کد خبر: ۳۱۴۳۵
تعداد نظرات: ۲ نظر
 

یکی از مسائلی که در کشورمان از یک مشکل به معضل تبدیل‌شده بحث حفظ و نگهداری اماکن ورزشی است که در سال‌های اخیر با رشد فزاینده ساخت و توسعه این اماکن، از حفظ و نگهداری داشته‌های قبلی شدیم.

به گزارش حکیم مهر به نقل از ایسنا، همان‌طور که "خداوند در قرآن می‌فرماید: سوگند بدان اسبان دونده که نفس همی‌زنند به آواز در تاختن و آتش جهنده از سم‌های ايشان تا بامدادان آن‌ها(دشمن) را به غارت گرفتند، بر هامون دشمن گرد برانگیختند و سپاه دشمن را همه در ميان گرفتند.(سوره العاديات آيات ۱-۵   ) و پیامبر گرامی اسلام درباره اسب‌سواری می فرماید: فرشتگان از بازی‌های شما جز در اسب‌دوانی و کشتي حضور نمی‌یابند و در حدیثی دیگر می‌فرمایند: بهترين بازی‌ها و ورزش‌ها در نظر خداوند متعال، مسابقه اسب‌سواری و تيراندازي است" اما انگار این روزها حال و روز این رشته ورزشی در هرمزگان چندان مناسب نیست.

مسئولان در تمامی سال‌ها صحبت از ارتقای فضاهای روباز و سرپوشیده ورزشی در چند سال اخیر داشته‌اند که این خبر خوشایندی برای اهالی ورزش بوده است اما باید دید، به‌صرف افزایش ساخت‌وساز فضاهای ورزشی باید از داشته‌ها و موجودی‌ها صرف‌نظر کرد و دیگر توجهی به بحث تعمیر، نگهداری و حفظ اماکن نداشت؟

هرچند با ورود بخش خصوصی و همچنین تملک‌ اماکن ورزشی توسط دستگاه‌های اجرایی، تا حدی حفاظت از اماکن ورزشی از سوی مجموعه ورزش و جوانان کمتر شده و تنفیذ اختیار صورت گرفته است، اما اوضاع نامطلوب برخی باشگاه‌های ورزشی، توجه و تعامل بیشتر مدیران دولتی را طلب می‌کند . باشگاه سوارکاری پاتل ایسین این روزها از وضعیت خوبی برخوردار نبوده و کسی هم برای بهبود شرایط موجود و حتی ارتقای سطح خدمات‌دهی این باشگاه به فکر نیست.

مدیر باشگاه سوارکاری «پاتل ایسین» در گفت‌وگو با خبرنگار ایسنا، گفت: این باشگاه در سال 93 با هزینه کاملاً شخصی و بدون هیچ‌گونه کمک دولتی تأسیس شد و دارای یک پیست کورس و یک میدان استاندارد پرش است که تا حالا بیش از چندین مسابقه رسمی و استانی در این باشگاه برگزارشده است .

«فرشاد شایان» افزود: محل نگهداری اسب‌ها در باشگاه در یک سوله است که دارای 26 باکس ( محل نگهداری اسب است) که بیست رأس اسب در آن نگهداری می شو ، از این بیست رأس اسب، شش اسب متعلق به خود باشگاه و مابقی اسب‌های هستند که در آنجا نگهداری می‌شوند .

مدیر باشگاه سوارکاری پاتل ایسین با اشاره به مشکلات نگهداری اسب در استان، خاطرنشان کرد: در هرمزگان شرایط جوی به‌گونه‌ای است که چهار ماه از سال به علت گرما هیچ‌گونه فعالیتی صورت نمی‌گیرد و حتی به علت گرمای بالا و نبود دستگاه‌های سردکننده چند اسب نیز تلف‌شده‌اند، زیرا تهیه وسایل سردکننده مناسب برای همچین مکانی هزینه بالای دارد .

