کد خبر: ۳۱۰۴۷
تعداد نظرات: ۲ نظر
رئیس سازمان دامپزشکی کشور:
«دکتر مهدی خلج» در پنجمین نشست هم‌اندیشی صنعت خوراک دام، طیور و آبزیان ایران اضافه کرد: اگر الزامات بهداشتی رعایت نشده باشد، نمی‌توان برای جبران آن هیچ اقدامی کرد ...
 
 

حکیم مهر - رئیس سازمان دامپزشکی کشور گفت: برای ورود به بازارهای دیگر کشورها باید شاخص های بهداشتی محصول سالم را رعایت کرد؛ به عبارت دیگر، الزامات بهداشتی شرط لازم برای ورود به بازارهای جهانی است.

به گزارش حکیم مهر به نقل از ایرنا، «دکتر مهدی خلج» امروز (دوشنبه) در پنجمین نشست هم اندیشی صنعت خوراک دام، طیور و آبزیان ایران که در اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران برگزار شد، اضافه کرد: برای حضور در بازارهای جهانی دو شاخص قیمت و الزامات بهداشتی، قابل توجه و اثرگذار است.

وی با تاکید بر اهمیت رعایت الزامات بهداشتی نسبت به قیمت، گفت: در شرایطی که نتوانیم قیمت را چندان کاهش دهیم، می توان این موضوع را با اعطای یارانه جبران کرد اما اگر الزامات بهداشتی رعایت نشده باشد، نمی توان برای جبران آن هیچ اقدامی کرد.

رئیس سازمان دامپزشکی کشور در مورد اهمیت خوراک دام سالم در تولید محصول سالم گفت: اگر بخواهیم به غذای سالم برسیم، باید از سلامت غذای دام شروع کنیم.

خلج از واردات سالیانه 11 میلیون تا 12 میلیون تن اقلام خوراک دام به کشور خبر داد و گفت: این اقلام باید با کشتی های واجد شرایط حمل شود؛ موقع تخلیه بار باید اسکله و بندر مناسبی وجود داشته باشد؛ در انبارهای مناسب نگهداری شود و ناوگان حمل و نقل مناسب نیز جابجایی خوراک دام را بر عهده گیرد.

وی از واردات کنسانتره مورد استفاده در خوراک دام انتقاد کرد و گفت: در شرایطی که تولید مناسب داخلی وجود دارد، باید با افزایش تعرفه های وارداتی از ورود کنسانتره های خارجی جلوگیری کرد.

رئیس سازمان دامپزشکی کشور همچنین از راه اندازی سیستم رتبه بندی کارخانه های تولیدکننده و شرکت های واردکننده فعال در زمینه خوراک دام، طیور و آبزیان خبر داد و گفت: بر اساس این رتبه بندی مجموعه هایی که در جایگاه های برتر قرار بگیرند، از یارانه های تشویقی بهره مند می شوند.

به گزارش ایرنا، اکنون کارخانه های تولید خوراک دام، طیور و آبزیان با ظرفیت اسمی 19 میلیون تن در کشور فعالیت می کنند اما به گفته کارشناسان، از کل این ظرفیت استفاده نمی شود.

تاکید رئیس سازمان شیلات ایران بر تخصصی کردن تولید خوراک آبزیان

در ادامه این نشست «حسن صالحی» رئیس سازمان شیلات ایران با بیان اینکه تخصصی کردن تولید خوراک آبزیان هزینه‌های تولید را کاهش و باعث رقابت‌پذیرتر شدن تولیدات شیلات می‌شود، اظهار داشت: تولید خوراک آبزیان در کشور باید به صورت تخصصی باشد و برای هرگونه آبزی محصول متفاوتی تولید شود.

وی با بیان اینکه بخشی از غذای ماهی قزل‌آلا وارد می‌شود، گفت: بعد از برجام امکان استفاده از ظرفیت‌های کشورهای پیشرفته‌ای که اعلام آمادگی برای همکاری با ایران کرده‌اند وجود دارد، بنابراین می‌توان به جای واردات محصولات مورد نیاز خود را با همکاری با شرکت‌های تولیدی این کشورها در ایران تولید کنیم.

رئیس سازمان شیلات ایران با تأکید بر اینکه صنعت خوراک آبزیان کشور باید خود را هم تراز با صنعت شیلات ایران کند، تصریح کرد: در صورتی که اف سی آر خوراک ماهیان خاویاری و میگوی ما پایین نباشد، نمی‌توانیم با کشورهای آسیای جنوبی و آمریکا برای تصاحب بازارهای صادراتی رقابت کنیم.

وجود واحدهای غیرمجاز تولید خوراک دام، طیور و ابزیان نگران کننده است

در پایان این نشست «پدرام سلطانی» نایب رئیس اتاق بازرگانی ایران با بیان اینکه وجود واحدهای غیرمجاز تولید‌کننده خوراک دام، طیور و آبزیان نگران کننده و یکی از مشکلات این صنعت به شمار می‌رود گفت: افراد و واحدهایی که در چارچوب ضوابط قانونی کار نمی‌کنند نباید از شرایط کاری راحت‌تری برخوردار باشند.

وی با بیان اینکه عدم برخورد با متخلفان شرایط تولید برای تولید‌کنندگان که سالم تولید می‌کنند و هزینه‌هایی مانند مالیات را پرداخت می‌کنند، را سخت می‌‌کند گفت: براساس قوانین، برای بهبود فضای کسب و کار باید نظر بخش خصوصی در تصمیم‌گیری‌ها اتخاذ شود.

نایب رئیس اتاق بازرگانی ایران بیان داشت: جهانگیری معاون اول رئیس جمهور بتازگی اعلام کرده است که دستگاه‌های دولتی باید پیش از تصویب بخشنامه یا آئین‌نامه نظر تشکل‌ها و بخش خصوصی را جویا شوند.

سلطانی با بیان اینکه برای صادرات خوراک دام و محصولات دامی به کشورهای دیگر حداقل تعهدات لازم رد و بدل شده است، گفت: نباید با سخت‌گیری‌ بیش از اندازه مانع تجارت فعالان بخش خوراک دام، طیور و آبزیان شویم.

وی با تأکید بر اینکه در صادرات کالا باید استانداردهای کشور مقصد رعایت شود گفت: یکی از آسیب‌های جدی در بخش صادرات این است که گاهی سختگیری‌های ما بیشتر از سخت‌گیری‌های کشور مقصد می‌شود.

سلطانی با تأکید بر اینکه وزارت جهاد کشاورزی برای حذف مالیات صنایع تبدیلی بخش کشاورزی باید بیشتر در جلسات کارشناسی شرکت کند، تصریح کرد: امیدوارم شرایطی فراهم شود تا فعالین بخش تولید خوراک دام، طیور و آبزیان بتوانند از نرخ صفر مالیاتی استفاده کنند.
 
 
انتشار یافته: ۲
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۰:۱۰ - ۱۳۹۵/۰۵/۲۰
0
0
افزايش تعرفه واردات تنها به افزايش تورم و بالا رفتن قيمتها منجر ميشود . ضمنا اقاي دكتر نمي دانند كه شرط وارد شدن به تجارت جهاني از بين بردن سد هاي تجاري و كم كردن و كنار گداشتن تعرفه هاست . تنها زبان به سخن گشودن براي مديرت كافي نيست.
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۸:۱۹ - ۱۳۹۵/۰۵/۲۲
0
0
چه کردی ؟ باید کرد را همه میگویند !
نظر شما
ادامه