کد خبر: ۳۱۰۵۴
تعداد نظرات: ۲ نظر
  
صادرات آبزیان به‌ویژه آبزیان پرورشی ازجمله قزل‌آلا به روسیه با اما و اگرهای فراوانی همراه است. سازمان دامپزشکی معتقد است هیچ مشکلی از بابت صادرات محصولات آبزی وجود ندارد، اما از نظر بخش خصوصی، این سازمان در امضای پروتکل صادراتی، به اندازه کافی دقت نکرده است.

به گزارش حکیم مهر به نقل از خبرگزاری کشاورزی ایران (ایانا)، مدیرکل امور بین‌الملل سازمان دامپزشکی کشور امروز در گفت‌وگو با خبرگار ایانا با اعلام این خبر گفت: طبق پروتکلی که در تاریخ ۲۹ آذر سال ۹۳ بین سازمان دامپزشکی ایران و دامپزشکی روسیه به امضا رسیده هیچ مشکلی برای صادرات آبزیان پرورشی و دریایی به این کشور وجود ندارد.

 «دکتر حسن اختیارزاده» با اشاره به اینکه شرکت‌های صادرکننده باید موافقت کشور روسیه را برای صادرات کسب کنند، افزود: اگر شرکتی از ایران نتواند از طرف این کشور، مجوز بگیرد دیگر به سازمان دامپزشکی مربوط نیست.

این در حالی است که دبیر کل اتحادیه صادرات آبزیان، در این باره به ایانا خاطرنشان کرد: ادعای سازمان دامپزشکی صحیح نیست. زیرا مسوولان این سازمان در امضای پروتکل و تنظیم مفاد آن دقت لازم را به کار نبرده‌اند.

«علی‌اکبر خدایی» ادامه داد: در این پروتکل، تنها ماهی‌های دریایی و میگو ذکر شده و نامی از آبزیان دیگر مانند قزل‌آلا نیامده است.

به گفته وی، حتی در سایت دامپزشکی روسیه نیز این مدارک وجود دارد؛ بنابراین سازمان دامپزشکی ایران بر افزودن نام ماهی‌های پرورشی به فهرست اقلام صادراتی تلاش می‌کند، اما تا این لحظه هنوز طرف روسی این موارد را به مدارک موجود در سایت خود اضافه نکرده است.

دبیرکل اتحادیه صادرکنندگان آبزیان با بیان اینکه حدود یک هفته است محموله‌ای ۵۰۰ تنی از ماهی قزل‌آلا آماده ارسال به روسیه است، تصریح کرد: اما به‌دلیل مشکلاتی که در پروتکل وجود دارد، ماهی نامبرده فعلاً نمی‌تواند به خاک این کشور راه یابد. هرچند طرف روسی که مانند ما از جزئیات درج شده در پروتکل اطلاع نداشت به‌عنوان پیش‌پرداخت، پول ۲۰ تن آن را پرداخت کرده است.

خدایی در پایان اظهار داشت: با این اتفاقات، کم مانده ایران را به کلاهبرداری متهم کنند، زیرا بخشی از مبلغ از طرف مشتری پرداخت شده، اما هنوز مجوز صادرات وجود ندارد که این موضوع، ممکن است بدنام شدن ایران در بازارهای بین‌المللی را رقم بزند.
 
 
انتشار یافته: ۲
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۲:۳۸ - ۱۳۹۵/۰۵/۱۹
0
0
به اين ميگن "رعايت حقوق مصرف كننده"
متاسفانه در كشور خودمان به اين موارد اهميت داده نمي شود مثل ماهي سالمونهاي وارداتي كه مولد هستند و كيفيت پاييني دارند.در كشور مبدا بعد از اينكه مي بينند نگهداري سالمونهاي مولد صرفه اقتصادي ندارد به اينجا مي فرستند
دکتر ماکنعلی
|
Saudi Arabia
|
۱۹:۵۷ - ۱۳۹۵/۰۵/۲۲
0
0
با توجه به اینکه ماهیان پرورشی (aquaculture) و ماهیان دریای (fishery) از نظر اعمال شرایط بهداشتی و صدور گواهی بهداشت دامپزشکی با هم متفاوتند و ذکر نوع ماهی در گواهی بهداشتی الزامی می باشد لذا مذاکره کنندگان ایرانی طرف روس ابتدا بایستی تعهدات فدراسیون روسیه به اتحادیه ی اروپا را مطالعه می کردند و بعد وارد مذاکره می شدند مهمترین تعهدات فدراسیون روسیه به کشورهای عضو اتحادیه ی اروپا در دو مصوبه ی شورایی اتحادیه ی اروپا بشماره های 2002/808/EC و (2002/941/EC اصولا مذاکره با طرف روس بایستی یا بر مبنای کدکس الیمانتاریوس صورت می پذیرفت یا بر اساس مصوبات شورایی اتحادیه ی اروپا
نظر شما
ادامه