کد خبر: ۳۱۴۴۴
تعداد نظرات: ۲۰ نظر
بیطار السلطنه:
تولیدکنندگان در کنار اینکه هیچ تیم کنترل بهداشتی و کیفی ندارند، عنوان می‌کنند که بخش دولتی حقوق افرادی که به عنوان ناظر می‌فرستد را باید خود بپردازد ...
 
 

سس کچاپ، ایزو 9001 و پالم! / نگاهی به پشت پرده اصرار صنایع غذایی بر حذف ناظرین بهداشتی

بیطار السلطنه

 

در خبرها آمده بود که جناب آقای شاهرخ ظهیری مشاور محترم اتاق بازرگانی و صنایع و معادن تهران که از قضا به عنوان پدر صنعت غذا هم در ایران شناخته می شود، در همایش چهارمین جشنواره معرفی برترین برندهای صنعت غذا به انتخاب مردم فرموده اند که: "یکی از گرفتاریهای اساسی صنعت غذا اصرار سازمان دامپزشکی کشور بر وجود مسئول دامپزشک درون کارخانه های صنایع تبدیلی است".

قدر مسلم حق با جناب ظهیری می باشد! برای اینکه بدانید چرا، چند سطر آتی را با من همراهی کنید. با نگاهی به تاریخچه شرکت مهرام که ایشان بنیانگذار اصلی آن می باشد و تمامی ایرانی ها از حدود سی و اندی میلیون در زمان تاسیس تا الان که بیش از هشتاد میلیون مصرف کننده محصولات ایشان بوده اند و با آن بزرگ شده اند، می توان دریافت که چه موقعیت منحصر به فردی در اختیار ایشان گذاشته شده است. این امر به معنای در اختیار بودن بازار انحصاری به این وسعت به مدت بیش از ۴۵ سال بوده است، به گونه ای که بنا به اذعان متخصصینی که از نزدیک با ایشان همکاری داشته اند، فرمولاسیون محصول سس گوجه فرنگی ایشان که به اشتباه «کچاپ» نامگذاری شده است، از زمان پهلوی دوم تا کنون تغییر نکرده است. اگر دقیقا مته به خشخاش نگذاریم بیش از 35 نوع سس مختلف در دنیا وجود دارد که از میان آنها پنج نوع اصلی، مادر تمامی این 35 نوع می باشد. به سس های محلی و ملی کشورها نمی پردازیم چرا که اوضاع وخیم تر خواهد شد و جالب اینکه در طی این مدت ۴۵ سال، پدر ما حتی زحمت تولید پنج نوع سس مادر را هم به خود نداده اند، چه برسد به سی و پنج نوع سس که از پن سس و کافی سس شروع می شود و به سس نعنا و سافریتو ختم می شود. حتی اگر سالی یک نوع محصول به این شرکت معظم اضافه می شد، اکنون انواع مختلف سس ها را داشتیم، آن هم با توجه به دیرینه طعم های ایرانی و قدر مسلم این شرکت ایرانی ما نه در حد و اندازه "کرافت هینز" بلکه در حد و اندازه همین شرکت مهرام ایرانی خودمان می بایست پاسخگوی این اعتماد هشتاد میلیونی و حق و حقوق آنها برای برخورداری از آنچه سایر مردم جهان برخوردارند باشد.

