کد خبر: ۳۱۳۱۴
تعداد نظرات: ۷ نظر
نشست خبری رئیس سازمان دامپزشکی کشور برگزار شد:
نشست خبری رئیس سازمان دامپزشکی کشور به مناسبت هفته دولت با حضور خبرنگاران رسانه‌های جمعی در محل سازمان دامپزشکی کشور برگزار شد ...
 
 

حکیم مهر - نشست خبری رئیس سازمان دامپزشکی کشور به مناسبت هفته دولت با حضور خبرنگاران رسانه های جمعی در محل سازمان دامپزشکی کشور برگزار شد .

«دکتر مهدی خلج» در این نشست خبری بیان داشت: واکسیانسیون در سال 92 ،‌7 میلیون و 74 هزار بوده است که این رقم در سال 94 به 12 میلیون و 200 میلیون رسیده است، یعنی 186 درصد رشد واکسیناسیون را شاهد هستیم.

وی افزود: در پنج ماهه اول سال 95 کانون‌های بیماری به میزان 187 درصد کاهش یافته است.

محدودیت‌های جدی مالی برای پرداخت غرامت به صاحبان دام‌های خسارت‌ دیده

رئیس سازمان دامپزشکی کشور در خصوص وضعیت مهار تب مالت گفت: سازمان دامپزشکی با محدودیت‌های جدی مالی برای پرداخت غرامت به صاحبان دام‌های خسارت‌ دیده مواجه است. همچنین این سازمان باید برای بیمه دام‌های دامپروران 25 درصد از مبلغ را پرداخته و 75 درصد باقیمانده نیز از محل صندوق بیمه محصولات کشاورزی تامین شود اما متاسفانه با محدودیت‌های مالی مواجه هستیم.

خلج در ادامه با تاکید بر اینکه در سال 94 بالغ بر 20 درصد افزایش در واکسیناسیون علیه بیماری داشته‌ایم، گفت: این امر موجب شد که از 21 هزار مبتلا به تب مالت در دام به 18 هزار و 500 فرد کاهش پیدا کند.

کنترل آلودگی 15 استخر میگو به بیماری لکه سفید

خلج گفت: فصل برداشت میگو در مزارع پرورشی سراسر کشور آغاز شده و رو به اتمام است و 15 استخر پرورشی میگو در دو استان بوشهر و خوزستان به بیماری لکه سفید میگو آلوده شده بودند که اکنون این بیماری به طور کامل تحت کنترل است و هیچ مشکلی در این زمینه وجود ندارد.

وی اضافه کرد: سال 1381 تاکنون بیماری لکه سفید میگو در آبادان شیوع پیدا کرد و به طور تقریبی تولید این گونه آبزی را تعطیل کرد، اما مبارزه علیه این بیماری و مدیریت تولید در کنار آن در دستور کار قرار گرفت.

به گفته رییس سازمان دامپزشکی، سال گذشته به دلیل تخلف یک کارخانه خوراک دام در زمینه واردات خوراک میگوی آلوده به این بیماری از مبادی غیررسمی که سبب شیوع مجدد این بیماری در بوشهر و خوزستان شد، اما امسال وضعیت مناسبی در زمینه پرورش میگو وجود دارد.

وی افزود: براساس بررسی از هفتم تیرماه امسال که این بیماری در آبادان و بوشهر مشاهده و گزارش شد، اقدامات و فعالیت های سازمان دامپزشکی در زمینه مقابله با این بیماری و جلوگیری از گسترش آن در دیگر مزارع همجوار آغاز شد که حاصل این اقدامات کنترل به موقع بیماری و سرایت نکردن آن به دیگر استخرهای پرورشی است.

وی اضافه کرد: تعداد دو هزارو 729 استخر پرورشی در بوشهر وجود دارد که 14 مزرعه آلوده به این بیماری شدند و تعدادی از آنها به صورت کامل معدوم شدند و در آبادان یک مورد تاکنون گزارش شده است.

رییس سازمان دامپزشکی گفت: امسال استان های سیستان و بلوچستان، گلستان و بندرعباس عاری از بیماری فصل تولید داشتند و اکنون در حال برداشت محصولشان هستند.

