کد خبر: ۳۱۱۶۷
تعداد نظرات: ۱ نظر
 

رئیس اداره نظارت بر بهداشت عمومی و مواد غذایی اداره کل دامپزشکی استان خراسان رضوی، مقاومت های آنتی بیوتیکی را در قرن بیست و یکم خطری بزرگ برای سلامت انسان عنوان کرد.

به گزارش حکیم مهر به نقل از روابط عمومی اداره کل دامپزشکی استان خراسان رضوی، «دکتر جعفر عطار باشی مقدم» گفت: مقاومت آنتی بیوتیکی ریشه در مصرف و تجویز بی رویه آنتی بیوتیک ها به طور مستقیم توسط پزشکان به بیماران و همچنین مصرف بی رویه آنتی بیوتیک ها در جمعیت دام و طیور و آبزیان می باشد. این مقاومت می تواند از جمعیت دامی به جمعیت انسانی نیز انتقال یابد.

وی مقاومت آنتی بیوتیکی را خطری جدی برای بشریت دانست و افزود: براساس گزارش‌های سازمان بهداشت جهانی مصرف آنتی بیوتیک های انسانی در ایران 16 برابر استاندارد جهانی است که نشان از تجویز و مصرف بی رویه آن ها توسط پزشکان به بیماران دارد.

دکتر عطارباشی خاطر نشان کرد: در مزارع پرورش طیور تخمگذار و گوشتی در ایران از آنتی بیوتیک های مشوق رشد تقریبا استفاده نمی شود. آنتی بیوتیک های مشوق رشد همیشه در جیره مرغان وجود دارد و خطر ایجاد مقاومت های آنتی بیوتیکی در اثر مصرف این نوع آنتی بیوتیک ها بیشتر است. درحالیکه استفاده از آنتی بیوتیک ها به منظور درمان، دارای یک دوره چند روزه بوده وخطر کمتری را در پی دارد.

وی تصریح کرد: به منظور همراهی با مبارزه جهانی برعلیه ایجاد مقاومت های آنتی بیوتیکی به عنوان یک خطر بزرگ سلامت در قرن بیست و یکم سازمان دامپزشکی کشور اقدام به اجرای طرح تولید گوشت مرغ و تخم مرغ بدون مصرف آنتی بیوتیک در طول دوره پرورش ،در سطح کشور نموده است.

عطارباشی با اشاره به اینکه خراسان رضوی به عنوان پیشتاز در تولید مرغ گوشتی بدون مصرف آنتی بیوتیک از سال 1387 تا کنون با افزایش تولید ، نیاز رو به رشد بازار مصرف را فراهم کرده است؛ گفت: درسال 1392 تولید تخم مرغ بدون مصرف آنتی بیوتیک به میزان 3 تن در روز در اولین واحد تولیدی آغاز شده و تاکنون تعداد این واحدها افزایش یافته است.

وی اظهار داشت: امکان تولید روزانه 40 تن از این محصول در استان موجود می باشد که هم در زمینه تولید مرغ گوشتی بدون مصرف آنتی بیوتیک و هم تخم مرغ آن، متقاضیان و به تبع آن روند تولید رو به افزایش است.

 
 
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۷:۴۶ - ۱۳۹۵/۰۵/۳۰
0
0
آنتي بيوتيكهاي مشوق رشد ؟؟؟ آنتي بيوتيكها با كنترل اجرام باكتريايي به تعبيري موجب سلامتي دام و در نتيجه رشد مطلوب و مناسب ميشوند ..اما انچه به نام مشوق رشد خوانده ميشود از خانواده انتي بيوتيكها نيست و احتمالا هورموني است ... در بعضي گفته ها حقايق به خوبي نشان داده ميشوند ...
نظر شما
ادامه