کد خبر: ۳۱۲۶۳
تعداد نظرات: ۲ نظر
 

دبیر ستاد بزرگداشت هفته دولت در وزارت جهادکشاورزی، همزمان با هفته دولت، دستاوردها و اقدامات وزارت جهاد کشاورزی در دولت یازدهم را تشریح کرد.

آنچه که باعث تاسف است این است که علیرغم اینکه سازمان دامپزشکی کشور زیرمجموعه وزارت جهاد کشاورزی محسوب می شود، در این گزارش حتی نامی هم از این سازمان و زحمات شبانه روزی مسئولین و کارکنان زحمتکش و پرتلاش آن برده نشده است و دستاوردهای این سازمان در دولت یازدهم کاملاً نادیده انگاشته شده است؛ گویا مظلومیت دامپزشکی را پایانی متصور نیست!

متن کامل این گزارش به شرح زیر است:

به گزارش ایانا از پایگاه اروابط عمومی وزارت جهاد کشاورزی، «شاهرخ رمضان نژاد» با بیان این که افزایش بهره وری راهبرد اصلی مدیریت بخش کشاورزی در دولت تدبیر و امید بوده،تصریح کرد: برنامه های توسعه بخش کشاورزی بر اساس افزایش بهره وری و در راستای اجرای اسناد بالادستی نظیر حمایت از تولید،کار و سرمایه ایرانی، تامین امنیت غذایی و تنظیم بازار محصولات اساسی و راهبردی از محل تولیدات داخلی، اجرای سیاست های اقتصاد مقاومتی، رفع موانع تولید، جایگزینی واردات و توسعه صادرات غیرنفتی،طراحی و به انجام رسیده است.

وی اضافه کرد: ترویج و به کارگیری اصول صحیح مهندسی در کشاورزی، بهره گیری از ارقام و بذور اصلاح شده، پربازده و مقاوم، بکارگیری روش های بهزراعی سازگار با تغییرات اقلیم، توسعه سامانه های آبیاری نوین، توسعه مکانیزاسیون، تامین به موقع نهاده های باکیفیت و استاندارد، تجهیز و نوسازی اراضی، انتقال آخرین یافته های علمی و تحقیقاتی به مزارع و... از جمله اقداماتی بوده است که برای افزایش بهره وری در بخش کشاورزی به انجام رسیده است.

رمضان نژاد، افزایش تولیدات کشاورزی و بهبود امنیت غذایی با اتکا به تولید داخلی،افزایش سطح حمایت های عمومی دولت از کشاورزان و تولید،رونق اقتصاد،توسعه و تجارت محصولات کشاورزی،ایجاد ظرفیت های جدید تولید محصولات کشاورزی و حفاظت،احیاء و پایداری منابع طبیعی را رئوس اقدامات بخش کشاورزی در دولت یازدهم اعلام کرد.

افزایش تولیدات کشاورزی و بهبود امنیت غذایی با اتکا به تولید داخلی

دبیر ستاد بزرگداشت هفته دولت وزارت جهاد کشاورزی با اشاره به دستاوردهای بخش کشاورزی در دولت یازدهم،اظهار داشت: در پرتو عنایات حق تعالی،همت بلند کشاورزان و حمایت های همه جانبه دولت تدبیر و امید، با افزایش تولید،صادرات و کاهش واردات محصولات کشاورزی،این بخش در سال ۹۴ رشد اقتصادی ۵,۴ درصدی را تجربه کرد و تراز غذای کشور از منفی ۸.۱ میلیارد دلار در سال ۹۲ به منفی ۳.۴ میلیارد دلار درسال ۹۴ بهبود یافت و از خروج ۴.۷ میلیارد دلار ارز کشور در شرایط تحریم جلوگیری شد.

رمضان نژاد سهم بخش کشاورزی در ارزش افزوده فضای کسب و کار کشور را ۳۲,۶ درصد اعلام و تصریح کرد:با اتخاذ تدابیر راهبردی و طراحی و اجرای برنامه های کاربردی با رویکرد افزایش بهره وری، تولید محصولات کشاورزی در دولت یازدهم با رشدی ۱۵.۴ درصدی از حدود ۹۷ میلیون تن در سال ۹۲ به بیش از ۱۱۲ میلیون تن در سال ۹۴ افزایش یافت و پیش بینی می شود تولید محصولات کشاورزی در سال ۹۵ به ۱۱۷ میلیون تن افزایش یابد.