اگر از این عدم پاسخگویی به نیازهای زندگی مردم که توسط تولید کننده های خارجی، آن هم با خروج ارز از کشور تامین شده است بگذریم، به استانداردهای اولیه تولید می رسیم. با نگاهی به سایت شرکت مهرام و سایر شرکت های فعال در صنایع غذایی که سری بزنیم، یکی از افتخارات دوستان کسب ایزو ۹۰۰۱ نسخه ۲۰۰۰ و در برخی شرکتهای به روزتر نسخه ۲۰۰۸ می باشد. برخی از دامپزشکان باسوادتر از اینجانب می دانند که این ایزو مختص امور مدیریتی می باشد و هیچ ارتباطی به مصرف کننده ندارد و بیشتر مدیر مجموعه را در خصوص روتین های کنترل مستندات و روشهای اجرایی یاری می رساند، ولی برخی از دوستان با افتخار نسبت به چاپ آن بر روی محصولات خود و بروشورها و وب سایتهای اطلاع رسانی خود قصد القای نوعی اطمینان بهداشتی به مصرف کننده را دارند. برخی دیگر از دوستان نیز بنا به اجبار سازمان دامپزشکی کشور و وزارت بهداشت و سازمان استاندارد اقدام به مستند سازی گواهینامه HACCP نیز نموده اند و قدر مسلم در اخذ این گواهینامه پایه ای برای تولید مواد غذایی برای مصرف انسانی و یا دامی، اراده شرکتی یا حرفه ای در کار نبوده است بلکه اجبار قانونگذار و بدنه دولتی در این کار دخیل بوده است. البته در این میان باید گفت که بسیاری از گواهینامه های معتبرتر برای تولید محصولات غذایی نیز وجود دارد که عبارتند از ایزو ۱۵۱۶۱ و ایزو ۲۲۰۰۰ و ایزو ۲۲۰۰۲ که خود شامل چهار زیرشاخه و ایزو ۲۲۰۰۳ و ... می باشد که شاید از سال ۲۰۰۵ تا کنون خبر ابداع آنها به این دوستان نرسیده باشد که البته بخاطر شرایط سخت تحریم ها طبیعی است.

در این میان برای خوانندگانی که فرصت کمتری برای به دست آوردن اطلاعات در مورد تفاوتها و شباهتهای سیستم HACCP  و ISO  دارند باید عنوان کنیم که در حالیکه سیستم HACCP  بیشتر بر مبنای کنترل بهداشت محصول در حین تولید و بصورت داخل مکان تولید تمرکز کرده است. سیستم ISO  در رده بهداشت مواد غذایی بسیار وسیع تر از HACCP  بوده و کلیه فعالیت های پشتیبانی و تامین تجهیزات و حمل و نقل و بسته بندی و تامین کنندگان مواد اولیه و غیره را نیز شامل می شود و بصورت ذاتی گسترده تر از سیستم HACCP می باشد. و سوال دیگر اینجاست که آیا این سیستم های کنترلی شامل کنترل های شیمیایی و بیولوژیکی و فیزیکی بصورت داخلی و خارجی می شود یا خیر و یا به عبارت دیگر دامنه گسترش گواهی های تولید کنندگان ما تا کجاست؟

سیستم های جدید کنترل کیفیت این اطمینان را برای مصرف کننده پدید می آورد که با اطمینان بیشتری نسبت به خرید محصولات غذایی خود اقدام نماید، هرچند که در سیستم مواد غذایی هیچ چیز هیچ گاه صد در صد نیست. بسیاری از تولید کنندگان عزیز به راحتی از شرکت های مشاور بیرونی برای استقرار یکباره سیستم ISO9001  و HACCP استفاده می کنند و حتی تیم منسجمی نیز برای ادامه مستمر این روند ندارند و به راحتی ضمن مشاوره مجدد در زمان ارزیابی های دوره ای با شرکت مشاور و ارزیابی کننده گواهینامه خود را بر روی کاغذ تمدید می نمایند، در حالیکه آیا وجود گواهینامه بر روی کاغذ خواسته جامعه ماست و یا مردم حق دارند که اطمینان کاملی راجع به آنچه حاصل دسترنج خود را برای آن پرداخت می کنند داشته باشند؟

گذشته از این اکراه سیستم صنایع غذایی ما برای تجهیز به آخرین تکنولوژی های کنترلی روز که گاهی معضلات جدی برای مصرف کنندگان پدید می آورد، سیستم دولتی در کشور تصمیم به تعامل برای ارتقای هر روزه آنان گرفته است و برای اینکه هم چرخه اقتصاد رو به وابستگی نرود و هم سطح قابل قبولی از بهداشت عمومی جامعه فراهم آید، بدنه دولتی شامل دامپزشکی و وزارت بهداشت و سازمان استاندارد سعی در انطباق استانداردهای جهانی با شرایط بومی کشور دارند که یکی از آنها به کار گماردن حداقل تعداد ناظران بهداشتی در موسسات و شرکت های تولیدی و توزیعی می باشد تا به مرور زمان این چرخه نقایص به کمک بخش دولتی و خصوصی مرتفع شده و سدی در برابر سونامی سرطان و بیماریهای گوارشی و عفونی ساخته شود.

