کد خبر: ۳۱۴۲۵
تعداد نظرات: ۶ نظر
 
خبرگزاری بین المللی کاسپین نوشت:
 قزل الاى پرورشی رنگدانه دار، نظارت های دوره ایی منظم، مدون و سنگین سازمان دامپزشکی، شیلات، کنترل بهداشت و کیفیت گوشت، این موجودات عملاً فاقد هرگونه ترکیبات غیر متعارف می باشد.

اظهار نظرهای غیر کارشناسی که این روزها در فضای مجازی قوت گرفته سبب رواج شایعه های واهی و بی پایه و اساسی نسبت به آلودگی انواعی از ماهیان قزل آلای پرورشی شده که این روزها دست به دست چرخیده و موجبات نگرانی بسیاری از هموطنان عزیزمان را فراهم کرده است. به همین بهانه بنده بر آن شدم تا در خصوص پاره ایی از نکات فنی مربوطه شفاف سازی نموده تا افکار عمومی از کیفیت و نحوه تغذیه ماهیان مذکور مطلع گردند.

ماهی قزل الا موجودی خونسرد است. شاخصی برای آب های پاک و عاری از آلودگی بوده و غالبا در آبهایی با اکسیژن فراوان و کیفیت نزدیک به آبهای معدنی و پاک قابلیت زیست و پرورش دارد و جزء حساسترین موجودات پرورشی دنیا به حساب می آید.

بر همین اساس تمامی مواد اولیه به کار رفته در تغذیه این ماهی از موجودات ریز دریایی و ترکیبات طبیعی بوده و به واسطه سیستم گوارشی و متابولیسمی حساسی که داراست، تنها یکسری از آنزیم های خاص مختص آبزیان را داشته و عملا توانایی هضم و جذب هیچ ترکیب سنتیک شیمیایی را نه تنها دارا نبوده، حتی قابلیت هضم پروتیین های جانوری خونگرم را هم ندارد. وجود هرکدام از این ترکیبات درجیره غذایی جانورعملا منجر به از کارافتادگی کبد و سیستم متابولیسم آن شده و ماهی قبل از مصرف این ترکیبات تلف می شود.

پس با توجه به سیستم حساس فیزیولوژیک قزل الاى پرورشی رنگدانه دار، نظارت های دوره ایی منظم، مدون و سنگین سازمان دامپزشکی، شیلات، کنترل بهداشت و کیفیت گوشت، این موجودات عملا فاقد هرگونه ترکیبات غیر متعارف بوده و شایعات بیشتر ناشی از نداشتن علم فنی و اصولی اشاعه دهندگان همچنین در راستای بر هم زدن امنیت غذایی در سطح جامعه تلقی می گردد.

اما رنگدانه ایی که در جیره این آبزیان به کار برده میشود جزء رنگدانه های طبیعی موجود در فلفل، گوجه فرنگی و سایر ریز مغذی های دریایی بوده و این رنگدانه های طبیعی خاصیت آنتی اکسیدانی داشته، نه تنها مضر نیست بلکه به واسطه ویژگی آنتی اکسیدانی، خاصیت ضد سرطانی هم دارد. در کنار آن امگا ۳ و امگا۶ موجود، میزان کیفیت و سطح سلامت این پروتیین را بالا برده و امنیت بهداشتی و سلامت غذایی جامعه را دو چندان میکند.

لازم به ذکر است سازمان شیلات کشور که زیر شاخه ای از وزارت جهاد کشاورزی می باشد قزل الای رنگدانه دار را تحت عنوان «قزل سالمون» ثبت کرده و عملاً هیچ نوع تقلب بهداشتی صورت نگرفته است.همچنین این نوع آبزی با چنین کیفیتی تنها مختص کشورمان نبوده بلکه در سراسر دنیا با این مشخصه در بازار شناسایی شده و به واسطه خواصی که ذکر شد دارای قیمت بالاتری هم می باشد. به شکلی که سالانه درخواست های زیاد اروپایی جهت خرید این نوع ماهی از ایران صورت می گیرد.حال باید پرسید کیفیت بهداشت و سلامت این آبزی که با نظارت های دقیقی تولید میگردد با چه هدف و نیتی مورد حمله و تخریب بی پایه و اساس و فقط در جهت از بین بردن امنیت غذایی جامعه و بهداشت روان و سلامت صورت پذیرفته است که قابل پیگرد از سوی مراجع ذیصلاح کشور است.

 
 
انتشار یافته: ۶
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۵
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۱:۳۵ - ۱۳۹۵/۰۶/۱۳
0
0
ای کاش برای مضر نبودن قزل سالمون منابع می آوردید. هرچند هیچ منبعی در این مورد وجود ندارد. ضمنا کدام کشور تا کنون از ایران سالمون خریده؟ آنچه در دنیا تولید میشود نه این ماهی که خود ماهی سالمون است که اولا آب شور است، دوما دوره اسمولتیفیکاسیون دارد و سوما گوشت آن ذاتا قرمز است نه اینکه با آستاگزانتین سنتتیک قرمز شده باشد!
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۲:۵۲ - ۱۳۹۵/۰۶/۱۴
0
0
از کی تا لا آستاگزانتین خواص ضد سرطانی داره
با نظر بالا کاملا موافقم
مسئول فنی بهداشتی در اصفهان
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳:۱۶ - ۱۳۹۵/۰۶/۱۴
0
0
-منبع و نویسنده خبر مشخص نیست .

-درضمن معضل مالاشیت گرین و آنتی بیوتیک را هم نباید نادیده گرفت.

-والبته مسلم هست که ماهی قزل آلای معمولی خواص و اثرات بسیاری در صورت رعایت موارد بهداشتی ، بر سلامت افراد دارد.

-قزل سالمونی هم فقط ترفندی است برای جلب نظر مردم و در برخی موارد فریب مردم
میلاد
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۱:۱۰ - ۱۳۹۵/۰۶/۱۷
0
0
سلام
دوست عزیزی که این متن نوشته میخوام بدونم تا حالا یک دوره ماهی قزل آلا را پرورش داده؟
اصلا از داروهایی که قزل آلا در طی دوره مصرف می کند خبر دارند؟
اگر این طور که شما میگویید که کبد ماهی حساس هست پس چطور تتراسایکلین ومابقی آنتی بیوتیک ها را تحمل میکند؟
آیا ما از مالاشیت گرین قوی تر در ضد قارچ ها داریم؟این ماهی بیچاره عمره خود را با مالاشیت گرین سپری می کند
اگر دوستان میگویند که مالاشیت دیگر استفاده نمیشود سری به پرورش ماهی های غرب کشور بزنند
سالمون خطر نداره؟ای خداااااااااااااااااااا
توی هر پاراگرام 2 دروغ بزرگ هست
اروپا خواستار قزل آلا رنگی ما شده؟
اصلااین آشی که فرانسوی برای ما پختن از صفر تا صد این داستان وارداتی بعد خودشون خواستار ماهی ما هستند؟!
جای تاسف داره
منبع و نویسنده این مطلب کی بوده آخه؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
بازم میلاد
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۱:۳۱ - ۱۳۹۵/۰۶/۱۷
0
0
این مطلب کذب محض است
امیدوارم حکیم مهر برای درج این مطلب از شرکت های وارداتی خط نگرفته باشد
پاسخ ها
مدیر مسئول حکیم مهر
| Finland |
۱۱:۴۰ - ۱۳۹۵/۰۶/۱۷
دست شما درد نکند.
دیواری کوتاه تر از دیوار ما پیدا نکردید؟!
ما فقط خبر را اطلاع رسانی کرده ایم.
نظر شما
ادامه