وی افزود:ارزش تولیدات کشاورزی در سال ۹۲ حدود ۱۵۱ هزار میلیارد تومان بوده که به ۲۱۰ هزار میلیارد تومان در سال ۹۴ (معادل ۷۷ میلیارد دلار)افزایش یافته است.

رئیس مرکز روابط عمومی و اطلاع رسانی وزارت جهاد کشاورزی تصریح کرد: در پی افزایش تولید محصولات کشاورزی خوشبختانه مواد غذایی مورد نیاز کشور از تولیدات داخلی تامین می شود.

وی با اشاره به تاثیر تامین نهاده های با کیفیت،توسعه مکانیزاسیون و اقدامات فنی مهندسی در افزایش تولید گندم در کشور،اظهار داشت:میزان خرید تضمینی کالای اساسی گندم کشاورزان از حدود ۴,۸ میلیون تن در سال ۹۲، به ۸.۰۸ میلیون تن در سال ۹۴ افزایش یافته و تاکنون بیش از ۱۱.۲ میلیون تن گندم از کشاورزان خریداری شده که این میزان خرید در مقایسه با سال ۹۲ حدود ۶.۴ میلیون تن بیشتر است.

وی خاطرنشان ساخت: با تامین و بکارگیری بذرهای کیفی و همچنین انتقال زمان کشت از بهار به پاییز (استفاده از آب سبز)،توسعه مکانیزاسیون،کشت نشایی و... تولید چغندرقند از ۳,۴ میلیون تن در سال ۹۲ با رشد ۶۵ درصدی به ۵.۶ میلیون تن در سال ۹۴ افزایش یافته و شکر استحصالی از چغندر قند و نیشکر نسبت به سال ۹۲ حدود ۳۸۰ هزار تن رشد داشته است.

دبیر ستاد بزرگداشت هفته دولت وزارت جهاد کشاورزی اضافه کرد: بیش از یک میلیون و ۵۰۰ هزار تن شکر در سال ۹۴ در کشور تولید شد که با این میزان تولید علاوه بر دستیابی کشور به رکورد بی سابقه تولید،۶۵ درصد نیاز شکر کشور در عمل به سیاست های اقتصاد مقاومتی در داخل تامین شده و واردات شکر در سال ۹۴ نسیبت به سال قبل از آن ۳۷ درصد کاهش یافته است.

وی با بیان این که با هدف توسعه کشت و تولید دانه های روغنی در داخل و کاهش وابستگی کشور به واردات، طرح کشت کلزا در تناوب با گندم در حال اجراست،تصریح کرد:با توسعه کشت دانه های روغنی بویژه کلزا در برنامه ای ۱۰ ساله کشور به خودکفایی ۷۰ درصدی در تولید روغن دست می یابد.

رمضان نژاد با اشاره به تولید ۶۷ هزارتن دانه روغنی کلزا در سال زراعی جاری گفت این میزان تولید در مقایسه با سال قبل ۳۰ درصد افزایش یافته است.

دبیر ستاد بزرگداشت هفته دولت وزارت جهاد کشاورزی گفت: تولیدات زراعی از ۶۸ میلیون تن در سال ۹۲ به ۸۱ میلیون تن در سال ۹۴، تولیدات باغی از ۱۶ میلیون تن در سال ۹۲ به ۱۷ میلیون تن در سال ۹۴ ،تولیدات دام و طیور از ۱۲ میلیون تن در سال ۹۲ به ۱۳ میلیون تن در سال ۹۴ و تولیدات شیلاتی از ۹۰۰ هزارتن در سال ۹۲ به یک میلیون تن در سال ۹۴ افزایش یافته است.

وی با اشاره به این که در دولت یازدهم با افزایش تولید محصولات پروتئینی و لبنی از واردکننده گوشت مرغ به صادرکننده این محصول تبدیل شده ایم،گفت:در سه سال گذشته، ۴۳۰ هزارتن گوشت مرغ و تخم مرغ و بیش از ۲ میلیون تن محصولات لبنی صادر شده است.

رئیس مرکز روابط عمومی و اطلاع رسانی وزارت جهاد کشاورزی با اشاره به ارزآوری صادرات محصولات باغی گفت: سالانه ۲ میلیارد دلار محصولات باغی از کشور صادر می شود.

