کد خبر: ۳۱۳۱۲
تعداد نظرات: ۹ نظر
رئیس مؤسسه تحقیقات واکسن و سرم‌سازی رازی:
«دکتر حمید کهرام» در نشست خبری به مناسبت هفته دولت افزود: موسسه رازی با بیش از 60 شرکت واردکننده واکسن‌های خارجی در بخش طیور رقابت می‌کند ...
 
 

حکیم مهر - رئیس موسسه تحقیقات واکسن و سرم سازی رازی با اشاره به اینکه این موسسه بزرگترین موسسه تولید واکسن دامی، طیور و انسان است، گفت: موسسه رازی با بیش از 60 شرکت وارد کننده واکسن های خارجی در بخش طیور رقابت می کند، به طوریکه این واکسن ها از پیشرفته ترین کشورها همچون فرانسه تا عقب افتاده ترین ها همچون کرواسی در حال رقابت است.

به گزارش حکیم مهر به نقل از ایرنا، «دکتر حمید کهرام» در نشستی که با حضور خبرنگاران به مناسبت هفته دولت برگزار شد، افزود: به همین منظور بیش از دو سال کار تحقیقاتی و پژوهشی در این موسسه انجام شد و سندی برای آن تهیه و در اختیار وزیر جهاد کشاورزی قرار گرفته و وزیر نیز این اجرای این سند را به موسسه برای اجرا ابلاغ کرده است.

وی اظهار داشت: بر اساس این سند، تکنولوژی محصولاتی که در موسسه رازی تولید می شود به بخش خصوصی واگذار می شود.

وی با تاکید بر اینکه موسسه رازی هیچکدام امکانات، زمین ها و ساختمان هایش را واگذار نمی کند، گفت: این موسسه فقط تکنولوژی تولید محصولات خود پس از انعقاد تفاهم نامه هایی در اختیار بخش خصوصی قرار می دهد.

درآمدهای اختصاصی موسسه رازی دو برابر شد

رئیس موسسه رازی در ادامه با اشاره به اینکه درآمدهای اختصاصی این موسسه در سال 94 نسبت به سال 92 دو برابر شده، افزود: این امر نشان دهنده فروش خوب و مناسب موسسه طی سال های 93 و 94 بوده است.

وی تصریح کرد: از سال 84 موسسه رازی به صورت هیات امنایی اداره می شود و درآمدهای اختصاصی به خود موسسه تعلق می گیرد که از سال 92 درآمدهای موسسه بسیار اوج گرفت تا جاییکه در سال 94 نزدیک به 1300 میلیارد ریال رسید.

کهرام گفت: این درآمد حاصل محصولات پزشکی فروخته شده به وزارت بهداشت و محصولات دامی فروخته شده به سازمان دامپزشکی و همچنین تولیدات در بخش طیور و دامی که در بازار آزاد به فروش رفته است، می باشد.

وی اضافه کرد: میزان فروش تولیدات این موسسه در سال 92 حدود 650 میلیارد ریال بوده است.

کهرام اظهار امیدواری کرد که در پایان سال 95 نسبت به مدت مشابه قبل از آن 30 درصد افزایش درآمد داشته باشند که برای آن نیز برنامه ریزی کرده اند.

وی بیان داشت: به همین منظور سند تجاری سازی موسسه رازی در حال نهایی شدن و اجرایی شدن است.

وی یکی از مهمترین مسایل در تکنولوژی دارو و واکسن را URS (نقشه راه) دانست و گفت: در جهت همین نقشه راه به بخش خصوصی کمک می کنیم تا در خارج از موسسه در تولید واکسن مشارکت داشته باشد که این امر نشان از تجمیع توان بخش خصوصی و دولتی در راستای اقتصاد مقاومتی دارد.

تکنولوژی بالای تولید واکسن در ایران

کهرام در ادامه به تکنولوژی بالای تولید واکسن در موسسه رازی اشاره کرد و افزود: این موسسه در کشور یکی از بالاترین تکنولوژی های بسیار پیشرفته در تولید واکسن را دارد و واکسن های تولیدی در این موسسه با تولیدات پیشرفته ترین کشورها از لحاظ کیفیت برابری می کند.

وی اضافه کرد: حتی در بعضی مواقع کیفیت واکسن های تولیدی در این موسسه بی نظیر است، زیرا در ایران گاهاً سویه های مختلف از یک بیماری دیده می شود و منجر به تولید واکسن با سویه های مختلف می شود.

