کد خبر: ۳۱۲۵۷
تعداد نظرات: ۲۱ نظر
رئیس سازمان دامپزشکی کشور خبر داد:
«دکتر مهدی خلج» در مراسم افتتاحیه دومین همایش و نمایشگاه بین‌المللی صنعت خوراک دام، طیور و آبزیان ایران (فیداکسپو) افزود: بهداشت کلید اصلی صادرات محصولات پروتئینی است ...
 
 

حکیم مهر - رئیس سازمان دامپزشکی کشور با اشاره به تفاهمنامه انجام شده با معاونت امور دام برای تولید صنعتی خوراک دام گفت: به دنبال آن هستیم که تولید خوراک دام را با استفاده از تکنولوژیهای روز و در داخل کارخانجات به جای تولید در داخل مرغداریها انجام دهیم.

به گزارش حکیم مهر به نقل از تسنیم، «دکتر مهدی خلج» در مراسم افتتاحیه دومین همایش و نمایشگاه بین المللی صنعت خوراک دام، طیور و آبزیان ایران (فیداکسپو) اظهار کرد: بهداشت خوراک دام از جمله مواردی است که باید در کشور ما بیشتر به آن توجه شود. مایکوتوکسین و توکسین ها و فلزات سنگین و طیف گسترده‌ای از موارد انگلی وجود دارد که در مصرف خوراک دام باید در نظر گرفته شود.

وی افزود: کشور آمریکا در فاصله زمانی سالهای 1966 تا 1999 بر روی آنچه باعث می‌شود که یک فرد دچار بیماری شود بررسی انجام داد و مشخص شد که خوراک دام، طیور و آبزیان استفاده شده در آنها نقش موثری در تامین سلامت افراد دارد.

رئیس سازمان دامپزشکی کشور ادامه داد: در این طرح با بررسی 76 میلیون نفر که به مراکز بهداشتی مراجعه کردند و 325 هزار نفر که بستری شدند مشخص شد که 4 میلیون و 650 هزار نفر آنها به دلیل مشکلاتی ناشی از مصرف گوشت و مرغ و مواد پروتئینی دچار مشکل شده‌اند که منشاء اصلی آنها خوراک دام و طیور بوده است.

خلج گفت: وزارت بهداشت و جهاد کشاورزی به عنوان شاکله اصلی در خصوص بهداشت خوراک دام باید حرکت دو سویه‌ای را آغاز کنند، هر چند که این امر هزینه بسیاری دارد و کشورها توجه لازم به مطالعه در این خصوص نمی‌کنند.

وی اظهار کرد: محصول مورد نظر در خوراک دام باید از منظر سلامت تمام جهات آن مورد بررسی قرار گیرد و اطمینان لازم در این زمینه حاصل شود که این امر علاوه بر تامین سلامت بازار داخلی، شرایط حضور در بازارهای صادراتی و تحقق صادرات غیرنفتی را فراهم می‌کند.

بهداشت محصولات پروتئینی کلید اصلی صادرات است

رئیس سازمان دامپزشکی با اشاره به اینکه برای صادرات محصولات مختلف از جمله دام و طیور باید سلامت به عنوان یک اصل در نظر گرفته شود، گفت: مقررات بهداشتی و اس پی اف به عنوان یک شرط مهم و اجباری است که تمام کشورها به آن توجه می‌کنند و حتی اگر موانع و مقرراتی در خصوص ورود یا صدور یک محصول یا تعرفه آن نداشته باشند، به مسائل بهداشتی توجه می‌کنند و در واقع بهداشت کلید اصلی صادرات محصولات پروتئینی است.

خلج در ادامه صحبت های خود گفت: در خصوص واردات مواد اولیه بخش طیور، دست ما زیر ساطور سازمان حفظ نباتات قرار دارد و ما محصولات خود را بر اساس استانداردهای موجود وارد می‌کنیم تا از طریق این واردات انجام شده و فرآوری که بر روی نهاده‌های وارداتی صورت می‌گیرد، بتوانیم علاوه بر تامین بازار داخلی صادرات داشته باشیم اما باید در نظر داشت که مقررات اتحادیه اروپا در این خصوص سختگیرانه است و باید بر اساس این محورها حرکت کنیم.

وی در ادامه صحبتهای خود با اشاره به مواردی که برای تولید خوراک دام، طیور و آبزیان باکیفیت باید رعایت شود گفت: محصولی که از کشورهای مختلف وارد می‌کنیم، به مبدا آن توجه شود که محصولی سالم و با کیفیت وارد کشور شود؛ همچنین کشتی که برای حمل و نقل محصول خریداری استفاده می‌شود باید متناسب و بدون عیب باشد تا در مسیر واردات به کیفیت کالای وارداتی خدشه‌ای وارد نشود.

