کد خبر: ۳۱۱۷۲
تعداد نظرات: ۱۸ نظر
نگاه شما:
حضور همكاران چه در بخش دولتی چه در بخش غير دولتی باعث خشنودی است، اما یک سؤال و آن اينكه همكار ما در بخش دولتی تا چه حد با مشكلات صنفی دست به گريبان است؟
 
 

دونالد ترامپ و لاغری در یک ماه و انتخابات شورای نظام دامپزشکی!

دکتر محمدرضا سالاری

 

 كانديدای حزب جمهوری خواه آمريكا، آقاي دونالد ترامپ با اظهارات جنجالی خود موجی از بهت و حيرت و ناباوري در ميان سياستمداران داخل و خارج از آمريكا را پديد آورده است. اين در حاليست كه رقيب وی هيلاري كلينتون همسر رييس جمهور سابق آمريكا (بيل كلينتون) به عنوان يك سياستمدار كهنه كار با ژستي آبرومندانه، با زير سؤال بردن حرفهاي پروپاگاندايي آقای ترامپ براي خود كسب وجهه كرده و از وی در نظر سنجي ها پيشي گرفته است.

صرف نظر از نتيجه انتخابات آمريكا، يك موضوع اهميت دارد و آن اين است كه چرا آقای دونالد ترامپ در آمريكا توانست با اين جنجال در سخن تا اين حد پيش رود و به عنوان كانديدای جمهوری خواه جهت رقابت در انتخابات رياست جمهوري آمريكا مطرح شود؟

جامعه شناسان معتقدند كه تبليغات پر زرق و برق و حرف های آرمانگرايانه، نا خودآگاه بر ذهن همه اثر مثبت خواهد گذاشت. اين نوع تبليغات كه از آن به عنوان پروپاگاندا ياد مي شود، بيشتر براي كسب اعتماد و راي كاربرد دارد. كسي نمي تواند بيان كننده اين تبليغات را مورد تعقيب قضايي قرار دهد، چون اسم اين تبليغات با خودش است؛ فقط مصرف موقت دارد و بس!!!

اگر كسي در آمريكا بگويد بايد از سلاح هسته اي استفاده كنيم، به احتمال خيلي زياد پليس گوینده اين حرف را بازداشت خواهد كرد و به عنوان تروريست يا تلاش برای تشويش اذهان عمومي به دادگاه معرفي خواهد كرد؛ اين در حاليست كه آقاي ترامپ ابايي از زدن اين حرف ندارد و كسي هم با ايشان كاري ندارد، چون مي دانند براي كسب راي از اين نوع حرف ها زياد زده مي شود!!!

انسان چون كمالگراست، ناخودآگاه دنبال دستيابي براي رسيدن به كمال در حداقل زمان است و برخي اوقات اسير تبليغات پروپاگاندايي مي شود. تا الان از خود پرسيده ايم كه چقدر تبليغاتي مانند "15 كيلو در ماه لاغر شويد" يا "در مدت يك ماه انگليسي را به راحتي صحبت كنيد" بر ما اثر مطلوب گذاشته است؟ با آن كه خود ما مي دانيم كه اين اتفاقات محال است، باز هم مي گوييم يك بار امتحان ضرر ندارد!!!

گذشت زمان نشان داده است كه تبليغاتي كه واقعي نباشد، فقط به سود سودجوياني است كه از اين قضيه براي مطامع شخصي خود استفاده مي كنند و به ضرر عامه مردم است.

اين نكات از آن جهت مطرح گرديد كه انتخابات نظام دامپزشكي در پيش رو است و حرف و حديث در اين انتخابات زياد است. نظام دامپزشكي هم در بعد كلان و هم در بعد خرد با توجه به قوانين موجود هر روز قدرتمندتر مي شود؛ از طرفي بروز مشكلات در انتخابات گذشته باعث شده است كه اين سری از انتخابات از اهميت ويژه اي برخوردار شود.

آنچه نياز به بررسي بيشتر دارد، حضور پررنگ همكاران دولتي به نسبت جمعیتشان جهت كانديداتوري در اين دور از انتخابات است و همچنين تبليغات زودرسي كه هم از سوي برخي از همكاران دولتي و هم از سوي برخي از همكاران غير دولتي براي كسب كرسي نظام دامپزشكي از هم اكنون عنوان مي شود، يعني همان تبليغات پروپاگاندايي!!!

