کد خبر: ۳۱۳۰۹
 

رئیس اداره بهداشت و مراقبت بیماری طیور اداره کل دامپزشکی استان خراسان شمالی درباره مخاطرات نگهداری کبوتر و کبوتربازی گفت: تب طوطی  (psittacosis)  یکی از بیماری‌هاست که احتمال انتقال آن به کبوتربازها وجود دارد.

به گزارش حکیم مهر به نقل از ایسنا، «دکتر فرزین حسینی» با اشاره به اینکه برخی از شهروندان بر روی پشت‌بام منازل اقدام به نگهداری کبوتر و بازی با آن‌ها می‌کنند، افزود: بیماری تب طوطی در پرندگانی همچون طوطی، مرغ عشق، بلبل و کبوتر وجود دارد و احتمال انتقال این بیماری از این نوع پرندگان به انسان وجود دارد.

وی با بیان اینکه این بیماری در پرندگان به‌صورت بیماری تنفسی مشاهده می‌شود، ادامه داد: آبریزش بینی، تب، بی‌اشتهایی از علائم بروز این بیماری در پرندگان است.

حسینی با اشاره به اینکه این بیماری با فضولات در کبوتر دفع می‌شود، اظهار کرد: تماس مستقیم با پرندگان و یا پراکنده شدن عامل بیماری توسط فضولات موجب انتقال بیماری تب طوطی به انسان می‌شود.

وی تصریح کرد: این بیماری در کودکان و افرادی که سیستم ایمنی ضعیفی دارند سریع‌تر منتقل می‌شود.

این مقام مسئول از دیگر مخاطرات نگهداری کبوتر و یا بازی با آن‌ها را ابتلا به بیماری آنفولانزای پرندگان دانست و توضیح داد: آنفولانزای پرندگان بیماری مشترک میان انسان و پرندگان است که بر اثر تماس انسان با پرنده، به فرد منتقل می‌شود.

وی تاکید کرد: هر چند این بیماری در کشور وجود ندارد اما ممکن است بر اثر پرواز پرندگان مهاجر منتقل شود و باید مراقبت‌های لازم در این خصوص انجام شود.
 
 
نظر شما
ادامه