کد خبر: ۳۱۱۳۴
 

عضو‌ کمیسیون کشاورزی‌، آب و منابع طبیعی مجلس از‌ ابلاغ دستورالعمل نگهداری‌ از باغ‌‌وحش‌ها توسط سازمان حفاظت محیط‌زیست خبر‌داد و گفت: رعایت این ضوابط توسط مسئولان استانی ضروری و شکاف بین مقررات نشان از عدم ‌نظارت بر این‌ مراکز دارد.

به گزارش حکیم مهر به نقل از خبرگزاری خانه‌ملت، «احمدعلی کیخا» در خصوص وضعیت باغ‌ وحش‌های کشور و وظیفه سازمان حفاظت محیط‌ زیست در این زمینه، گفت: از مدت‌ها قبل سازمان حفاظت محیط‌زیست دستورالعمل نگهداری و بهره‌برداری از باغ‌‌های وحش ایران را تهیه و به تمامی استان‌ها ارسال کرد؛ بر اساس این دستورالعمل مسئولان در استان‌ها موظف به بررسی مشکلات و پیگیری و رفع نواقص در باغ وحش‌ها شدند.

نماینده مردم زابل، زهک و هیرمند در مجلس شورای اسلامی، با بیان اینکه دستور‌العمل سازمان حفاظت محیط ‌زیست تکالیفی درباره برخورد با حوادث ناگوار در سیرک‌ها و لزوم اخذ مجوز قانونی برای فعالیت باغ وحش‌ها نیز تعیین کرده، تصریح کرد: در گذشته در خصوص باغ‌وحش‌ها چالش‌هایی وجود داشت؛ سرمای سخت در سال‌های اخیر و عدم وجود سیستم گرمایشی در برخی باغ‌وحش‌ها موجب از بین رفتن حیوانات و ورود آسیب بسیار به آنها شد، از این رو در دستورالعمل مذکور هشدارهای لازم برای تجهیز باغ وحش‌ها قید شد.

وی با تاکید بر اینکه سازمان حفاظت محیط زیست مانند گذشته باید تلاش کند تا ضوابط، آیین‌نامه‌ها و مقررات لازم برای بهره‌برداری و مدیریت بهتر باغ‌وحش‌ها را تعیین و مجددا ابلاغ کند، افزود: هرچند این اقدام در سال‌های گذشته صورت گرفت، اما در صورت وجود مشکلاتی در باغ وحش ها، این ضوابط را می‌توان مجدد ابلاغ و پس از آن، سازمان حفاظت محیط‌زیست باید به نظارت بر اجرای آن بپردازد.

اخذ تسهیلات از صندوق ملی محیط زیست برای بهبود وضعیت باغ‌وحش‌ها امکان‌پذیر است

کیخا با بیان اینکه در هر بخش یا استانی که وضعیت باغ‌وحش‌ها مغایر با ضوابط ابلاغی سازمان محیط زیست باشد باید برخورد صورت گیرد، ادامه داد: باغ‌وحش‌ها در صورت وجود کمبود منابع مالی می‌توانند از صندوق ملی محیط‌زیست تسهیلات دریافت کنند؛ البته به نظر می‌رسد باغ‌وحش‌ها مشکلی در زمینه جذب منابع مالی و تسهیلات نداشته باشند.

این نماینده مردم در مجلس دهم، در خصوص وضعیت باغ‌وحش‌های کشور، گفت: هر حیوانی که در محیط طبیعی خود نباشد دچار مشکل خواهد شد، از این رو استراتژی سازمان حفاظت محیط‌زیست در حوزه تکثیر و پرورش حیوانات هم این است که تا جایی ممکن از اسارت آنها خودداری شود و از آنها در فضای باز نگهداری شود.

وی در برخی مناطق استانداردهای لازم در باغ وحش ها رعایت نمی شود، تصریح کرد: تردیدی در رعایت حداقل‌های استاندارد در باغ‌وحش‌ها وجود ندارد، در این زمینه سازمان حفاظت محیط‌زیست موظف به تنظیم دستورالعمل و ضابطه و ابلاغ آن به استان‌ها است اما اگر شکافی بین مقررات وجود دارد به نظر می رسد نتیجه عدم نظارت درست بر باغ‌وحش‌ها از سوی این سازمان است.

عضو کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی مجلس شورای اسلامی یادآور شد: در صورت وجود مشکل و عدم نظارت، سازمان حفاظت محیط‌زیست باید از واحدهای اجرایی در استان‌ها بخواهد به این مراکز مرتب سرکشی و طبق دستورالعمل ابلاغی به استان ها عمل کنند.

 
 
نظر شما
ادامه