شایان تصریح کرد: هزینه هر دوره آموزش 40 هزار تومان است اما برای ما این هزینه چیزی حدود 60 هزار تومان تمام می‌شود هر چه تلاش می‌کنیم، دخل‌وخرج باشگاه باهم همخوانی ندارد و اگر به همین صورت پیش برود، شاید تا آخر امسال باشگاه را به علت هزینه‌های بالا تعطیل کنیم و فقط کار نگهداری اسب‌ها را انجام دهیم .

دامپزشک خبره در زمینهٔ اسب خیلی کم است

وی از نبود دامپزشک خوب در زمینهٔ اسب خبر داد و اذعان کرد: دامپزشک خبره در زمینهٔ اسب خیلی کم است گاهی مجبور هستیم برای معالجه اسب‌ها دامپزشک پروازی را از تهران بیاوریم که هزینه‌ها چند برابر می‌شود .

مدیر باشگاه سوارکاری پاتل ایسین از هزینه‌های بالای نگهداری اسب گفت و تصریح کرد: از هیچ ارگانی حمایت نشدیم و کاملاً اینجا با هزینه شخصی تأسیس کردم و برای نگهداری اسب هزینه‌های بالای پرداخت می‌کنیم ولی حتی مالکین اسب‌های که در اینجا نگهداری می‌شوند حاضر به پرداخت این هزینه نیستند، حتی هزینه یونجه و علوفه به‌صورت آزاد محاسبه می‌شود تا آنجایی که به علت هزینه‌های بالا مجبور شدم چند اسب شخصی‌ام را بفروشم .

امروزه در سراسر جهان اسب‌ها در کاربردهای تفریحی، ورزشی و... دیده می‌شوند. سازمان خواربار و کشاورزی ملل متحد برآورد کرده بود که تا سال ۲۰۰۸ نزدیک به ۵۹میلیون اسب در سراسر جهان زندگی کند که ۳۳ میلیون و پانصد هزار رأس در آمریکا، سیزده میلیون و هشت‌صد هزار رأس در آسیا، 6میلیون و سیصد هزار رأس در اروپا و درصد کمتر آن‌ها از آن آفریقا و اقیانوسیه است. سازمان‌های آمریکایی دریافته‌اند که فعالیت‌های اقتصادی در ارتباط مستقیم با اسب سرمایه‌ای نزدیک به ۳۹ میلیارد دلار را در این کشور جابجا می‌کند که با افزودن فعالیت‌های در ارتباط غیرمستقیم با اسب این رقم به ۱۰۲ میلیارد دلار می‌رسد. در یک نظرسنجی که در سال ۲۰۰۴ از سوی انیمال پلانت با شرکت ۵۰ هزار نفر از ۷۳ کشور برگزار شد، اسب‌ها رتبهٔ چهارمین حیوان‌دوست داشتنی مردم را از آن خود کردند .

نائب رئیس هیئت سوارکاری استان هرمزگان در گفت‌وگو با ایسنا، گفت: در حال حاضر در استان یک باشگاه خصوصی در پاتل ایسین و یک باشگاه سوارکاری که مربوط به پایگاه هوای ارتش است، در حال فعالیت است و در آینده نزدیک دو باشگاه یکی در بندر کنگ و دیگری در مجموعه ورزشی خلیج‌فارس قرار است، افتتاح شود .

روحی افزود: با توجه به اینکه نزدیک به سه سال است که از شروع به کار هیئت سوارکاری در استان می‌گذرد، با توجه به فعالیت‌های هیئت و مشکلات بسیاری که وجود داشت، در کل کشور در حال حاضر در رتبه بیستم قرار داریم که برای یک هیئت نوپا رتبه خیلی خوبی است .

دبیر هیئت سوارکاری استان هرمزگان در خصوص حمایت از این ورزش تصریح کرد: در طول این سه سال از اداره کل ورزش و جوانان تنها یک زمین و یک دفتر و شش میلیون تومان به هیئت کمک شد که با این مقدار پول کم می‌بایست کل استان را پوشش می‌دادیم درحالی‌که بیشتر هزینه‌های جاری را از هزینه شخصی پرداخت کردیم و اگر علاقه نبود اطمینان داشته باشید هیچ‌کس حاضر نبود برای چنین ورزشی هزینه زیادی کند .

