کد خبر: ۳۱۲۰۶
 

رئیس کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی مجلس با بیان اینکه 30 درصد باغ‌ وحش‌ها، مراکز نگهداری حیات وحش و باغ های پرندگان کشور فاقد مجوز هستند، گفت: استانداردهای حداقلی در این مراکز رعایت نمی‌شود.

به گزارش حکیم مهر به نقل از خبرگزاری خانه ملت، «علی محمد شاعری» تعداد باغ وحش، باغ پرندگان و مراکز نگهداری از حیات وحش در کشور را 80 مرکز دانست و افزود: 30 درصد از این تعداد بدون اخذ مجوزهای لازم از سازمان محیط زیست در حال فعالیت هستند که به صورت جدی لازم است از ادامه فعالیت آنها جلوگیری کرد.

نماینده مردم نکا، بهشهر و گلوگاه در مجلس شورای اسلامی، با انتقاد از اینکه شرایط نگهداری از حیوانات، محل نگهداری، تکثیر و خدمات دامپزشکی در باغ وحش و مراکز نگهداری از حیوانات فاقد مجوز با استانداردها فاصله دارد، تصریح کرد: متاسفانه استانداردهای حداقلی در این مراکز رعایت نمی‌شود از این رو نیاز است سازمان حفاظت محیط زیست نظارت های خود را بر این مراکز تشدید کند تا جرات تعدی به حقوق حیوانات را نداشته باشند.

وی با تاکید بر اینکه 30 درصد از 80 باغ وحش، مراکز نگهداری از حیوانات و همچنین باغ پرندگان موجود در کشور فاقد مجوز هستند، تصریح کرد: فضاهایی که برای نگهداری از حیوانات در این مراکز در نظر گرفته شده، بسیار کوچک و محدود و با استاندارهای زیست محیطی فاصله زیادی داشته و حداقل های کیفی در آنها رعایت نمی شود.

این نماینده مردم در مجلس دهم، بر لزوم تشدید نظارت سازمان حفاظت محیط زیست و دامپزشکی بر عملکرد باغ وحش ها و مراکز نگهداری از حیوانات تاکید کرد و یادآور شد: کنترل بیماری ها، نحوه تغذیه، فضای نگهداری از حیوانات، کنترل قرنطینه ای، خدمات دامپزشکی، ورود و خروج حیات وحش در تمامی مراکز نگهداری از حیوانات و باغ وحش های کشور باید به صورت مداوم تحت نظر سازمان حفاظت محیط زیست باشد؛ البته کمیسیون کشاوزی مجلس هم به صورت جدی این موارد را پیگیری می کند.

وی در مورد مهلت شش ماهه سازمان حفاظت محیط زیست به مراکز نگهداری از حیات وحش، باغ وحش و باغ های پرندگان فاقد مجوز، گفت: طبق پیگیری های به عمل آمده، مقرر شد تا پایان سال 95 تمامی باغ وحش، باغ پرندگان و مراکز نگهداری از حیوانات مجوزهای لازم را از سازمان حفاظت محیط زیست اخذ کنند در غیر این صورت از ادامه فعالیت آنها جلورگیری خواهد شد.

شاعری با انتقاد از اینکه حقوق حیوانات در باغ وحش‌ها و مراکز نگهداری از حیوانات فاقد مجوز رعایت نمی شود، تصریح کرد: متاسفانه این مراکز به ابزاری برای گذران اوقات فراغت و تفریح مردم تبدیل شده و صاحبان آنها از هیچ گونه آزار و اذیتی در حق حیوانات ابایی ندارند، در حالی که حیات وحش مانند انسان ها حق حیات داشته و حداقل های زیست محیطی برای زندگی و رفاه آنها باید تامین شود؛ نباید فراموش کرد که حیات وحش جزئی از زنجیره حیات است زیرا اگر زندگی حیوانات در معرض تهدید قرار بگیرد، زندگی ما هم به مخاطره خواهد افتاد.

این نماینده مردم در مجلس دهم، ادامه داد: البته با توجه به اینکه سازمان حفاظت محیط زیست در این باره تخلفات را گزارش می کند بنابراین ممکن است ابزار لازم را برای اجرای قانون نداشته باشد یعنی مقررات و قوانین مناسب که تضمین کننده حیات طبیعی حیوانات و محافظت از تنوع گونه های جانوری باشد ضعیف است که امیدواریم مجلس و دولت در این باره گام های عملی بردارند.

وی افزود: اگر در این زمینه خلاء قانونی وجود داشته و نیاز به تصویب قوانین جدید باشد، مجلس حاضر است با سازمان حفاظت محیط زیست همکاری لازم را داشته و نسبت به تصویب قوانین جدید اقدام کند؛ با همه این تفاسیر سازمان حفاظت محیط زیست هم بهتر است به جای انتقاد کردن از شرایط باغ وحش ها ورود جدی تر به این حوزه داشته و با متخلفان برخورد قانونی داشته باشد.

نماینده مردم نکا، بهشهر و گلوگاه در مجلس شورای اسلامی، با تاکید بر اینکه باغ وحش ها نباید اسارتگاهی برای حیوانات باشند، گفت: باید به رعایت استانداردهای خدمات دامپزشکی، نوع تغذیه، نحوه نگهداری و اندازه قفس‌ها در این مراکز توجه شود.

رئیس کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی مجلس شورای اسلامی، با بیان اینکه بی توجهی نسبت به رعایت مسائل زیست محیطی در باغ وحش ها خطر شیوع بیماری های مشترک میان دام و انسان را افزایش می دهد، تصریح کرد: خطر بازدید از چنین باغ وحش هایی برای سلامت بازدیدگنندکان بسیار بالا است.
 
 
نظر شما
ادامه