روزهای اخیر محمل برگزاری نشست های در خصوص نظارت های بهداشتی دامپزشکان گردیده است که هرکس به نحوی سعی در کنترل اوضاع به نفع خود دارد و اینکه منفعت و مصلحت جامعه چه می باشد، اهمیتی برای هیچ کس ندارد. تولیدکنندگان در کنار اینکه هیچ تیم کنترل بهداشتی و کیفی ندارند، عنوان می کنند که بخش دولتی حقوق افرادی که به عنوان ناظر می فرستد را باید خود بپردازد و در این میان به بهانه حمایت از تولید نیز حاضر به پرداخت هیچ گونه عوارض کنترل بهداشتی به دولت نیستند و همانند برخی از دامداران که تصور می کنند دولت همچنان واکسن و خدمات مجانی باید در اختیار آنان قرار دهد، این دوستان نیز تصور می کنند دولت باید هزینه ناظران بهداشتی آنان را پرداخت کنند تا این دوستان با حاشیه امنیت بیشتر سود کلان تری را از این سفره گشوده شده به دست آورند.

در اینجا باید به این دوستان باید عرض کرد که کدام یک از روش های تولیدی شما اعتمادهای شرکت های بزرگ بین المللی را برای مردم ایران فراهم آورده است که این چنین ادعای هماهنگی با کشورهای پیشرفته دنیا را دارید؟ آیا محصولات خام مصرفی شما برای تولید اطمینان لازم را با خود دارند؟ آیا روش های تولیدی شما منطبق با آخرین متدهای شناخته شده دنیا می باشد؟ متاسفانه باید عنوان نمود که خیر هنوز شما عادت به نوشتن محصولاتی همچون پایدار کننده و گلوکز مایع و غیره بر روی محصولات خود هستید که نه تنها مصرف کننده، بلکه متخصصین هم نمی دانند چیست. بزرگترین شرکت های تولید کننده مواد غذایی با منشاء دامی علاوه بر تیم پر قدرت کنترل کیفی مواد غذایی که همگی فارغ التحصیلان دامپزشکی مواد غذایی و سایر رشته های مورد نیاز می باشند، تیم دولتی مستقر در مرکز تولید و یا تیم های بازدید ادواری و سر زده بدون اطلاع قبلی در حال کنترل محصولات آنها می باشند و نه تنها این امر برای آنها ناراحت کننده نیست، بلکه از اطمینان بیشتر مصرف کننده به محصولاتشان به خود افتخار می کنند.

در انتها باید این مسئله را به شما یادآوری نمود که با توجه به برداشته شدن تحریم ها، به نظر می رسد سرنوشتی را که در مورد داروهای مشابه خارجی گریبانگیر تولید کننده های داروهای انسانی شده است، گریبان شما را هم خواهد گرفت و در صورتی که اعتماد مردم از محصولات شما سلب شود، برگشت آن تقریباً غیر ممکن خواهد بود. به نظر می رسد به مانند همه آنچه در مورد پالم اتفاق افتاد، رئیس سازمان دامپزشکی کشور نیز نیاز به اقراری همچون پالم برای نشاندن برخی بر جای خود دارد.

 قدر مسلم خوانندگان محترم پس از خواندن اين سطور با من موافق خواهند بود كه توليد محصولات نيم قرن قبل و فروش به همان روش، نياز به اين همه بگير و ببند و نظارت ندارد و همه ما با ايشان موافقيم!
 