هر چند كه اعضای نظام دامپزشكي به مثابه اعضاي یک خانواده هستند و فرقي ميان دولتي و غير دولتي در آن نيست، اما طبق تعريف، نظام دامپزشكي يك تشكل غير انتفاعي غير دولتي است كه يكي از اهداف اصلي آن حمايت از حقوق صنفي است.

حضور همكاران چه در بخش دولتي چه در بخش غير دولتي باعث خشنودي است، اما یک سؤال و آن اينكه همكار ما در بخش دولتي تا چه حد با مشكلات صنفي دست به گريبان است؟ آيا انتخاب همكار دولتي در شوراي نظام باعث رفع موانع موجود در بخش غير دولتي خواهد شد؟

بخشنامه ها و دستور العمل هاي که از سوي سازمان دامپزشكي در چند سال گذشته صادر شده، حاکی از آن است كه مدیریت سازمان با واقعيات موجود در بازار حرفه اي آشنايي چندانی ندارد.

اصولاً یک وجه تمايز اساسي بين نظام پزشكي و  وزارت بهداشت و درمان از یک سو و نظام دامپزشكي و سازمان دامپزشكي كشور از سوی ديگر وجود دارد که باعث شده است كه بين نظام پزشكي و وزارت بهداشت در اغلب موارد همسویی و همراهی کامل وجود دارد و حركت رو به جلو دارند، اما متاسفانه بين نظام دامپزشكي و سازمان دامپزشكي گويي ديوار برلين را كشيده اند و این دو در دو جهت مخالف گام بر می دارند.

این وجه تفاوت و تمايز از آنجا نشأت می گیرد كه اكثریت قریب به اتفاق صاحب منصبان وزارت بهداشت كه در صبح مناصب دولتي را بر دوش مي كشند، در بعدازظهر در بخش غير دولتي و خصوصي در مطب خود نشسته اند و  كاملاً از مشكلات بخش خصوصي آگاهند و اين قضيه در روند تصميم گيري هاي كلان نقش بسزايي دارد؛ در حالیکه بعضی از مدیران سازمان دامپزشکی با کار حرفه ای دامپزشکی در بخش خصوصی بیگانه اند و این مساله موجب شکاف عمیق بین دامپزشکی دولتی و دامپزشکی در سطح فیلد شده است.

حال اگر در انتخابات در پيش رو افراد دولتي بتوانند مناصب نظام دامپزشكي را به دست آورند، آيا مي توانند مشكلات بخش خصوصي را بشناسند و صادقانه در جهت برطرف کردن آنها بکوشند؟ تجربه یکی دو سال اخیر متاسفانه خلاف این را نشان می دهد. آیا همکاران دولتی با التزام به قوانین موجود مانند قانون افزایش بهره وری پا به میدان انتخابات گذاشته اند یا خدای ناکرده در زمان تصدی شوراهای نظام همانند دوران وظیفه دولتی در جهت بی اثر کردن این قانون مترقی خواهند کوشید؟

افراد بخش دولتی در منصب اعضای شورای نظام دامپزشکی، آیا به فکر حفظ جایگاه دولتی و عدم اصطکاک با مدیریت ارشد خود خواهند بود یا آن که خالصانه به فکر بخش خصوصی خواهند بود؟

همچنين برخي از افراد غير دولتي كه به فكر منافع شخصی خود هستند، مي توانند سنگي را از جلوي راه بخش خصوصي بردارند؟

اين هشداري است هم براي غير دولتي ها كه به فكر خود باشند و با شكل دادن و تقويت تشكل های صنفی، موانع را یک به یک از پيش روي خود بردارند و به افراد بي طرف راي دهند و هم هشداري براي دولتي ها كه در صورت تصدي در شوراهای نظام دامپزشكي، برای بخش خصوصي نسخه پیچی نكنند و به جد به فكر بخش خصوصي باشند.

این نوشتار حاوی نکات و سؤالات کلیدی است که جا دارد همکاران دولتی و غیر دولتی در مقام پاسخ جهت روشن شدن اذهان اعضای نظام برآیند.