تامین ذخایر راهبردی کالای اساسی در راستای امنیت غذایی

رمضان نژاد با اشاره به این که در آغاز استقرار دولت تدبیر و امید در ابتدای سال ۱۳۹۲، ذخایر راهبردی کالاهای اساسی کاهش چشمگیری یافته بود و در مورد گندم این ذخایر به کمتر از ۱۸ روز در برخی استان ها رسیده بود، دولت یازدهم از آغاز فعالیت خود در زمینه تامین و افزایش ذخایر راهبردی اقدامات لازم را معمول داشت و با استمرار این روند، هم اکنون برای مدت بیش از شش ماه در انبارهای کشور ذخایر راهبردی کالاهای اساسی وجود دارد.

افزايش حمايت هاي عمومي دولت از کشاورزان و توليد

دبیر ستاد بزرگداشت هفته دولت وزارت جهاد کشاورزی،تعیين منصفانه و اعلام به موقع قیمت تضمینی خرید محصولات کشاورزی،تامین و دسترسی آسان کشاورزان به انواع نهاده های تولید معتبر و با کیفیت را از جمله حمایت های دولت یازدهم از بخش کشاورزی اعلام و اضافه کرد:به منظور تسهیل سرمایه گذاری با پیگیری های صورت گرفته،نرخ سود تسهیلات سرمایه گذاری برای بخش کشاورزی در سال جاری از ۱۸ درصد به ۱۵ درصد کاهش یافته است.

وی ضرورت های تقویت خاک و تغذیه گیاهی مورد تاکید قرار داد و گفت: با انجام مجموعه ای از اقدامات مدیریتی از جمله تدوین آیین نامه ثبت و کنترل کیفی انواع مواد کودی، راه اندازی دفتر ثبت و کنترل کیفی مواد کودی، پایگاه جامع اطلاعات مواد کودی در دولت یازدهم، تولید، عرضه و مصرف کود و انواع آفت کش های مورد نیاز بخش کشاورزی ساماندهی و نظامند شده و بهره برداران می توانند از طریق سامانه ای با شماره پیامکی ۳۰۰۰۶۴۶۴۲۴ از استاندارد بودن مواد کودی مصرفی اطمینان حاصل کنند.

رمضان نژاد اضافه کرد: با این اقدام از هزینه های اضافی کشاورزان در خرید و مصرف کودهای تقلبی و بی کیفیت و زیان رسان به محیط زیست جلوگیری شده است.

وی یادآور شد: همچنین در دولت یازدهم به منظور افزایش مشارکت مردم در حفظ و احیای اراضی کشاورزی، سامانه های ۱۳۱ برای جلوگیری از تغییر کاربری اراضی کشاورزی،۱۵۰۴ برای همیاری در حفظ جنگل ها و مراتع،۱۵۱۲ به منظور مشارکت مردم در حفظ سلامت محصولات و فرآورده های خام دامی و سامانه ۱۵۵۹ با هدف ارائه مشاوره های تخصصی در زمینه تامین و مصرف کود کشاورزی، هواشناسی، ارائه آزمایشات آب و خاک، صدور نسخه توصیه های تغذیه ای کشاورزی و صدور کارت اعتباری خرید نهاده راه اندازی شده است.

دبیر ستاد بزرگداشت هفته دولت وزارت جهاد کشاورزی ایجاد خط اعتباری ۲۶۰۰ میلیارد تومانی از سال ۱۳۹۲ تا سال ۱۳۹۴ برای خرید و نوسازی ناوگان ماشین آلات کشاورزی از جمله از دیگر اقدامات حمایتی دولت تدبیر و امید از بخش کشاورزی عنوان و خاطرنشان کرد:در سه سال اخیر،۶۰ هزار دستگاه انواع تراکتور،۱۲۰۰ دستگاه کمباین و ۸۴ هزار دستگاه انواع ادوات و تجهیزات کشاورزی تامین و توزیع شده و ضریب مکانیزاسیون از ۱,۲۶ در سال ۹۲ به ۱.۴۶ اسب بخار افزایش یافته است.

وی افزود:طی سه سال گذشته،۲,۱ میلیون هکتار سطح کشت مکانیزه کشور افزایش و ناوگان کارنده های غلات رشد ۳۵ درصدی داشته است.

