کد خبر: ۳۱۳۳۷
تعداد نظرات: ۲ نظر
 
 

قطع ارتباط مالی مسئولان فنی صنایع غذایی با کارفرما از جمله دغدغه‌هایی به شمار می‌رود که انجمن صنفی مسئولان فنی در حال پیگیری آن است، موضوعی که با سلامتی افراد جامعه نیز در ارتباط است.

به گزارش حکیم مهر به نقل از تسنیم، صنعت غذایی با توجه به نقش تعیین کننده‌اش در سلامت انسان‌ها از جایگاه ویژه‌ای برخوردار است، گسترش روز افزون تولیدات صنعتی و مصرف مواد غذایی فرآوری شده اما ضرورت بهینه‌سازی همه جانبه این صنعت را در تمامی ابعاد ساختار و سازمانی محسوس می‌کند.

در همین راستا پایش مداوم روند تولید محصولات غذایی مسئولیت مهمی است که بر عهده همه طرف‌های درگیر در امر تولید، بسته بندی، نگه داری و توزیع قرار گرفته است. با اتصال زنجیروار دانشگاه به عنوان متولی توسعه علمی و صنعت به عنوان عامل توسعه صنعتی نتایج مثبتی در زمینه توسعه اقتصادی به بار می‌آید.

هرچند روز به روز بر تنوع و جذابیت فرآورده‌های غذایی و بهداشتی افزوده می‌شود و استفاده از فرآورده‌های افزودنی مانند نگهدارنده‌ها، طعم دهنده‌ها و پایدار کننده‌های شیمیایی نیز در حال رواج است که واکنش دیرهنگام مسئولان امر نسبت به این موضوع سهم جامعه از بیماری‌های غیرواگیر را به طور چشمگیری افزایش داده است.

آمار بیماری‌های غیرواگیر چطور افزایش پیدا کرد؟

از جمله عوامل تاثیرگذار برای مقابله با این مشکل توجه نیروهای مختصص در صنایع غذایی است که مسئولان فنی و مدیران کنترل کیفیت را شامل می‌شود. در این میان جایگاه متخصصان فنی صنایع غذایی امکان مقابله با عوامل مخاطره آمیز مرتبط با سلامت مواد غذایی را فراهم می‌کند. جایگاهی که به گفته مسئولان فنی و دست اندرکاران انجمن صنفی مسئولان فنی صنایع غذایی، آرایشی و بهداشتی به خوبی تعیین نشده و اثر آن بر عملکرد کارخانه‌های تولیدکننده مواد غذایی نمود پیدا کرده است.

در همین راستا غفلت از برخی موضوعات سبب زیرپا گذاشتن برخی اصول در تولید و توزیع مواد غذایی و در نهایت گسترش آمار مبتلایان به بیماری‌های غیرواگیر در میان افراد جامعه می‌شود.

از جمله مشکلات صنفی مسئولان فنی صنایع غذایی، آرایشی و بهداشتی می‌توان به یکسان نبودن قوانین کار بین بخش خصوصی و دولتی، سختی شرایط کار و اشکالات قانونی و عدم امنیت شغلی مسئولان فنی و ارتباط آن با تحولات و نوسانات اقتصادی کشور اشاره کرد.

به گفته دست‌اندرکاران این صنف بزرگترین آسیبی که عدم امنیت شغلی مسئولان فنی به سلامت غذایی مردم وارد می‌کند مصرف مواد غذایی است که در تولید آنها نظارت صحیح صورت نگرفته و نتیجه آن تأثیرات منفی بر سلامتی افراد جامعه است.

بازهم پای "خصوصی‌سازی" در میان است

اما ارتباط عدم امنیت شغلی مسئولان فنی صنایع غذایی چه ارتباطی می‌تواند با تأمین سلامتی مردم و سالم بودن مواد غذایی داشته باشد؟ این سئوالی است که یکی از مسئولان فنی این حوزه به آن پاسخ می‌دهد.

سید حسین موسوی مسئول فنی صنایع غذایی، بهداشتی و آرایشی در این‌باره به تسنیم می‌گوید: عدم امنیت شغلی مسئول فنی و برخوردهای نامناسب انگیزه کنترل نظارت و تحقیق برای بهبود کیفیت را می‌گیرد. با توجه به نوع ضوابط کاری و به این دلیل که تعهدی نسبت به مسئول فنی یا مهندس ناظر وجود ندارد امکان دارد که این افراد هر لحظه شغل خود را از دست بدهند علاوه بر این حقوق کم و شرایط نظارتی سخت، رغبت را از مسئول فنی می‌گیرد.

وی ادامه می‌دهد: علاوه بر این گاهی دیده می‌شود که برخورد بدکارفرما یا ایجاد شرایط سخت سبب شده که مسئول فنی خود از کار کنار کشیده و انگیزه پیگیری را نداشته باشد.