این مسئول با بیان اینکه تکنولوژی تولید واکسن 90 سال در ایران قدمت دارد، تصریح کرد: اکنون در مرحله ای از تولید واکسن قرار داریم که می توانیم تکنولوژی آن را انتقال دهیم.

واردات واکسن مغایر با اقتصاد مقاومتی است

وی یادآور شد: موسسه رازی با بیش از 60 شرکت وارد کننده واکسن های خارجی در بخش طیور رقابت می کند، به طوریکه این واکسن ها از پیشرفته ترین کشورها همچون فرانسه تا عقب افتاده ترین ها همچون کرواسی در حال رقابت است.

وی گفت: این در حالی است که کیفیت واکسن های ایرانی بهتر از واکسن های وارداتی است ولی به دلیل برجسته بودن بازار مرغ ایران در دنیا و میزان بالای جوجه ریزی و تولید بالای گوشت مرغ در ایران، ورود کشورهای خارجی به این بازار برای آن ها یک اعتبار و برند است.

کهرام افزود: صدای ما هنوز به سازمان دامپزشکی نرسیده تا واردات این واکسن ها را کنترل کنند و اگر معتقد هستند که محصولات موسسه عیب و ایرادی دارد آن را اعلام کنند.

وی تصریح کرد: ورود در بازار واکسن طیور بسیار سودآور است ولی در واکسن های حساس انسانی و دامی وارد نمی شوند، پس چرا دامپزشکی و وزارت بازرگانی مجوز واردات می دهد؟

راه اندازی شورای خبرگان در رازی

وی گفت: به همین منظور شورای خبرگان در موسسه برای چگونگی واگذاری تکنولوژی به بخش خصوصی راه اندازی شده و برای انتقال تکنولوژی یکسری زیرساخت ها لازم است که در موسسه تهیه شده است.

کهرام افزود: برای انتقال تکنولوژی تولید واکسن کتاب هایی تحت عنوان «برنامه انتقال تولید» در 10 جلد در رازی تدوین شده است.

وی اظهار داشت: برای هر پروژه نیز یک FSA (مطالعه امکان سنجی) تهیه شده است.

ارزش گذاری فناوری های موسسه

رئیس موسسه تحقیقاتی واکسن و سرم سازی رازی در قسمت دیگری از سخنان خود به ارزش گذاری فناوری های موسسه اشاره کرد و گفت: یکی از موضوعات تعیین هزینه تمام شده واکسن های موسسه بود که با قراردادی که منعقد شده حدود 80 درصد محصولات ارزش گذاری شده است.

وی با تاکید بر اینکه برای انتقال دانش فنی بایستی این اطلاعات را در دست داشته باشیم، افزود: یکی از ضعف های این موسسه در بخش مستندسازی بود.

وی ادامه داد: در موسسه کارهای بزرگی انجام شده ولی کمتر به مستندسازی پرداخته شده است در حالیکه کارهای اساسی نیازمند مستندسازی است.

کهرام گفت: به همین منظور کتاب 'دارایی های فناورانه' که نتیجه زحمات یکساله محققان این موسسه است تدوین شده که در آن تمام تولیدات موسسه مستندسازی شده است.

پیش بینی صادرات واکسن تب برفکی در سال آینده

وی در بخش دیگری از سخنان خود به انعقاد قرارداد با شرکت واکسن سازی روناک واقع در شهر مهاباد در سال گذشته اشاره کرد و افزود: این قرارداد نخستین قرارداد بزرگ موسسه برای انتقال تکنولوژی و تولید واکسن تب برفکی است.

این مسئول با بیان اینکه کشور همیشه به این واکسن احتیاج داشته و هر ساله درصدی از آن به کشور وارد می شد، اظهار امیدواری کرد تا پایان سال جاری بتوانیم به بالاترین میزان تولید اسمی شرکت در روناک برسیم و بتوانیم تولید خوبی داشته باشیم.

وی اضافه کرد: امیدواریم تا پایان سال جاری در تولید این واکسن به خودکفایی رسیده و تا سال آینده نیز برای صادرات آن برنامه ریزی داشته باشیم.

انجام و ثبت تحقیقات در موسسه به صورت انفورماتیک

وی یکی از ضعف های دیگر این موسسه را انجام تمام تحقیقات و ثبت آن ها به صورت نوشتاری و کاغذی دانست و گفت: براساس برنامه ریزی های انجام شده تا پایان سال جاری تمام فعالیت ها اعم از کنترل پروژه ها، تولید، تضمین کیفیت و... را به صورت انفورماتیک و رایانه ای انجام خواهد شد.