رئیس مرکز روابط عمومی و اطلاع رسانی وزارت جهاد کشاورزی با اشاره به رشد ۴۳ درصدی ناوگان نشاکارهای برنج و رشد ۳۳۵ درصدی ناوگان کمباین برنج در دولت یازدهم ،اظهار داشت: ظرف ۳ سال گذشته، ناوگان سمپاش های زراعی و باغی تراکتوری رشد ۲۲ درصدی و ناوگان انواع تراکتورها رشد ۱۵درصدی داشته است.

دبیر ستاد بزرگداشت هفته دولت وزارت جهاد کشاورزی در ادامه با اشاره به شناسایی و برنامه ریزی برای بهره بردای از ظرفیت های جدید و مغفول بخش کشاورزی در دولت تدبیر و امید،اظهار داشت:آبزی پروری در دریا از طرح های ملی بخش کشاورزی در اقتصاد مقاومتی است و ظرفیت تولید یک میلیون تنی ماهی به روش پرورش در قفس در دریاهای شمال و جنوب کشور موجب افزایش دو برابری تولید محصولات شیلاتی و همچنین رشد صادرات و اشتغال در حوزه شیلات و آبزی پروری می شود.

وی افزود:در برنامه ششم توسعه،تولید ۲۰۰ هزارتن ماهی به شیوه پرورش ماهی در قفس پیش بینی و در سال ۹۴ حدود ۲۰ هزارتن ماهی با این فناوری تولید شده است.

رمضان نژاد در ادامه زراعت گياهان دارويي و گسترش صنايع فرآوري و بسته بندي و بازاريابي محصولات توليدي و همچنین توسعه باغ ها در ۸۶۰ هزار هکتار اراضی شیبدار دارای بارش بالای ۴۰۰ میلیمتر را از دیگر ظرفیت ها و برنامه های بخش کشاورزی در اجرای سیاست های اقتصاد مقاومتی اعلام کرد.

رئیس مرکز روابط عمومی و اطلاع رسانی وزارت جهاد کشاورزی حفظ و بهره بردای بهینه از منابع پایه را از جمله تدابیر مهم دولت یازدهم برشمرد و با اشاره به اختصاص ۱۰ میلیارد دلار از صندوق توسعه ملی برای اجرای طرح های آب و خاک در کشور گفت:طی سه سال اخیر،سامانه هاي نوين آبياري در سطح ۲۷۰ هزار هکتار از اراضی کشاورزی اجرا شده که این اقدام معادل ۲۰ درصد عملیات انجام شده از ابتدای انقلاب تا سال ۱۳۹۲ بوده است.

وی با بیان این که با اجرای هر هکتار سامانه های نوین آبیاری ۴۴۰۰ متزمکعب آب صرفه جویی و ذخیره می شود،گفت: با تجهیز ۲۷۰ هزار هکتار از اراضی به سامانه های نوین آبیاری در دولت یازدهم، یک میلیارد و ۱۸۸ میلیون متر مکعب آب صرفه جویی شده است.

رمضان نژاد با اعلام این که احداث شبکه های آبیاری و زهکشی از ۴۰ هزار هکتار در سال ۹۲ با رشدی ۱۶۴ درصدی به ۱۰۶ هزار هکتار افزایش یافته به نقش آبخیزداری در حفظ منابع آب و خاک کشور اشاره کرد و افزود:در دولت یازدهم،عملیان آبخیزداری در سطح بیش از یک میلیون هکتار اجرا و با احتساب ذخیره سازی ۵۰۰ متر مکعب آب با اجرای هر هکتار آبخیزداری،۵۰۰ میلیون متر مکعب آب نیز از این طریق استحصال شده است.

اتخاذ اقدامات سازگارانه با اقلیم

دبیر ستاد بزرگداشت هفته دولت وزارت جهاد کشاورزی در ادامه توسعه کشت نشایی به جای بذر کاری با صرفه جویی آب به میزان حداقل ۳۰۰۰ متر مکعب در هر هکتار نسبت به روش بذر کاری.توسعه گلخانه ها (انتقال مکان کشت )که با انجام آن سطح اشغال شده زمین و آب مصرفی در مقایسه با عرصه تا یک دهم کاهش می یابد و همچنین توسعه کشت پاییزه (انتقال زمان کشت) در محصولاتی چون چفندر قند، یونجه ..و بهره گیری از ارقام و بذور زودرس میان رس و کم آب بر را از جمله اقدامات سازگارانه با اقلیم در دولت تدبیر و امید برشمرد.

