کد خبر: ۳۱۳۶۸
 

پژوهشکده میگوی کشور و یک شرکت، مجوز و پروانه ساخت پروبیوتیک «تک سل» از سازمان دامپزشکی کشور را اخذ کردند و در عین حال استفاده از پروبیوتیک وارداتی مشکلات زیست محیطی به دنبال داشته است.

به گزارش حکیم مهر به نقل از ایرنا، پژوهشکده میگوی کشور بر اساس نیاز صنعت پرورش میگو، طرح تولید پروبیوتیک بومی باکتریایی را از سال 1386 با اجرای پروژه «جداسازی و شناسایی مولکولی باکتری های موثر در تولید پروبیوتیک از میگوهای پرورشی سفید غربی در استان بوشهر» آغاز کرد.

طرح مزبور در قالب 6 مرحله پیوسته برای مدت پنج سال طراحی شد تا پروبیوتیک بومی باکتریایی با نام تجاری «تک سل» را تولید کند.

همچنین در هفته پژوهش سال 1393، دانش فنی تولید شده به عنوان یکی از چهار دستاورد برگزیده وزارت جهاد کشاورزی در اختیار شرکت «تک ژن زیست» قرار گرفت.

پروبیوتیک «تک سل» از زیستگاه و دستگاه گوارش میگو جداسازی شده و سازگاری کامل با شوری، دما و اسیدیته محیط داشته و تعامل سازنده با سایر فلور مطلوب استخر و آنتاگونیسم کامل با باکتری های پاتوژن نشان می دهد.

استفاده از پروبیوتیک های وارداتی، علاوه بر ایجاد مشکلات زیست محیطی و بر هم زدن تعادل موجود در فلور میکروبی اکوسیستم های آبی، فاقد سازگاری با شرایط اکولوژیک منطقه است.

به گزارش ایرنا، پروبیوتیک ها میکروبهای زنده ای هستند که می توانند به شکل های مختلفی مانند غذاها، داروها و مکمل های رژیمی تولید شوند که به دلیل اینکه پروبیوتیک ها در انسان ها و حیوانات تاثیرات مفیدی به همراه دارد به باکتری همدم نیز معروف هستند.
 
 
نظر شما
ادامه