کد خبر: ۳۱۰۱۷
تعداد نظرات: ۳ نظر
 
 

وزارتخانه های جهاد کشاورزی و بهداشت، درمان و آموزش پزشکی با امضای تفاهم نامه همکاری، متعهد شدند که به طور مشترک آلاینده ها، باقیمانده سموم، کودهای شیمیایی و فلزات سنگین را در محصولات کشاورزی کنترل و از مصرف فاضلاب در آبیاری اراضی جلوگیری کنند.

به گزارش حکیم مهر به نقل از پایگاه اطلاع رسانی وزارت جهاد کشاورزی، در تفاهم نامه همکاری مشترک این دو وزارتخانه که در زمینه پیشگیری و کنترل بیماری ها و عوامل خطر مرتبط در 4 ماده و 3بند به امضا رسید 22 تعهد برای وزارت جهاد کشاورزی، 9 تعهد برای وزارت بهداشت و هشت تعهد مشترک در مدت اجرای برنامه ششم توسعه لحاظ شده است .

تعهدات وزارت جهاد کشاورزی

بر پایه این گزارش، وزارت جهاد کشاورزی بر اساس این تفاهم نامه مکلف شده، از سیاست های تشویقی برای محصولات تازه خوری با قیمت و کیفیت مناسب و ایجاد تعاونی های بازاریابی و فروش محصولات کشاورزی به منظور جذف واسطه ها حمایت کند .

مشارکت در ارتقای کیفیت سموم و کودهای کشاورزی با رعایت معیارهای مناسب و استفاده بهینه از آنها توسط کشاورزان و حذف سموم پرخطر با هدف رفع آلودگی آب، خاک و محصولات کشاورزی، تسریع فرآیند شناسنامه دار کردن مزارع، باغات، گلخانه ها و دامداری ها و پایش باقیمانده دارو، سموم و سایر مواد شیمیایی در فرآیند خام دامی و آبزی از جمله تعهدات وزارت جهاد کشاورزی است .

این تفاهم نامه همچنین وزارت جهاد کشاورزی را مکلف به حمایت از افزایش تولید و مصرف کودهای زیستی، آفت کش های بیولوژیکی و غیر شیمیایی، ساماندهی نظام نسخه نویسی و نسخه پیچی دامپزشکی و برنامه ریزی برای حذف دارو، سموم و سایر مواد شیمیایی پر خطر کرده است .

تعهدات وزارت بهداشت

وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی نیز موظف شده که در زمینه آموزش و حمایت از سلامت کشاورزان در قالب برنامه های بهداشت کشاورزی، پایش باقیمانده آلاینده ها در محصولات باغی، زراعی و گلخانه ای عرضه شده در بازار و برخورد مناسب به منظور اجرایی کردن توصیه های فنی و سلامت محصول اقدام کند .

تدوین ضوابط برای اخذ گواهی بهداشتی حمل فرآورده های خام دامی صادره از سوی سازمان دامپزشکی کشور توسط کارخانجات فرآوری مواد غذایی، تامین و جذب منابع مالی مداخلات بر اساس برنامه های عملیاتی مصوب کمیته مشترک و ارایه اطلاعات و گزارش های بیماری های منتقله از راه غذا و بیماری های قابل انتقال بین انسان و حیوان در جمعیت انسانی حسب مورد به طرف دوم تفاهم نامه از دیگر تعهدات وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در چارچوب این تفاهم نامه به شمار می رود .

تعهدات مشترک

بر اساس این تفاهم نامه همکاری، دو وزارتخانه همچنین تعهدات مشترکی را در زمینه حمایت از برنامه های کنترلی مواجهه شغلی کشاورزان با عوامل زیان آور شغلی، کنترل آلاینده ها، باقیمانده سموم، کودهای شیمیایی و فلزات سنگین، در محصولات کشاورزی و جلوگیری از مصرف فاضلاب برای آبیاری کشاورزی متقبل شده اند  .

بر پایه این گزارش، استفاده از فناوری های جدید در تولید، نگهداری، توزیع و نظارت بر مواد غذایی و همکاری در تدوین و اجرای برنامه ملی پیشگیری و کنترل مقاومت ضد میکروبی از دیگر تعهدات مشترک دو وزارتخانه است .
 
 
انتشار یافته: ۳
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۹:۵۰ - ۱۳۹۵/۰۵/۱۸
0
1
خدائیش فقط تو ایران مهندسین کشاورزی برای دامپزشکان نظام نسخه نویسی تدوین می کنند!!!!
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۴:۴۳ - ۱۳۹۵/۰۵/۱۸
0
1
واقعا جامعه دامپزشکی خصوصا روسای محترم کجایند که بجای جذب اعتبار از طرح نظام سلامت باید بنشینند و مصوبات غیر کارشناسی وزیر گندم و کشاورزی و وزیر پزشکان رو اجرایی کنند!!!!؟؟؟؟
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۴:۳۴ - ۱۳۹۵/۰۵/۲۰
0
0
عیب خودمان را هم بگوییم : نسخه پیچی در دامپزشکی تعطیل است ، داروخانه ها دارو را به دامدار بدون نسخه میدهند ، کارخانه ها به دامدار بدون نسخه میدهند ، آیا ما نسخه پیچی داریم .
نظر شما
ادامه