يادمان باشد كه خيلي وقت ها با تبليغات پروپاگاندایی در همه انتخابات من جمله انتخابات نظام دامپزشكي مسحور نشويم و احساساتی عمل نکنیم، چرا كه هر وقت اسير اين تبليغات شده ايم قافيه را باخته ايم!!

من آنچه شرط بلاغ است با تو مي گويم           تو خواه از سخنم پند گير و خواه ملال

دكتر محمدرضا سالاري

مردادماه 1395خورشيدي

قزوين
 
 
انتشار یافته: ۱۸
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
حسام
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۱:۳۶ - ۱۳۹۵/۰۵/۲۷
0
6
این وظعیت فعلی دامپزشکی نتیجه عمل کرده گذشته همکاران بخش دولتی هست
پس بهتر که به همکاران شاغل در بخش خصوصی رای بیارند
و
به نفع آینده دامزشکی هست
دامپزشک
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۱:۳۸ - ۱۳۹۵/۰۵/۲۷
7
0
خیلی بی معنا بود!
پاسخ ها
همکار
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۰:۰۹ - ۱۳۹۵/۰۶/۲۱
بامدعی نگویید اسرار عشق ومستی
تابیخبر بمیرد در عجب وخودپرستی
آقای با نام همکار مهنی بی معنی اظهار نظر یک کلمه ای جنابعالیست نه متن پر معنی دکتر سرت را از لاک ....در بیار تا بفهمی تناسبی در ارتباط بخش دولتی و خواسته های بخش خصوصی وجود ندارد.
دکتر بعد از این
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۱:۴۲ - ۱۳۹۵/۰۵/۲۷
4
0
سلام
ضمن تشکر از این مطلب قابل توجه
بنده فقط سوالم اینه که با تجه به التزام پرداخت تمام حق عضویت های معوقه برای رای دادن در انتخابات آیا اصلا انتخابات پرشوری خواهیم داشت ؟ بنده که در صحبت با خیلی از همکاران نارضایتی شدیدی از این موضوع شاهد هستم و خیلیها رغبتی به شرکت در انتخابات ندارند.... و آیا این مسئله حربه ای برای انتخاب گروهی خاص نیست ؟
Nima
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۲:۴۲ - ۱۳۹۵/۰۵/۲۷
4
0
خوب که چی؟
ناشناس
|
Finland
|
۲۳:۳۷ - ۱۳۹۵/۰۵/۲۷
1
5
احسنت به نویسنده
دولتی ها که پشت میزاشون نشستن و اخر ماه حقوقشون رو میگیرن چطور میتونن وضع داغون دامپزشکای بخش خصوصی رو درک کنن
ناشناس
|
Finland
|
۰۳:۲۷ - ۱۳۹۵/۰۵/۲۸
2
1
خسته نباشی، چه قدر 2 خط حرفو توش آب بستی برادر!
اصل حرف درسته.
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۸:۳۷ - ۱۳۹۵/۰۵/۲۸
0
2
سلام جناب آقای دکتر سالاری . ضمن تشکر از جنابعالی بخاطر تیتر جذابتون . بسیار جالب بود . ولی باید بدانید تا زمانی که بخش دولتی مقوله محرومیت از مطب می گیرند و اجازه فعالیت در بخش خصوصی را ندارند . مشکلات بخش خصوصی را کمتر درک می کنند . بستر این کار محیا می باشد ولی بچه های بالا نمی گذارند . موفق و پیروز باشید . دامپزشک
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۹:۲۶ - ۱۳۹۵/۰۵/۲۸
0
0
خصوصیها هم یکسری بشوند اجازه نمی دهند قوانین جدید همش به نفع قبلیها باشد و به دامپزشکان جدید اجازه نمی دهند وارد بازار کار بشوند
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۱:۵۹ - ۱۳۹۵/۰۵/۲۸
2
0
انکه مانع فعالیت بخش دولتی در کار دامپزشکی شده امثال ................ است
آیا با داشتن داروخانه توسط همکاران بخش دولتی موافقید

قانون بهره وری قانونی است که با ........... افرادی در نظام دامپزشکی اعم از دولتی یا خصوصی علیه دامپزشکی و به نفع نظام مهندسی تصویب شد و از تمامی که از دامپزشکی دولتی گرفته شد جز ناچیز تحقیرکننده ای به نظام داده شد

