کد خبر: ۳۱۳۸۹
 

معاون وزیر جهاد کشاورزی و رئیس موسسه تحقیقات واکسن وسرم سازی رازی از بخش های مختلف ایستگاه تحقیقاتی کردان بازدید کردند.

به گزارش ایانا از روابط عمومی موسسه رازی، «دکتر حمید کهرام» رئیس موسسه رازی و «دکتر اسکندر زند» رئیس سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی روز چهارشنبه با حضور در ایستگاه تحقیقاتی کردان موسسه رازی، از بخش های مختلف این ایستگاه بازدید کردند .

در این برنامه، محل نگهداری اسب ها در اصطبل های شماره ۱، ۲ و ۳، ساختمان خون گیری، تولید پلاسما و اتاق تمیز تازه تاسیس (کلین روم) این سایت مورد بازدید قرار گرفت .

همچنین از دستگاه تازه نصب شده "مولد آب خالص" برای استفاده در فعالیت های آزمایشگاهی و لُنژ برقی که به منظور ایجاد تحرک در اسبها، به تازگی راه اندازی شده نیز بازدید به عمل آمد .

این هیئت سپس، در جلسه ای مشترک در مورد عملکرد و ظرفیت این ایستگاه به گفتگو پرداختند .

تعدادی از معاونان و مسئولان موسسه رازی نیز در این بازدید حضور داشتند .

در ایستگاه تحقیقاتی کردان ۱۷۹ راس اسب برای تولید پادزهر مارگزیدگی و عقرب زدگی از پلاسمای خون اسب نگهداری می شود .

تکنولوژی سخت افزاری واکسن سازی نیازمند افکار جدید است

رئیس سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی گفت: تکنولوژی سخت افزاری صنعت واکسن سازی نیازمند افکار جدید و ایده سازی است .

اسکندر زند روز چهارشنبه در جریان بازدید از ایستگاه تحقیقاتی کردان ضمن قدردانی از فعالیت های صورت گرفته در این مرکز اظهار کرد: تولید پادزهر سم مار و عقرب، از ۶۵ سال گذشته تا کنون، کار بزرگی است که در این ایستگاه انجام می شود .

وی در ادامه با بیان اینکه باید بررسی کنیم که در این مدت چه جایگاهی در دنیا به دست آورده ایم و موقعیت کشورمان در مقایسه با دیگر کشورها چگونه است، گفت: توسعه فیزیکی و بهبود کیفیت محصولات در کنار استقرار گروه تحقیق و پژوهش به ما کمک می کند جایگاه خود را در دنیا ارتقاء دهیم .

زند افزود: بدون نوآوری و توجه به ایده های تازه و خلاق، نمی توانیم در بازارهای جهانی حضور داشته باشیم و با دیگر کشورها رقابت کنیم .

وی خواستار تقویت این بخش در موسسه رازی شد و اضافه کرد: معاونت تحقیق و توسعه این وظیفه را در این موسسه به عهده دارد و لازم است که فعالیت های بیشتری انجام شود .

معاون وزیر جهاد کشاورزی ادامه داد: اکنون سهم ما در تولید تکنولوژی های دستگاهی در دنیا زیاد نیست و کم توجهی در این بخش، به تدریج ما را نه به یک نوآور در تولید واکسن که فقط به یک تولید کننده تبدیل می کند .

زند سهم کشورمان در نوآوری واکسن در بازارهای جهانی را کم دانست و افزود: از طریق هدفگذاری می توانیم این ضعف را برطرف کرده و با تولید تکنولوژی های بومی، نقش پررنگ تری در دنیا داشته باشیم .

رئیس سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی با تاکید بر اینکه تولید دانش فنی واکسن در موسسه رازی بسیار پیشرفته است و کارهای فراوانی انجام شده، در عین حال خواستار توجه بیشتر به تکنولوژی های سخت افزاری واکسن سازی شد .

وی یادآور شد: به کمک دانشگاه های قوی کشور می توانیم دستگاه های مورد نیاز واکسن سازی را تولید و حتی آن را به کشورهای مختلف صادر کنیم .

زند با اشاره به اینکه پیشرفت های پزشکی مرهون توجه به مهندسی پزشکی است، تاکید کرد: ما به افکار جدید و ایده سازی برای تسهیل امور و آینده نگری و نیز به منظور پیشرو بودن در آینده، نیاز داریم و این مهم باید در هر دو بخش مهندسی و بیولوژیک دیده شود .

راه اندازی سامانه ثبت یکپارچه مستندات تولید و کنترل کیفیت محصولات موسسه رازی

سامانه ثبت یکپارچه مستندات تولید و کنترل کیفیت محصولات موسسه تحقیقات واکسن و سرم سازی رازی با حضور معاون وزیر جهاد کشاورزی و رئیس موسسه گشایش یافت .

«دکتر مهرداد راسخی» معاون تضمین کیفیت موسسه رازی درباره این سامانه که با حضور اسکندر زند معاون وزیر جهاد کشاورزی و حمید کهرام رئیس موسسه رازی به بهره برداری رسید، گفت: این سامانه که  EBPR نام دارد به ما کمک می کند مدیریت و کنترل کاملی از نظر تضمین کیفیت در هر مرحله تولید بر روی محصولات داشته باشیم .

