کد خبر: ۳۱۲۱۹
تعداد نظرات: ۲ نظر
 

خبرگزاری ایرنا نوشت:

پیشترها ضرب المثل و متل بود که 'کنجشگ رنگ کرده اند به جای قناری به مشتری داده اند، اما این روزها عده ای گربه های ولگرد را با قیمتی بالا به عنوان گربه اصیل ایرانی به مشتری می دهند.

گربه ایرانی (Gatos Persas ) یا Persian Cat یکی از گونه های زیبا گربه در جهان است که چند دهه ای است در اورپا و آمریکا تبدیل به یک حیوان خانگی شده است.

گربه ایرانی از سال 1970 به صورت رسمی از چین و فیلپین به بازار کشورهای اروپایی راه یافته است و یکی از حیوانان گرانقمیت لوکس در اروپا محسوب می شود.

«سهیل یوسف نیا» مدرس دانشگاه و داور جشنواره های اسب می گوید: گربه ایرانی نیز مانند اسب ایرانی به کشورها اروپایی برده شد و نژاد آن اصلاح و سپس به عنوان گربه فارسی با قیمت بالا فروخته می شود.

وی افزود: گربه ایرانی مانند اسب عرب اکنون در جهان شهرت بالایی دارد و می تواند از این دو گونه ایرانی با اصلاح نژاد بازار خوبی در جهان فراهم کرد.

گربه های اصیل ایرانی پس از اصلاح نژاد در اروپا از نظر طول موهای بدن، رنگ و آناتومی شباهت خود از گربه های ایرانی جدا کرده است و اکنون تنها نام ایرانی را با خود یدک می کشد. گربه های مو بلندی ایرانی اکنون در اروپا دیگر از ایران صادر نمی شود و تنها دارای شناسامه ای است که نژاد آن را به گربه های ایرانی نسبت می دهند.
اکنون گربه های مو بلند ایرانی را با نام گربه پارسی فرانسه به سایر نقاط جهان صادر می کنند و برخی از سایت های فروش گربه،نرخ گربه های ایرانی را از هفت تا 15هزار دلار قیمت گذاری کرده است و بچه گربه های تازه متولد شد قمیت 500 دلاری دارد.

اما به تازگی در ایران برخی از صفحات اجتماعی اقدام به تبلیغ گربه ایرانی کرده اند و قیمت آن را از 10 تا 200میلیون ریال اعلام کرده اند، در حالی که شکل و آناتومی عکس های منتشر شده از این حیوانات بر روی صفحات اینستاگرامی شبیه همین گربه های ولگرد است.

فروش بچه گربه پرشین سفید، ماده، سوپر فلت، دو ماهه، آماده تحویل به مشتری و امکان تحویل حضوری، از جمله تبلیغاتی است که این روزها برای این گربه ها انجام می شود و تعدادی از بازیگران یا چهره های سرشناس (سلبریتی) نیز عکس های گربه های خود را در صفحه های خود منتشر کرده اند.

غذای تر، سوپ داغ، سایمون کت با ارائه تخفیفات ویژه با قیمت استثنایی 350 هزار ریال از دیگر تبلیغات برای گربه های ایرانی است.

با یکی از این گربه فروش ها تماس می گیرم. فروشنده که «میثم» نام دارد، می گوید: فروش استثنایی گربه «ون کت» با دو چشم رنگی متفاوت با قیمت 20 میلیون ریال در قالب طرح فروش فوری و طرح تابستانی حراج گربه ایرانی است.

وی می افزاید: گربه پاسپورت دار و میکروچیپ دار از اختلاط نژاد اوکراینی دارای شناسنامه بین المللی نیز 60 میلیون ریال قیمت دارد.

حالا بحث بر سر این است که قیمت گربه ها چگونه تعیین شده است؛ آیا کسی برای این گربه ها تا این اندازه پولی پرداخت می کند؟

میثم معتقد است گربه یکی از سالمترین حیوانات خانگی است و بیشتر دختران آن را می پسندند. البته او می گوید در همین تهران آلبوم عکس و آتلیه بردن یک گربه تا 30 میلیون ریال برای صاحب اش نیز هزینه داشته است.

