کد خبر: ۳۱۱۸

حکیم مهرخبرهایی از دامپزشکی یزد، دشتی، آذربایجان شرقی و کردستان

 

بازدید و بازرسی مدیرکل دامپزشکی استان یزد از واحدهای تولید، عرضه و ذخیره سازی فرآورده های خام دامی


این بازدید به صورت سرزده توسط دکتر حدادزاده مدیر کل دامپزشکی استان یزد و با حضور بازرسان بهداشتی اداره نظارت بر فراورده های خام دامی و شبکه دامپزشکی شهرستان یزد صورت گرفت.
هدف از این بازدید، بررسی و نظارت بر نحوه عملکرد واحدهای تولید و عرضه فرآورده های خام دامی و سردخانه های ذخیره ای استان و همچنین نظارت بر کار مسئولین فنی دامپزشکی در جهت تشدید کنترل و نظارت بهداشتی در ماه مبارک رمضان بوده است.

 در این بازدید دکتر حدادزاده علاوه بر کنترل و نظارت بهداشتی بر عملکرد ای واحدها به ارائه راهکارها و پیشنهادات بهداشتی در جهت ارتقا کیفیت تو لید و عرضه فرآورده های خام دامی و همچنین به بررسی مشکلات وکمبودهای موجود در مسیر تولید پرداخت.

 

----------------------------------------

 

رئیس دامپزشکی دشتی: تب برفکی در دشتی ریشه کن شده است
 
رئیس دامپزشکی دشتی گفت: از خرداد سال جاری تاکنون هیچ موردی از وقوع این بیماری گزارش نشده است.
حسین احمدی اظهار داشت: در پی وقوع بیماری تب برفکی در کشور تعدادی از واحدهای اپیدمیولوژی در سال 88 و اوایل سال 89 در شهرستان به ویژه بخش‌های کاکی و منطقه دشت پلنگ مشاهده شد که پس از اخذ نمونه و تایید بیماری توسط آزمایشگاه دامپزشکی این شبکه مبادرت به واکسیناسیون دام‌های مذبور در بهمن ماه گذشته کردیم و خوشبختانه از خرداد سال جاری تاکنون هیچ موردی از وقوع این بیماری گزارش نشده است.
وی افزود: در این مدت کانون‌های وقوع بیماری به صورت رایگان توسط دامپزشکی شهرستان واکسینه و ضد عفونی شده است. احمدی با اشاره به دیگر اقدامات انجام شده توسط این اداره بیان داشت: در دو مرحله شش ماهه عملیات واکسیناسیون و پیشگیری ‌علیه بیماری‌های آبد، تب برفکی، شارین، تب مالت، هاری و سل انجام گرفته است.
رئیس دامپزشکی دشتی در ارتباط با ‌نظارت بر واحدهای پرورش میگو‌ و ورود مولدین فاقد بیماری و تولید بچه میگوی سالم و باکیفیت در مراکز تکثیر میگو تصریح کرد: شبکه دامپزشکی دشتی با پوشش دو کارگاه تکثیر و سایت پرورش میگوی مند مبادرت به نظارت فنی کرده است.
وی ادامه داد: بازدید هفتگی از مزارع تکثیر و پرورش در زمان فعالیت و اخذ نمونه و افزایش اقدامات قرنطینه‌ای و اطلاع رسانی چهره به چهره به مدیران سایت‌ها و توجه آنها به بیماری لکه سفید که خوشبختانه هنوز مشاهده نشده از دیگر اقدامات انجام شده بوده است.
احمدی خاطر‌نشان کرد: به منظور تامین فرآورده‌های خام دامی سالم و بهداشتی به شهروندان شبکه دامپزشکی نظارت دقیق بر تمام مراحل حمل و نقل فرآورده‌های خام شامل مرغ کشتار روز، مرغ منجمد، گوشت قرمز، گرم و منجمد و تمام فرآورده‌های خام دامی در سردخانه داشته است.
وی عنوان داشت: در راستای نظارت بهداشتی و رعایت حقوق شهروندان این شبکه با متخلفان برخورد کرده که 72 مورد پرونده به مراجع قضایی ارسال شده که 25 واحد جریمه نقدی و چهار مرغ‌فروشی و دو قصابی تعطیل شده است.

