کد خبر: ۳۱۳۷۳
تعداد نظرات: ۲ نظر
 

مرگ ناگهانی تعدادی از ماهیان دریاچه شورابیل بسیاری از دوستداران محیط‌زیست را شوکه کرد هر چند علت مرگ‌ومیر بیماری عنوان می‌شود اما موضوع آلودگی به فاضلاب همچنان نیازمند بررسی است.

به گزارش حکیم مهر به نقل از مهر، منطقه نمونه گردشگری شورابیل یکی از دریاچه‌های نادر درون‌شهری در کشور محسوب می‌شود که عمری نامشخص دارد.

از دیرباز شورابیل محل زیست آبزیان متعدد بوده اما دست‌درازی در طبیعت اطراف دریاچه موجب شده است چرخه‌های زیست‌محیطی آن تغییر یافته و به نوعی طبیعت حیوانی و گیاهی به واسطه این دخالت‌ها راه خود را گم کند.

از سویی ساخت‌وسازهای بی‌رویه در اطراف دریاچه به نام توسعه موجب شده است فاضلاب انسانی و نخاله‌های ساخت‌وساز خود به تهدید جدی دریاچه تبدیل شود. موضوعی که همواره نقطه تیز اتهام را در مرگ‌ومیر آبزیان دریاچه متوجه خود ساخته است.

مرگ تعداد قابل‌توجهی ماهی در روزهای گذشته هر چند توسط سه دستگاه اجرایی بررسی می‌شود اما دو دستگاه هنوز نظرات قطعی خود را مطرح نکرده‌اند.

پیگیری خبرگزاری مهر موجب شد تا محیط‌زیست استان اردبیل نسبت به مطالعه جدی این معضل طبیعی وارد عمل شود و این اداره کل با اعلام خبری سراسری از آغاز به کار آزمایشات فیزیک شیمی و میکروبی خبر داد.

مدیرکل محیط‌زیست استان اردبیل اعلام کرده است که نمونه‌برداری فیزیکی و شیمیایی و میکروبی از آب دریاچه و پایش ورودی فاضلاب‌های تأسیسات همجوار دریاچه، توسط کارشناسان محیط‌زیست انجام شده و علت تلفات ماهیان در دست بررسی است.

«محمد خداپرست» همچنین تأکید کرد: احتمال بروز بیماری‌های انگلی و ویروسی در خصوص علت مرگ‌ومیر ماهیان وجود دارد و موضوع بصورت مشترک توسط دستگاه‌های متولی از جمله اداره کل دامپزشکی استان، اداره کل شیلات و آبزیان در حال پیگیری است و نتایج آن اطلاع‌رسانی خواهد شد.

در تماس خبرگزاری مهر با اداره کل دامپزشکی استان مشخص شد اقدام مشابه یعنی نمونه‌برداری توسط این اداره کل نیز انجام شده است.

«دکتر صادق صالحی» در گفتگو با خبرنگار مهر از ارسال نمونه‌ها به آزمایشگاه‌های پیشرفته خبر داد و افزود: طی روزهای آینده نتیجه آزمایشات مشخص می‌شود.

با این وجود به نظر می‌رسد سرعت بررسی اداره کل شیلات به مراتب قابل‌توجه‌تر بوده و مدیرکل این مجموعه در گفتگو با خبرنگار مهر با قطعیت علت مرگ‌ومیر را بیماری ویروسی عنوان کرد.

«میرآرمان واعظی» تصریح کرد: ۹۹ درصد از ماهیان تلف شده در روزهای اخیر گونه کاراس است که نوعی ماهی هرز محسوب می‌شود و گرفتار ویروسی شده است که در فصول بهار و تابستان و هوای گرم از پرندگان انتقال می‌یابد.

وی افزود: این ویروس بیشتر ماهیان با اندازه کوچک را تهدید می‌کند و از طریق پرنده و مدفوع آن به ماهی انتقال می‌یابد. با کاهش دمای هوا تهدید این ویروس نیز کاهش خواهد یافت.

مدیرکل شیلات استان اضافه کرد: هر چند نگرانی در خصوص وضعیت سلامت آبزیان این دریاچه وجود ندارد اما شیلات استان آهک پاشی سد دریاچه به وسعت ۱۰۰ هکتار را آغاز کرده است.

واعظی با بیان اینکه برای هر هکتار ۱۰۰ کیلوگرم آهک صرف می‌شود، متذکر شد: نگرانی سلامت ماهیان پرورشی و شاه میگوی دریاچه را تهدید نمی‌کند.

این اظهارات در حالی است که نظرات قطعی بررسی دو دستگاه دیگر می‌تواند به بسیاری از سؤالات و احتمالات پاسخ گوید. یکی از این احتمالات آلوده شدن ماهیان با فاضلاب است. موضوعی که دوستداران محیط‌زیست را به جد نگران کرده است.

 
 
انتشار یافته: ۲
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۵:۲۴ - ۱۳۹۵/۰۶/۱۰
0
1
آقای مدیر کل خیلی عامیانه و چیستانی صحبت میکنند!! این بیماری اسم نداره!!!؟ خوب عزیزم اسم بیماری و بگو! " نوعی ویروس که ماهیان کوچک .... "
ناشناس
|
Finland
|
۰۰:۴۸ - ۱۳۹۵/۰۶/۱۳
0
0
این ویروس احیانا اسمی،نامی،نشانی چیزی ندارد؟یا جناب مدیر کل شیلات زبونش به این اسامی آشنا نیست.
خب اسمش رو بگید عزیز من
نظر شما
ادامه