وی افزود: در این سامانه اطلاعاتی شامل آب و هوا، کارکنان، تجهیزات، تاسیسات، ساختمان، زمین، آب و هوا، مستندات و بهداشت کارخانه، ظروف و ملزومات بسته بندی و .... به منظور تحقق تکرار پذیر کیفیت ثبت و ضبط می شود .

راسخی با بیان اینکه در این سامانه، دستور العمل هر مرحله از تولید با جزئیات کامل به صورت الکترونیک ثبت و ضبط می شود، اضافه کرد: بدون ثبت درست و دقیق اطلاعات هر مرحله، اطلاعات مرحله بعدی ثبت الکترونیک نمی شود .

معاون تضمین کیفیت موسسه رازی حذف سیستم کاغذی و بهره گیری از اتوماسیون و ثبت دیجیتال تمام مراحل از آغاز تولید شامل خرید مواد اولیه تا تولید محصول نهایی را ویژگی مهم این سامانه برشمرد و گفت: این سیستم مشخص می کند تمام موارد براساس کارت ساخت تعریف شده انجام گرفته و در آن مشخصاتی مانند نام محصول، شماره، بچ، تاریخ، زمان، مکان، شرایط تولید، سرپرست و مسئول تولید، ابزار مورد استفاده در تولید و سایر درج می شود که دسترسی به این اطلاعات مهم را ساده می کند .

وی جلوگیری از رخداد مجدد خطا، کاهش هزینه های تمام شده، سهولت تولید و سهولت جمع آوری و پردازش اطلاعات و کاهش زمان ترخیص را از اهداف اجرای ای بی پی آر اعلام کرد و گفت: با راه اندازی این سامانه، این اطمینان در مصرف کننده ایجاد می شود که محصولات مرحله به مرحله طبق فرآیندها و استانداردهای جهانی پیش رفته و کیفیت محصول تضمین شده است .

ثبت الکترونیک مانع فساد می شود

رئیس سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی باتاکید بر لزوم ثبت الکترونیک تمام فعالیت ها، از اقدامات منسجم موسسه رازی قدردانی کرد .

زند پس از بازدید از ایستگاه تحقیقاتی کردان، برای افتتاح سامانه ثبت یکپارچه مستندات تولید و کنترل کیفیت محصولات به همراه دکتر حمید کهرام راهی موسسه رازی شد .

وی در حاشیه این مراسم ضمن قدردانی از تمام کسانی که برای اعتلای موسسه رازی تلاش می کنند، به بازدید سایت کردان هم اشاره و اظهار کرد: آنچه در این مرکز صورت می گیرد نشان از فعالیت هایی منسجم و گسترده دارد .

زند افزود: کشور ما راهی جز رفتن به سمت دیجیتال شدن فعالیت هایش ندارد، زیرا این کار موجب جلوگیری از فساد و صرفه جویی در هزینه ها و زمان می شود .

وی سرعت تغییر و تحول و پیشرفت دنیا را بسیار بالا خواند و با بیان اینکه امروز زیرساخت ها تغییر کرده و نرم افزاری شده است، گفت: با توجه به این مهم، در سازمان تحقیقات تلاش کردیم ثبت الکترونیک و اتوماسیون را جایگزین سیستم های دستی و کاغذی کنیم .

زند اجرای این کار را بسیار دشوار و سخت خواند و از آن به نقطه عطف سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی یاد کرد .

معاون وزیر جهاد کشاورزی همچنین گفـت: این کار باید ۱۰ سال پیش انجام می شد بنابراین باید سرعت عمل خود را برای رسیدن به سطح جهانی و سپس برای فراتر رفتن از سطح جهانی بیشتر کنیم .

کار بزرگ مستندسازی در موسسه رازی مرحله به مرحله انجام می شود

رئیس موسسه تحقیقات واکسن و سرم سازی رازی گفت: کار بزرگ مستندسازی فعالیت های این موسسه مرحله به مرحله انجام می شود .

دکتر حمید کهرام در حاشیه افتتاح سامانه ثبت یکپارچه مستندات تولید و کنترل کیفیت موسسه رازی که روز جاری با حضور دکتر اسکندر زند انجام شد، گفت: طراحی و پیاده سازی این سامانه کاری سنگین بود و حدود دو سال زمان صرف آن شد .

وی ثبت کاغذی را از ضعف های موسسه رازی برشمرد و افزود: اکنون با اجرای شیوه جدید، ثبت و ضبط اطلاعات به صورت الکترونیک انجام و فعالیت ها مستندسازی می شود .

کهرام راه اندازی این سامانه را جزیی از سیستم جامع مدیریت یکپارچه و حسابداری تعهدی در موسسه رازی عنوان و ابراز امیدواری کرد تا پایان سال این سیستم به طور کامل به مرحله اجرا درآید .

به گفته رئیس موسسه رازی، شفاف سازی و مستندسازی فعالیت ها از ویژگی های این سیستم است.

 
 
نظر شما
ادامه