وی افزود:با اجرای آبیاری تناوبی شالیزارها به منظور صرفه جویی آب در ۲۴۰ هزار هکتار شالیزارهای گیلان و مازندران ۲۴۰ میلیون مترمکعب در مصرف آب صرفه جویی شده است.

رمضان نژاد اجراي عمليات جنگل كاري در سطح ۱۱۶ هزار هكتار و اجراي عمليات بيابان زدايي در سطح ۵۶ هزارهكتار طی سه سال گذشته را از جمله اقدامات برای حفظ و تقویت پوشش گیاهی کشور عنوان و در زمینه حفاظت از اراضی کشاورزی خاطزنشان کرد: ضريب حفاظت از اراضي كشاورزي ۶۰درصد نسبت به سال ۹۲ افزایش و تخلف و تغيير كاربري‌هاي غيرمجاز نسبت به سال۹۲ با راه‌اندازي يگان ويژه حفاظت اراضي كشاورزي در بیش از ۲۵۰ نقطه بحراني كشور ۵۰ درصد کاهش یافته است.

وی افزود: در دولت یازدهم،طرح كاداستر اراضي كشاورزي در سطح ۲ ميليون هكتار اجرا و با سازمان ثبت و اسناد كشور براي صدور اسناد اراضي كشاورزي توافق شده است.

دبیر ستاد بزرگداشت هفته دولت وزارت جهاد کشاورزی سپس با اشاره به پیشرفت اجرای طرح احیای ۵۵۰ هزار هکتار اراضی خوزستان و ایلام(مصوب سفر مقام معظم رهبری) گفت: در فاز اول این طرح تاکنون ۳۱۲ هزار هکتار احداث شبکه های فرعی آبیاری، احداث شبکه های فرعی زهکشی ور عملیات تجهیز و نوسازی اراضی هدفگذاری و تا کنون ۲۰۸ هزار هکتار آن به بهره برداران تحویل شده است.

وی اضافه کرد:با تخصیص کامل منابع مالی و آب و تکمیل طرح ۵۵۰ هزار هکتاری، ۳۰۰ هزار فرصت شغلی جدید ایجاد و ۹,۵ میلیون تن تولیدات کشاورزی افزایش می یابد.

رمضان نژاد اجرای طرح های آبیاری ۴۶ هزار هکتاری منطقه سیستان و همچنین مهار آب های مرزی با مشارکت وزارت نیرو را از دیگر طرح های حفظ منابع آب و خاک در دولت یازدهم عنوان کرد.
 
 
انتشار یافته: ۲
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
دامپزشک
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۰:۵۹ - ۱۳۹۵/۰۶/۰۳
0
1
قابل توجه مدیران رده بالای سازمان نظام و سازمان دامپزشکی که همیشه سنگ وزارت تولید محور کشاورزی رو به سینه میزنند و دریغ ازینکه در عملکرد سالانه وزارت نامی از دامپزشکی با این همه سختی کار ببرند....!!!!!
ناشناس
|
United States of America
|
۰۹:۵۳ - ۱۳۹۵/۰۶/۰۳
0
1
نه ناراحت باشیم و نه نگران!
اگر گزارشات هفته دولت را در طی 37 سال گذشته جمع بزنیم الان بایستی وضعیت کشاورزی ما از کانادا و آمریکا هم جلوتر می بود. خشکسالی اگر آمده ولی آمار کشاورزی ما رشد داشته، اگر سیستم بانکی کشور بجای حرکت بسوی تولید، بسمت دلال بازی و انحراف رفته باز هم کشاورزی ما رشد داشته. مزارع برنج ما تبدیل به ویلا شده ولی آمار تولیدمان اضافه شده. چاههای آب نشست کرده ولی تولید بالا رفته!!!!
پس نگران اینکه از دامپزشکی اسمی در گزارش نیامده ناراحت نباشیم زیرا یک دروغ کمتر گفته اند و البته اگر یادشون بود اون رو هم می گفتند چون خرجی نداشت.
نظر شما
ادامه