنند، همکاری فی ما بین معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی گیلان و دامپزشکی استان را در این زمینه خوب ارزیابی کرد .
 
 
نظر شما
ادامه