حالا چرا اینقدر دولتی هراسی
مگر ملاک رای نیست
چرا نمی خواهیم باور کنیم رای دهندگان هنوز و با این همه تخربی به بخش دولتی اعتماد بیشتری دارد تا امثال ...............................
این ................... را کسی باور نخواهد کرد
atefe
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۴:۵۲ - ۱۳۹۵/۰۵/۲۸
0
1
به نظر من همه صحبت ها درست عالی ومنطقی بود.
میثم
|
United States of America
|
۱۷:۴۵ - ۱۳۹۵/۰۵/۲۸
0
1
بنظر من در عین حالیکه این مقاله حاوی نکاتی خیلی ارزنده ای بود، انتقاداتی هم به اون وارده، درسته که نظام دامپزشکی و نظام پزشکی هر دو مراجع صنفی بخش های خصوصی هستن، اما پزشکان از اول اصول معینی رو برای ارتباط با بخش دولتی تنظیم کردن، گذشته از اون زمینه های تاریخی برای ارج گذاری فعالیت های پزشکان در کشور ما خیلی بیشتر از دامپزشکیه، به همین علت اونها تونستن نظام قدرتمندی رو تشکیل بدن که در بسیاری از موارد نهادهای دولتی رو تابع خودشون کنن، مثل داستان همیشگی تعرفه های پزشکی
اما در درست نقطه مقابل این تحلیل بجای درک ریشه های مشکلات صنفی دامپزشکی که هر دوبخش دولتی و خصوصی رو درگیر خودش کرده، مبنای تحلیلش رو بر تقابل نیروهای دولتی و خصوصی قرارداده که این موضوع چندان هم با واقعیت تطبیق نداره، بنظر بنده وجود همکاران بخش دولتی. البته با تعداد کم. می تونه زمینه ساز الگوی همکاری مناسبی باشه که در نهابت منجر به تعامل دوسویه خواهدشد، به هر حال یکی از مهم ترین مشکلات ما دامپزشکان تصویب، تنظیم و اجرای نابخردانه قوانینی که توسط ارگان های ناظر در بخش دولتی صورت می گیره، و اگر اونها هم نماینده ای(نه نمایندگانی) در شوراهای نظام دامپزشکی داشته باشن رایزنی ها می تونه در سطح ایده آلی صورت بگیره
البته همه این موارد در حالیه که اون فرد دولتی مورد قبول سیستم هم باشه و در تصویب و پیگیری تصمیمات شورا انگیزه کافی رو داشته باشه، نه اینکه صرفا بامقاصد فردی و جریانی و.... وارد شورا بشه
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۷:۵۸ - ۱۳۹۵/۰۵/۳۰
0
0
با سلام و وقت بخیر .
1- این جمله صحیح می باشد متاسفانه همکاران دولتی میز نشین شده اند و بیشتر کارهای اداری می کنند و خبری از درمان نیست چرا که قبلاً در ادارات کل درمانگاه دولتی بود و همکاران نیز در اداره بیمارستان ، معاینه و درمان فعالیت داشتند با برچسیده شدن کلنیک همکاران دولتی با قلم و دستورالعمل درمان می کنند و خبری از مشکلات و خطرات مختلف ندارند و در عوض دست به قلم آنان بسیار عالی شده است . بخش دامپزشکی را نمی شه با بهداشت و درمان علوم پزشکی مقایسه کرد آنان هنوز هم بیمارستان های دولتی و ... دارند و با تجربه و مهارت بالا دارند کار می کنند و در ساعات غیر اداری نیز در مطب مشغول فعالیت هستند و با توجه به فعالیت عالی و مشتری مداری و نتیجه خوب تعداد بیماران بیشتری نیز ویزیت می کنند