رئیس سازمان دامپزشکی گفت: بعد از اینکه نهاده‌هایی مانند ذرت و سویا به کشور وارد می‌شود، باید در سیلوهای متناسب در بنادر ذخیره‌سازی شوند که اکنون شرایط خوبی برای ایجاد این سیلوها و بازسازی بنادر صورت گرفته است.

خلج خاطر نشان کرد: ناوگان حمل و نقل و اقلام خوراک دام در داخل کشور نیز باید به مکانیزاسیون آن توجه شود و در نظر داشت که مکانیزاسیون تنها مربوط به محصولات نباتی و زراعی نیست و ساختار طیور آبزیان، دام نیازمند توسعه مکانیزاسیون است.

وی افزود: در خصوص مکانیزاسیون ناوگان حمل انواع مواد پروتئینی اقداماتی در دستور کار است که امیدواریم با پیگیریهای وزارت جهاد کشاورزی به نتیجه برسد.

رئیس سازمان دامپزشکی در ادامه صحبتهای خود با اشاره به اینکه خوراک مصرفی طیور باید در کارخانجات تخصصی خود تولید و از تولید آنها در داخل مرغداریها پرهیز شود، گفت: با تفاهمات صورت گرفته دنبال آن هستیم که تولید خوراک دام، طیور و آبزیان را در کارخانجات صنعتی و با استفاده از تکنولوژیهای روز دنیا تولید کنیم و در نهایت از تولید خوراک طیور با استفاده از آسیاب میکسرها در داخل مرغداری ها جلوگیری شود.
خلج در ادامه گفت: برای اجرای این طرح و ایجاد ضمانت اجرایی در این خصوص تفاهمنامه‌ای 12 بندی با معاونت امور دام وزارت جهاد کشاورزی داشته‌ایم تا از این طریق بتوانیم خوراک دام و طیور کشور را با استفاده از تکنولوژی های روز دنیا به جای تولید آن در داخل مرغداری ها تولید کنیم.
هورمونی بودن مرغ ها صحت ندارد

رئیس سازمان دامپزشکی کشور در پایان صحبت های خود تصریح کرد: سازمان دامپزشکی کشور همواره در حال پایش فرآورده‌های خوراکی است، به عنوان مثال 130 هزار مورد مطالعه در خصوص قزل آلا انجام شده است، اما بعضی‌ها آنقدر از علم دور هستند که می‌گویند که برخی محصولات مشکلاتی دارد؛ از جمله مرغ که بحث هورمونی بودن آن مطرح بوده است اما بر اساس مطالعات زیادی که انجام شده تمام نتایج در خصوص هورمونی بودن مرغ منفی بوده است و شرایط خوبی در تولید این محصول داریم. اگر بخواهیم در تامین سلامت محصولات کشاورزی موثر باشیم باید این مساله را آموزش داده و از آن حمایت کنیم.

