کد خبر: ۳۱۱۵۴
تعداد نظرات: ۳ نظر
 

خبرگزاری مهر نوشت:

ارومیه با جمعیتی بالغ بر یک میلیون نفر کشتارگاه صنعتی ندارد و هم اکنون گوشت قرمز مورد نیاز مردم این شهرستان در مراکز غیررسمی و غیربهداشتی ذبح می شود.

امروزه ایجاد شرایط مناسب برای کشتارگاههای محلی، بهسازی ساختار ناوگان حمل و نقل دام و گوشت استحصال شده، فراهم آوردن مکانهایی مناسب و بهداشتی برای عرضه گوشت و فرآورده های خام دامی در سطح کشور جهت کمک به صادرات و جذب بخش خصوصی برای سرمایه گذاری امری اجتناب ناپذیر است ولی این ضرروت هنوز در استان و بین مسئولان احساس نشده است.

کشتارگاه سنتی، میدان عرضه دام زنده و مراکز عرضه توزیع مواد خام دامی آذربایجان غربی که هر کدام به نوعی دارای مشکلات بهداشتی از نظر ساختار فیزیکی، محیطی و عدم آموزش افراد شاغل در این بخشها هستند، نیاز جدی به ساماندهی اساسی جهت رفع برخی مشکلات بهداشتی دارند، موضوعی که هنوز جر اولویت های اجرایی قرار نگرفته است.

رعایت بهداشت و سلامت و جلوگیری از شیوع بیماریهای منتقله از گوشت قرمز و لزوم عرضه گوشت سالم اولویت مدیریت شهرها برای تامین سلامت مردم است، این حق طبیعی مردم است که در ساز و کاری تعیین شده بتوانند به راحتی به مواد غذایی و گوشت سالم و بهداشتی دسترسی داشته باشند، ولی عدم رعایت موازین بهداشتی تعیین شده و ناکافی بودن تجهیزات در کشتارگاه یکی از تهدیدات اساسی برای سلامت مردم بوده که باید در اولویت اجرایی دستگاههای ذی ربط قرار گیرد.

ارومیه کشتارگاه صنعتی ندارد

نماینده مردم ارومیه با هشدار جدی نسبت به ذبح دام ها در مراکز غیررسمی و غیربهداشتی گفت: متاسفانه شهرستان ارومیه با جمعیتی بالغ بر یک میلیون نفر کشتارگاه صنعتی ندارد.

«هادی بهادری» در گفتگو با خبرنگار مهر با بیان اینکه تمامی گوشت های مورد نیاز این شهرستان در مراکز غیربهداشتی و غیررسمی ذبح می شود، افزود: کشتارگاه های موجود به خصوص کشتارگاه شهرداری ارومیه ضمن اینکه سنتی است کفاف گوشت مورد نیاز شهر را نمی دهد.

وی با بیان اینکه از سال ۸۶ ساخت کشتارگاه صنعتی در ارومیه آغاز شده است عنوان کرد: با گذشت سالهای طولانی از روند ساخت این کشتارگاه هنوز به مرحله بهره برداری نرسیده است.

نماینده مردم ارومیه در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه هم اکنون دو مشکل سند زمین و نیز مشکل اداری در زمینه اخذ وام مانع از تسریع در روند اجرایی این کشتارگاه صنعتی شده است افزود: تلاش می شود این دو مشکل برطرف شده و ارومیه صاحب کشتارگاه صنعتی و مدرن شود.

ضرورت ساماندهی کشتار دام از طریق تجمیع کشتارگاه ها

مدیرکل دامپزشکی آذربایجان غربی نیز در خصوص وجود مسایل و مشکلات پیش روی کشتار دام و تامین گوشت قرمز مورد نیاز افزود: هم اکنون سالانه ۴۴ هزار و ۵۰۰ تن گوشت قرمز در استان تولید می شود این در حالی است که با توجه به ظرفیت های بالای استان ظرفیت تولید ۱۵۰ هزار تن در سال را داریم.

«دکتر کامیار داهیم» در گفتگو با خبرنگار مهر ادامه داد: برای رسیدن به این میزان تولید باید برای هر دوره شش ماهه و به منظور تولید گوشت قرمز به مقدار ۱۰۵ هزار تن تعداد ۲۰ واحد پروار بندی به ظرفیت سه هزار راس، ۲۵ واحد پروار بندی به ظرفیت دو هزار راس و ۱۰۰ واحد پروار بندی به ظرفیت هزار راس به همراه ۹۰ واحد پروار بندی به ظرفیت ۵۰۰ راس در استان احداث و راه اندازی شود.

وی اضافه کرد: برای تحقق تولید سالانه ۱۵۰ هزارتن گوشت قرمز در استان نیازمند ضرورت ساماندهی کشتار دام از طریق تجمیع کشتار در کشتارگاه های داری سیستم صنعتی، بهداشتی و مجهز به سالن های بسته بندی و امکانات سردخانه ای سه گانه در کنار تکمیل ناوگان حمل صنعتی هستیم.

مسئولان دامپزشکی استان توضیحات بیشتر در خصوص وضعیت کشتارگاه های گوشت قرمز در استان را منوط به مصاحبه تفضیلی با خبرگزاری مهر به صورت حضوری دانستند که در این راستا در گزارش بعدی این موضوع به صورت کامل از وی دامپزشکی استان مورد بررسی قرار می گیرد.

 
 
انتشار یافته: ۳
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۱
ناشناس
|
United States of America
|
۲۱:۳۶ - ۱۳۹۵/۰۵/۲۶
1
1
متاسفانه اکثر کشتارهای دام در خارج از کشتارگاه ارومیه انجام میشود .............................. مردم ارومیه حق دارند گوشت بهداشتی مصرف کنند
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۴:۱۹ - ۱۳۹۵/۰۵/۲۷
0
1
آقایان، دوران ارایه آمار عددی و کمی به سر آمده است. وقت آن است که به فکر کیفیت ها باشید
ناشناس
|
Singapore
|
۲۰:۲۹ - ۱۳۹۵/۰۵/۲۷
1
1
كشتار غير مجاز دام در اروميه بسيار بيشتر از كشتار مجاز است لطفا دامپزشكي كل كشور رسيدگي كند
نظر شما
ادامه