کد خبر: ۳۱۲۱۱
 

فردی که اقدام به حمل غیرمجاز کود مرغی بدون اخذ گواهی بهداشتی قرنطینه ای از اداره دامپزشکی شهرستان مبدأ کرده بود، به یک سال حبس تعزیری محکوم شد.

به گزارش حکیم مهر به نقل از روابط عمومی اداره کل دامپزشکی استان فارس، سرپرست اداره دامپزشکی آباده با اعلام این خبر گفت: بر اساس قوانین و مقررات قرنطینه ای سازمان دامپزشکی کشور حمل غیر مجاز دام ، فرآورده های خام دامی، کود دامی و مرغی و عدم رعایت اصول بهداشتی و قرنطینه ای در حمل و نقل می تواند منجر به انتقال و شیوع انواع بیماریهای دامی و مشترک شود؛ به همین دلیل دامپزشکی با ایجاد پست قرنطینه ای و همکاری نیروی انتظامی از حمل و نقل غیر مجاز دام و کود جلوگیری به عمل می آورد.

«دکتر علی رضا فرخی» با اشاره به اینکه حمل کود مرغی بدون حفظ شرایط بهداشتی و اخذ مجوز دامپزشکی خلاف قانون و تهدید علیه بهداشت عمومی بوده و پیگرد قانونی دارد، اظهار داشت: فردی که اقدام به حمل کود مرغی به صورت غیر مجاز و بدون اخذ گواهی بهداشتی قرنطینه ای حمل کود از اداره دامپزشکی شهرستان مبدأ نموده بود، توسط پلیس راه آباده و پست قرنطینه این اداره توقیف و پس از صورتجلسه به اداره دامپزشکی جهت سیر مراحل قانونی ارجاع شد و با تشکیل پرونده و شکایت از نامبرده، مرجع ذیصلاح قضایی حکم یک سال حبس تعزیری را برای متهم صادر کرد.

سرپرست اداره دامپزشکی آباده در ادامه بیان داشت: هر گونه نقل و انتقال کود مرغی از شهرستانی به شهرستان دیگر باید پس از کسب مجوز از اداره دامپزشکی شهرستان مبدأ و هماهنگی با اداره دامپزشکی شهرستان مقصد انجام شود و دارا بودن کد بهداشتی خودروها یکی از الزامات صدور گواهی حمل بهداشتی است.

وی همچنین افزود: بسیاری از بیماریهای طیور (ویروسی، قارچی، باکتریایی، انگلی) از طریق مدفوع طیور مبتلا منتقل می شوند.

وی تصریح کرد: تجمع مدفوع و فضولات در سطح جایگاه های نگهداری و پرورش طیور و تماس با آن می تواند یکی از راههای مهم بروز انتقال بیماریهای خطرناک طیور و مشترک بین انسان و پرندگان باشد.
 
 
نظر شما
ادامه