---------------------------------------

 

تشدید برنامه‌های نظارت بهداشتی دامپزشکی آذربایجان شرقی در ماه مبارک رمضان
 
برنامه‌های نظارت بهداشتی دامپزشکی در استان آذربایجان شرقی در ماه مبارک رمضان تشدید شد.
دکتر بهراد زندیه مدیر کل دامپزشکی اعلام نمود: طرح تشدید نظارت بهداشتی ویژه ماه مبارک رمضان با توجه به وظیفه خطیر این اداره کل در زمینه نظارت بر عرضه بهداشتی فرآورده‌های خام دامی و با هدف جلوگیری از ورود مواد خام دامی غیر بهداشتی در سفره رمضان مردم اجرا می شود و طی آن بیش از سه هزار و 103 اکیپ شیفت کاری بر مراکز تهیه مواد خام دامی نظارت می کنند.
وی با بیان اینکه بیش از شش هزار و 206 نفر ساعت کاری در ماه مبارک رمضان در قالب طرح تشدید،بر کلیه مراکز عرضه گوشت قرمز، مرغ فروشی‌ها، مراکز عرضه ماهی، کشتارگاه‌های دام و طیور و مراکز جمع آوری شیر نظارت خواهند کرد،
مدیر کل دامپزشکی از مردم استان خواست تا به منظور حفظ سلامت خود و خانواده و اطمینان از مصرف فرآورده های خام دامی ، مواد غذایی مصرفی خود را از مراکز عرضه مجاز و مورد تایید دامپزشکی تهیه کنند،و
در صورت مشاهده تخلف در این واحدها با ستاد نظارت بر فرآورده های خام دامی به شماره تلفن های 4442533 -4449272- 04114445000 تماس حاصل کرده و یا با تلفن همراه رئیس اداره نظارت بر فرآورده های خام دامی این اداره کل به شماره 09143149043 تماس بگیرند تا ناظران اداره کل دامپزشکی استان در اسرع وقت به موضوع تخلف رسیدگی کنند.

 

--------------------------------------

 

مدیرکل دامپزشکی کردستان خبر داد:
تشدید اقدامات نظارتی بر مکان‌های تولید و عرضه مایحتاج کردستانی‌ها


مدیرکل دامپزشکی کردستان گفت: طرح تشدید اقدامات کنترلی و نظارتی بهداشتی دامپزشکی استان بر مکان‌های تولید و عرضه مایحتاج مردم همزمان با فرارسیدن ماه رمضان آغاز شده است.

ناصر مخدوم اظهار داشت: در راستای تشدید اقدامات بهداشتی و تامین امنیت غذایی و سلامت بهداشتی جامعه دامپزشکی کردستان با اجرای طرح تشدید کنترل و نظارت بهداشتی بر مواد گوشتی در ایام مبارک رمضان با متخلفان برخورد خواهد کرد.
وی افزود: اداره‌کل دامپزشکی استان ضمن هماهنگی با دیگر ادارات استان با تشکیل اکیپ‌های ثابت و سیار مسئولیت‌های خود در امر نظارت بهداشتی بر فرآورده‌های خام دامی را با شدت بیشتری انجام می‌دهد.
مدیرکل دامپزشکی کردستان با اشاره به اهداف این طرح در استان افزود: این طرح با توجه به افزایش تقاضای مصرف مردم برای تامین فراورده‌های پروتیئنی و لبنی در ماه مبارک رمضان و به دلیل امکان بروز تخلف در واحدهای عرضه، همچون سال‌های گذشته اجرا می‌شود.
مخدوم تصریح کرد: مراکز توزیع و عرضه، خودروهای ویژه حمل فرآورده‌های دامی، کشتارگاه‌های دام و طیور، سردخانه‌های نگهداری، کارگاه‌های فرآوری و بسته‌بندی فرآورده‌های خام دامی را از جمله مکان‌های مورد نظارت و کنترل اکیپ‌های دامپزشکی استان برشمرد.
وی اضافه کرد: شبکه‌های دامپزشکی در سراسر استان با تشکیل ستادهای شهرستانی و اکیپ‌های بازرسی بهداشتی، تهیه و پخش 3 هزار پوستر اطلاع‌رسانی بهداشتی، نصب پلاکارد در محل‌های شلوغ و پرتردد، اطلاع‌رسانی از طریق صدا و سیمای مرکز کردستان در طول ماه مبارک رمضان بر فرآورده‌های خام دامی از مرحله تولید تا توزیع نظارت کامل دارد.
به گفته مدیرکل دامپزشکی کردستان، تمام فرآورده‌هایی که در مراکز عرضه ارائه می‌شود باید ضمن رعایت زنجیره سرد، دارای تاریخ تولید و مصرف معتبر و مورد تایید اداره‌کل دامپزشکی باشند.
وی از شهروندان خواست به منظور حفظ سلامتی و بهداشت فردی از خرید هر نوع فرآورده خام دامی از قبیل ماهی، جگر و... از افراد دستفروش و دوره‌گرد خودداری کرده و در صورت مشاهده هرگونه تخلف بهداشتی در زمینه تولید، توزیع و عرضه اینگونه فرآورده‌های دامی مراتب را به شبکه دامپزشکی شهرستان مربوطه اعلام کنند.
مخدوم در پایان با اشاره به اینکه استان کردستان دارای 3 میلیون و 500 هزار رأس دام سبک و سنگین است، خاطرنشان کرد: با توجه به قابلیت‌های منطقه در زمینه دامپروری سالانه 181 هزار تن شیر خام و 23 هزار تن گوشت قرمز از این دام‌ها در استان تولید می‌شود.

 

نظر شما
ادامه