کد خبر: ۳۰۹۷۶
تعداد نظرات: ۲ نظر
 
 

معاون سلامت اداره کل دامپزشکی استان اصفهان با اشاره به کنترل بیماری تب برفکی در اصفهان گفت: نقل و انتقال غیرمجاز دام، عامل ۹۰ درصدی شیوع بیماری تب برفکی در دامداری‌های سنتی است.

به گزارش حکیم مهر به نقل از تسنیم، «دکتر محمد کشتکار» با اشاره به آخرین وضعیت تب برفکی در استان اصفهان اظهار داشت: سال گذشته بیماری تب برفکی در کشور شیوع پیدا کرد و طرح واکسیناسیون همگانی علیه این بیماری توسط اداره کل دامپزشکی استان اصفهان از ابتدای سال 1395 در 24 شهرستان استان به مدت 45 روز اجرا شد.

وی با بیان اینکه در این طرح 61 اکیپ دامپزشکی متشکل از 2 نفر به واکسیناسیون دام‌ها پرداختند، افزود: واکسن تب برفکی به 275 هزار رأس از 400 هزار رأس گاو و گوساله در سراسر استان تزریق شد که تهیه واکسن و هزینه آن به عهده دامداران و تزریق آن توسط اکیپ‌های دولتی انجام شد.

معاون سلامت اداره کل دامپزشکی استان اصفهان ادامه داد: همچنین از 3 میلیون و 100 رأس گوسفند، یک میلیون و 56 هزار رأس در برابر بیماری تب برفکی واکسینه شدند و تهیه واکسن و تزریق آن به صورت رایگان انجام شد.

وی بیان کرد: دامداران صنعتی از تزریق واکسن تب برفکی استقبال کردند و در دامداری‌های صنعتی پوشش کامل انجام شد، اما تنها 50 درصد از دامداران سنتی به لحاظ عدم استطاعت مالی از طرح استقبال کردند که امیدوار هستیم تدابیر لازم برای تأمین اعتبار برای دامداری سنتی و روستایی در فاز دوم اجرای طرح در شهریور و مهر انجام شود تا در فصل سرما شاهد افزایش بیماری تب برفکی نباشیم.

کشتکار با بیان اینکه بیش از 50 درصد از دامداری‌های استان اصفهان سنتی هستند، تصریح کرد: این دامداری‌ها حداقل‌های شرایط بهداشتی را رعایت نمی‌کنند و به علت اینکه در برخی موارد پوشش کامل واکسیناسیون انجام نشده است، دام‌های ضعیفی از نظر ایمنی در برابر بیماری دارند و در نتیجه بیشتر آسیب می‌بینند.

وی با بیان اینکه بیشترین تلفات ناشی از بیماری تب برفکی در سال گذشته در دامداری سنتی صورت گرفت، افزود: در دامداری‌های صنعتی هر 4 ماه یک بار واکسیناسیون انجام می‌شود و این دامداری‌ها درگیر بیماری نمی‌شوند و در صورت ابتلا، تلفات بسیار اندکی داشتند اما نقل و انتقالات بدون مجوز، همزمانی نگهداری گاو و گوسفند و در برخی از موارد کشتارهای غیربهداشتی زمینه اشاعه بیماری تب برفکی در دامداری‌های سنتی را فراهم می‌کند؛ البته نقل و انتقالات بدون مجوز دام 90 درصد در اشاعه بیماری‌ها مؤثر است.

معاون سلامت اداره کل دامپزشکی استان اصفهان با بیان اینکه بیماری تب برفکی بیماری ویروسی، واگیردار و خاص دام است و برای مردم مشکل‌ساز نیست، تصریح کرد: این بیماری، جراحاتی را در پا، دهان و سم گوساله و گوسفند ایجاد می‌کند و خسارت سنگینی را می‌تواند به دامداران وارد کند؛ این بیماری می‌تواند تولید گوشت و شیر را 25 درصد کاهش دهد و عامل سقط جنین در 25 درصد از دام‌های آبستن باشد، بنابراین این بیماری می‌تواند تمام یک گله را درگیر کند.

وی با بیان اینکه بیماری تب برفکی دشمن سرمایه‌های دامی است، افزود: این بیماری 7 نوع سویه دارد که در سال 94 با تغییر سویه بیماری در کشور شیوع پیدا کرد؛ این بیماری در هر فصلی ممکن است مشاهده شود اما با تغییر سویه، بیماری از حالت عادی خارج شده و فراگیر می‌شود.

کشتکار گفت: در اسفندماه سال گذشته بیش از 250 کانون بیماری تب برفکی در سراسر استان اصفهان وجود داشت که این آمار با اقدامات صورت گرفته در خردادماه به 10 کانون بیماری و در تیرماه به 2 کانون گوسفندی کاهش یافت و در مردادماه هیچ‌گونه گزارشی در این زمینه نداشته‌ایم.

وی با اشاره به کاهش چشمگیر تعداد تلفات دام‌ها نسبت به سال‌های گذشته، گفت: ستاد مقابله با بیماری تب برفکی در استان و در شهرستان‌ها تشکیل شد و مراقبت فعال و غیر فعال توسط اکیپ‌های دامپزشکی انجام می‌شود و تمامی موارد مشکوک بازدید و بررسی می‌شود.

معاون سلامت اداره کل دامپزشکی استان اصفهان افزود: در زمستان سال 1394، 2800 مورد بازدید صورت گرفته که از این تعداد 180 مورد نمونه‌برداری شد، برگزاری 7 هزار ساعت کلاس آموزشی در 6 ماهه دوم سال 1394، تهیه و توزیع 7500 بنر و تراکت آموزشی و توزیع 4050 لیتر مواد ضدعفونی در کانون‌های بیماری از جمله اقدامات دامپزشکی استان اصفهان برای کنترل بیماری تب برفکی است.

وی تصریح کرد: یک میلیون و 500 هزار دُز واکسن برای دام‌های عشایر پیش‌بینی شد که به محض ورود عشایر به استان، واکسن و تزریق به صورت رایگان برای دام‌ها صورت گرفت و امیدوار هستیم که نیروی انتظامی برای نقل و انتقالات غیر مجاز دام، با سازمان دامپزشکی همکاری بیشتری داشته باشد.
 
 
انتشار یافته: ۲
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۱
محمدی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۷:۲۰ - ۱۳۹۵/۰۵/۱۳
0
1
استطاعت مالی علت اصلی نیست مگر به نسبت هزینه‌های دیگر دامدار واکسیناسیون عددی نیست.علت اصلی عادت کردن دامدار به دریافت خدمات و واکسن رایگان است
ناشناس
|
Hong Kong
|
۰۹:۰۶ - ۱۳۹۵/۰۵/۱۶
0
0
چطور در برنامه ریزی عدم استطاعت مالی را پیش بینی نکرده و واکسن را بهادار اعلام کردید؟ خسارت به سرمایه دامی ناشی از کوتاهی در برنامه ریزی را پاسخگو هستید؟
نظر شما
ادامه