کد خبر: ۳۱۲۲۸
 

در صورت موافقت سازمان حفاظت محیط زیست کشور، هدف‌گذاری برای تولید ۵۰ تا ۱۰۰ هزار تن تیلاپیا مدنظر است.

به گزارش حکیم مهر به نقل از ایانا، رئیس مؤسسه تحقیقات علوم شیلاتی کشور امروز در همایش تفکر بسیجی در تولید پایدار شیلاتی گفت: این مؤسسه با قدمتی ۱۰۰ ساله روی سه‌هزار و ۳۰۰ گونه از آبزیان دریای خزر، خلیج فارس و دریای عمان فعالیت می‌کند.

«محمد پورکاظمی» افزود: با دارا بودن ۱۲ مرکز تحقیقاتی در شمال و جنوب، بزرگ‌ترین ناوگان تحقیقاتی را در اختیار داریم.

وی درباره پروژه‌های شیلاتی در دست اقدام و انجام‌شده خاطرنشان کرد: بیش از یک‌هزار و ۶۸۴ پروژه تحقیقاتی طی سال‌های اخیر به انجام رسیده و ۹ هزار گزارش نهایی و دوهزار و ۷۰۰ مقاله، کتاب و پوستر نیز منتشر شده است.

پورکاظمی از انتقال اعتبارات از بخش دولتی به خصوصی خبر داد و تصریح کرد: با راه‌اندازی دفتر تجاری‌سازی در دفتر پژوهشکده تلاش می‌کنیم اعتبارات مورد نیاز طرح‌های تحقیقاتی را به بخش خصوصی واگذار کنیم.

وی ادامه داد: با معرفی تیلاپیا به صنعت آبزی‌پروری، هدف‌گذاری برای تولید ۵۰ تا ۱۰۰ هزار تن آبزی در مناطق خاص مدنظر است که البته این امر منوط به اجازه سازمان حفاظت محیط زیست است.

ایران جزو پنج کشور تولید میگوی عاری از ویروس

رئیس مؤسسه تحقیقات علوم شیلاتی کشور، ایران را جزو یکی از پنج کشور تولید میگوی عاری از ویروس (SPF ) برشمرد و یادآور شد: سند ملی به‌گزینی و اصلاح نژاد میگو به تصویب رسیده و به‌دنبال اجرایی کردن برنامه‌های آن هستیم.

پورکاظمی از تدوین سند راهبردی اصلاح نژاد قزل‌آلای رنگین‌کمان خبر داد و تأکید کرد: ایجاد مرکز قرنطینه ماهی قزل‌آلا در تنکابن، پرورش کپور در چاه‌های متراکم، طرح ملی خیار دریایی در چابهار و شناسایی بیش از ۱۲ گونه، تولید جلبک و... برخی از طرح‌های تحقیقاتی مؤثر در این حوزه است.

وی اظهار داشت: این پژوهشکده آمادگی رفع نیازهای بخش شیلات را دارد و در این راستا دفتر توسعه و ترویج دستاوردهای تحقیقاتی ایجاد شده است.

پورکاظمی در پایان گفت: اگر بتوانیم متوسط تولید در واحدهای تولیدی را به میزان تولید نمونه‌ها برسانیم، به موفقیت‌های خوبی دست خواهیم یافت و در همین راستا کمیته‌های تخصصی کمک بزرگی خواهند کرد.

 
 
نظر شما
ادامه