کد خبر: ۳۱۳۴۵
تعداد نظرات: ۷ نظر
اداره کل استاندارد استان تهران اعلام کرد:
آفلاتوکسین 26.4 درصد از نمونه شیرهای پاستوریزه و فرادمای مورد مطالعه بالاتر از حد مجاز بود/ 35 درصد از کنسروهای ماهی تن مورد مطالعه، حاوی ماهی تن نبود ...
 
 

حکیم مهر - اداره کل استاندارد استان تهران نتیجه مطالعات انجام شده بر روی نمونه های فرآورده های لبنی، کنسرو ماهی تن و فرآورده های ژله ای را اعلام کرد.

به گزارش میزان به نقل از روابط عمومی اداره کل استاندارد استان تهران، نتایج برخی از طرح های کاربردی کارشناسان این اداره کل به شرح زیر است:

وجود روغن های گیاهی (پالم) در یک نمونه از فرآورده‌های لبنی

در این طرح تعداد 131 نمونه انواع فراورده‌های لبنی از نظر وجود چربی گیاهی (پالم) مورد آزمون قرار گرفت که تنها در یک نمونه چربی گیاهی مشاهده شد. از آنجا که این طرح در سال 92 نیز انجام شده بود، در مقایسه با آن، کاهش چشمگیری (8دهم درصد) در استفاده از چربی گیاهی در فراورده‌های لبنی دیده شد.

مغایرت گونه ماهی در 35 درصد از کنسروهای ماهی تن

در این طرح به بررسی احتمال استفاده از سایر ماهی‌ها (بجز گروه تن ماهی‌ها) در تولید کنسرو تن ماهی توسط برخی تولیدکنندگان سودجو پرداخته شد و در نتیجه آن از میان 40 نمونه مورد بررسی، در 14 نمونه مغایرت مشاهده شد و متعاقب آن کنترل‌های تکمیلی در دستور کار قرار گرفت.

کم بودن باکتری های پروبیوتیک زنده در  8.5 درصد از فرآورده های لبنی

در این طرح 17 نمونه انواع ماست پروبیوتیک از مراکز عرضه خریداری و جهت آزمون قابلیت زیستی (شمارش باکتری‌های پروبیوتیک زنده) مورد بررسی قرار گرفت و از آنجا که باید در این گونه فراورده‌ها در طول تاریخ انقضایشان دارای 106 باکتری زنده در هر گرم باشند، پس از بررسی‌ها مشخص شد در 9 نمونه میزان باکتری‌ها کمتر از حد مجاز بود؛ متعاقبا اقدامات با تذکرات و رهنمودهای لازم به واحدهای استانی و ادارات‌کل استانی داده شد.

بالاتر از مقدار مجاز بودن آفلاتوکسین در 26.4 درصد از شیرهای پاستوریزه و فرادما

در این طرح 72 نمونه انواع شیر پاستوریزه و فرادما را از نظر آفلاتوکسین نوع M1 بررسی و در 19 نمونه مغایرت مشاهده شد. بعد از مطرح شدن این مسئله با واحدهای نظارتی مانند دامپزشکی و مسئولین کنترل کیفیت واحدهای تولیدی و پس از انجام پایش دو ماهه که در آن 600 نمونه شیرخام مورد بررسی قرار گرفت، با ردیابی و شناخت عوامل مخل و حذف آن، کیفیت شیر در کلیه واحدهای تولیدی استان تثبیت و بهبود یافت.

حلال گوشت بودن نوع دام مورد استفاده در کلیه فرآورده‌های ژله‌ای

در این طرح 30 نمونه از انواع فراورده‌های ژله‌ای نظیر پاستیل، دسرژله‌ای و پودر ژله برای تعیین نوع منشا دام مورد استفاده در فرمولاسیون آنها مورد بررسی ژنتیکی قرار گرفت که خوشبختانه منشاء دام مورد استفاده در کلیه نمونه‌ها از حیوانات حلال گوشت بود.
 
 
انتشار یافته: ۷
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۱
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۷:۲۲ - ۱۳۹۵/۰۶/۰۹
0
1
دکتر کاظمی عزیز، "عدم مغایرت" گمان میکنم اشتباه تنظیم کنندگان خبر اصلی باشد، حتما "مغایرت گونه ماهی" منظور دوستان بوده، لطف کنید اصلاح بفرمایید.
پاسخ ها
مدیر مسئول حکیم مهر
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۷:۴۲ - ۱۳۹۵/۰۶/۰۹
با سلام و احترام،
ضمن تشکر، اصلاح شد.
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۱:۱۹ - ۱۳۹۵/۰۶/۱۰
0
0
وای به حال مردم و سلامت جامعه
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۰:۵۷ - ۱۳۹۵/۰۶/۱۱
0
0
باز هم استاندارد موج هراس ايجاد مي كند تا بتواند قانون خود در مجلس را به تصويب برساند
تا همه اختيارات بهداشت و دامپزشكي را بگيرد
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۶:۳۰ - ۱۳۹۵/۰۶/۱۱
0
0
ببین عزیزم وقتی دامپزشکی پایش مواد غذایی را انجام نمی دهد معلوم است استاندارد انجام میدهد ، با وجود مرکز باقیمانده های عظیم سازمان هیچ کاری انجام نمیشود ، چه انتظاری داری !
کارشناس سازمان
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۸:۴۱ - ۱۳۹۵/۰۶/۱۱
0
0
دوست عزیز ،اتفاقا مرکز باقیمانده های آزمایشگاهی مرکز ملی تشخیص سازمان در همه زمینه های فراورده های خام دامی (8 ماتریکس) با هماهنگی دفتر نظارت طرح های پایش سالیانه اجرا می نماید و مرتب نتایج آزمایشگاهی مربوطه مورد بررسی،مداخله فنی و تصمیم گیری مدیریتی می گردد ،لطفا بدون آگاهی نظر ندهید
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۰:۴۰ - ۱۳۹۵/۰۶/۱۲
0
0
کارشناس سازمان سلام و خسته نباشید
زمان دکتر دستور این کار کلید خورد ولی با روش نمونه گیری غلط ، که البته جای تشکر دارد ، همینکه این کار شروع شد مهم بود ولی عیوبی داشت که تعداد نمونه ها با شرائط ایران و سطح بهداشت ایران نا متناسب بود ، ولی الان سه سال است که پایش تعطیل است !!!!! اگر پایش وجود دارد نتیجه آنها چرا اعلام نمی شود ؟ دیگر زمان آن گذشته که واژگانی از قبیل مداخله فنی !1و تصمیم مدیریتی !! را به کار ببریم و قانع کننده باشد ! لطفا اعلام نمایید چه نمونه هایی ، چند نمونه گرفته میشود و نتایج آن چیست ، نتایج قبل از این سه سه سال معلوم است لطف کنید نتایج این سه سال را بگویید ممنون میشوم ، اگر سکرت است از نظر شما ، اصلا قابل قبول نیست که بعد مدتی همه چیز هویدا میشود مثل استاندارد که مشخص میکند چه خبر است .
نظر شما
ادامه