دریافت نشان دولت الکترونیک توسط سازمان دامپزشکی

رییس سازمان دامپزشکی گفت: شکل گیری دولت الکترونیک یکی از الزامات جامعه پیشرفته است و با این روش انجام امور مراجعین به ادارات دولتی و غیر دولتی با شفافیت و سلامت بالایی انجام می شود به همین منظور سازمان دامپزشکی به عنوان یکی از سازمان های پیش رو توانسته است نشان دولت الکترونیک را دریافت کند و این یکی از بزرگترین دستاوردهای این سازمان محسوب می شود و نشان دهنده پیشرو بودن سازمان است. این سازمان بالغ بر 11 سامانه الکترونیک دارد.

راه اندازی تست مشمشه در آزمایشگاه های کشور/ واگذاری امور به آزمایشگاه‌های بخش خصوصی

رییس سازمان دامپزشکی کشور از اضافه شدن تست جدید مشمشه در آزمایشگاه های کشور خبرداد و گفت: پیش از این آزمایش مشمشه، مشکلاتی به همراه داشت، اما تست بیماری مشمشه و همچنین سکانس ژنی ویروسی در آزمایشگاه های دامپزشکی راه اندازی شده است.

وی افزود: واگذاری امور به بخش خصوصی به ویژه در امور آزمایشگاهی از اقدامات این سازمان است و در این روند سازمان دامپزشکی مسئولیت بازآموزی، هدایت و نظارت را بر عهده داشته است.

خلج اضافه کرد: سازمان دامپزشکی با حرکت به سمت غیردولتی شدن و سرعت در انجام امور 32 آزمایشگاه خصوصی همکار را شناسایی و به صورت تخصصی بکار گرفته، اما سازمان با انجام ممیزی بر صحت پاسخ آزمایش ها نیز نظارت دارد.

وی افزایش تعداد آزمونهای تشخیصی در سال های گذشته را یادآور شد: در خلال سالهای 94- 1392 به ترتیب 33 ، 42 و 18 آزمون جدید و به روز شده به مجموع آزمون های انجام شده در آزمایشگاه برای تشخیص در سریعترین زمان ممکن، افزوده شد که نشان دهند گام های رو به جلوی سازمان دامپزشکی در تشخیص بیماری ها است.

به گفته رییس سازمان دامپزشکی ،سال 94 نسبت به 93 تعداد آزمایش افراد 10 درصد در بخش دولتی و خصوصی و در بخش خصوصی 24 درصد افزایش یافته است.

به گفته وی؛ مرکز تشخیص و آزمایشگاه کاربردی سازمان دامپزشکی، نظارت و کنترل آزمایشگاه های خصوصی و دولتی در حوزه دامپزشکی را بر عهده دارد و در سال 1394 حدود 62 هزار و 300 نمونه دریافت و بالغ بر 83 هزار آزمون در آزمایشگاه های تحت پوشش انجام شد.

به گفته وی، چهار ماهه ابتدایی امسال نیز 14 هزار و 500 نمونه دریافت و 28 هزار آزمایش انجام شده است.

اصلاح خطوط پنج کارخانه تولید داروی دامپزشکی در سال گذشته

رییس سازمان دامپزشکی توجه به بخش دارو و درمان را پر اهمیت دانست و گفت: در این بخش نیز چند اقدام موثر برای افزایش کیفیت و صادرات انجام شده که تعدادی از آنها شامل رتبه بندی کارخانه های دارو سازی، مکمل ها و واکسن است که بر اساس فرمول خاصی انجام می شود، همچنین کازخانه ای که مواد اولیه را از شرکت های معتبر خریداری و وارد می کنند به سرعت از گمرک ترخیص شده و لزوم گذراندن مراحل پیچیده اداری را ندارند.

وی تعداد داروی های دامی داخلی را 80 قلم ذکر کرد و افزود: بر اساس نمونه برداری های انجام شده و آزمایش های صورت گرفته برخی از خطوط تولید داروی پنج کارخانه تعطیل اصلاح و دوباره راه اندازی شد، در این داروها فلزات سنگین و دوزهای نامناسبی از ترکیب های لازم شناسایی شده است که در صورت تکرار برای همیشه این خطوط متوقف خواهند شد.

