کد خبر: ۳۱۰۸۲
 

این روزها نوسانات قیمت مرغ گرم مسئله‌ای است که روزانه بخشی از اخبار بازار را به خود اختصاص می‌دهد و جالب آن‌که برخی با وجود روند صعودی قیمت، مرغ گرم را از آن‌چه که هست نیز گران‌تر می‌خرند و به گمان خود «مرغ سبز» خریده‌اند. این در حالی است که مسئولان از نبود واحدهای تولیدی این نوع از مرغ در سطح استان خبر می‌دهند و معتقدند که در حال حاضر، آن‌چه با عنوان مرغ سبز در فروشگاه‌ها عرضه می‌شود و در سبد خرید مردم جا خوش می‌کند، همان مرغ گرم و معمولی است.

به گزارش حکیم مهر به نقل از ایسنا، مرغ‌های سبز هیچ نوع آنتی‌بیوتیکی دریافت نمی‌کنند و در طول دوره پرورش، سه بار توسط کارشناسان دامپزشکی آزمایش می‌شوند. مرغ‌های ارگانیک نیز با دانه و آب صد در صد ارگانیک پرورش می‌یابند و از هیچ نوع ماده شیمیایی، غیرطبیعی و افزودنی‌های مختلف برای پرورش آن‌ها استفاده نمی‌شود. از این‌رو، بهتر است که پاسخ مسئولان را در خصوص تولید و فروش مرغ سبز در سطح استان بدانیم و در صورت لزوم، اطلاع‌رسانی کنیم.

مدیرکل دامپزشکی استان زنجان در این رابطه می‌گوید: مرغ‌های سبز از زمان جوجه‌ریزی تا عرضه به محل مصرف، تحت نظارت کارشناسان اداره‌کل دامپزشکی هستند و در طول مراحل رشد، آنتی‌بیوتیک دریافت نمی‌کنند؛ در واقع، مدیریت و رعایت ضوابط خاص بهداشتی در طول دوره رشد، از شاخص‌های برجسته تولید مرغ سبز به‌شمار می‌رود و نمی‌توان هر مرغی را مرغ سبز نامید.

«دکتر محمدرشید کرمی» می‌افزاید: از این‌رو، مرغداری‌های مدعی تولید مرغ سبز، در طول دوره رشد سه مرتبه تحت آزمایش و نمونه‌برداری قرار می‌گیرند و در صورتی که مصرف آنتی‌بیوتیک با هر دوزی برای کارشناسان اداره کل دامپزشکی محرز شود، مجوز عرضه مرغ سبز را دریافت نمی‌کنند.

این مسئول از تعامل با اتحادیه مرغ‌داران استان زنجان برای تولید مرغ سبز خبر داده و اظهار می‌دارد: تا چند وقت پیش هیچ‌کدام از مرغداری‌های استان برای تولید مرغ سبز اقدام نکرده‌ بودند ولی در حال حاضر، یک واحد مرغ‌داری با 20 هزار قطعه جوجه برای تولید مرغ سبز اعلام آمادگی کرده و مقرر شده است که با نظارت‌های مستمر اداره‌کل تا اوایل شهریور، مرغ‌های بدون آنتی‌بیوتیک خود را روانه بازار کند.

مدیرکل دامپزشکی استان زنجان تأکید می‌کند: البته شهروندان زنجانی نیز باید در استقبال خود از مصرف مرغ‌های سبز تجدیدنظر کنند؛ چراکه افزایش میزان تولید این محصول نیازمند فرهنگ‌سازی و اطلاع‌رسانی است و نباید محصول روی دست تولیدکننده بماند.

وی با تاکید بر این‌که فقط یک واحد در سطح استان برای تولید مرغ سبز اقدام کرده، خاطرنشان می‌کند: مرغ‌های سبز در راستای ارتقای شاخص‌های بهداشتی و تحت قرنطینه تولید می‌شوند، به همین‌خاطر از کیفیت مطلوبی برخوردارند. استان زنجان نیز زیرساخت‌های خوبی برای تولید این محصول دارد و در صورتی که شاهد استقبال بازار از مرغ‌های بدون آنتی‌بیوتیک باشیم، از واحدهای تولیدی متقاضی حمایت خواهیم کرد.

رییس اتحادیه مرغ‌داران استان زنجان نیز مرغ‌هایی که با نام «مرغ سبز» در فروشگاه‌ها عرضه می‌شوند را نامعتبر عنوان می‌کند و معتقد است که تا به امروز هیچ‌کدام از مرغ‌داری‌های استان، به صورت رسمی و تحت نظارت اداره کل دامپزشکی، «مرغ سبز» تولید نکرده‌اند.

اکبر معبودی ادامه می‌دهد: ما در زنجان مرغ سبز نداریم و هر واحدی که مدعی تولید این محصول است باید از مهر رسمی اداره کل دامپزشکی برخوردار باشد؛ چراکه تولید این محصول بدون نظارت مستمر و مرحله به مرحله دامپزشکی امکان‌پذیر نیست.

وی یادآور می‌شود: البته همه واحدهای مرغ‌داری استان تحت نظارت دامپزشکی و اتحادیه هستند و نمی‌توانند داروهای پیشگیری از بیماری را با هر میزان که دلشان می‌خواهد مصرف کنند، ولی تولید مرغ سبز ضوابط و شرایط خاص خود را می‌طلبد.

 
 
نظر شما
ادامه