 
انتشار یافته: ۲۰
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۱
reza mehrnoush
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۷:۵۲ - ۱۳۹۵/۰۶/۱۵
1
4
متاسفانه عدم فعالیت در زمینه شناساندن اهمیت جایگاه این صنف در بهداشت و سلامت در زمینه پیشگیری از بروز بسیاری از بیماریها باعث این مهم میشود که هر شخص یا مرجع بی ربطی به خود جرات ابراز نظر و حتی صدور رای را دهد. وزارت بهداشت که بیشتر هزینه درمان را عهده دار میباشد چنان جایگاهی با تبلیغات و جو سازی در جامعه و دولت بدست آورده است که چنین مسایلی را هرگز شاهد نیست.
دکتر مبین شهرانی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۲:۱۲ - ۱۳۹۵/۰۶/۱۵
1
2
برای کسی که پدر خود را بخاطر سل از دست داده است چنین بی پروا صحبت کردن در خصوص خدمات دامپزشکان نشان از پند نگرفتن از گذشته دارد شما که خودتان داغدار بیماری مشترکی همچون سل بوده اید چگونه اینطور بی مهابا و بدون دانش ما را مورد تاخت و تاز قرار می دهید
ایرانی7
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۴:۲۹ - ۱۳۹۵/۰۶/۱۵
1
2
مشکل جیب هاست که هرچقدر پر می شود باز هم حرص و طمع ، آن ها را فراخ تر می کند.
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۵:۲۶ - ۱۳۹۵/۰۶/۱۶
0
1
ابر و باد و مه و خورشید و فلک دست بدست هم داده اند تا برای دامپزشکان محترم جویای کار، محل کاری پیدا کنند، و در این راستا چه کسی یا چه کسانی بایستی این جور بکشند؟ جواب : کارخانجات مواد غذایی تبدیلی، ول کنید آقا با این تحلیل و مقاله ای که ارائه دادید، کارخانه دارها بچه نیستند ، شما هم بهتر می دانید، ما هم، حکیم مهر لطف کنید منتشر کنید نه سانسور
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۶:۰۹ - ۱۳۹۵/۰۶/۱۶
احسنت
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۸:۰۰ - ۱۳۹۵/۰۶/۱۶
1
2
ابر و باد و اينا رو ولش كن جناب كارخانه دار واقعا از اينكه تعدادي گرسنه رو به اسم دامپزشك غذا ميديد واقعا جاي اكرام و ستايش داره شما اصلا خاطر مباركتون رو مكدر نكنيد بالاخره اينا سيگار سر چها راهها هم بفروشن ديگه دو ميليون پرداختي شما رو در ميارن ولي شما چشم طمعتون با اين چيزا سير نميشه كه توليد كننده اي كه براي تلزه موندن گوشتاي بشقابيش نيترات و نيتريت بهش ميزنه توليد كننده اي كه گوشت يخ زده ديفراست ميكنه و به اسم گوشت گرم ميده تو بازار توليد كننده اي كه دام مريض رو ميفرسته كشتارگاه و ميارتش تو چرخه مصرف بايدم دست و دلش بلرزه از بودن چهارتا دامپزشك كه ميفهمن ميدوني همه چي رو درست محاسبه كردي و موفق هم خواهي شد ولي ميدوني معادلت كجا غلط از آب در مياد اونجايي كه مردم ازتون مسئوليت بابت محصولات و اطمينان از بهداشت رو طلبكار ميشن شما فكر ميكنيد مردم هنوز مثل دهه پنجاه زندگي ميكنن ولي اگه خوب دقت كني ميبيني كه اين شمايين كه تو دهه پنجاه موندين و هنوز سس با فرمول پنجاه سال پيش به خورد مردم ميدين شما بايد ياد بگيرين كه در برابر تخلفات عديده اي كه انجام ميديد و دامپزشكا جلوي اون رو براتون ميگيرن در آينده به مردم بايد پاسخگو باشيد و حتي اگه مثل اون يارو فرار كنيد كانادا جواب طبيعي اعمالتون رو از طبيعت و ...................... دريافت خواهيد كرد اين هيچ ربطي به هيچ دين و مسلكي نداره قانونيه كه اين جهان برمبناي اون ساخته شده
