کد خبر: ۳۱۳۴۷
تعداد نظرات: ۴ نظر
 
 

رئیس اداره دامپزشکی شهرضا از راه‌اندازی طرح GIS بومی در شبکه دامپزشکی شهرضا خبر داد.

به گزارش حکیم مهر به نقل از فارس، «دکتر حمیدرضا امیری» ظهر امروز در نشست خبری در جمع خبرنگاران با اشاره به اقدامات انجام شده در اداره دامپزشکی شهرضا طی یک سال گذشته، اظهار کرد: در طول سال گذشته 370 تن خوراک طیور تولیدشده زیر نظر دامپزشکان مسئول در کارخانه‌های شهرستان، پس از تأیید سطح کیفیت توسط کارشناسان ما به خارج از کشور صادر شد.

رئیس اداره دامپزشکی شهرضا ادامه داد: این محصولات توسط آزمایشگاه مرجع اداره کل دامپزشکی استان تأیید شده و دارای گواهی‌های قرنطینه‌ای بهداشتی از استان است.

امیری شهرک رازی را یکی از شهرک‌های فعال در زمینه غذای دام و طیور معرفی و خاطرنشان کرد: شهرستان دارای 3 سردخانه بزرگ بوده که ظرفیت زیادی برای ذخیره میوه، مواد غذایی و مواد پروتئینی ایجاد کرده است.

رئیس اداره دامپزشکی شهرضا سرخانه رازی را یکی از سردخانه‌های نیمه‌فعال شهرستان معرفی کرد و گفت: در حال حاضر بخش بالای صفر این سردخانه در حال فعالیت است، اما ظرفیت کل آن 12 سالن دومنظوره و 12 سالن تک منظوره در زمینی به مساحت 12 هزار و 557 متر و زیربنایی به متراژ 8 هزار و 453 متر است.

وی با بیان اینکه 80 تا 90 درصد محموله‌های وارد شده به شهرستان بررسی می‌شوند، اظهار کرد: این عمل که تنها 3 تا 4 دقیقه طول می‌کشد نقش مهمی در جلوگیری از افزایش بیماری مشترک انسان و دام دارد.

رئیس اداره دامپزشکی شهرضا ادامه داد: محموله‌های آماده خروج از شهرستان نیز مورد همین بررسی‌ها قرار می‌گیرد.

وی با بیان اینکه تمام مراکز توزیع مواد پروتئینی شهرستان در اداره دامپزشکی مشخص شده‌اند، عنوان کرد: در حال حاضر در شهرستان 224 فروشگاه عرضه مواد پروتئینی اعم از مرغ، ماهی و گوشت قرمز وجود دارد که 205 فروشگاه فعال هستند.
راه اندازی طرح GIS بومی در شبکه دامپزشکی شهرستان شهرضا

رئیس اداره دامپزشکی شهرضا یکی از طرح‌های ابتکاری این اداره را طرح GIS بومی شهرستان دانست و اظهار کرد: در این طرح، اگر برای مثال مرغداری دچار نوعی بیماری شود، شعاع موردنیاز برای قرنطینه را به راحتی مشخص می‌کنیم و دستورات لازم به مرغداری‌های داخل این قرنطینه و یا خارج آن را صادر می‌کنیم.

وی افزود: با مشخص کردن حدود حریم عشایر در این طرح مباحث لازم برای واکسیناسیون را به راحتی پیگیری می‌کنیم.

وی با اشاره به اختراعات و دستگاه‌هایی که کارمندان شبکه دامپزشکی شهرضا به ثبت رسانده‌اند، عنوان کرد: یکی از این دستگاه‌ها، دستگاه ست سرنگ اتوماتیک است که مشکلات ناشی از فاصله کم دام و دامپزشک را در مواقع واکسیناسیون حل کرده است و سطح تحریک‌پذیری دام و یا ترس‌های شرطی او از واکسیناسیون را به حداقل رسانده است.

