کد خبر: ۳۱۲۹۴
 

بسیاری از حیوانات فرآورده‌ها و محصولات سودمندی در اختیار انسان قرار می‌دهند که از آن جمله می‌توان به تولید عسل، ابریشم و حتی قهوه و پلاستیک اشاره کرد.

به گزارش ایسنا،  دویچه‌وله به تازگی درباره عجیب‌ترین محصولات مفید در دنیای حیوانات مطلبی منتشر کرده که شاید برخی از آنها را تاکنون نشنیده باشید:

کارخانه ابریشم‌سازی

کرم پیله‌ساز، پیله می‌سازد. پیله‌ای که در ساخت ابریشم به کار می‌رود. پیله ماده‌ای‌ است که کرم ابریشم از لعاب دهان، دور خود می‌تند. طول تقریبی این ماده‌ تنیده شده تا ۳۰۰۰ متر هم می‌رسد. همین ماده است که بعدها به پارچه‌های نفیس ابریشمی تبدیل می‌شود.

مدفوعی با قدرت انفجار

پرنده‌ای که "باکلان گوآنا" نام دارد از تیره "باکلانیان" است و در پرو زندگی می‌کند. مدفوع این پرنده فسفر فراوانی دارد. این مدفوع هم کودی مرغوب است و هم می‌توان از آن به عنوان مواد منفجره استفاده کرد. مدفوع باکلان گوآنا در قرن نوزدهم یکی از مهم‌ترین کالاهای وارداتی کشورهای صنعتی اروپا بود.

گران‌ترین قهوه جهان

مشمئزکننده است، اما حقیقت دارد. مدفوع حیوانی به نام "زَبّادان" که تیره‌ای از گربه‌سانان است به عنوان گران‌ترین قهوه جهان به فروش می‌رسد. هر کیلو از این قهوه حدود ۱۰۰۰ یورو قیمت دارد. سازمان حافظ حقوق حیوانات "پتا" هشدار داده که به خاطر سودآوری مدفوع این جانور، بسیاری از این حیوانات تنها به خاطر مدفوع‌شان به دام افتاده‌اند.

رنگ قرمزدانه مکزیکی

حشره قرمزدانه مکزیکی در مناطق گرمسیری آمریکای جنوبی و مرکزی زندگی می‌کند. از بدن این حشره که به‌ویژه از برخی انواع کاکتوس تغذیه می‌کند، رنگ قرمز "کارمین" به دست می‌آید. البته برای تولید یک کیلوگرم "کارمین" احتیاج به ۱۰۰ هزار قرمزدانه مکزیکی است. از رنگ قرمز "کارمین" از جمله در تهیه انواع شیرینی‌ها، سس‌های روی شیرینی و انواع تنقلات استفاده می‌شود.

کوشا همچون زنبور

عسل مهم‌ترین تولید زنبور عسل است. زنبور عسل برای تولید یک کیلوگرم عسل در شرایط عادی باید به سراغ سه تا چهار میلیون گل برود و مسافتی حدود چند بار دور کره زمین را بپیماید. در یک کندو در فصل تابستان حدود ۶۰ هزار زنبور تجمع می‌کنند.

تارهای ابریشمی

زنبورهای عقربی تخم‌های خود را با کمک یک لوله شبیه به سوزن درون بدن عنکبوت جهنده وارد می‌کنند. عنکبوت جهنده پس از تخم‌گذاری با حرکات زیگزاگ شروع به تنیدن تارهای ابریشمی گرد خود می‌کند و همین تارها می‌توانند مورد استفاده انسان نیز قرار گیرند.

تولید پلاستیک از جلبک

قاب عینک، اسباب بازی کودکان، کارت‌های اعتباری و همچنین وسایل بسته‌بندی همه از پلاستیک ساخته می‌شوند. "رِمی لوکاس" مهندس فرانسوی موفق شده جلبک‌های دریایی را به پلاستیک تبدیل کند. وسایل پلاستیکی تهیه شده توسط او قرار است در اختیار علاقمندان در سراسر جهان قرار گیرند. تفاوت این وسایل با وسایل واقعی پلاستیکی این است که با خراب شدن پلاستیک‌های جلبکی هیچ پس‌مانده سمی بر جای نخواهد ماند .
 
 
نظر شما
ادامه