نكنه به قول اون خانم اينهم سهم شما از سفره .............ه شما ................. هستيد و ................ كمر به شكست اين مردم و ............ بستيد ولي غافل از اين هستيد كه عقلانيت بر مكر و حيله پيروز خواهد شد
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۰:۴۰ - ۱۳۹۵/۰۶/۱۸
جناب آقا یا خانم ابر و باد ولش کن، من متاسفم که شما ها بعنوان دامپزشک، چه چیزی در دانشگاه یاد گرفته اید؟ خدا وکیلی مطالبی که نوشته اید در حوزه کاری شماست یا اداره نظارت؟ شما هنوز در این موضوع ساده گیر کرده اید، خدا بداد این مردم برسد که شما چگونه سلامت دامها را تضمین می کنید؟ البته سونامی سرطان یکی از دستپختهای شماها می باشد. کجای دنیا دامپزشک باید به سس کچاپ نظر بدهد؟ واقعا از صمصم دل برایتان و تحصیلاتتان متاسفم
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۹:۴۷ - ۱۳۹۵/۰۶/۱۸
خوشحالم که میبینم یه تنه میشینی و به جای همه کارفرماها زحمت میکشی اگه میشناختمت استخدامت میکردم ولی محض اطلاع باید به دانش خودتون اضافه کنید که دامپزشکان معمولا تعدادی از فارغ التحصیلان بهداشت مواد غذایی رو برای رسیدن به نتیجه مورد نظر بهداشتی مدیریت می کنند و این روش اجرایی همه جای دنیا در حال انجامه ضمنا ما خودمون دستپخت نداریم بلکه روی دستپخت های سرطان زای دیگرون نظر میدیم بابت تاسفتون هم ممنونم چون جامعه تولید کننده ای که هنوز محصول پنجاه سال قبل رو میسازه نیاز به پیشرفت نداره
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۹:۵۵ - ۱۳۹۵/۰۶/۱۸
دقیقا صمصم دلتون کجاش میشه که برای ما از اونجا متاسفی من آناتومی نمره ام خوب بوده ولی نمیدونم کجا رو میگی
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۹:۴۴ - ۱۳۹۵/۰۶/۲۰
ممنونم آقا یا خانم دکتر، که به فکر استخدام بنده هستید، حتما رزومه ام را خدمتتان می فرستم بلکه یه پست آبدارچی یا سرایداری به بنده بدهید، حتما آدرس ایمیلی بدهید خدمتتان رزومه ام را بفرستم، ولی ممنونم که به من یاد دادید که کارشناسان اداره نظارت تحت مدیریت دامپزشکان محترم کار می کنند اینو من نمی دونستم و ازتون درخواست می کنم حتما از طریق انجمن صنفی تان موضوع را از طریق لایحه ای به تصویب مجلس برسانید مطمئن باشید کارفرمایان نیز از این سیاست دوگانگی فی مابین اداره نظارت و دامپزشکی بیرون آمده و استقبال می کنند. در ضمن فرزندم سعی کن در جملاتت از مضامین توهینی استفاده نکنید به هر حال همه که مثل شما دکتران محترم باسواد نیستند
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۹:۵۴ - ۱۳۹۵/۰۶/۲۰
جناب آقا یا خانم دکتر، فرزند عزیزم، صمصم دل اشتباه تایپی بوده موضوع صمیم دل بود، ولی می خوام اینو خدمتتون بگم که به اصل موضوع توجه بکنید نه مسائل جزئی مانند این موضوع، راز موفقیتتون در آینده منطقی بودنتون با مسائل و توهین نکردنتون به دیگران هست. توهین کردن از شما دکترهای محترم بعید است
Petmehdivet
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۲:۳۷ - ۱۳۹۵/۰۶/۱۶
1
0
دوستان آیا کسی سراغ دارد یک ناظر بهداشتی تخلفات کارخانه ای را گزارش دهد و پس از برخورد جدی دامپزشکی با آن کارخانه ناظر بهداشتی با سربلندی به کار خود ادامه دهد؟!
دوستدار
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۳:۰۶ - ۱۳۹۵/۰۶/۱۶
1
0