صادرات 30 میلیون دلار محصولات دارویی دامپزشکی به 9 کشور

خلج یادآورشد: سال گذشته بیش از 800 قلم داروی تولید داخل مورد آزمایش قرار گرفت که سه هزارو 580 قلم دارو پروانه تولید و گواهی ثبت گرفتند و بالغ بر 500 محموله به ارزش 30 میلیون دلار به 9 کشور دنیا صادر شد.

وی گفت: لازم است حجم صادرات با توجه به نیاز جامعه تنظیم شود، زیرا تامین نیاز داخل از اهمیت بالاتری نسبت به صادرات برخوردار است.

این مقام مسئول ارزش داروهای حوزه دامپزشکی را 55 تا 60 درصد داروهای انسانی ذکر کرد و گفت: صادرات داروها در این حوزه براساس اصلاح و ابلاغ دستورالعمل ها با کمک بخش خصوصی و رتبه بندی شرکت های فعال در حوزه داروهای دامپزشکی صورت می گیرد.

رتبه بندی شرکت های دارویی دامپزشکی برای سرعت بخشیدن به صادرات

به گفته وی شرکت های دارویی دامپزشکی برای سرعت بخشیدن در صادرات نیازمند رتبه بندی است و هنگامی که شرکت های داخلی ماده مورد نیاز خود را از شرکت معتبر خارجی خریداری کنند، در رتبه بندی شرکت ها مؤثر بوده و آنها را از الف تا د طبقه بندی می کنند.

خلج در توضیح بیشتر در مورد رتبه‌بندی شرکت‌ها، گفت: اینکه شرکت داخلی ماده مورد نیاز خود را از کدام شرکت معتبر خارجی بخرد و یا در آزمون‌های سال قبل چقدر سربلند بیرون آمده باشد، در رتبه‌بندی شرکت‌ها مؤثر بوده و آنها را از الف تا د طبقه‌بندی کرده‌ایم.

وی در مورد مزیت طبقه‌بندی شرکت‌های دارویی دامپزشکی گفت: شرکت‌های طبقه الف نیاز به ماندن در گمرک برای گرفتن نمونه‌برداری ندارند و هر چه به سمت رتبه‌بندی‌های بعدی برویم نظارت‌ها افزایش می‌یابد.

رئیس سازمان دامپزشکی در خصوص وضعیت دارو و درمان در این حوزه بیان داشت: ارزش داروهای این بخش بالای 55 تا 60 درصد داروهای اساسی است و تمام تلاش ما اثربخشی دارو و مواد بیولوژیک است. در سال گذشته بالغ بر 500 محموله دارویی در حوزه دامپزشکی به ارزش 30 میلیون دلار به 9 کشور صادر شده است.

دکتر خلج گفت: برای تسریع در روند صادرات اگر کشور مقصد مشکلی نداشته باشد، پروانه معتبر سازمان دامپزشکی برای یکبار کفایت می کند و لازم نیست صادرکنندگان هر بار مجوز صادرات جداگانه بگیرند .

تمرکز سازمان دامپزشکی بر کاهش ورود دام های غیرمجاز و بیماریهای واگیردار به کشور

خلج با اشاره به وضعیت قرنطینه و ایمنی زیستی بیان داشت: یکی از مرزهای ناامن از نظر ورود عوامل بیماری مرزهای شرقی کشور است که در طی سال‌های اخیر سعی شده است جلوی واردات غیرمجاز از این مرزها گرفته شده است. همچنین اقداماتی انجام گرفت اگر محموله‌ای از این مرزها وارد کشور شد از استان خارج نشود، چرا که ما همواره در معرض ورود عوامل بیماری‌زا به کشور هستیم.

رئیس سازمان دامپزشکی کشور با اشاره به ناامنی های شرق ترکیه و عراق گفت:‌ با این حال سازمان دامپزشکی با استقرار تیمهای آموزش دیده در مرزهای غربی، بر کاهش ورود دام های غیرمجاز و بیماریهای واگیردار تمرکز دارد.

وی به انعقاد موافقتنامه های مختلف دامپزشکی با کشورهای روسیه، عراق و آذربایجان اشاره کرد و گفت: ‌کشورهای چین و پاکستان هم در نوبت انعقاد این موافقتنامه ها هستند .

