کد خبر: ۳۱۱۵۹
تعداد نظرات: ۱ نظر
بیش از ۱۰۰۰ راس حیات‌وحش بر اثر طاعون تلف شدند/ شیوع تب برفکی بین دام‌ها
 

مدیرگروه بیماری‌های حیات وحش سازمان حفاظت محیط زیست از تلف شدن بیش از ۱۰۰۰ راس از حیات وحش در اثر طاعون نشخوار کنندگان و ۱۰ راس به دلیل تب برفکی خبر داد .

به گزارش حکیم مهر به نقل از ایلنا، «دکتر سیامک مسعودی» در مورد میزان شیوع بیماری تب برفکی در حیات وحش کشور گفت: تاکنون تلف شدن ۱۰ راس کل و بز وحشی در استان خراسان رضوی در شهرستان زاوه و در منطقه شکار ممنوع ژرف گزارش شده که اداره کل دامپزشکی استان نیز بیماری تب برفکی را تایید کرده است.

وی در مورد خبر منتشر شده در مورد  گاوها و دیگر دام ‌ای اهلی تلف شده ناشی از این بیماری در نقاط مختلف کشور از جمله در نزدیکی تالاب میقان و عدم امحاء بهداشتی لاشه‌ها و خطر آنها برای حیات وحش اظهار کرد : کنترل بیماری‌های واگیر دامی باید توسط سازمان دامپزشکی انجام شود، این موارد جزو درخواست‌ها و اولویت‌های ما از سازمان دامپزشکی بوده که هم واکسیناسیون‌ها به موقع انجام شود و هم فراگیر باشد؛ یعنی همه دام‌های یک منطقه تحت پوشش کامل واکسیناسیون قرار بگیرند به ویژه در مورد دام‌های عشایری باید این واکسیناسیون قبل از کوچ انجام شود و موارد مورد نیاز قرنطینه شوند.

وی با اشاره به اینکه وارد معدودی شاهد بوده‌ایم که واکسیناسیون انجام نشده یا دام‌ها قرنطینه لازم را نداشتند، افزود: امیدواریم سطح پوشش واکسیناسیون دام‌های سبک نسبت به سال گذشته کاملتر و زمان انجام آن توسط سازمان دامپزشکی کشور به موقع صورت پذیرد؛ بخصوص در مناطق اعلام شده از طرف سازمان حفاظت محیط زیست با جدیت بیشتری انجام شود .

رییس گروه بیماریهای حیات وحش سازمان حفاظت محیط زیست، افزود: تلفات مربوط به بیماری PPR (طاعون نشخوارکنندگان کوچک) که بیشتر مربوط به گونه کل و بز وحشی بود، در حدود ۱۰۰۰ راس اعلام شد که حتما آمار واقعی خیلی بیش از این است، زیرا ممکن است تعدادی از لاشه‌ها در مناطق صعب‌العبور باشند و کسی آنها را مشاهده نکرده باشد.

مسعودی با بیان اینکه امسال تلفات ناشی از بیماری طاعون نشخوارکنندگان را در حیات وحش نداشتیم، تاکید کرد: سازمان حفاظت محیط زیست نیروهای خود را بسیج کرده است تا ضمن افزایش بازدیدها، تردد دام‌های اهلی در مناطق تحت مدیریت کنترل شود، لاشه‌ها امحاء بهداشتی داشته باشند و  آبشخورها ضد عفونی شوند.

 
 
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۸:۴۱ - ۱۳۹۵/۰۵/۲۷
0
0
جالب اينكه ..تنها مقصران تلفات....اين حيوانات زبان بسته هستند ... گوش شنوايي هم كه نيست .. ميميرند و ميميرند ..و سازمان هم نشسته و نگاه مي كند ..وزارتخانه هم كه بدنيال ريشه كني دام و دامپروري است .. خدا كشورهايي مانند برزيل را زنده نگه دارد كه هم براي مردممان توليد گوشت مي كند و هم عده اي را لبريز از ثروت ..بخصوص ......
نظر شما
ادامه