وی با اشاره به اینکه فدراسیون سوارکاری در طول سال نسبت به عملکرد هیئت‌ها بودجه پرداخت می‌کند، اظهار کرد: فدراسیون در این چند سال هزینه‌های مربوط به چند کلاس داوری و مربیگری از طرف فدراسیون پرداخت‌شده است که با توجه به آب‌وهوای گرمی که در استان وجود دارد انتظار حمایت بیشتری داریم.

روحی در ادامه خاطرنشان کرد: وقتی حمایت از باشگاه‌دار نباشد اتفاقاتی نظیر باشگاه پاتل می‌افتد که الآن با توجه به هزینه‌های بالا و نبود حمایت در آستانه تعطیلی است و کسانی مثل آقای شایان خسارت، علاقه‌مندی خودش را به این ورزش می‌دهد .

نائب رئیس هیئت سوارکاری استان هرمزگان تأکید کرد: بیاییم ورزش را ورزشی نگاه کنیم، تا زمانی که برای کار سیاسی در استان از ورزش استفاده می‌شود و کسانی هستند که از طریق ورزش و ورزشکاران به‌جای می‌رسند، در استان هیچ پیشرفتی نخواهیم داشت.

وی در پایان خاطرنشان کرد: با رایزنی‌های که انجام‌شده با خانه کشاورز قرار است زمینی در یک منطقه در اطراف شهر در اختیار هیئت گذاشته شود تا بتوان در آنجا برای تأمین یونجه‌های موردنیاز کشت انجام شود زیرا هزینه‌های نگهداری یونجه و علوفه آن‌هم با این شرایط آب‌وهوای بسیار دشوار است .

به گزارش ایسنا، بر اساس این تفاسیر قطعاً در بحث نگهداری و پرورش اسب در این باشگاه و سایر نقاط استان مشکلاتی برای علاقه‌مندان حرفه‌ای به اسب و رشته سوارکاری وجود دارد که می‌طلبد مسئولان ورزش استان به‌عنوان متولی امر اقدامات لازم را برای بهبود شرایط در این مکان ورزشی انجام دهند.

 
 
انتشار یافته: ۲
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
|
Iraq
|
۰۷:۵۸ - ۱۳۹۵/۰۶/۱۵
0
1
عزیز برادر دامپزشک مجرب هست در استان هرمزگان اما قدر نمی دانید چون به درد شما .......... و ........... می خورند
مطلع
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳:۳۸ - ۱۳۹۵/۰۶/۱۵
0
0
البته شاید تعداد دامپزشک های مجرب و خبره در زمینه اسب در خیلی جاها کم باشه چون ارتباط مستقیم با تعداد اسب در منطقه داره ولی میدونم علت ارتباط مسوول باشگاه با دکتران به اصطلاح پروازی ايشون يه چيز ديگه ست. این باشگاه بدون داشتن پروانه بهداشتی توسط استاندار افتتاح شد ، در واقع بعداز اون مدیر کل وقت دامپزشکی تازه یادش اومد باید پروانه بهداشتی صادر کنه اونم بدون رعایت حریم با جاده و روستا. اصلا راه اندازی این باشگاه به منظور تغییر کاربری زمین کشاورزی بود که متاسفانه جهاد کشاورزی این کار رو کرد. حالا که تغییر کاربری گرفته وقیمت زمین کلی بالا رفته دنبال بهانه میگرده تعطیلش کنه. وگرنه مالک باشگاه اونقد باهوش هست که هزینه های اونجارو نفهمه وحتما میدونه شرایط آب و هوا منطقه چجوری هست ونگهداری اسب در این منطقه کار ساده ای نیست.
نظر شما
ادامه