دکتر خلج با بیان اینکه بعد از اجرای برجام راحت تر می توانیم با مراجع بین المللی دامپزشکی در دنیا همکاری های علمی داشته باشیم، گفت: این سازمان بعد از برجام به برخی از پیمانهای منطقه ای بازگشته است .

پیش از برجام، حتی ایمیل های ما در کمیسیون اتحادیه اروپا مشکل داشت

وی گفت:‌ گاهی حتی بخاطر تحریم ها، ایمیل ها و پیام های ما در کمیسیون اتحادیه اروپا مشکل داشت و مجبور بودیم با نامه آخرین وضعیت استانداردهای بهداشتی خود را برای درج در سامانه های مختلف ارسال کنیم .

رئیس سازمان دامپزشکی کشور گفت: همچنین در انتقال فناوری های نوین در دامپزشکی به کشور مشکل داشتیم که به تدریج این مشکلات در حال برطرف شدن است .

او در ادامه گفت: در پنج ماهه اول امسال بالغ بر 8 هزار مجوز بهداشتی صادرات برای 58 محصول صادر شده است. همچین ساماندهی تردد بهداشتی دام و فرآورده‌ها و نهاده‌های دامی نیز مدنظر سازمان دامپزشکی است. ما با 181 عامل بیماری‌زا سروکار داریم. در سال 92 بیماری VHS ماهیان قزل‌آلا یک بیماری اساسی بوده است. همچنین در سال 92 ، 322 کانون بیماری در کشور داشته‌ایم که در سال 94 به 65 مورد رسیده است، یعنی 5 برابر کاهش پیدا کرده است. همچنین در سال 93، ‌هزار و 282 مورد بازدید داشته‌ایم که در سال 94 به سه هزار 879 مورد رسیده است یعنی 300 درصد افزایش نظارت داشته‌ایم.

کاهش 239 درصدی کانون بیماری طاعون نشخوارکنندگان کوچک در کشور

وی در خصوص وضعیت مهار بیماری طاعون نشخوارکنندگان گفت: در سال 92 ، دو هزار و 343 کانون بیماری داشته‌ایم که در سال 94 این رقم به 982 مورد رسیده است یعنی با کاهش 239 درصدی کانون بیماری‌ها مواجه هستیم.

برای تامین واکسن تب برفکی نیز با محدودیت مالی مواجه هستیم

رئیس سازمان دامپزشکی با تاکید بر اینکه از خرداد ماه تب برفکی در کشور به شدت کاهش یافته است، بیان داشت: برای تامین واکسن تب برفکی نیز با محدودیت مالی مواجه هستیم.

وی با بیان اینکه اعتبار مورد نیاز ما برای واکسینه کردن این دامها 75 میلیارد تومان است، گفت:‌ این در حالی است که کل بودجه واکسیناسیون سازمان دامپزشکی 60 میلیارد تومان بیشتر نیست .

دکتر خلج گفت:‌ درخواستی را به سازمان برنامه و بودجه داده ایم و امیدواریم با تصویب و اختصاص این بودجه از شیوع این بیماری در جمعیت گاوی کشور جلوگیری کنیم .

رئیس سازمان دامپزشکی با بیان اینکه سازمان دامپزشکی دام های سبک را به صورت رایگان در کشور در مقابل تب برفکی واکسیناسیون کرده است، گفت: اما درباره دام سنگین خود دامداران باید هزینه ها را بپردازند که متاسفانه تاکنون بیش از 60 درصد دام های سنگین واکسینه نشده است.

دکتر خلج افزود:‌ به همین خاطر پیش بینی می کنیم که از اواسط مهرماه جمعیت گاوی کشور با شیوع این بیماری مواجه شود .

او افزود: 249 کشتارگاه صنعتی طیور پروانه بهداشتی بهره‌برداری گرفته‌اند و تلفات طیور که در سال 92 ، 11.56 درصد بوده در سال 94 به 8.94 درصد است که 2.58 درصد کاهش یافته است. همچنین کانون‌های بیماری در سال 91 ، 16 هزار و 501 بوده است که در سال 94 به هشت هزار 855 رسیده است یعنی 186 درصد کاهش داشته‌ایم.