2- تجربه دوره قبلی ثابت کرد در نظام دامپزشکی هیچ دستگاه دولتی و بازرسی نمی تواند ورود کند و میشود هر کاری کرد برای همین بعضی از کارمندان دولتی و چه خصوصی در دوره قبل مرتکب خلاف و سوء استفاده های از نظام دامپزشکی کردند و وضع مالی آنان عالی شد . با وجود شکایات به بخش دولتی و خصوصی با دلیل اعمال نفوذ این همکاران ، متاسفانه باعث شدن دوستان بیشتر از پیش فربه تر شود . مثالی عرض کنم براساس کدام قانون رئیس و نایب رئیس عضو نظام دامپزشکی استان می تواند خودشان مستقیم از دامدار ، مرغدار و ... به بهانه های مختلف مانند بازدید از مراکز جهت صدور پروانه ، بازدید و غیره پول گرفته و دامدار، مرغدار مستقیم بدون واسطه به حساب شخصی آنان پول واریز نمایند در صورتی که : الف : رئیس و نایب رئیس شورای استان نمی توانند طبق قانون سازمان دامپزشکی ، خودشان به بازدید بروند و این گونه بازدیدها بایستی توسط سایر همکاران بخش خصوصی انجام شود و این افراد نظارت داشته باشند ب : پول این بازدید ها نباید مستقیم به حساب شخص واریز شود بلکه در حساب نظام واریز شده و ماهیانه پورسانت و یا حقوق از آن دریافت نمایند ج: با وجود این تخلفات مرجع رسیدگی به شکایات ، تخلفات کجا می باشد . هیچ مرجع برای رسیدگی به
خواهشمند است بررسی صلاحیت کاندیدهای نظام دامپزشکی توسط ارگانی تخلفات وجود ندارد و همچنین افراد شاغل در بخش دولتی که همگی دارای مقامی و موقعیتی در بخش دولتی هستند اجازه بررسی به موضوع فوق نمی دهند .
دکتر سالاری عزیز ، مطلب خیلی زیبایی را در سایت گذاشته اید . ای کاش همه ما شعور بالای از درک خیای از مسائل داشتیم و سوء استفاده های را به حداقل خود می رساندیم .
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۸:۴۱ - ۱۳۹۵/۰۵/۳۰
0
0
سلام همکار محترم . من نمیدانم در کدام استان این عمل قبیح صورت میپذیرد و لی به آن ایمان دارم هرفرد در موقعیت خاص دولتی نیز اگر در راس کار قرار گیرد ( مثلا معاونت و ... ) سوء استفاده هایی حتی به ناچیز را مثل بکارگماردن وابستگان به مراکز و ... را انجام میدهد . پس تلاش برای رسیدن به قدرت جهت سوء استفاده می باشد نه برای به ظاهر خدمت .
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۹:۱۶ - ۱۳۹۵/۰۵/۳۰
0
1
.......................... برای شما متاسفم از زمانی که در نظام [دارای مسئولیت شده اید] همه را به نفع خودتان مصادر می کنید
وداشتن چندین شغل و عنوان خلاف قانون است که شما دارید (خودتان اشاره کردید)
اقای دکتر داروخانه دار اگر نظام دامپزشکی در قزوین مجوز چندین داروخانه را صادر کند همه شما وحشت زده دست به دامان ادارات کل می شوید که وای ضرر کردیم
در حال حاضر در قزوین .....................................................
انتخایات امریکا به شما چه ربطی دارد ......................... مقایسه نکنید.
دامپزشک
|
Australia
|
۱۰:۱۹ - ۱۳۹۵/۰۵/۳۰
0
0
متاسفانه .................... در حال نابود کردن کل دامپزشکی است و منابع صنفی را رعایت نمیکند و تمام قد در دفاع از کارفرما با هم صنفی های خود در تقابل است . بلاخره ..............................
nastaran
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۴:۰۸ - ۱۳۹۵/۰۵/۳۰
0
0
....
دامپزشک
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۱:۴۲ - ۱۳۹۵/۰۵/۳۱
0
0
دوست گرامی حداقل در استان ما دامپزشک های خصوصی حتی حال و حوصله رفتن به جلسه ای که جهت رفع مشکلاشان هست را ندارند و از بیش از 150 دامپزشک خصوصی 5 نفر هم حاضر نمیشوند با این حال شما فکر میکنید اگه اعضای نظام از بخش خصوصی باشد اصلا جلسه ای تشکیل می شود؟ همین جلسات و کارهای نیم بندی هم که انجام می شود از سایه یر همین دولتی ها است. و واقعا متاسفم که همین تفرقه دولتی خصوصی را راه انداخته اید که وضع دامپزشکی به اینجا کشیده شده. از ماست که برماست. التماس تفکر و تعقل
نظر شما
ادامه