 
انتشار یافته: ۲۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۳
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۶:۵۳ - ۱۳۹۵/۰۶/۰۲
0
0
عمرا بتوانید !
کارشناس شبکه تبریز
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۸:۲۹ - ۱۳۹۵/۰۶/۰۲
2
2
بنام خدا
1-اکر خوراک طیور دار داخل مرغداری آسیاب نشود اصلا برای مرغدار صرف نمی کند
2- آلودگی از خارج وارد مرغداری می شود .
3- مگر چقدر به کارخانجات خوراک دام و طیور می شود اطمینان کرد
4- همین الان یکی از دلایل ورشکستگی مرغداران و دامداران همین کارخانجات دام و طیور هستند که نام آنها بهتر است به بنگاه ربا خواری تغییر یابد و صاحبان کارخانجات نامبرده .......... تولید هستند
5- آقای دکتر خلج نمی داند چه تعداد مرغدار و دامدار سرمایه خود را از دست داده اند و الان در گوشه زندان به جرم چک برگشتی حبس هستند .
6- و خیلی مسائل دیگر را که نمی توان عنوان کرد ....
والسلام
مرغدار
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۰:۱۳ - ۱۳۹۵/۰۶/۰۲
0
5
وقتی رئیس انجمن خوراک دام اصل نظارت بهداشتی و حضور مسئول فنی و بهداشتی را زیر سوال می برد، چگونه به این صنعت می توان اعتماد کرد!؟
چگونه میتوان به کارخانه خوراک دام اعتماد کرد ، ذرت کپک زده را به خورد مرغدار نمی دهد؟
چگونه می توان به کارخانجات خوراک دام و طیور اعتماد کرد، باری که رفته به مرغداری و مشکل داشته دوباره به چرخه تولید خود وارد نمیکند ؟! این کار صنعت خوراک دام فاجعه است انواع و اقسام بیماری را به فارم مرغدار بیچاره منتقل میکنند و مرغدار را بد بخت می کنند !!!!!!!
صنعت خوراک دام سرشار از تقلب و کم فروشی است انرژی و پروتئین را به درستی بالانس نمی کنند. فرمولاسیون بشکلی است که انرژی و پروتئین خیلی کمتر از چیزی که روی محصولات نوشته هستند !!!!
آقای دکتر خلج، نمیتوان مرغدار را مجبور به خرید از صنفی کرد که تقلب و کم فروشی در آن بیداد می کند !!!! همینطور مرغدار ضرر می کند. با این کار دیگه کاملا نابود خواهد شد!!!!!! التماس کمی تفکر ....
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۳:۰۳ - ۱۳۹۵/۰۶/۰۲
0
0
....................... به قول کارشناس شبکه تبریز اولین عامل مهم برای دامدار و مرغدار عامل اقتصادی است و عامل بهداشتی در سایه عامل اقتصادی قرار دارد ، گاهی ناپخته سخن گفتن کار دست سازمان میدهد ...............................................
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۳:۴۰ - ۱۳۹۵/۰۶/۰۲
2
1
علت اساسي رو آوردن مرغداران به ميكسرهاي شخصي عدم اعتماد به حق ايشان به كارخانجات خوراك مي باشد.متاسفانه تقلبات وحشتناكي در اين فيلد وجود دارد، كافيست يك پايش دقيق از خوراك توليدي بعمل آيد آنگاه اوضاع ناهنجار بوضوح نمايان خواهد شد.از پروتئين و انرژي گرفته تا ساير مواد معدني.درست است كه از لحاظ بهداشتي خوب هستند اما از نظر كيفيت و مسايل اقتصادي به ضرر صنعت مرغ است.مطمئن باشيد كه مرغداران به اين آساني اين پروژه سازمان را قبول نخواهند كرد
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۲:۰۷ - ۱۳۹۵/۰۶/۰۳
1
1
با سلام مشکلات موجود اختصارا عبارت است از :
1- عدم نظارت بر واردات مواد اولیه خوراک دام مباحث تراریخته ، کپک زدگی ، ناخالصی و...
2- عدم نظارت تخصصی بر تولید مواد اولیه خوراک داخلی از مواد متشکله مکمل ها تا ...
3- حمل و نقل وحشتناک ( داستان بردن کود و آوردن ذرت )
4- انبارداری غیر استاندارد
5 - نبود قانون تخصصی برای تخلف کارخانه جات خوراک و نبود قانون برای ارزیابی ضرر و زیان و جبران آن
به عنوان مثال عدم تطابق لیبل با خوراک تولیدی
5- نظارت پراکنده دستگاههای مختلف مثل دامپزشکی استاندارد امور دام ...
6- ضعف نظارتی و کار شناسی ذاتی سازمان به مقوله خوراک دام
70 درصد هزینه دام و طیور خوراک می باشد که متاسفانه دامپزشکی با دیدگاه اقتصادی توجه به این موضوع نکرده لذا کمتر ین نظارت بر این موضوع دارد .
7- عدم استفاده از تجربیات کشور های پیشرفته
8- عدم استفاده از بخش خصوصی
جهت نظارت و ..
9- عدم تجهیز آزمایشگاههای خوراک
10 - نبود تفکر جامع و مناسب در اتحادیه ها
11 - ضعیف بودن مستندات و قوانین و در دسترس نبودن آنها
12- عدم تبلیغ و معرفی تولید کنندگان موفق و ایجاد رقابت سالم
13 - عدم استفاده از تکنولوژی
14- کلی حرف زدن و اخذ تصمیمات ناپخته توسط روسا ی مختلف نظارتی
ناشناس
|
Russian Federation