وی افزود: تمام این فعالیت ها قرار است تا تحت یک مدیریت واحد به نام BPR انجام شود که نتیجه دو سال فعالیت بی وقفه است.

تهیه سرم های ضدمار و عقرب گزیدگی از اسب

کهرام یکی از فعالیت های دیگر این موسسه را تهیه سرم های ضدمار و عقرب گزیدگی دانست و اظهار داشت: از سال گذشته یک ساختمان مجزا در موسسه برای تولید این سرم ها راه اندازی شده است.

وی گفت: سرم های ضدمار و عقرب گزیدگی این موسسه معروفیت بین الملی دارند و می توانیم تا پایان سال جاری صادرات جدی آن را داشته باشیم.

وی با اشاره به اینکه محل تهیه این سرم ها در کردان است، افزود: برای تهیه این سرم ها از اسب استفاده می شود به طوریکه برای تهیه این سرم ها سم ضعیف شده عقرب یا مار را به اسب ها تزریق می شود و اسب ها تولید ایمنی کرده و سرم از آن ها گرفته می شود و جدا و آماده سازی می شود.

وی بیان داشت: انسان ها نسبت به سم مار و عقرب ایمنی پایینی دارند و این سرم ها در قالب ایمنی غیرفعال پس از گزش تزریق می شود که همان سرم هایی هستند که قبل از آن در اسب ها ایجاد شده بود.

انعقاد قرارداد با شهرداری برای ساخت ساختمان های جدید موسسه

کهرام در ادامه با اشاره به انعقاد قراردادهایی با شهرداری کرج به صورت تهاتری، گفت: بخشی از بلوار ماهان کرج قرار است از داخل موسسه رازی عبور کند که در همین راستا تفاهم نامه ای با شهرداری کرج منعقد شده و در شورا به تصویب رسیده تا شهرداری نیز 6 هزار مترمربع 'کلین روم' برای موسسه بسازد. (کلین روم یا اتاق تمیز می تواند فضای بسیار بزرگی باشد بطوریکه گاهی اوقات تمامی یک کارخانه با هزاران متر مربع مساحت می تواند در سلولهایی با فضای تعریف شدهٔ اتاق تمیز و زمین های پوشیده شده با کف پوش مخصوص اینگونه اتاقها ساخته شده باشد.)

رئیس موسسه رازی افزود: همچنین مقرر شده تا شهرداری کرج چهار هزار مترمربع ساختمان اداری برای این موسسه احداث کند که می توان گفت بزرگترین پروژه موسسه رازی بعد از انقلاب انجام می شود.

وی اظهار داشت: در صورت ساخت این پروژه ها بسیاری از مشکلات موسسه در کلین روم ها برطرف می شود.
کهرام ساخت کلین روم آبله،
PRP، بسته بندی دامپزشکی و سردخانه موسسه را از بخش های مختلف این پروژه دانست و گفت: مناقصه آن انجام شده و پیمانکار شروع به کار کرده است.

وی بیان داشت: برای طرح های دیگری نیز در حال مکاتبه با شهرداری هستیم که یکی از مهمترین آنان ساختمان تضمین کیفیت با یک هزار و 600 متر مربع کلین روم است.

موسسه تحقیقاتی واکسن و سرم سازی رازی مستقر در کرج 90 سال قدمت دارد.

 
 