رئیس اداره دامپزشکی شهرضا سطح اعتبارات این اداره را بسیار کم توصیف و عنوان کرد: یکی از معضلات شبکه دامپزشکی به عنوان یکی از پایه‌های زیربنایی امر بهداشت کشور کمبود اعتبار است، به ویژه آنکه هیچ اعتباری از طرح تحول سلامت شهرستان به شبکه اختصاص پیدا نکرده است.

امیری با اشاره به بازرسی‌های انجام شده توسط این اداره، گفت: در سال 95 نیز 11 هزار و 130 لاشه گوسفندی، 7 هزار و 385 لاشه بز، 1 هزار و 516 لاشه گاو، 46 لاشه شتر و 57 لاشه شترمرغ را بررسی کردیم که مجموعاً 12 لاشه گوسفند، 6 لاشه بز و 24 لاشه گاو ضبط شدند.

رئیس اداره دامپزشکی شهرضا بازرسی از کشتار طیور را نیز یکی دیگر از وظایف شبکه دامپزشکی دانست و گفت: در سال 95 مجموعاً 747 هزار و 142 کشتار طیور در شهرستان انجام شده است که 5 هزار و 589 مورد از آنها توسط شبکه دامپزشکی ضبط شده است.

وی افزود: از این مجموع ضبطی، یک‌هزار و 59 مورد به دلیل سیتی سمی، یک‌هزار و 161 مورد به دلیل لاغری مفرط، 758 مورد به دلیل مسمومیت، یک‌هزار و 140 مورد به دلیل عفونت ثانویه، 8 مورد به دلیل لاشه‌های پخته‌ شده و حرام شده و هزار 26 مورد نیز به دلیل آسیب‌های پروتنیت و دیگر دلایل ضبط شده‌اند.

امیری تصریح کرد: 2 هزار و 141 مورد طیور نیز به دلیل تلفات بین‌راهی، توسط شبکه دامپزشکی شهرضا ضبط‌ شده‌اند.

رئیس اداره دامپزشکی شهرضا ادامه داد: این اداره در 6 ماهه دوم سال 94، از 83 مورد بازدید از سردخانه و 96 مورد بازدید از وسایل حمل‌ونقل نیز داشته است.

وی ادامه داد: در این موارد بازرسی‌شده مجموعاً 38 مورد موارد غیربهداشتی، 2 مورد معرفی به مراکز قضایی، 346 مورد ضبط شده و معدومی، و دو مورد ارسال به آزمایشگاه داشته‌ایم.

وی خاطرنشان کرد: در بازدیدهای انجام شده در طول سال 95 از مراکز عرضه مواد غذایی مرتبط با دام، 56 مورد غیربهداشتی، 5 مورد معرفی به مراجع قضایی، 434 مورد ضبط شده و معدومی داشتیم.

رئیس اداره دامپزشکی شهرضا با بیان اینکه در سال 95 هنوز پروانه صنعتی صادر نکرده‌ایم، افزود: در طول 6 ماهه دوم سال 94، شبکه دامپزشکی شهرضا اقدام به صدور پروانه تأسیس 1 کارخانه شیر خشک و 1 پروانه بهره‌برداری خوراک دام و طیور کرده است.

 
 
انتشار یافته: ۴
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
رضا
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۵:۲۵ - ۱۳۹۵/۰۶/۰۹
0
1
مگر مرغ و تخم مرغ است که GIS بومی بشود؟
GIS فعلی سازمان دامپزشکی غیربومی است؟
ناشناس
|
United States of America
|
۱۹:۳۷ - ۱۳۹۵/۰۶/۰۹
0
0
خب GISفعلی هم مگه شعاع قرنطینه مشخص نمی کنه؟
ايمان
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۲:۳۸ - ۱۳۹۵/۰۶/۰۹
0
0
از زحمات كاركنان شبكه دامپزشكي شهرضا كمال تشكر داريم بنده از نزديك شاهد زحمات كاركنان و رياست اين شبكه بودم
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۸:۳۲ - ۱۳۹۵/۰۶/۱۰
0
0
ما خودمون هم تو شهرستانمون gis بومي رو راه اندازي كرديم ولي متاسفانه تنها اشكالش اين هست كه فقط به درد شهرستانمون ميخوره و فكر اينجاش رو نكرده بوديم
نظر شما
ادامه