این کارشناس صنایع غذایی درباره کیفیت نظارت کنونی بر صنایع غذایی از سوی مسئولان فنی با وجود مشکلاتی که عنوان شد، می‌گوید: سعی بر این است که نظارت مطلوب باشد اما به دلیل کوچک کردن دولت و واگذاری‌ها به بخش خصوصی، تعداد کارشناسان لازم برای نظارت مستمر و پیگیری وجود ندارد.

موسوی ادامه می‌دهد: به عنوان نمونه استفاده از رنگ‌های مصنوعی به وفور در صنایع مختلف حتی صنایعی که استفاده از رنگ در آنها مجاز نیست دیده می‌شود، مثلا رنگ در همبرگر به جای قرمزی گوشت، رنگ در نبات، شکلات، استفاده از نگه دارنده‌ها و غیره. همچنین استفاده از آنتی بیوتیک‌ها در صنایع شیر و لبنی و غیره. به این ترتیب مشاهد می‌کنید که عمر برخی محصولات چند ماه است، در حالی که نیازی به طولانی بودن عمر این محصولات وجود ندارد.

تلاش برای قطع رابطه مالی مسئولان فنی و کارفرما

آنچه که اعضای این صنف مدت‌هاست به دنبال تحقق آن هستند موضوع قطع رابطه مالی مسئولان فنی و کارفرما است. مسئله‌ای که گفته می‌شود با عملیاتی شدن آن بخش اعظمی از مشکلات صنعت غذایی و بی توجهی به سلامت مواد غذایی برطرف خواهد شود.

این مسئول فنی صنایع غذایی در این باره می‌گوید: مسئولان فنی در حقیقت حقوق بگیر کارفرما هستند، کارفرما برخی خواسته‌ها را مطرح می‌کند که اگر اجرا نشود شرایط را برای مسئولان فنی سخت می‌کنند، به این ترتیب مسئول فنی یا باید با این اشتباهات کنار بیاید و یا مجبور به رفتن شود. اما چون مسئولان فنی حقوق و امنیت شغلی لازم را ندارند بعضا وارد درگیری‌ها نمی‌شوند.

وارد درگیری‌ها نشدن از یک طرف و بی توجهی به تولید مواد غذایی ناسالم که قرار است در جامعه توزیع شود از سوی دیگر فرایندی به هم پیوسته است که حاصل آن رقم خوردن بسیاری از تخلفات در صنایع غذایی و در نهایت تولید محصولاتی است که می‌تواند سلامت جامعه را به خطر بیندازند.

رئیس هیئت مدیره انجمن صنفی مسئولان فنی صنایع غذایی، بهداشتی و آرایشی استان اصفهان در همین رابطه به تسنیم می‌گوید: وظیفه مسئولان فنی صنایع غذایی، بهداشتی و آرایشی، نظارت بر مواد اولیه فرایند محصول نهایی و کنترل محصول تولید شده از لحاظ شیمیایی و میکروبی است. از آنجایی که بسیاری از بیماری‌ها ناشی از مصرف مواد غذایی و بهداشتی ناسالم است پس وظیفه سنگین مسئولان فنی نمایان می‌شود.

اکرم حمیدی ادامه می‌دهد: در حقیقت مسئولان فنی به صورت مستقیم روی سلامت مردم نظارت داشته و وظیفه پیشگیری از بروز بیماری‌ها را برعهده دارند و اگر این نظارت به صورت صحیح انجام نشود تبعاتش جامعه را دربر می‌گیرد.

گزارش تخلف‌هایی که در پس عدم امنیت شغلی نیمه تمام می‌ماند

وی به امنیت شغلی مسئولان فنی اشاره می‌کند و می‌گوید: مسئول فنی اگر قدرت اعمال نظر و نظارت دقیق نداشته باشد در صورت وجود تخلف یا مشکل بهداشتی نمی‌تواند با صراحت تخلف را گزارش کنند و به دنبال آن خطرات بسیاری ایجاد خواهد شد. البته این صحبت به آن معنا نیست که تمام واحدهای غذایی و بهداشتی تخلف دارند ولی این مشکل در برخی واحدها وجود دارد، در حقیقت حقوق مسئول فنی مانند همه شرکت‌های خصوصی دیگر از کارفرما طلب می‌شود که این موضوع با بحث سلامتی تناقض دارد.

