کد خبر: ۳۱۳۰

حکیم مهرخبرهایی از دامپزشکی خراسان جنوبی و شمالی، کرمان، هرمزگان و تهران

 

مدیرکل دامپزشکی خراسان جنوبی:
کانون‌های بیماری تب برفکی در استان کاهش یافت

 

مدیرکل دامپزشکی خراسان جنوبی از کاهش کانون‌های بیماری تب برفکی در این استان خبر داد.

محمد رضایی افزود: در ابتدای سال جاری بیش از 49 کانون از این بیماری در سطح استان گزارش شد که تلفات در بره و بزغاله‌ها را به دنبال داشت ولی هم اکنون تعداد کانون‌های گزارش شده از بیماری تب برفکی کاهش یافته و تلفات در دام‌ها نیز کمتر شده است.

وی با اشاره به کنترل نسبی بیماری تب برفکی در این استان، از تهیه و تزریق واکسن جدید این بیماری خبر داد و گفت: علاوه بر تزریق واکسن جدید، جلوگیری از حمل و نقل غیرمجاز دام و رعایت مسایل قرنطینه‌ای دامپزشکی توسط دامداران نقش بسزایی در کاهش کانون‌های بیماری تب برفکی در این استان داشته است.

مدیرکل دامپزشکی خراسان جنوبی درباره اجرای طرح تب برفکی نیز افزود: طرح مایه کوبی سراسری علیه بیماری تب برفکی با واکسیناسیون بیش از 331 هزار راس دام سبک و سنگین پایان یافته است.

رضایی گفت: با توجه به شیوع بیماری تب برفکی در بین دام‌های استان، بیست و یکمین مرحله از طرح مذکور از شرایط ویژه‌ای برخوردار بود و به همین سبب علاوه بر واکسیناسیون دام‌های سنگین، عملیات مایه کوبی دام های سبک عشایر نیز علیه بیماری تب برفکی اجرا شد.

وی یادآور شد: در اجرای بیست و یکمین مرحله طرح مایه کوبی علیه تب برفکی 30 هزار و 76 راس دام سنگین و 301 هزار و 294 راس دام سبک در بیش از یک هزار و 306 واحد دامی استان واکسینه شدند.

 

--------------------------------------------

 

رییس اداره مبارزه با بیماری‌های دامی دامپزشکی خراسان شمالی:
155 کانون بیماری اخطارکردنی دامی در سال جاری مشاهده شد

 

رییس اداره مبارزه با بیماری‌های دامی دامپزشکی خراسان شمالی گفت: در سال جاری 155 کانون بیماری اخطار کردنی دامی شامل طاعون نشخوار کنندگان، آبله و تب برفکی در بین دامهای استان مشاهده شد.

دکتر علی زارعی طوسی با اشاره به این‌که در سال جاری هیچ کانونی از بیماریهای مشترک بین انسان و دام در بین جمعیت دامی استان مشاهده نشده است، افزود: طی مدت مشابه در سال گذشته 24 کانون بیماری اخطاری در بین دام‌های استان مشاهده شده بود.

وی با بیان این‌که افزایش کانون‌های بیماری اختصاصی دامی به علت شیوع بیماری تب برفکی بوده است، ادامه داد: در سال جاری 148 کانون بیماری تب برفکی در استان مشاهده شده و این در حالیست که این تعداد در چهار ماه نخست سال گذشته 14 کانون بوده است.

زارعی طوسی، تعداد کانون‌های آبله در سال جاری را یک کانون و طاعون نشخوار کنندگان را 6 کانون عنوان کرد.

وی با ذکر این‌که تعداد کانون‌های بیماری آنتروتوکسمی در سال جاری نسبت به سال گذشته 54 درصد کاهش یافته است، عنوان کرد: تعداد کانونهای مشاهده شده در سال جاری، 6 کانون با 33 دام مبتلا بوده و این در حالیست که این تعداد در چهار ماه اول سال گذشته 11 کانون با 454 راس دام مبتلا مشاهده شده است.

این مسوول توضیح داد: آنتروتوکسمی در اثر تغییر جیره غذایی در دام به وجود می‌آید که موجب مرگ ناگهانی در آنها می‌شود.

وی تاکید کرد: با مدیریت صحیح دامدار می‌توان از بروز این بیماری جلوگیری کرد.

رییس اداره مبارزه با بیماری‌های دامی دامپزشکی خراسان شمالی اظهار داشت: تعداد کانونهای بیماری‌های تیلریوز و بابویوز از 92 کانون در سال 1384 به 9 کانون در سال جاری کاهش یافته است.

وی عنوان کرد: در سال جاری یک میلیون و 519 هزار و 305 راس دام علیه بیماری آبله،761 هزار و 723 راس دام علیه بیماری تب برفکی،271 هزار و 497 راس علیه بیماری آنتروتوکسمی و 608 راس دام نیزعلیه تیلریوز واکسینه شدند.

این مسوول افزود: یک میلیون و 321 هزار و 66 راس دام سبک و سنگین علیه بیماری‌های مشترک، واکسینه و همچنین 554 هزار و 306 راس دام علیه انگل‌های خارجی سمپاشی شده‌اند.

