کد خبر: ۳۱۱۲۳
تعداد نظرات: ۳ نظر
شانقی / معاون دامپزشکی استان مرکزی
 

مدیرکل دامپزشکی استان مرکزی با اشاره به اینکه دفن بهداشتی تلفات دامداری‌ها برعهده دامدار است، گفت: اتفاقات روستای ده‌نمک ناشی از کم‌کاری دامپزشکی نیست.

به گزارش حکیم مهر به نقل از ایسنا، «دکتر محسن شانقی» در خصوص رهاسازی لاشه‌ گاوهای تلف شده در اثر بیماری تب برفکی در اطراف روستای ده‌نمک اراک که این خبرگزاری در قالب گزارشی که با عنوان "ده نمک در سوگ" روز پنج‌شنبه 21 مردادماه بر روی خروجی این خبرگزاری قرار گرفت بدان پرداخته بود، اظهار کرد: جمع‌آوری تلفات دامداری‌ها وظیفه دامدارهاست و باید دفن بهداشتی لاشه‌ها را خود به انجام برسانند.

وی با اشاره به اینکه این موضوع به صورت قانونی مطرح شده است، گفت: با توجه به اینکه تلفات جزو پسماندهای ویژه در حوزه دامداری است، مسئولیت کنترل و دفن آنها بر عهده خود دامدار است و باید در این راستا دقت زیادی صورت گیرد چراکه رهاسازی آنها قطعا تخریب و آلودگی محیط زیست را به همراه دارد.

شانقی با اشاره به بازدید تیم دامپزشکی استان از محل رهاسازی لاشه‌ها در روستای ده‌نمک، تلفات دام در روستا و رها شدن لاشه‌ها در اطراف روستای ده‌نمک را مربوط به چهار ماه پیش و زمان اپیدمی تب برفکی عنوان کرد که متاسفانه دامداران لاشه گاوهای خود را در اطراف روستاها کردند و افزود: طی چند ماه اخیر تنها یک گزارش بیماری تب برفکی از این روستا به دست دامپزشکی رسید در صورتی که طبق روال کاری باید گزارش تلفات و بیماری به صورت کامل منتقل شود تا برای رسیدگی اقدامات لازم صورت گیرد.

وی تصریح کرد: اداره کل دامپزشکی استان مرکزی به اندازه کافی نیرو و امکانات در دسترس ندارد که هر روز در روستاها حاضر شود و شرایط را بررسی کند و از این بابت باید دامداران در صورت بروز بیماری و تلفات به دامپزشکی اطلاع دهند، کاری که دامداران ده‌نمکی انجام ندادند.

مدیرکل دامپزشکی استان مرکزی با اشاره به اینکه دفن بهداشتی لاشه دام وظیفه دامداران است، گفت: کنترل این شرایط نیازمند حفر گودال و دفن لاشه‌ها بوده است و رعایت و اعمال ضوابط بهداشتی وظیفه دامدار است در این صورت بیماری منتقل نخواهد شد، درست به مانند شرایط دامداری‌های صنعتی که به دلیل رعایت ضوابط بهداشتی موردی از بیماری در آنها گزارش نشده است.

وی با تاکید بر اینکه دامداری‌ها خود باید در پی واکسیناسیون دام‌های خود باشند، تردد دام را تحت کنترل داشته باشند و در صورت بروز تلفات آنها را دفن کرده یا بسوزانند، گفت: این ضوابط بهداشتی در دامداری‌های صنعتی برقرار است، اما دامداری‌های سنتی به دلیل برخی هزینه‌های اندک چنین اصولی را رعایت نمی‌کنند و متاسفانه گرفتار بیماری و تلفات دامی می‌شوند.

شانقی با اشاره به اینکه بهترین واکسن‌ها تا 80 درصد ایمنی دام در برابر بیماری را میسر می‌کنند و علاوه بر دامپزشکی خود دامدار نیز در حفظ سلامت دام نقش مهمی دارد و تنها با یک واکسن نمی‌توان جلوی همه بیماری‌ها را گرفت، اظهار کرد: دامدار مبالغ اندک را برای واکسیناسیون دام هزینه نمی‌کند و مسلما گاوهای دو تا سه میلیونی خود را از دست می‌دهد.

وی افزود: واکسن تب برفکی که هر ساله به صورت رایگان تزریق می‌شد امسال به دلیل کمبود منابع مالی دولت خریداری شد و تنها با قیمت پنج هزار تومان در اختیار دامداران گرفت، اما متاسفانه به دلیل این هزینه اندک حدود 50 درصد دامداران نسبت به واکسیناسیون دام خود اقدام نکردند، این مهم نشان می‌دهد که عادت به رایگان بودن خدمات تاثیرات منفی به همراه داشته است.

وی با بیان اینکه برخی درمان‌ها که بخش خصوصی انجام می‌دهد ممکن است هزینه‌بر باشد، افزود: البته این هزینه‌ها براساس تعرفه و حتی کمتر از هزینه‌های معمول است، اما در صورتی که شکایتی وجود دارد دامداران می‌توانند به نظام دامپزشکی معترض شوند تا موارد بررسی شود و اگر هزینه دریافتی بیش از تعرفه‌های تعیین شده است، قطعا خسارت‌ها پرداخت می‌شود.

مدیرکل دامپزشکی استان مرکزی تاکید کرد: دامداران قطعا باید وجود بیماری و تلفات دامی خود را به دامپزشکی گزارش دهند، البته دامپزشکی ماهانه 180 بازدید تصادفی از دامداری‌ها انجام می‌دهد و در کنار آن به گزارشات مردم نیز رسیدگی می‌کند، اما به دلیل کمبودهای موجود امکان حضور در روستاها را به صورت مستمر ندارد و از این بابت دامداران خود باید گزارشات را ارجاع دهند.
 
 
انتشار یافته: ۳
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
بیژن
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳:۳۰ - ۱۳۹۵/۰۵/۲۴
0
0
واقعا نیاز هست که در خصوص دامدارها یکسری برنامه ریزی ها صورت بگیرد.
این بحث انتظار بیش از دامدار کاملا موضوع مشخصی در تمام کشور هست، و این موضوع در صورتی هست که جمعیت زیادی از دامداری ها به دلیل عدم داشتن اطلاعات درست و عدم همکاری با دامپزشکان تولید بسیار کمی دارند، و این موضوع علاوه بر آسیب های اقتصادی به خود دامدار، کشور را نیز دچار آسیب اقتصادی و کاهش تولید مواد غذایی خواهد کرد.
دامپزشک 83
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۹:۲۹ - ۱۳۹۵/۰۵/۲۴
0
0
بعنوان یک دامپزشک واقعاً با خواندن این خبر تاسف خوردم و شرمنده شدم خداوند از کسانی که باعث شد چنین وضعیتی برا ی دامپزشکی ایران پیش بیایید نگذرد
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۹:۴۰ - ۱۳۹۵/۰۵/۲۴
0
0
كاملا موافقم و اين موضوع كاملا مخاطرات عمومي داره
و اداره دامپزشكي در استان مركزي واقعاً همكاري خوبي با دامداران سنتي و صنعتي داره از اين بابت ممنونيم
نظر شما
ادامه