هیچ محموله دامی و لبنی نبوده که سازمان دامپزشکی ایران آن را امضا کند و روسیه نپذیرد

رئیس سازمان دامپزشکی کشور درباره آخرین وضعیت صادرات فرآورده‌های دامی به روسیه، اظهارداشت: برای برقراری ارتباط و گرفتن تاییدیه از فدراسیون روسیه در راستای صادرات محصولات دامی و لبنی به این کشور تلاش زیادی انجام شد و در نهایت ۱۹ شرکت آبزی‌پروری و پنج کارخانه لبنیاتی ایرانی در سایت فدراسیون روسیه مورد تایید قرار گرفتند.

وی اضافه کرد: ایران نیز یک کشتارگاه دام روسی را مورد تایید قرار داد تا هر کسی که خواست از روسیه گوشت قرمز وارد کند، از طریق آن اقدام کند.

رئیس سازمان دامپزشکی کشور با بیان اینکه این سازمان وظایف خود را در این زمینه انجام داده و هیچ مشکلی از نظر بهداشتی و قرنطینه‌ای برای صادرات محصولات دامی و لبنی به روسیه وجود ندارد، تصریح کرد: با پیگیری‌های صورت گرفته متوجه شدیم که قیمت‌ها اجازه صادرات به کارخانه‌های لبنی را نمی‌دهد و آنها به دلیل ناتوانی در رقابت‌پذیری نمی‌توانند محصولات دامی و لبنی خود را به روسیه صادر کنند.

خلج درباره برخی مباحث مطرح شده مبنی بر وجود مشکل در حوزه قرنطینه‌ای و اعتبار نداشتن تاییدیه سازمان دامپزشکی ایران برای طرف روسی اظهار داشت: هیچ محموله‌ای نبوده که سازمان دامپزشکی ایران آن را امضا کند و روسیه نپذیرد. برخی بازرگانان معتقدند که شرکت یا خودشان باید به روسیه معرفی شوند، اما این روال بین المللی نیست و تنها مراکز فرآوری و کارخانه ها به روسیه معرفی می شوند.

برخورد شدید سازمان دامپزشکی با استفاده کنندگان از مالاشیت گرین در مزارع پرورش ماهی

رییس سازمان دامپزشکی کشور گفت: پرورش دهندگانی که از مالاشیت گرین (ماده ضدعفونی کننده سرطان زا) در استخرهای قزل آلا استفاده می کنند متخلف به شمار می روند و سازمان دامپزشکی در بازرسی هر مزرعه ای که از این ماده استفاده کند، تولیدات را معدوم می کند.

دکتر خلج نمونه گیری از اقلام دارویی در حوزه دامپزشکی را یادآور شد و افزود: استفاده از مالاشیت گرین به عنوان انگل کش باوجود ممنوعیت و برخورد سازمان دامپزشکی به صورت انگشت شمار، همچنان ادامه دارد و ممنوعیت استفاده از این ماده به مسئولان استانی اعلام شده است.

وی اظهارداشت: چنانچه از مالاشیت گرین در استخرهای پرورش قزل آلا استفاده شود، نام شرکت ها و پرورش دهندگان در سایت سازمان دامپزشکی افشا می شود که این برخورد برای دیگر پرورش دهندگان قزل آلا نیز صورت می گیرد.

خلج یادآورشد: زمانی در ایران از ماده مزبور به عنوان انگل کش برای پرورش دهندگان قزل آلا استفاده می شد، اما در سال های گذشته همواره ممنوعیت استفاده از این ماده سرطان زا اعلام شد و همه مزارع آلوده به این ماده نیز معدوم سازی شدند.

 
 
منبع: روابط عمومی سازمان دامپزشکی کشور، خبرگزاری صدا و سیما، ایرنا، ایلنا، فارس، مهر
 