 

-----------------------------------------

 

رئیس اداره مبارزه با بیماری‌های دامپزشکی کرمان:
تخم‌مرغ را به صورت کاملا پخته مصرف کنید


رئیس اداره مبارزه با بیماری‌های طیور اداره کل دامپزشکی استان کرمان گفت: تخم‌مرغ را به صورت کاملا پخته مصرف کنید.

الهام پورمحسنی امروز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در کرمان با اشاره به اهمیت سلامت شهروندان به ویژه در ایام ماه مبارک رمضان اظهار داشت: تخم‌مرغ از جمله مواد غذایی مفید است و مصرف به اندازه آن به ویژه در ماه مبارک رمضان برای روزه‌داران تامین‌کننده انرژی لازم و بسیاری از نیازهای بدن بوده و دارای مقادیر فراوانی امگا سه است.
وی افزود: در زرده تخم‌مرغ علاوه بر مواد و املاح مورد نیاز بدن، ویتامین A نیز موجود است که برای سلامتی پوست و چشم بسیار ضروری و مفید بوده و مصرف مناسب این ماده غذایی می‌تواند، تضمینی برای سلامت چشم و قدرت بینایی در افراد باشد.
پورمحسنی با اشاره به بیماری‌هایی که از طریق مصرف تخم‌مرغ خام یا فاسد ایجاد می‌شود، تصریح کرد: تخم‌مرغ حتما باید به صورت پخته مصرف شود، زیرا در بعضی مواقع عامل میکروبی به نام سالمونلا که هیچ نشانه خاصی در ظاهر تخم‌مرغ ندارد، از طریق پوسته آهکی آن به درون تخم‌مرغ نفوذ کرده و موجب آلودگی آن می‌شود.
وی خاطرنشان کرد: این میکروب تنها به وسیله آزمایش‌های میکروبیولوژی قابل تشخیص است و مصرف فرآورده آلوده به این میکروب موجب ایجاد بیماری‌های گوارشی خطرناک در انسان می‌شود.
رئیس اداره مبارزه با بیماری‌های طیور اداره کل دامپزشکی استان کرمان با اشاره به احتمال فاسد بودن تخم‌مرغ اظهار داشت: تخم‌مرغ سالم، شکل، ظاهر و همچنین رنگ و بوی کاملا طبیعی دارد، در غیر این صورت باید از مصرف آن خودداری شود.

 

-----------------------------------------

 

یک انتصاب در هرمزگان
 
معاون جدید پشتیبانی اداره کل دامپزشکی استان هرمزگان معرفی شد.
دکتر حمید خامه چی در حکمی که از سوی دکتر غریب مدیرکل دامپزشکی استان صادر شد به سمت معاونت پشتیبانی این اداره کل منصوب شد.
در مراسمی که به همین مناسبت برگزار شد، از زحمات دکتر رضا افشاریان که پیش از این عهده‌دار این سمت بود قدردانی شد.

-----------------------------------------

 

بازدید مشاور FAO از مرکز تشخیص و آزمایشگاه کنترل دارو و مواد بیولوژیک سازمان دامپزشکی
 
دکتر Eric Hanson مشاور عالیرتبه سازمان FAO از امکانات و توانایی های مرکز تشخیص و آزمایشگاه کنترل دارو و مواد بیولوژیک سازمان دامپزشکی کشور بازدید کرد.
با توجه به برنامه ریزی FAO مبنی بر انتخاب یک مرکز تشخیصی دامپزشکی در منطقه خاور میانه و آسیای مرکزی به عنوان آزمایشگاه منطقه‌ای دامپزشکی (Regional service laboratoory) یا RSI جهت تشخیص بیماریهای طیور به ویژه آنفلوآنزا و نیوکاسل و اعلام آمادگی برخی کشورها در اجلاس سال گذشته در کشور آذربایجان، مقرر گردید تا پس از بازدید و ارزیابی جامع کارشناسان FAO از کشورهای منطقه در این خصوص تصمیم گیری نهایی بعمل آید.
در همین راستا دکتر Hanson از بخش های تشخیصی مرکز بازدید و در ادامه با برگزاری جلساتی با رییس سازمان- معاونین و مدیران مربوطه ضمن توضیح در خصوص اهمیت موضوع، از جزئیات فعالیت های تشخیصی دامپزشکی در ایران مطلع گردید.
وی در جمع بندی اولیه توانمندی‌های فنی، تجهیزاتی و علمی این مرکز را در سطح بالا و قابل توجه ارزیابی نمودند.
گفتنی است در صورت انتخاب مرکز تشخیص سازمان به عنوان آزمایشگاه منطقه ای دامپزشکی، علاوه بر افزایش اعتبار بین المللی در خصوص موضوعات مورد نظر، با توجه به اینکه بر اساس برنامه‌ریزی به عمل آمده از این پس کلیه ارتباطات کشورهای منطقه با آزمایشگاه مرجع بین المللی در خصوص تشخیص، تائید تشخیصی، آموزش و تحقیقات در این زمینه از طریق آزمایشگاه منطقه‌ای دامپزشکی صورت می گیرد. این امر به ارتقاء و جایگاه کشورمان در زمینه فعالیتهای دامپزشکی در منطقه و جهان کمک شایانی خواهد نمود.

نظر شما
ادامه