کد خبر: ۳۱۲۰۱
 

دکتر محمد لطفی‌زاده در وبلاگ خود به آدرس http://drlotfi.blogfa.com نوشت:

بسمه  تعالی

با اهداء سلام و  احترام به بینندگان محترم

با توجه به  راه اندازی مرکز مجازی ترویج دامپزشکی (مِتُد) به  نشانی  http://mmtd.ir  ، از این پس در این وبلاگ  که  از مرداد 1386 تاکنون  در خدمت  بینندگان عزیز بوده، با تغییر هدف صرفاً مطالبی درباره (گربه ها) به نمایش در می  آید.

گربه‌ها سابقه‌ای  45 میلیون ساله دارند (که تخمینی است) و هم در فرهنگ ما و هم در اسلام نشانه هایی  از توجه به این حیوان دیده می‌شود. در روایت است که وجود گربه در خانه (البته نه  همخوابی با گربه) سبب آبادانی خانه است.

در آمریکا 23 درصد  خانواده‌ها حداقل یک گربه دارند و 66 درصد صاحبان گربه به یک گربه بسنده کرده‌اند. قصدم ارائه آمار نیست بلکه می‌خواهم بگویم ما چرا در ایران نباید چنین آماری داشته  باشیم؟  وقتی سازمان دامپزشکی کشور حتی یک  دفتر مستقل هم برای حیوانات خانگی ندارد و آمار درستی از وضعیت این حیوانات در دست  نیست، چگونه می‌توان انتظار داشت که تصمیمات درستی برای وضعیت حیوانات خانگی (در بحث  نگهداری - مراقبت - درمان - پیشگیری از سرایت بیماری به انسان و غیره) گرفته  شود؟!!!

با  این حال به نظرم رسید از این پس در این وبلاگ صرفاً مطالبی درباره گربه ها بنویسم  تا توجه جامعه بیشتر از پیش به این حیوان جلب شود. مطالب در سه سطح (برای صاحبان  گربه  - برای دانشجویان دامپزشکی) و (تبادل نظر با همکاران دامپزشک فعال در زمینه  حیوانات خانگی) به رشته تحریر درخواهد آمد.

 

نخستین پست این وبلاگ پس از این تغییر جدید، به چند نکته در معاینه گربه ها پرداخته است:

 

چند نکته در معاینه گربه ها / اصل 4W

 

مشکلات و  ناهنجاریهای رفتاری یکی از شایع‌ترین دلایل مراجعه صاحبان گربه به مطب دامپزشک است . دامپزشکان در ردیف اول اقدامات خود باید 4 گام در اخذ سابقه برای غلبه بر مسأله  بردارند.

این 4 گام را  (4W) می نامیم که به طور مختصر  توضیحاتی درباره آن تقدیم می شود.

What exactly happens

این سؤال اول است  که باید به آن توجه کرد. با این سؤال زوایای ناشناخته‌ای که از چشم صاحب حیوان  دورمانده معلوم می‌شود. دامپزشک باید دقیقاً بداند چه ناهنجاری رفتاری رخ داده است؟  پس به گفتار اولیه صاحب گربه نباید به تنهایی بسنده نمود بلکه دامپزشک در نقش یک  کارگاه باید به کشف دقیق موضوع بپردازد.

Where does the behavior occure

محل رخداد هم اهمیت  ویژه‌ای دارد. گاهی صاحب حیوان بوی ادرار یا مدفوع را در همه خانه یا اتاق حس  می‌کند غافل از آنکه دفع در گوشه‌ای از اتاق رخ داده است. این اهمیت به دلیل آن است  که با تشخیص دقیق محل، عامل ایجاد استرس هم در همان نزدیکی چه بسا کشف  شود.

When did the problem start

شروع مسأله  می‌تواند طول زمان این رخداد و ناهنجاری رفتاری را مشخص کند. گاهی هم از روی این  سؤال می‌توان پیش آگهی درمان را حدس زد.

When does the behavior happen

اگر به دنبال پاسخ  به این سؤال که چه زمانی این ناهنجاری رخ می‌دهد باشیم چه بسا علت بروز کشف می‌شود . مثلاً هر وقت بچه همسایه به خانه ما می‌آید رفتار تهاجمی از گربه دیده می‌شود. وقتی  این جمله را می‌شنویم به این همزمانی مشکوک می‌شویم که شاید دلیل رفتار ناهنجار،  کشیدن دُم گربه از سوی آن بچه بازیگوش باشد. برخی ناهنجاریهای رفتاری مثلاً فقط در  زمان عدم حضور صاحب حیوان یا در زمان‌های مشخص رخ می‌دهند و دامپزشک زیرک به دنبال  کشف این زوایا خواهد بود.

 
 
نظر شما
ادامه