رئیس هیئت مدیره انجمن صنفی مسئولان فنی صنایع غذایی، بهداشتی و آرایشی استان اصفهان تأکید می‌کند: اگر واحد صنایع غذایی و بهداشتی دچار مشکل باشد این وظیفه مسئول فنی است که به ارگان مربوطه یعنی معاونت غذا و دارو و همچنین اداره کل استاندارد گزارش تخلف را ارائه بدهد. اکنون این سئوال مطرح می‌شود که چطور شاغلی که حقوق خود را از کارفرما دریافت می‌کند می‌تواند گزارش تخلف کارفرما را به ارگان مربوط بدهد؟ این موضوع دارای تناقض است که ما به دنبال برطرف کردن آن هستیم.

وی با اشاره به اقداماتی که در این زمینه انجام شده است می‌گوید: چند سالی است که موضوع استقلال مالی مسئولان فنی را مطرح کرده‌ایم، یعنی کارفرما حقوق را به صندوقی ارائه کند که ناظر دولت، ناظر انجمن کارفرمایان و انجمن مسئولان فنی روی آن نظارت داشته باشند.

حمیدی می‌گوید: ما از 19 سال پیش و بدو تشکیل انجمن صنفی مسئولان فنی صنایع غذایی، آرایشی و بهداشتی این پیشنهاد را مطرح کردیم، زمانی که این موضوع را با مسئولان سازمان غذا و دارو مطرح کردیم عنوان کردند که دولت به دنبال کوچک کردن بدنه خود است و نمی‌تواند حقوق بخش خصوصی را پرداخت کند که البته موضوع صحیحی است.

وی ادامه می‌دهد: در همین راستا جلسه‌ای با معاون اقتصادی استاندار اصفهان داشتیم که به دنبال آن نامه‌هایی به مرکز بهداشت استان ارائه و قرار شد تمام ارگان‌های درگیر این موضوع در جلسه مشترکی شرکت کنند.

کارفرمایان صنایع غذایی می‌خواهند مسئولان فنی تحت سلطه آنها باشند

رئیس هیئت مدیره انجمن صنفی مسئولان فنی صنایع غذایی، بهداشتی و آرایشی استان اصفهان با اشاره به نتایج جلسات برگزار شده می‌گوید: در این راستا 3 جلسه تشکیل شد که تنها مخالف آن انجمن کارفرمایان بود، البته موضوعی طبیعی بود، چون اگر مسئولان فنی در حیطه آنها اعمال نظارت نکند این احساس ایجاد می‌شود که مسئول فنی محرم کارفرما نیست و هرلحظه ممکن است مشکلی ایجاد شود، به بیان دیگر کارفرما به دنبال این است که مسئول فنی تحت سلطه و نفوذ آنها باشد.

وی درباره پیگیری‌های مجدد این موضوع می‌گوید: ابتدای امسال دوباره این مسئله را پیگیری کردیم اما " دکتر دیناورند" معاون غذا و داروی وزارت بهداشت موافق قطع رابطه مالی مسئولان فنی و کارفرمایان نیست و عنوان می‌کند که این موضوع در هیچ کجای دنیا وجود ندارد. این در حالی است که در ایران و خود اصفهان مسئولان فنی دامپزشکی حقوق خود را از نظام دامپزشکی می‌گیرند و اتفاقا در 2،3 سال اخیر نظم فعالیت آنها بهتر و اشتباهات و تخلفات به گفته خودشان کمتر شده است.

به گزارش تسنیم، به گفته دست اندرکاران این صنف موضوع استقلال مالی مسئولان فنی صنایع غذایی، بهداشتی و آرایشی تبعات مثبتی داشته و در سلامتی جامعه نیز دخیل است، موضوعی که به گفته رئیس هیئت مدیره انجمن صنفی مسئولان فنی صنایع غذایی، بهداشتی و آرایشی استان اصفهان می‌تواند به عنوان یک مطالبه جدی و جزء حقوق شهروندی مدنظر قرار گیرد.

 
 
انتشار یافته: ۲
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۳
یک دامپزشک
|
Hong Kong
|
۱۳:۳۳ - ۱۳۹۵/۰۶/۰۹
0
0
و کماکان کارفرما اداره و نظام و شبکه دامپزشکی و همچنین دامپزشک را دور میزند و این چرخه معیوب ادامه دارد.
بیچاره دامپزشک که حقوقش پشیزی دفاع نمی شود!
مسئول فنی بهداشتی در اصفهان
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۴:۲۳ - ۱۳۹۵/۰۶/۰۹
0
0
خانم اکرم حمیدی درجریان باشند که طرح پرداخت حقوق از طریق نظام دامپزشکی ، به علت نواقصی که داشت فعلا مسکوت گذاشته شده ولی به نظر من حمایت دامپزشکی از مسئولین فنی بهداشتی ، به نسبت از معاونت غذا و دارو بهتر است!
البته هر کس با شغلش جدی تر برخورد کند ، موفق تر است
نظر شما
ادامه