 
انتشار یافته: ۷
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۲
فضول
|
United States of America
|
۲۱:۵۹ - ۱۳۹۵/۰۶/۰۶
0
1
مشت نمونه خروار که چرا سازمان دامپزشکی اینقدر ......... و ناکارآمد و .......... است
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۳:۵۳ - ۱۳۹۵/۰۶/۰۶
1
0
آخه با این وضعیت اعتبارات از سازمان دامپزشکی چه انتظاری میتوان داشت ؟!!!!!!
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۰:۲۱ - ۱۳۹۵/۰۶/۰۷
0
1
من جای اقای رئیس بودم این 60ملیاردو بین دامپزشکای بیکار تقسیم میکردم.ثوابش بیشتر بود!
ناشناس
|
United States of America
|
۱۳:۳۳ - ۱۳۹۵/۰۶/۰۷
0
2
اشتباهات فاحشی در انتخاب و اجرای استراتژی مقابله با تب برفکی وجود دارد و تنها مشکل، کمبود اعتبارات نیست. مثلا سال گذشته از 3 کشور واکسن وارد شد و تولید داخل هم بود ولی شاهد تلفات چند ده هزار هم بودیم. الان هم بدلیل استراتژی اشتباه طبق اعلام رئیس سازمان بیش از 60 درصد دام های سنگین واکسینه نشده اند. این خطای بزرگ در انتخاب استراتژی می باشد و سال گذشته نیز همین اشتباه باعث بروز بحران جدی تب برفکی شد.
در خصوص بروسلوز هم ایشان در مصاحبه های قبلی علت افزایش شیوع بیماری در جمعیت انسانی را در سالهای 93 و 94 کاهش واکسیناسیون در سال 89 اعلام کردند. حالا چطور ممکن است که با افزایش واکسیناسیون در سال 94 شاهد کاهش شیوع بیماری در سال 95 باشیم ؟ اگر افزایش موارد ممکن است بعد از 4 یا 5 سال اتفاق بیافتد کاهش موارد هم بایستی به اقدامات 4 یا 5 سال قبل مربوط باشد. اینطور نیست؟
خلج در ادامه با تاکید بر اینکه در سال 94 بالغ بر 20 درصد افزایش در واکسیناسیون علیه بیماری داشته‌ایم، گفت: این امر موجب شد که از 21 هزار مبتلا به تب مالت در دام به 18 هزار و 500 فرد کاهش پیدا کند.
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳:۵۵ - ۱۳۹۵/۰۶/۰۷
0
1
خیلی جالب است آمار ارائه شده در حوزه داروئی مشابه آمار ارائه شده در سا 94 برای سال 93 توس رییس سازمان است
ناشناس
|
Canada
|
۱۲:۱۰ - ۱۳۹۵/۰۶/۱۳
0
1
با سلام به اصحاب رسانه و کارشناسان عزیز در حوزه دامپزشکی و بیماریهای مشترک، تا زمانی که کارشناسان و مسولین ما بی پایه و بر اساس مقتضیات زمانی و بدون در نظر گرفتن مولفه های علمی بصورت ...... در مسندهای علمی اظهار نظر کنند ناچارند مثل ایشان و سایر کارشناسان دامپزشکی در حوزه بیماریهای مشرک برای توجیه کارهایشان ........................ چنانکه یک بررسی اجمالی در مصاحبه های همکاران مسئول در حوزه بیماریهای مشترک بخصوص بروسلوز برای توجیه افزایش بی رویه بیماری در سالهای اخیر بفرمایید کمبود واکسیناسیون در پنج سال فبل را دلیل این افزایش بی رویه در سالهای اخیر تمامی بزرگوران این حوزه اعلام نموده اند. با کمال تاسف همین آقایان سخنان گهربار دیروز را به کلی فراموش نمودند .درست حالا که کمی کاهش دربعضی شاخص ها بیماری مشاهده کردند. آنرا بدرستی به واکسیناسیون سال اخیر نسبت می دهند توجه همه اهل فکر و مسئولین نظارتی را به جملاتی از کامنت عزیزی در یکی از یادداشتها ذیل همین اظهارات دوباره جلب می کنم .تا شاید مسئولین کمتر .......................... و ............ خودشان را در قالب جملات غیر علمی به عنوان کارشناسانی که از بیت المال ارتزاق می کنند به ...... ولی نعمتشان ندهند.