|
۰۱:۱۰ - ۱۳۹۵/۰۶/۰۴
0
1
صنعت خوراک دام به قدری تقلب و کم فروشی و آلودگی دارد که مرغدارها جرات جمع کردن میکسرهای خودشون را ندارند
دامدار
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۱:۲۵ - ۱۳۹۵/۰۶/۰۴
0
2
به عنوان یک دامدار عنوان میکنم که از زمان تهیه کنسانتره با همکاری دامپزشک مزرعه راندمان بسیار بسیار بهتری در تولید شیر و گوشت داشته ایم و کم کم اعتقاد پیدا میکنم اغلب کنسانتره های بازار feed نیستند بلکه ضایعات شکم پر کنی بوده اند که این صنف ........ به بازار وارد می کنند نظارت دامپزشکی هم که زیر صفره ............................. به همکاران مرغدار هم توصیه می کنم یا استفاده نکنید یا بشرط آنالیز خودتان اقدام به خرید کنید.
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۶:۵۵ - ۱۳۹۵/۰۶/۰۴
0
0
.............................. این صنف تنها به فکر سود تجارت خود می باشد.در جهان اول با آن نظارت قوی این صنعت در مظان اتهام است وای به حال ما با نظارت سازمان شما!
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۱:۰۳ - ۱۳۹۵/۰۶/۰۴
0
0
سخنان مدیریت دامپزشکی خیلی نا پخته است
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۱:۰۷ - ۱۳۹۵/۰۶/۰۴
0
0
این سخنان مدیریت محترم دامپزشکی کاربرد مصاحبه ای دارد و بردش هم در همین حد است و دردی از کشور دوا نمی کند .
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۸:۲۶ - ۱۳۹۵/۰۶/۰۵
0
1
یک سئوال از رییس دامپزشکی دارم آیا مرغدار دیوانه است که در فارم خود خوراک آلوده تهیه و سرمایه خود را نابود کند؟؟!!!
بهتر نیست آقای رییس مرغدارآن بدبخت را به حال خود بگذارد و به جای آن نظارت بر کارخانه ها را بیشتر کند که یا بازرس دامپزشکی سر کارش حاضر نیست اگر هم باشد نظارتش بی خاصیت است.
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۲:۲۰ - ۱۳۹۵/۰۶/۰۵
0
1
از تلاشهای بیشرمانه .......................... برای جلوگیری کردن از اجرای ماده 19 و نظارت بهینه مسئولین فنی بهداشتی و سازمان دامپزشکی معلوم است چه فجایعی در کارخانجات خوراک دام اتفاق میافتد. هر چی آشغال است به خورد مرغدار و دامدار بیچاره میدهند. مگر مرغدار و دامدار دیوانه است زندگی و سرمایه خود را به دست یه سری آدم سودجو ................... بدهد.
آقای دکتر خلج پیشنهاد میکنم، همان طور که سر زده از کشتارگاهها بازدید می کنید از کارخانجات خوراک دام هم بازدید فرمایید.
خودتان میدانید بی اغراق سازمان دامپزشکی هیچگونه نظارتی بر کارخانجات خوراک دام ندارد.
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۶:۰۸ - ۱۳۹۵/۰۶/۰۵
0
0
فقط جهت کمک به انجمن خوراک دام هستش و شخص ........... جهت بهبود وضعیت مالیشون و لا غیر....
مرغدار رو مجبور می کنن که به زور دان آماده مصرف کنه...
اندکی تامل
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۷:۳۷ - ۱۳۹۵/۰۶/۰۶
0
0
با همكاري معاونت امور دام ؟؟؟.... عجب ................................... بيچاره دامپزشكي هم كه .......... است
جهانبخشیان
|
Australia
|
۰۸:۴۶ - ۱۳۹۵/۰۶/۰۶
0
0
متاسفانه ......................... اعمال ناپخته و سیاستهای متناقض با صنف در حال نابود کردن ارکان دامپزشکی است ..........................
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۰:۳۴ - ۱۳۹۵/۰۶/۰۶
0
0
((محصول مورد نظر در خوراک دام باید از منظر سلامت تمام جهات آن مورد بررسی قرار گیرد و اطمینان لازم در این زمینه حاصل شود که این امر علاوه بر تامین سلامت بازار داخلی، شرایط حضور در بازارهای صادراتی و تحقق صادرات غیرنفتی را فراهم می‌کند.)) واقعا شعار ......................................
بابک
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۲:۲۹ - ۱۳۹۵/۰۶/۰۶
0
0
با سلام نظرات مطرح شده دوستان کاملا درست است .امیدوارم ریاست محترم سازمان قبل بررسی کارشناسانه بحثی را باز نکنند..
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۴:۱۴ - ۱۳۹۵/۰۶/۰۷
0
0
از یک رییس ... از نظر فنی بعید است این سخنان ....
کارشناس
|
Iraq
|
۰۸:۱۹ - ۱۳۹۵/۰۶/۰۸
0
0
هورا .......................
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۱:۰۹ - ۱۳۹۵/۰۶/۰۸
0
0
درست نیست آقای دکتر مطالبی عنوان کنند تا بعدا مثل مدیر کل نظارت بر بهداشت عمومیشان مجبور شوند مطالب کاملا بر عکس موضع اول اظهار کنند.
نظر شما
ادامه