کد خبر: ۳۱۱۸۲
تولید مرغ های بدون آنتی بیوتیک در گرو رشد فرهنگ مصرف/صادرات مرغ از شیروان
 

رئیس دامپزشکی شهرستان شیروان با اعلام اینکه شماری از مرغداران شهرستان شیروان متقاضی تولید مرغ های بدون آنتی بیوتیک شده اند، گفت: تولید این محصول ارگانیک منوط به رشد فرهنگ مصرف مردم از این محصول است.

به گزارش حکیم مهر به نقل از اترک نیوز، «دکتر سید سامان بربند» رئیس دامپزشکی شهرستان شیروان در این باره اظهار کرد: در حال حاضر 38 واحد مرغداری در شهرستان شیروان فعال است که ظرفیت اسمی جوجه ریزی این 38 واحد در هر دوره 950 هزار قطعه است.

بربند با بیان اینکه طی سال های اخیر شماری از مرغداران استان متقاضی تولید مرغ بدون آنتی بیوتیک بوده اند، گفت: امکان پرورش و تولید این مرغ ها منوط به تامین شرایط استاندارد برای تولید این محصول و اخذ مجوز از اداره دامپزشکی است.

وی تصریح کرد: هر واحد مرغداری که بخواهد این محصول را تولید کند باید محیط فیزیکی و بهداشتی مرغداری اش تحت کنترل ناظران دامپزشکی قرار گیرد همچنین مرغداران می بایست مجوز قرنطینه کامل جوجه های خود را از این اداره اخذ کنند و طی دوره تولید، همکاری لازم را با این اداره داشته باشند.

وی در ادامه با یادآوری این مطلب که تاکنون پس از انجام بررسی ها از واحدهای مرغداری متقاضی این محصول، فقط در یک واحد مرغداری شرایط لازم استاندارد تولید را مشاهده و به آن متقاضی مجوز پرورش این محصول را اعطا کردیم، گفت: این واحد تولیدی طی دو ماه گذشته در یک دوره جوجه ریزی 25 هزار قطعه جوجه ریزی تولید مرغ بدون آنتی بیوتیک را انجام داد.

بربند با بیان اینکه هر چند قیمت این محصول از قیمت مرغ معمولی بیشتر است، با این وجود، مصرف این محصول در کلان شهرها با استقبال عمومی روبرو است و این در حالی است که هنوز در شهرهای کوچک از جمله شهرهای خراسان شمالی از استقبال عمومی برخوردار نیست، تصریح کرد: این اداره کل برای رشد فرهنگ مصرف مردم به توزیع اطلاعیه های آموزشی در سطح شهرستان شیروان پرداخت تا رشد فرهنگ مصرف این محصول در سطح استان برای تولید این دسته از محصولات ارگانیک به توجیه اقتصادی برسد.

افزون بر این، وی یادآور شد: این واحد مرغداری یاد شده که امسال نسبت به تولید این محصول اقدام کرده بود محصول تولیدی خود را با قیمت مرغ معمولی به بازار عرضه کرد تا از استقبال عمومی برخوردار شود.

وی در ادامه با تاکید بر این نکته که استمرار در تولید این محصول به رشد فرهنگ مصرف مردم بستگی دارد، عنوان کرد: در همین راستا، این اداره نیز پیشنهاد حذف هزینه های آزمایشات بررسی عدم وجود آنتی بیوتیک در جوجه ها و بسته بندی این محصول در بسته های در خلاء به منظور افزایش ماندگاری مرغ را ارائه داده است که باید مورد بررسی قرار گیرند.

رئیس دامپزشکی شهرستان شیروان همچنین تصریح کرد: مرغ معمولی دارای آثار دارویی آنتی بیوتیک است که با مصرف آن، این اثر دارویی به انسان منتقل می شود و انسان را مقاوم به آنتی بیوتیک ها می کند درحالیکه مرغ بدون آنتی بیوتیک چنین آثار سوء ای را ندارد.

وی در بخشی دیگر از سخن خود به ظرفیت صادارات مرغ از شهرستان شیروان به بازارهای صاداراتی اشاره کرد و گفت: وجود کشتارگاه های دارای کد ir از جمله مهمترین شاخص های اخذ مجوز برای صادرات مرغ است.

وی با بیان اینکه در حال حاضر یک واحد کشتارگاه مرغ با مالکیت بخش خصوصی در شهرستان شیروان فعال است، عنوان کرد: این واحد باید به خط تخلیه اندرونه و خط دوم کشتاری مجهز شوند تا بتواند کد ir را از سازمان دامپزشکی کشور اخذ کند.

بربند با اشاره به اینکه مالک این واحد درصدد اخذ تسهیلات بانکی برای تکمیل این دو خط یاد شده است، تا بتواند کد ir  را دریافت کند، اعلام کرد: در حال حاضر کشورهای عراق و روسیه خواستار خرید مرغ از واحدهای مرغداری این شهرستان بوده اند که به علت فقدان کد ir  در این کشتارگاه یاد شده هنوز امکان صادارات مرغ از این شهرستان فراهم نشده است.
 
 
نظر شما
ادامه