کد خبر: ۳۱۰۱۸
تعداد نظرات: ۲ نظر
 
 

در حالی که سازمان شیلات کشور معتقد است هرچه سریع‌تر سازمان دامپزشکی باید برای ضدعفونی استخرهای آلوده به لکه‌سفید در استان خوزستان اقدام کند، اما مدیرکل سازمان دامپزشکی این استان گفت: هیچ دستورالعملی در این باره وجود ندارد.

به گزارش حکیم مهر به نقل از خبرگزاری کشاورزی ایران (ایانا)، مدیرکل میگوی سازمان شیلات از آلودگی مزارع چوئیبده آبادان به ویروس لکه‌سفید خبر داد و گفت: در ۱,۵ ماهه گذشته هیچ اثری از بیماری لکه‌سفید میگو در مزارع این استان نبود، اما ظرف ۱۵ روز اخیر با حجم گسترده‌ای میگوی بیمار روبه‌رو بودیم.

 «وحید معدنی» افزود: امسال در استان خوزستان ۳۰ مزرعه که شامل ۴۵۵ استخر است و سطحی معادل ۴۰۰ هکتار را دربر دارد، ذخیره‌سازی شده است.

وی خاطرنشان کرد: در گسترش بیماری لکه‌سفید میگو عوامل مختلفی همچون وجود لاروهای بی‌کیفیت و ضعیف، عدم نظارت‌های کافی بهداشتی، استفاده از غذاهای میگوی بی‌کیفیت و فاقد استانداردهای لازم و عدم نظارت‌های بهداشتی برای مقابله سریع و کلرزدایی دخالت دارد.

معدنی ادامه داد: بخشی از نظارت‌های فنی بر عهده مسئولان سازمان شیلات است و بخش اعظم آن باید توسط ناظران بهداشتی سازمان دامپزشکی کشور لحاظ شود.

غذا و لاروهای بی‌کیفیت تولید را اقتصادی نمی‌کند

وی تصریح کرد: برخی تولیدکنندگان نیز متأسفانه برای تولید اقتصادی‌تر، از لاروها و غذاهای بی‌کیفیت استفاده می‌کنند که این مسئله را دامن می‌زند.

مدیرکل میگوی سازمان شیلات یادآور شد: میگو و سایر آبزیان زنده نسبت به استرس‌هایی چون تراکم بالا و بی‌کیفیتی غذای مصرفی حساس هستند که لازم است تولیدکنندگان به این مسئله توجه داشته باشد.

معدنی تأکید کرد: با وجود آنکه آمار غیررسمی از ابتدای ۹۶ استخر پرورشی به لکه‌سفید میگو خبر می‌دهد، باید منتظر جمع‌بندی نهایی و اعلام رسمی باشیم.

وی در پایان اظهار داشت: بخشی از ظرفیت صادراتی میگو با گسترش میگو به بیماری لکه‌سفید تحت تأثیر قرار می‌گیرد، اما نباید نگران بود، چون بسیاری از کشورها با سیاست تولید در کنار بیماری ادامه فعالیت می‌دهند و ایران نیز از این امر مستثنی نیست.

نباید از سازمان دامپزشکی انتظار داشت که کلر صنعتی استخرها را برای ضدعفونی فراهم کند

مدیرکل سازمان دامپزشکی استان خوزستان در گفت‌وگو با خبرنگار ایانا اظهار داشت: نباید از سازمان دامپزشکی انتظار داشت که کلر صنعتی استخرها را برای ضدعفونی فراهم کند.

«دکتر مصطفی کنارکوهی» با اشاره به اینکه هزینه برای این امر وظیفه دولت نیست، خاطرنشان کرد: ضمن اینکه هیچ دستوالعملی برای این منظور وجود ندارد، بخش خصوصی هم طبق صورت جلسه‌ای که با دامپزشکی تنظیم کرده، موظف است که وسایل و مواد لازم برای ضدعفونی را برای خود فراهم کند؛ البته دامپزشکی نیز وظیفه دارد هشدارهای لازم را به بهره‌برداران بدهد.

وی ادامه داد: طبق آزمایش‌های انجام شده توسط مسئولان دامپزشکی، اکنون از ۴۵۵ استخری که در استان خوزستان هستند، حدود ۹۴ واحد علائم بیماری را نشان داده و از این تعداد ۱۵ استخر با موافقت بهره‌بردار، کلر زده و منهدم شده‌اند. ضمن اینکه ۵۰ استخر نیز صید اضطراری داشت و میگوهای آن در وزن‌های چهار تا شش گرم صید شد، اما بقیه پرورش‌دهندگان، با وجود هشدار دامپزشکی، قصد ادامه پرورش در کنار بیماری را دارند که به مدیریت خودشان بستگی خواهد داشت.

مدیرکل سازمان دامپزشکی استان خوزستان تصریح کرد: البته سال گذشته با وجود همین بیماری تا ۱۰ تن نیز از استخرهای خوزستان میگو برداشت شده است.

شکایت از نبود نظارت بهداشتی، وصله‌ای است که به این سازمان نمی‌چسبد

کنارکوهی با بیان اینکه چون پرورش میگو به آب‌های آزاد راه دارد، باید کل منطقه خوزستان را آلوده دانست، یادآور شد: اگرچه شاید برخی با انتشار سخنان نامربوط، به‌دنبال تأمین منافع شخصی باشند، اما سازمان دامپزشکی باید در راستای منافع ملی قدم بردارد. بنابراین شکایت از نبود نظارت بهداشتی، وصله‌ای است که به این سازمان نمی‌چسبد.

به گفته وی، از اواخر بهمن‌ماه، ناظران این سازمان در تمام مراحل تولید اعم از مولد تا تحویل به مزارع، با نمونه‌گیری‌های مختلف بیماری را کنترل کرده و در صورت مشاهده علائم بیماری، آنها را معدوم می‌کنند. همچنین قبل از ارائه مجوز داخلی برای لاروریزی، شرایط استخر با همکاری سازمان شیلات بررسی شده و تمام جوانب به دقت ارزیابی می‌شود؛ بنابراین تا زمانی که مجوز صادر نشود، هیچ سرمایه‌گذاری حق پرورش ندارد.

کنارکوهی، در واکنش به پرسش ایانا مبنی بر اینکه پس چطور ممکن است که استخرها آلوده به بیماری لکه‌سفید شوند، تأکید کرد: شاید لاروهایی که از استان‌های دیگر مانند بوشهر به خوزستان می‌آیند، آلوده باشند، زیرا دامپزشکی خوزستان به گواهی صادر شده توسط سازمان منطقه ارسالی لارو، اطمینان کرده و دیگر برای نمونه‌برداری اقدام نمی‌کند.
 
 
انتشار یافته: ۲
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۱
مطلع
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۹:۳۶ - ۱۳۹۵/۰۵/۱۷
0
1
نظارت بهداشتی و سم پاشی و هزاران مهم دیگر از وظایف دامپزشکی است لطفا غفلت خودتان از این مهم و حاشیه سازی و فرافکنی و پرداختن به امورات غیر مرتبط با دامپزشکی خودداری کنید ............... دامپزشکی خوزستان قطعا ضعیف عمل کرده؟؟؟؟!!!!
پرورش دهنده میگو خوزستان
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۹:۰۰ - ۱۳۹۵/۰۵/۱۸
0
1
فقظ جنابعالی با شوخی ........ گرفتن تمام موضوعات و مدیریت .... خود باعث این ورشکستگی در بین پرورشدهندگان میگوی استان خوزستان هستید آقای مدیرکل
نظر شما
ادامه