(در خصوص بروسلوز هم ایشان در مصاحبه های قبلی علت افزایش شیوع بیماری در جمعیت انسانی را در سالهای 93 و 94 کاهش واکسیناسیون در سال 89 اعلام کردند. حالا چطور ممکن است که با افزایش واکسیناسیون در سال 94 شاهد کاهش شیوع بیماری در سال 95 باشیم ؟ اگر افزایش موارد ممکن است بعد از 4 یا 5 سال اتفاق بیافتد کاهش موارد هم بایستی به اقدامات 4 یا 5 سال قبل مربوط باشد. اینطور نیست؟
خلج در ادامه با تاکید بر اینکه در سال 94 بالغ بر 20 درصد افزایش در واکسیناسیون علیه بیماری داشته‌ایم، گفت: این امر موجب شد که از 21 هزار مبتلا به تب مالت در دام به 18 هزار و 500 فرد کاهش پیدا کند.) با یک جستجوی کوتاه در خصوص علت افزایش تب مالت در سالهای اخیر در همین سایت به ............. بودن گفته های قبلی جناب رییس و همکارانشان پی خواهید برد.!!!!!!!!!!!!!!!؟ امید است روزی برسد که مسئولین مابرای توجیه کارهای نکرده شان آسمان را به ریسمان نبافند و مثل بقیه ملل متمدن عذر خواهی بکنند.
کنعانی
|
United States of America
|
۰۰:۴۰ - ۱۳۹۵/۰۶/۱۴
0
1
آقا دکتر خلج عزیز، از یک بابت بسیار خوشحالیم که مسئولیت مرتبط با حوزه کاری جنابعالی این مطالب شما را نمیخوانند و یا گوش نمی کنند و یا اگرهم بخوانند سردر نمی آورند وگرنه بیشتر از این اعتبار سازمان زیر سوال میرفت.
جنابعالی در مصاحبه قبلی ادعا نمودید که دولت نتوانسته سه میلیارد هزینه واکسیناسیون تب برفکی را به سازمان کمک کند و باعث شد 80 میلیارد خسارت به صنعت دام وارد شود. حالا به صحت و سقم این ادعا که آیا واقعا آسیب همین مقدار بوده است یا بسیار بیشتر کاری نداریم ولی همین قدر میدانیم که سازمان فاقد سیستمی است که بتواند تعیین خسارت کند و اگر کسی در این مورد به سازمان و آمارهای او اشکال نمایند دلیلش صحت آمار نیست بلکه هیچ کس بطور کلان آماری نداری که بتواند ادعا سازمان را نقض کند ولی بدلیل اطلاعاتی که از استانها میرسد تلفات چندین برابر مقدار اعلام شده بوده است ولی به این موضوع همانطور که اشاره شد کاری نداریم. بحث ما اینست که چطور سال گذشته بقول شما 80 میلیارد خسارت وارد شد در حالی که برای امسال هزینه واکسیناسیون را 75 میلیارد برآورد میکنید؟ مگر پیشگیری مقدم بر درمان نیست اگر قرار باشد که واکسیناسیون بشود، 75 میلیارد هزینه شود، هزینه تزریق و .... بماند و تنها بتواند جلو تلفات 80 میلیاردی را بگیرد که توجیه اقتصادی ندارد . تازه این در صورتی است که فرض کنیم که صد درصد موفق به مهار بیماری شده باشد که نخواهد شد. این ادعا شما تمام اصول اولیه مطالعات اپیدمیولوژی و بیماری شناسی را بهم میریزد لطفا کمی دقت کنید. کارشناسی غلط تنها هزینه ها را افزایش میدهد. نمونه این ادعا اینست که آیا شما در خصوص آمار واکسیناسیون که ارائه میشود اطمینان دارید؟ اگر جواب شما مثبت است پس لطفا توضیح دهید که واکسن های ساخت داخل چگونه در عراق و افغانستان بوفور قابل دسترس است؟ آیا آینها همان واکسن های نیست که آمار مصرف آن در دامها کشور یک بار از طرف سازمان اعلام شده است؟ با این وضعیت فرض کنیم 75 میلیارد هم تامین شد، آیا مشکل تب برفکی کشور حل می شود یا مشکل کمبود واکسن در کشور های همجوار مرتفع خواهد شد؟ همانطور که قبلا هم عرض شد، اول اصلاح استراتژی ها و گذشته نگری عملیات و سپس هزینه. هزینه ای که در حوزه پیشگیری انجام میشود اگر قادر به جلوگیری از هزینه ده برابری نگردد بایستی در روش ها و استراتژی ها آن تجدید نظر شود.
نظر شما
ادامه