 
خبرهای مرتبط
انتشار یافته: ۹
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۰:۳۵ - ۱۳۹۵/۰۶/۰۷
0
0
کرواسی جزو عقب افتاده ترین کشورهاست جدیدا؟؟
خوبه ما سوییس نیستیم، با این طرز دیدگاه و سخنرانی زیبای این چنین مسئولینی.
جهانبخشیان
|
Australia
|
۰۸:۳۷ - ۱۳۹۵/۰۶/۰۷
1
1
چند سال پیش از همان شرکت فرانسوی آمده بودنند و روش تولید واکسن شما رو دیدند و با احترام از همکاری با شما پرهیز کردنند .تجهیزات شما مال 40 سال پیش است و با واکسنهای تولیدی که هیچ خواهانی در بازار ندارد چگونه 14 برابر فروش داشتید لطفا ذیحسابی خود را منتشر کنید و ........................... ندهید.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۹:۴۶ - ۱۳۹۵/۰۶/۰۷
جناب جهانبخشیان چطور در زمینه واکسن های انسانی تکنولوژی موسسه رازی قدیمی نیست و شما و فرزندانتان با همان تکنولوژی 50سال پیش در زمینه بیماری های فلج اطفال، دیفتری، کزاز، سیاه صرفه، اوریون، سرخک و سرخچه واکسینه می شوید و هیچ مشکلی در زمینه کیفیت این محصولات نیست اما وقتی بحث واکسن های طیور مطرح می شود موسسه رازی می شود قدیمی؟! ایا شما جوجه های درون مرغداری مرغداران را بیشتر از فرزندانتون دوست دارید که در طول 50 سال گذشته که از واکسن های موسسه رازی در کشور برای انسان استفاده می شده است اعتراضی نکردید و همواره فرزندان این سرزمین هم با واکسن های موسسه رازی بدون هیچ مشکلی واکسینه می شدند، چرا برای واکسن های انسانی واردات نمی کنید؟ چون سود ندارد؟ چرا اینقدر برای واردات واکسن های طیور سینه می زنید، چون برای شما وارد کنندگان سود دارد؟ اگر تکنولوژی ما قدیمی بود کشور هند در سال 2016 نمی آمد با موسسه رازی قرارداد انتقال تکنولوژی دانش تولید واکسن را ببندد، متوجه ای برادر در سال 2016 نه سال 1990 نه سال 1970، دانش واکسن سازی ایران چه در موسسه رازی و چه در دانشکده هایی که در این زمینه کار می کننددر سطح اول جهان است ،حال شما با تخریب دانشمندان ایرانی به چه هدفی می خواهید برسید اله اعلم.
کلینسین
| Australia |
۱۴:۴۹ - ۱۳۹۵/۰۶/۰۷
برادر گرامی
انتقاد باعث پیشرفت است و جبهه گیری در مقابل حرف حساب تعصب است و مانع پیشرفت.
چندین سال است که واکسنهای نو ترکیب و قرصهای جوشان جایگزین واکسنهای سنتی شده است. بهترین قاضی مشتریان هستند که تشخیص میدهند کدام واکسن کارایی بهتری دارد . خواهش من اینست ازپشت میز بلند شده و سری به مرغداریها و مراکز بزنید و واکسنها را ارزیابی نمایید .ضمنا شما برای افزون شدن علم دانشمندان ما چکار کرده اید با حلوا حلوا که دهان شیرین نمیشود . باید با در اختیار گذاشتن تکنولوژی جدید و کار بروی محققان به فکر به روز کردن این صنعت بود متاسفانه اگر محصولات جواب میداد امروزه محتاج واکسنهای هندی و ترک و... در بازار نبودیم .متاسفانه همان هندیها جای شما را در بازار واکسن گرفته اند .برادر گرامی چرخی در بازار هم بزنید بد نیست
ناشناس
|
Hong Kong
|
۱۲:۰۵ - ۱۳۹۵/۰۶/۰۷
0
0
بسم الله
باز مصاحبه های ...........................
پاسخ ها
ناشناس
| United States of America |
۱۱:۱۵ - ۱۳۹۵/۰۶/۰۸
لطفا جای نقطه چین را پر نمائید
من میگم: ...................
محمد
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۱:۴۷ - ۱۳۹۵/۰۶/۰۷
0
1
سابقه درخشان موسسه رازی در زمینه کنترل بیماریها، علی الخصوص اپیدمی اخیر بیماری تب برفکی!! که با تلفات قابل توجه و خسارات چشمگیری در صنعت دامپروری همراه بود، قطعا از منابع اضهارات ارزشمند جناب دکتر کهرام حمایت میکند! ضمنا فراموش نکنیم که کیفیت محصولات و تکنولوژی بالا ، آن هم با چندین سال سابقه در تولید نیاز به تبلیغ فراوان و یا تحقیر دیگران ندارد، بلکه رضایت مندی صاحب نظران نشان دهنده مفید بودن است.
ناشناس
|
United States of America
|
۱۰:۳۶ - ۱۳۹۵/۰۶/۱۱
0
0
صحبت های این آقا نشان از بی اطلاعی ایشان نسبت به موضوع واکسن و همچنین بیگانگی ایشان در ارائه مطلب دارد. تبلیغ این چنینی اثری عکس دارد کما اینکه تا کنون اثرش به همین ترتیب بوده است.
ناشناس
|
United States of America
|
۲۱:۱۰ - ۱۳۹۵/۰۶/۱۶
0
0
البته فرانسه هم خیلی پیشرفته نیست، خجالت نکش بگو ، راحت باش
نظر شما
ادامه