بازار روسيه روي محصولات ايراني باز شد ولي کدوم شرکت ها تونستند شرايط بهداشتي فدراسيون روسيه راتامين کنند متاسفم ،اما خوشحال که ترکيه بازگشت،.وروسيايي موند به ذغال.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۰:۳۵ - ۱۳۹۵/۰۶/۱۸
دوست عزیز حتما انتظار داشتید چون دامپزشکان در آن شرکت های تولیدی حضور نداشتند، این اتفاق رخ داده، عزیزجان بهتر است جایگاه خود را بشناسید دامپزشک را چه به جایگاه اداره نظارت، لطفا بروید تکالیف خود را یاد بگیرید که تخصص شما چیست؟ سر در کار کارشناسان نظارت مواغذایی نکنید بروید دنبال پرورش صحیح و بدون هورمونی و آنتی بیوتیکی وغ و خروس و گاو و گوسفند
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۹:۵۴ - ۱۳۹۵/۰۶/۱۸
حتما انتظار داشتید نه حتما فکر کردید درست است اگر کمی کمتر حرص بخورید هم صحیح مینویسید و هم ما میفهمیم شما چه میگوئید وغ و خروس نه مرغ و خروس
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۹:۵۱ - ۱۳۹۵/۰۶/۲۰
جناب آقا یا خانم دکتر، انسانهای بی منطق وقتی برای حرف منطقی پاسخ مناسبی نداشته باشند، شروع به توهین یا خرده گیری از نوشتار و مسائل جزئی و پیش پا افتاده و امثال آن می کنند، که البته این بحث از شما دکترهای محترم که دارای تحصیلات عالیه هستید بعید است اگر کم سوادانی چون بنده اینکار را می کردند، خرده ای برا ما گرفته نمی شد ولی از شما عزیزان بعید است بهتر است به اصل موضوع و مضامین آن توجه می کردید نه مسائلی مانند "وغ؛ و .... که در هنگام تایپ درست تایپ نشده اند. به اصل موضوع توجه کنید.موفق باشید
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۹:۲۵ - ۱۳۹۵/۰۶/۱۸
1
0
دوست ناشناس ١٠:٣٥ احيانا سواد شما در حد خواندن و نوشتن نيست چون هنوز نميدوني كه كار دامپزشك پرورش نيست احيانا تو آمريكا هم كه دامپزشك رو براي نظارت بر مواد غذايي انتخاب ميكنند آدماي بي عقلي مثل همين مملكت هستن خدايا اين يكي رو تو نوبت نذار بيشتر از ما نياز به التفات تو داره
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۹:۳۴ - ۱۳۹۵/۰۶/۲۰
بله جناب آقای دکتر، سواد من در حد خواندن و نوشتنه ولی با این بی سوادیم، ضمن اینکه مثل شما توهین نمی کنم، بلکه با منطق سعی می کنم جایگاه شما عزیزان را بخودتان مشخص نمایم، پسر یا دختر عزیزم شرط موفقیت در هر کاری حفظ ادب و حرمت دیگران و پاسخ دهی منطقی به سوالات آنها است نه توهین، در ضمن توهین را آن کسانی می کنند که نتوانند پاسخ منطقی بدهند لطفا کمی تامل کنید
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۷:۱۰ - ۱۳۹۵/۰۶/۲۰
2
0
يعني كارخونه دار اينقدر بيكار ما كه دانشجوئيم اندازه اين وقت و پشتكار نداريم چه برسه به اين كه هم يه كارخونه رو ميچرخونه هم مياد جواب ما رو مينويسه من از همينجا اعلام ميكنم سواد خر است و درود بر بيسوادي و پولداري
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۹:۲۵ - ۱۳۹۵/۰۶/۲۱
کارخونه دار بیکار نیست بلکه با پشتکار دارا کاراشو دنبال میکنه و اینم جزو کارشه ، تا جواب بعضیا رو بده، در ضمن شمائیکه بعنوان دانشجو در این سن جوانی تحرک نداری در آینده چه خواهی شد؟ خدا بداد این کشور برسد. در ضمن سواد خوب است بشرط آنکه در مسیر درست استفاده شود نه دخالت در کار دیگران و نظر دادن خارج از تخصص، فعلا شما به فکر درس و مشقتان باشید تا درستان تمام بشود و بزارید دامپزشکان فارغ التحصیل بیکار بیان برای مباحثه
نظر شما
ادامه