کد خبر: ۳۱۳۴۴
تعداد نظرات: ۵ نظر
پاسخ قاطع مدیرمسئول مِتُد به معاون مرکز مدیریت بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت:
«دکتر محمد لطفی‌زاده» افزود: از جناب دکتر نبوی سؤال می‌کنم این آماری که ارائه فرمودند مستند به کدام رفرانس علمی است؟ ما در ایران در هیچ مقاله و گزارشی چنین داده‌هایی نداریم ...
 

حکیم مهر - مدیرمسئول مرکز مجازی ترویج دامپزشکی، آمار ارائه شده در کنگره کنترل عفونت بیمارستانی درباره مصرف دارو در دامپزشکی را نادرست خواند.

به گزارش حکیم مهر به نقل از مِتُد، «دکتر محمد لطفی‌زاده» ظهر یکشنبه در ششمین کنگره تخصصی استانداردهای تجهیزات پزشکی، مواد حوزه کنترل عفونت و استریلیزاسیون به اظهارات معاون مرکز مدیریت بیماریهای واگیر وزارت بهداشت واکنش نشان داد.

دکتر محمود نبوی در این کنگره گفت: 90 درصد مصرف آنتی بیوتیک مربوط به دامپزشکی و 10 درصد مربوط به انسان است و مقاومت‌های آنتی بیوتیکی نیز متوجه مصرف این داروها در دام و طیور است.

در پی این اظهار نظر، مدیرمسئول مرکز مجازی ترویج دامپزشکی (مِتُد) در فرصت پرسش‌وپاسخ پانل در جمع حاضرین در سالن مرکز همایش‌های رازی و خطاب به اعضای پانل گفت: از جناب دکتر نبوی سؤال می‌کنم این آماری که ارائه فرمودند مستند به کدام رفرانس علمی است؟ ما در ایران در هیچ مقاله و گزارشی چنین داده‌هایی نداریم.

دکتر لطفی‌زاده افزود: چند روز قبل در هفدهمین کنگره بین المللی میکروب شناسی ایران نیز جناب آقای دکتر گویا مطلبی مشابه فرمودند و متأسفانه این مسأله به پروپاگاندای رسانه‌ای علیه دامپزشکی تبدیل شده است.

وی که به دلیل مسئولیت بهداشتی چند سال اخیر خود در این کنگره حاضر بود با اشاره به سخنرانی دکتر یادگاری استاد دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی گفت: سخنرانی جناب آقای دکتر یادگاری مصداق (آفتاب آمد دلیل آفتاب) است. امروز عمده دلیل خسارت مالی ناشی از درمان عفونت‌های بیمارستانی و نیز مقاومت آنتی‌بیوتیکی ناشی از نوع تجویز دارو توسط پزشکان است.

دکتر یادگاری از ICU یک بیمارستان تهران، کیسه‌ای بزرگ از بقایای ویال‌های آنتی‌بیوتیک مصرفی طی دو ساعت نشان داده و آن را با به صفر رساندن مصرف آنتی‌بیوتیک در یک بیمارستان متعلق به دانشگاه هاروارد مقایسه کرده بود.

مدیرمسئول مرکز مجازی ترویج دامپزشکی همچنین افزود: مصرف آنتی‌بیوتیک انسانی در ایران معادل کل اروپا است و 40 درصد نسخه‌های امروز پزشکان ما حداقل حاوی یک آنتی‌بیوتیک است که این به دلیل عدم تقوای پزشکان در تجویز اینگونه داروها است.

این سخن لطفی‌زاده اشاره‌ای به سخنان کوتاه پروفسور یلدا، استاد پیشکسوت بیماریهای عفونی در این کنگره بود. این استاد و چهره ماندگار عرصه پزشکی با اشاره به اینکه (دارو اگر سَم نیست، غذا هم نیست) و انتقاد از تجویز بی‌احتیاط داروهای ضدمیکروبی توسط پزشکان گفته بود: باید فکر کنیم چرا پزشکان در تجویز آنتی‌بیوتیک تقوا به خرج نمی‌دهند؟

دکتر لطفی‌زاده در پایان ضمن اشاره به روند تولید مرغ سبز (بدون آنتی‌بیوتیک) و توضیح کوتاهی درباره زمان پرهیز از مصرف گوشت و فرآورده‌های دامی، نمونه‌ای از مشاهده عینی خود در یک بیمارستان تهران را هم با حاضرین در کنگره به اشتراک گذاشت. امری که قدری برای اعضای پانل به نظر ناخوشایند هم می‌نمود.