به گفته وی، نگهداری از گربه نیازمند حوصله است ولی هزینه خوراک و نگهداری و دامپزشکی یک گربه ایرانی در تهران سالانه بین 50 تا 80 میلیون ریال است.

یک دانش آموخته رشته دامپزشکی دانشگاه تهران می گوید: گربه ها حاوی ویروسی به نام FeLV  است که رتروویروس Retrovirus  می باشد و دارای ژنوم RNA و انکوژن است.

«دکتر متیرا عبدالهی» در گفت وگو با ایرنا افزود: تماس طولانی مدت حتی با گربه سالم نیز ممکن است باعث بروز بیماری از طریق مدفوع، ادرار و بزاق شود.

وی افزود: این بیماری ممکن به وسلیه کک به انسان منتقل شود و باعث بیماری در صاحب گربه شود.

دکتر عبدالهی در ادامه گفت: در سال ممکن است چند مورد از گزش گربه از سوی دختران جوان گزارش شود، اما هنوز این افراد نسبت به مخاطرات نگهداری از گربه آشنایی ندارند.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی چهارمحال و بختیاری نیز می گوید: 95 درصد از حیوان گزیدگی ها از سوی حیوانات خانگی صورت گرفته است.

«دکتر مرتضی هاشم زاده» افزود: تب مالت، حیوان گزیدگی و هاری، سالک، کیست هیداتیک، سیاه زخم و سل شایع ترین و بیشترین بیماری های مشترک انسان و دام است.

اکنون عده ای سودجو با باب شدن حیوانات خانگی در بین تعدادی از جوانان اقدام به رنگ کردن گربه می کنند و آن را به عنوان گربه ایرانی وارداتی از اروپا به مشتری قالب می کنند، در حالی که این گربه ها همان گربه های ولگرد هستند که حاوی بیماری اند.
 
 
انتشار یافته: ۲
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
مصطفی قلاوند
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۵:۲۵ - ۱۳۹۵/۰۵/۳۱
0
1
دلیل اصلی گزیدگی صاحبین حیوانات این است که اکثرا اطلاعات کمی در خصوص رفتارشناسی دارند.

در خصوص اینکه گربه ها FeLV دارند تحقیقاتتون رو باید کامل کنید چرا که به صورت قاطع گفته بشه که گربه ها حامل هستند درست نیست، چرا که بچه گربه ممکنه از مادر این بیماری رو هنگام زایمان یا در دوران جنینی گرفته باشه، در مقالات چاپ شده این رقم 0.5% بوده و بیش از 35% هم آنتی بادی IgG رو در خودشون داشتند.
ویروس اگر در محیط قرار بگیره در حدود 2-3 ساعت از بین میره و برای کنترل و جلوگیری بیماری بهتره که از ظرف های دستشویی که برای گربه های دیابتی استفاده میشه، استفاده کرد که ریسک بیماری پایین بیاد.

با گفتن این جمله که گربه ها بیماریزا هستند تبلیغ منفی در خصوص این حیوان که در جامعه هم نگرش بدی نسبت به اخلاق این حیوان وجود دارد هست، حتی ما کیس های حمایتی گربه کمی داریم متاسفانه...


چند تا عکس از این حیواناتی که که به اسم ولگرد نام برده شده هم میذاشتید.
مصطفی قلاوند
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۲:۴۱ - ۱۳۹۵/۰۵/۳۱
0
1
"تماس طولانی مدت حتی با گربه سالم نیز ممکن است باعث بروز بیماری از طریق مدفوع، ادرار و بزاق شود."
در این خصوص هیچ مقاله و رفرانسی قابل انتقال بودن ویروس FeLV از طریق کک و کنه رو تایید نکرده.
نظر شما
ادامه