این دامپزشک و متخصص بهداشت عمومی گفت: یکی از نزدیکان خود من چندی قبل به یک بیمارستان در تهران به دلیل زخم ناشی از گزش حشره مراجعه کرده بود، اما به دلیل آنکه پزشک متخصص سه روز بعد شیفت بیمارستان بود وی را با تشخیص اولیه اشتباه بستری کرده و از همان ابتدا آنتی‌بیوتیک وریدی تجویز کرده ‌بودند و این روایت تلخ بی‌تقوایی در تجویز آنتی‌بیوتیک و ریشه اصلی ایجاد مقاومت در برابر داروهای ضدمیکروبی است.

پس از سخنان مدیرمسئول مرکز مجازی ترویج دامپزشکی، دکتر نبوی گفت: ما قصد انتقاد نداشتیم و با دامپزشکان همکاری می‌کنیم. وزارت بهداشت هم در خصوص تجویز دارو توسط پزشکان در حال کار و فعالیت است، اما آماری که ارائه کردم در دنیا به دلیل جمعیت دامی است و این مسأله‌ای است که WHO به آن اشاره نموده است.

این پاسخ کوتاه معاون مرکز مدیریت بیماریهای واگیر وزارت بهداشت در حالی ارائه شد که وی درخصوص مصرف آنتی‌بیوتیک در جمعیت دامی ایران بیش از مصرف انسانی مستندی نداشت.

از دیگر نکات جالب توجه این کنگره، اجرای آیین گشایش توسط مهندس بیژن ناهیدی مدیر سابق روابط عمومی سازمان دامپزشکی کشور بود.

 

وی در بخشی از سخنان خود در آغاز مراسم به کتاب تاریخ دامپزشکی و پزشکی ایران تألیف استاد بزرگوار جناب دکتر تاج بخش اشاره کرد و به ذکر نکته‌ای کوتاه از متن این کتاب درباره عبارت (پلشت‌زدایی) که معادل (استریلیزاسیون) است و تاریخچه بومی آن پرداخت.

ششمین کنگره تخصصی استانداردهای تجهیزات پزشکی و مواد حوزه کنترل عفونت و استریلیزاسیون، 7 و 8 شهریور ماه سال جاری در محل مرکز همایش‌های بین المللی رازی تهران در حال برگزاری است.

این در حالی است که در این کنگره به رغم طرح مباحثی در خصوص عفونت‌های منتقله از آب و غذا و نیز پرداختن به نقش ناقلین حیوانی عفونت‌ها، مسئولین دامپزشکی کشور مشارکتی ندارند!

 
 
انتشار یافته: ۵
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۱
دکنر حاج کاظمی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۵:۴۹ - ۱۳۹۵/۰۶/۰۸
0
1
ضمن تشکر از حساسیت آقای دکتر لطفی زاده این نکته را ضروری می دانم که به اطلاع علاقه مندان موضوع برسانم که متاسفانه در سطح جهانی مصرف آنتی بیوتیک ها در دامپزشکی حدود 10 آن در انسان است. این مطلب را حقیر در کتابی(که در سال 2009 منتشر شده ) دیدم . البته آمار مصرف این دارو ها در دامپزشکی ایران و پزشکی ایران مجهول اند.
دانشجو
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۸:۵۹ - ۱۳۹۵/۰۶/۰۸
0
1
آفرین بر دکتر لطفی زاده
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۱:۲۷ - ۱۳۹۵/۰۶/۰۸
0
1
بسیار عالی. ممنون از دکتر لطفی زاده
دکتر سلطانی
|
United States of America
|
۱۶:۵۹ - ۱۳۹۵/۰۶/۱۰
0
1
اون جایی که داره مقاومت میکروبی تولید میشه بشکه های زباله دانی دامداری هاست که پر است از پسماند دارویی که فله و کیلویی خودشان مصرف میکنند. بیایید به مفهوم سلامت واحد اعتقاد داشته باشیم. جنگ پزشک و دامپزشک نیست. جنگ علم و جهل هست.
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۲:۲۲ - ۱۳۹۵/۰۶/۱۷
0
0
افرین بر دکتر لطفی زاده ای کاش همه دامپزشکان همینقدر با غیرت با موضوعات ناصحیح و هجوم و حمله به دامپزشکی مبارزه می کردند...
نظر شما
ادامه